سيري در وصيت نامه شهدا

توصيه هاي وحدت بخش شهدا (5)

از تمام امت حزب الله تقاضا مي کنم هميشه و در هر حال وحدت کلمه ي خودشان را حفظ کنند [و] با منافقين و افراد ضدانقلاب و اسلام با تمام کوشش و هوشياري مبارزه کنند؛ چرا که آن ها نوکري بيش نيستند و وظيفه ي اين نوکرها،
دوشنبه، 24 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
توصيه هاي وحدت بخش شهدا (5)
 توصيه هاي وحدت بخش شهدا (5)

 

تهيه و تنظيم: ايوب سيف زاده




 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد علي محمديوسفي ( 1362 - 1345 تهران)

از تمام امت حزب الله تقاضا مي کنم هميشه و در هر حال وحدت کلمه ي خودشان را حفظ کنند [و] با منافقين و افراد ضدانقلاب و اسلام با تمام کوشش و هوشياري مبارزه کنند؛ چرا که آن ها نوکري بيش نيستند و وظيفه ي اين نوکرها، اجراي امر ارباب است و اين شيطان صفتان به دنبال فرصت مي گردند تا به اين انقلاب ضربه وارد آورند.

شهيد اسماعيل مختاري ( 1360 - 1339 اصفهان)

پيامم به مردم اين است: وحدت خود را حفظ کنيد و به رهنمودهاي پيامبرگونه ي امام، گوش فرا دهيد و در مقابل ابرقدرت ها بايستيد و مقاومت کنيد و نترسيد؛ چون خدا پشتيبان ماست.

شهيد عليرضا مديري ( 1365 - 1348 دورود)

جوانان غيور! اي عزيزاني که چشم دنيا به بازوان پرتوان شما دوخته شده است و مستضعفان اميدشان به شماست!... هوشيار باشيد و امام را تنها نگذاريد و راه تقوا پيش گيريد و اختلافات را کنار بگذاريد و وحدت را پيشه کنيد. باشد که خداوند توفيق جهاد با کفار را در کنار حضرت بقيه الله (1) به شما بدهد.

شهيد ابوالفضل مرادزاده ( 1361 - 1339 آذرشهر)

عزيزان! شما در پشت جبهه در سنگر مبارزه عليه نفاق، مسئوليتي بس سنگين بر عهده داريد؛ چرا که در اين سنگر، دشمن، چهره ها و حيله هاي مختلف مي زند، (2) بايد آگاه و جدي باشيم، بدانيم به قول شهيد مطهري:« اسلام از دو گروه بيشتر ضربه مي خورد: منافقان زيرك و زاهدان احمق» پس بايد با وحدت خود، اجازه ي نفاق به منافق ندهيم و با اخلاق اسلامي خود، زاهدان احمق را روشن و بيدار نماييم و اين وظيفه اي شرعي و فرض (3) و حتي سياسي براي تمام امت حزب الله است.

شهيد علي مرادي پور ( 1365 - 1342 آستانه اشرفيه)

شما مردم حزب الله بايستي در اين زمان حساس به نداي « هل من ناصر ينصرني » امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) که از حلقوم نائب برحقش، امام خميني کبير بيرون مي آيد، لبيک گفته و به ياري اسلام بشتابيد (4) تا بتوانيد با وحدت خود، اسلام عزيز را به جهان صادر نماييد و به جباران و کفار و استعمارگران دنيا بفهمانيد سرانجام ظلم و جور و ستم و تجاوز چه خواهد بود.

شهيد اسدالله مرادي ربزي ( 1365 - 1340 زرين شهر)

ملت عزيز و شريف ايران! وحدت را حفظ کنيد که دست خدا با جماعت است؛ « يد الله مع الجماعه ». به قرآن و ائمه روي آوريد که راه نجات شماست. تقوا را پيشه ي خود کنيد.

شهيد علي قلي مردان زاده ( 1363 - 1347 شوشتر)

از شما مسلمانان مي خواهم که امام را تنها نگذاريد و از اين سنگر آزادي و عدالت و حامي مستضعفين حمايت کنيد. دست در دست هم با وحدت آهنين خود، با گام هاي استوار برخيزيد و امر جهاد با خود را به جاي آوريد و از جنگ و شهادت نهراسيد و به شرق و غرب و اسراييل جنايتکار صهيونيست بشوريد.

شهيد تقي مرداني ( 1365 - 1336 بهار)

خاله ي عزيز و پسرخاله ي عزيزم، حاج محمد! اميدوارم که ان شاء الله مرا ببخشيد و حلالم کنيد. وحدت دشمن کوب خود را حفظ کنيد که دشمن برانداز است و با منافقان، اين کوردلان و دورويان تاريخ، مبارزه ي قاطعانه کنيد و عشق حسين (عليه السلام) را بر دل هايتان قدر بدانيد، امام را دعا کنيد و او را تنها نگذاريد.

شهيد عبدالاحد مسرور ( 1363 - 1344 کازرون)

اي عزيزاني که اين انقلاب را با ياري خدا به اينجا رسانده ايد! موظفيد که هميشه براي کوبيدن مشت (5) محکم به دهان ياوه گويان (6) شرق و غرب [ آماده و ] گوش به فرمان امام بزرگوارمان باشيد و به وحدت و يکپارچگي خود که [با ] پر کردن سنگر جماعات و گوش ندادن به شايعات مي باشد (7)، عمل کنيد که خداوند را هميشه خوشحال مي کنيد و تا جايي که مي توانيد بکوشيد که اين انقلاب را به صاحب اصلي اش حضرت صاحب الزمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف)، به ياري خدا تحويل دهيد.

شهيد جليل مشتاق زاده ( 1365 - 1345 اقليد)

از شما مي خواهم فريب اين دنياي مادي را نخوريد؛ اگرچه دنيا زيبا و دوست داشتني است و انسان را به طرف خودش مي کشاند، اما خانه ي پاداش الهي، خانه ي آخرت است و از شما مي خواهم که وحدت را حفظ کنيد (8)

شهيد علي رضا مظاهريان طالخونچه ( 1361 - 1344 اصفهان)

برادرها و خواهرها! از امام اطاعت کنيد و از اختلافات بپرهيزيد و ديگران را به وحدت دعوت کنيد.

شهيد ستار مظفري ( 1362 - 1344 ايلام)

سخني چند با خانواده ي عزيزم و در حقيقت وصيتي چند به خانواده ام!
... همانند کوه استوار باشيد؛ زيرا از استواري و پابرجايي شماهاست که وحدت و يکپارچگي، بين امت اسلام حکمفرماست.

شهيد جمشيد معتضديان ( 1362 - 1347 فسا)

اي جوانان و برادرانم! وحدت کلمه و وحدت نظرتان را حفظ کنيد؛ تنها سلاحي که اين امت را تاکنون بر پاي خود نگه داشته، همين وحدت کلمه بر [پايه ي] ايمان مي باشد؛ به ريسمان (9) الهي چنگ بزنيد و متفرق نشويد.

شهيد زين العابدين معصومي ( 1362 - 1323 تهران)

و چند کلمه هم با شما برادران و خواهران و امت شهيدپرور [و] حزب الله!... جبهه ها و پشت جبهه را بر همه چيز اولويت داده و داشته باشيم که بحمدلله همان طور هم هست. متحد شويد که هيچ سلاحي برنده تر از وحدت نيست.

شهيد علي ملکي ( 1366 - 1350 نهاوند)

اي برادر و خواهر! سعي کنيد وحدت را حفظ کنيد. اگر کسي به شما حرف ناسزايي و حتي فحشي داد، به خاطر حفظ وحدت و به خاطر رضاي خدا جوابش را ندهيد و به خاطر اسلام سکوت کنيد... و سعي کنيد امام تنها نماند و باز هم اصرار دارم که وحدت را حفظ کنيد. از اختلاف بپرهيزيد و تو را به خون شهداي کربلا خصوصاً اباعبدالله (عليه السلام)، از تفرقه و اختلاف بپرهيزيد.

شهيد علي ممي پوريان فريد ( 1365 - 1337 تبريز)

اسلام با نهضت انقلابي و وسيعي که دربر دارد، خواستار برقراري وحدت جامعه ي بشري بر محور حق و عدل و استقرار حريت و انساني ساختن جهان است. بنابراين اين جنگي که بر ما تحميل شده، ما افراد مسلمان و امت اسلامي در برابر خدا متعهد و مسئول هستيم که نه تنها خودمان بر اساس توحيد و عدل زندگي کنيم، بلکه تا آنجا که توانايي داريم در رواج حق پرستي و بيدارسازي بي خبران و رفع ظلم و ستم از مظلومان و محرومان از هيچ کوششي دريغ ننماييم.
... برادران و خواهران و پدران و مادران مسلمان! امروز خداي ناکرده با شکست رزمندگان اسلام، قرآن و مکتب توحيدي ما در خطر فراموشي است. بياييد همگي به ريسمان خدا چنگ زده و به وحدت کلمه جامه ي عمل پوشانده و به « هل من ناصر ينصرني » امام حسين (عليه السلام) که بعد از چهارده قرن به گوش ما رسيده، لبيک گفته و به دشمن ستمگر و زبون بتازيم که ما چه بکشيم و [چه] کشته شويم، پيروزيم.

شهيد بهروز منگنه چي ( 1365 - 1341 رشت)

مردم اختلافات را کنار گذاشته و با توکل به عنايات پروردگار، وحدت را حفظ نموده و جبهه ها را فراموش ننمايند و حق يتيمان شهدا را ادا نمايند.

شهيد علي موثق ( 1361 - 1340 تهران)

چند کلمه اي سفارش به خواهران عزيزم داشتم: سفارش اول اينکه، از هدف (10) شهيدان که چيزي جز وحدت کلمه در (11) اسلام و پشتيباني از ولايت فقيه و امام و مجلس چيز ديگري نيست، شديداً حمايت کنيد. سفارش دوم اينکه بدانيد جهاد زن تربيت صحيح فرزندان خود است.

شهيد مصطفي موجودي رناني ( 1361 - 1338 اصفهان)

از شما مردم قهرمان مي خواهم که هرچه بيشتر منسجم و با وحدت خود روز به روز اسلام را بهتر به جهانيان معرفي کنيد و با [صدور] انقلاب اسلامي خود به تمامي جهان، دست تمامي خيانتکاران را قطع کنيد و زمينه را براي حکومت مهدي (عجل الله تعالي فرجه الشريف) فراهم کنيد.

شهيد احسان (محسن) موحد رستگار ( 1364 - 1346 کاشان)

اي ملت! وحدت خويش را حفظ کنيد و هدف اصلي انقلاب را در نظر بگيريد.

شهيد اسدالله موسوي ( 1366 - 1348 خدابنده)

اي دوستان من و اي ياوران اسلام و قرآن! هميشه در فکر اسلام باشيد و از خط اسلام خارج نشده و وحدت را در بين خودتان، همراه با استقلال، رعايت کرده و امام عزيزمان را پيروي کنيد.

شهيد علي موسوي ( 1365 - 1347 خمين)

اين بنده ي حقير خدا از شما امت مي خواهم که اين وحدت را حفظ کنيد تا خداوند با شما باشد و اين روحيه ي انقلابي خود را از دست ندهيد که باعث تقويت دشمن شود و در تشييع پيکر شهيدان و در مراسم اسلامي شرکت کنيد که شرکت شما باعث تضعيف دشمنان مي شود.

شهيد سيدعلي موسوي ( 1365 - 1345 نجف آباد)

عزيزان! در اين برهه از زمان مسئوليتي خطير بر عهده داريم. فراموش نکنيد سخن امام عزيزمان را که فرمود: ما اول راه هستيم. پس بکوشيد خود را بسازيد. با مشکلات دست و پنجه نرم کنيد تا ان شاء الله با نصرت خداوند بتوانيد وظيفه ي خود را انجام دهيد. مساجد را پر کنيد. در نماز جمعه و جماعات شرکت کنيد. يد واحده باشيد که سرنوشت شما در گرو وحدت شماست.

شهيد احمدرضا موسيوند ( 1365 - 1342 اليگودرز)

اميدوارم که در موقعيت زماني که اسلام خودش را نشان داده است و اعلام موجوديت کرده است، به رهبري رهبر عالي قدر، حضرت امام خميني، وحدت کلمه را حفظ کنيد و نگذاريم که خون به ناحق ريخته ي شهيدان، مفت و مجاني به هدر رود.

شهيد علي مهاجراني ( 1362 - 1344 تهران)

برادران و خواهران و دوستان عزيز! از اختلاف با يکديگر پرهيز کنيد و ديگران را به وحدت و اتحاد دعوت کنيد. از هرگونه خودکامگي و خودپرستي دوري جوييد و در مقابل دشمنان اسلام و قرآن و اين انقلاب، پايداري و استقامت ورزيد.

شهيد منوچهر مهاجراني ( 1360 - 1333 تهران)

بياييم و با هم با وحدت کلمه و عمل و متصل به ريسمان خدا، اسلامي را که زنده شده، زنده نگه داريم؛ حتي با خونمان؛ و به قرآن و سنت پيامبر بازگشت کنيم و فلسفه ي دستورات حيات بخش اسلام را روح و جان دوباره بخشيم و جداً از سطحي نگري و بي تفاوتي که از حربه هاي استعمارگران براي جدايي ما از دين و دين از سياست است، بپرهيزيم.

شهيد احمد مهدي زاده اردکاني ( 1362 - 1345 اردکان)

از امت شهيدپرور ايران مي خواهم که گوش به فرمان امام امت، خميني بت شکن باشند و دستورهاي او را عمل کنند و در برابر اين منافقان کوردل بايستند و با شرکت در نماز جمعه ها و راهپيمايي ها، مشت محکمي بر دهان امپرياليسم آمريکا بزنند و از روحانيون متعهد مي خواهم که مردم جهان را به دين اسلام و قرآن دعوت کنند و مردم هم، همبستگي و وحدت خود را حفظ کنند.

شهيد علي مهدي نژاد ( 1365 - 1347 بابلسر)

سلام بر تمامي ملت شهيدپرور ايران؛ شماهايي که با اتحاد و وحدت و خودکفايي خود، دشمنان را به رسوايي کشانيده ايد؛ شمايي که به همراه رهبر بزرگ، امام خميني، دين محمد (صلي الله عليه و آله و سلم) را نجات داده ايد و مردم ديگر کشورهاي جهان را از دين پيامبرتان آگاه ساختيد و به آن ها فهمانديد که اسلام يک دين خدايي است؛ ديني که در آن همه چيز به عدل مي باشد و در آن ظلم و ستمي وجود ندارد.

شهيد غلامحسن ميرباقري ( 1365 - 1348 قزوين)

از آشنايان و دوستانم مي خواهم که وحدت و يکپارچگي خود را از دست ندهيد و همواره در خط امام حرکت کنيد. اين را بدانيد هر خطي به غير از خط امام، خط شيطان است. مواظب باشيد که خط گمراهان در بين شما نفوذ نکند تا راه امام و خط امام را تضعيف کنند.

شهيد احمد ميرزايي ( 1365 - 1346 خمين)

از تمامي همشهريان معظم و گرام يام مي خواهم که وحدت خويشتن را حفظ کنند و از تفرقه و نفاق و دورويي بپرهيزند و دل ها را با هم صاف کنند.

شهيد جليل ميرسامي ( 1360 - 1345 انديمشک)

يک پيام کوچکي که من هنوز لياقت آن را ندارم که براي مردم محروم و مستضعف پيام بفرستم و آن اينکه وحدت کلمه را حفظ کنيد و با اين ترورها و انفجارها هيچ هراسي نداشته باشيد و صفوف خود را هرچه منسجم تر کنيد و به سخنان امام گوش فرادهيد.

شهيد بابک مينايي زاده ( 1365 - 1342 تهران)

وصيت مي کنم امت اسلامي و به خصوص ملت ايران را که اينک به صورت اميدي براي تمام ملل مستضعف جهان درآمده اند، به وحدت هرچه کيفي تر و گسترده تر تا بتوانيد هجوم بي امان فرهنگي و نظامي و اقتصادي مستکبران را با پاسخي در خور آنها جوابگو باشيد.

شهيد اصغر نادري راراني ( 1361 - 1343 جرقويه)

پيرو ولايت فقيه و روحانيت مبارز باشيد و از اختلافات دنيا دوري کنيد و وحدت و برادري را محکم تر کنيد.

شهيد امير نادي ( 1364 - 1346 همدان)

اما در اينجا مسئله اي که وجود دارد [ اين است که] ما بايد يا با شهادت و يا با فداکاري و ايثار مال، اين انقلاب را حفظ کنيم و شرط حفظ انقلاب، مساوي است با حفظ وحدت کلمه و پيروي از دستورات و اوامر امام و عمل به آن ها و ندادن نقطه ضعف به عمال استکبار.

شهيد احمدرضا ناصري ( 1364 - 1344 باغملک)

از شما مي خواهم و انتظار دارم وحدت داشته باشيد و ايماني محکم از صميم قلب داشته باشيد و دعا براي رزمندگان خصوصاً براي امام عزيز، خميني بت شکن، يادتان نرود.

شهيد اسماعيل ناطق باديه نشين ( 1360 - 1343 استهبان)

پيام جبهه براي ملت اين است که در خط امام باشيد... وحدت کلمه را حفظ کنيد و اختلاف نينداختن شما مثل صلح امام حسن باشد که زمينه ساز براي قيام امام حسين (عليه السلام ) بود و اما تا الله داريد، نترسيد و [ترس ] از جنگ ابرقدرت ها نداشته باشيد و نه ترس از گروهک ها. براي پيروزي اسلام و قرآن زياد دعا کنيد، براي امام امت دعا کنيد تا خدا اين امام امت را نگه دارد و طول عمر امام را به درازاي آفتاب بگرداند تا امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف ) ظهور کند.

شهيد عليرضا ناهيدي ( 1361 - 1339 تهران)

خدمت امام زمان (عجل الله تعالي فرجه الشريف) و امام امت و پدر و مادرم و ملت حزب الله سلام عرض نموده و طلب عفو مي نمايم و تقاضاي من آن است که پيروي از امام را همچنان ادامه دهيد که راه سعادت جز اين نيست و به ريسمان خدا چنگ زده و متحد شويد که هيچ سلاحي به اندازه ي وحدت برّنده نيست.

شهيد علي نبوي ( 1365 - 1346 اهواز)

چند کلمه اي هم به حضور قوم (12) و خويشان... و همچنين دوستان و آشنايان، چه همشهري و غيرهمشهري، عرض ارادتي مي نمايم... اگرچه بنده ي حقير کمتر از آنم که شما را موعظه کنم، براي تسلاي دل چند جمله اي به حضورتان تقديم مي دارم: اولاً بکوشيد وحدت اسلامي و وحدت محلي خودتان را حفظ کنيد. در مشکل ها يار هم باشيد. دوم به فکر آخرت باشيد. اين جهان زودگذر است. سوم اين موهبت الهي را کوچک نشماريد و دست از ياري امام و انقلاب برنداريد.

شهيد حبيب الله نبي خرزوقي ( 1365 - 1340 برخواروميمه)

و اما سخني کلي با خويشاوندان نزديک و دور: سعي کنيد تقوا پيشه کنيد، اگر کسي از شما با ديگر [ان] در صلح نيستند، بين آنها آشتي برقرار کنيد، با خويشان و دوستان و آشنايان تفرقه نداشته باشيد و وحدت را حفظ کنيد.

شهيد عنايت الله نجاري طالقاني ( 1361 - 1340 قزوين)

پدر جان!... از شما مي خواهم که به محض شنيدن خبر شهادتم شادي کنيد و نگذاريد که اشک، گونه هاي مردانه ي شما را بپوشاند. خيلي استوار و با لبي خندان، پاهاي فرزندت را در کنار * (13) راست قرار بده تا کوردلان فکر نکنند که ما نشسته کشته شديم، بلکه مردانه قيام کرديم و شهيد شديم و چشمانم را باز بگذاريد تا بدانند که ما با چشمان باز، راه شهادت را برگزيديم. مشت هايم (14) را گره کرده و در کنارم قرار بده تا بدانند با وحدتي به يادماندني قيام کرديم و جنگيديم و يک لحظه از وحدت امت حزب الله به دور نبوده ايم.

شهيد عليرضا نجفي سمناني ( 1365 - 1344 مشهد)

و اما اي برادران عزيزم! اگر به مقام عظيم شهادت نائل آمدم، اميدوارم که مادر عزيز (15) [را] فراموش نکنيد و سعي کنيد کمتر تنها بماند و بيشتر به او خدمت کنيد و قدر او را بيشتر بدانيد. بين خودتان هم سعي کنيد هميشه اتحاد داشته باشيد و با همکاري و تعاون با يکديگر و صله ي رحم، الگوي وحدت و انسجام خانوادگي و برادري باشيد.

شهيد احمد نحوي ( 1365 - 1346 دهدشت)

مطلب ديگر که لازم به يادآوري است، همان کلامي است که هميشه از زبان امام بزرگوارمان تکرار مي شود و آن وحدت است، وحدت در مبارزه و هدف و کلام و عقيده و مسلک و مکتب؛ پس با وجود اين اتحاد، وجود هرگونه اختلافي بين شما مسلمين از نظر اسلام مردود و منفور است و همين وحدت را در چهارچوبه ي منطقه ي کهگيلويه تذکر مي دهم که مسائل را چه محلي و چه سياسي، سريع فيصله دهيد. بياييد با الهام گرفتن از آيات پرمعناي خداوندي، خود ر ا مهيا کنيم براي * (16) يار که « و اعتصموا بحبل الله جميعاً و لاتفرقوا » (17)؛ « و همگي به ريسمان خدا چنگ بزنيد و متفرق نشويد ».

شهيد علي نره اي ( 1367 - 1346 شهرضا)

اي مردم! از شما مي خواهم که وحدت کلمه [و] يکپارچگي خود را حفظ نموده و پشتيبان ولايت فقيه باشيد. اگرپشتيبان ولايت فقيه نباشيد، شهدا با لباس خونين خود [ جلوي] راهتان [را] خواهند گرفت.

شهيد سيدحسين نريماني زمان آبادي ( 1362 - 1345 برخواروميمه)

از شما ملت شهيدپرور ايران مي خواهم که با احترام به خون شهيدان از اختلافات بپرهيزيد و با يکديگر برادرانه زندگي کنيد. الان اين انقلاب، احتياج به وحدت و يکپارچگي شما دارد. اگر خداي ناکرده اين وحدت از هم بپاشد، دوباره مستکبران بر ما حکومت خواهند کرد.
برادران و خواهران! آيا اين را مي دانيد که اگر در اين زمان اسلام ضربه خورد و ايران شکست خورد، به قول اماممان، خميني عزيز ديگر سرش را نمي تواند بلند بکند. پس بياييد از (18) اختلافات بپرهيزيد.

شهيد بهمن نصيري ( 1361 - 1343 تهران)

شما برادرها و خواهرها! اطاعت از امام کنيد و از اختلاف بپرهيزيد و ديگران را به وحدت دعوت کنيد. برادران و خواهران ! نداي « هل من ناصر ينصرني » سيدالشهدا حسين (عليه السلام) از آن سوي کوه هاي غرب در صحراي کربلا به گوش مي رسد و هنوز اين راه، رهرو و اين دريا، خون مي خواهد.

شهيد علي نظري ( 1361 - 1340 استهبان)

از ملت غيور و رزمنده ي ايران مي خواهم که وحدت خود را منسجم تر نمايند و هرچه در توان دارند، به دهن دشمن خدا و دشمن اسلام بکوبند.

شهيد علي رضا نکويي مهر ( 1362 - 1345 خميني شهر)

با سلام به مردم هميشه در صحنه که با مشت هاي گره کرده و وحدت توانستند دست اجانب را از سر خود کوتاه کنند و حکومت اسلامي را در کشور خود بنيان کنند و به تمام نقاط جهان، صداي مظلوميت خود را برسانند که اي ملت ها! بيدارشويد و عليه ظلم و قدرت هاي بزرگ قيام کنيد و با مبارزه خود را از يوغ اجانب برهانيد که اسلام برپاکننده ي قسط است و آزادي را حق هر انساني مي داند. اي مردم! دست خدا همراهتان باد. ادامه دهيد اين وحدت را و نگذاريد که بار ديگر دست آمريکا و شوروي به اين کشور برسد. اطاعت کنيد از فرمان خدا و بپرهيزيد از تفرقه و اطاعت کنيد فرمان رهبر را و پاسخ دهيد به اين نداي حقي که از زبان اين عالم بزرگ اسلامي به گوش مي رسد و فقط هدفش خداست.

شهيد منصور نورالله نجف آبادي ( 1360 - 1342 اصفهان)

وصيت من به شما اين است که بشناسيد خود را، بشکافيد درون خود را و بدانيد چه هستيد و وصيت ديگر من طبق گفته ي علي (عليه السلام): « اوصيکم بتقوي الله و نظّم امرکم »؛ « شما را به تقوا و پرهيزگاري و نظم در کارها [مي کنم] » که اگر بتوانيد اين دو را به دست آوريد، به وحدت واقعي خود رسيده ايد، به وحدت کلمه اي که واقعاً به آن احتياج هست تا از شر قابيليان و نمروديان ابوسفيان و امپرياليسم ها رهايي پيدا کنيم.

شهيد ابراهيم نوروزي ( 1364 - 1337 داراب)

پيامم به مردم اين است که وحدت هرچه بيشتر داشته باشيد و متفرق نشويد و دست به دست هم بدهيد تا تمام مشکلات حل گردد. امروز، روز جدايي نيست، در سايه ي وحدت مي شود دنيا و آخرت خود [را] اصلاح کرد.

شهيد نيکنام نوروزي گهرويي ( 1365 - 1344 اصفهان)

سفارشي که براي مردم شهيدپرور دارم، اين است که اگر مي خواهيد کشور اسلامي مان از شر دشمنان مصون بماند، در همه حال به اسلام و قرآن کمک کنيد و امام امت را تنها نگذاريد و با دشمنان خدا و اسلام مبارزه کنيد، به راستي که حزب خدا هميشه پيروز است؛ از شما مي خواهم مساجد را خالي نگذاريد، مساجد سنگر شماست و با مسجد رفتن و وحدت خودتان مشت محکمي به دهان آمريکا و حاميانش بزنيد.

شهيد علي نوري ( 1362 - 1329 لامرد)

اي همه ي آنان که در قيد حيات مي باشيد !... به عنوان کوچک ترين و حقيرترين فرزند شما ملتمسانه درخواست مي کنم که با تمسک به حبل الله و آشنايي عميق با اسلام و قرآن [و با] وحدت و يکپارچگي، مهر و محبت را در ميان خويش برقرار نماييد و در پي اين باشيد که قدر زيستن در پرتو جمهوري اسلامي و ارزش اين نعمت را دريابيد.
... مردم را به وحدت دعوت کنيد و از همه ي مردم منطقه مي خواهم که جبهه ها را خالي نگه ندارند و از مردم حزب الله و هميشه در صحنه مي خواهم که با تمام ارگان هاي انقلابي، همکاري لازم [را] به عمل آورند.

شهيد احمد نوشين فر ( 1362 - 1344 کاشان)

اي ملت مسلمان! هوشيار باشيد تا منافقان و ستون پنجم در شما رخنه نکند و سعي کنيد که هميشه وحدت و همبستگي خود را حفظ کنيد و (19) با اخلاق اسلامي با همديگر برخورد کنيد و نماز جمعه ها و دعاها را فراموش نکنيد.

شهيد ابراهيم نويدي پور ( 1367 - 1342 دهدشت)

برادر عزيزم (عزيز)! سعي کنيد که باعث ناراحتي پدر و مادرمان نشويد، هميشه سعي و تلاشتان براي وحدت برادران و فاميلمان باشد. (20)

شهيد احمد نيک نام ( 1364 - 1345 ياسوج)

من امروز به عنوان برادري کوچک، با زباني الکن و قاصر، چند کلمه اي به عنوان تذکر خدمتتان عرض مي کنم از اين وصيتم با شما [که] دعوت به صبر و استقامت و وحدت در کارهاست؛ پس هميشه در برابر مشکلات اقتصادي صبور باشيد. نکند خداي ناکرده روزي بيايد که بر اثر طولاني شدن جنگ، از انقلاب و امام بدبين شويد که آن روز بايد فاتحه ي اسلام را خواند.

شهيد احمد نيک طره مفرد ( 1362 - 1333 تهران)

لازمه ي اين که انقلاب را حفظ کنيم، وحدت و ايثار و ازخودگذشتگي مي باشد. ما بايد سعي کنيم هميشه در خط امام که همان استمرار راه انبيا مي باشد، باشيم و مواظب باشيم که به انحراف کشيده نشويم و گول متاع دنيا را نخوريم که همه ي آنها فاني است.
خداي را شکر که به اين امت، رمز وحدت و درس ايثار و ازخودگذشتگي را آموخت که اين از برکات خون شهيدان اين انقلاب مي باشد و مي بينيم که چطور اين امت، خود را حفظ کرد و با نثار خون عزيزانش از اين انقلاب اسلامي در مقابل ظلم و کفر ايستاد و دفاع کرد.

شهيد عبدالکريم نيکومنش ( 1363 - 1347 فسا)

برادر مهربانم! يک توصيه ي ديگري که من به شما دارم اين است که وحدت اسلامي را حفظ کنيد؛ البته نه وحدت شرك و اسلام، بلکه وحدت اسلامي را حفظ کنيد.

شهيد اسماعيل هاديان ( 1366 - 1345 کوهدشت)

وصيت من به امت اين است که استقامت و صبر و پايداري در مقابل حوادث و مصائب و کمبودها را داشته باشند و همچنين استقامت در فرمانبري و اطاعت از رهبر کبير انقلاب اسلامي که ملاك عمل، خاتمه ي آن است، [ داشته باشند ]. وحدت و يکپارچگي را حفظ نموده، از تفرقه و پراکندگي پرهيز نماييد که تفرقه، عامل خداي نکرده سقوط انقلاب است.

شهيد باقر هاشمي ( 1362 - 1343 نيريز)

از مردم و اين امت حزب الله اين تقاضا را دارم که صحنه را خالي نگذارند و وحدت خود را حفظ کنند. جبهه ها را خالي نگذارند و به جبهه ها کمک کنند و هميشه و در همه حال امام را دعا کنند. (21) و از اين اسطوره ي زمان و اسوه ي تقوي که با آمدنش کاخ هاي ظلم و ستم را از بين برد، پيروي کنند و در فرموده هايش تفکر کنند. (22)

شهيد امير هدايتي ( 1361 - 1330 شهرري)

تنها خواهشم از شما اين است که امام بزرگوارم را تنها نگذاريد و با پيام هاي الهي و روحيه بخش به راهش ادامه دهيد که راه الله مي باشد و در ضمن، همه وقت وحدت و يکپارچگي را حفظ کنيد.

شهيد جواد هرمزپور ( 1362 - 1332 ياسوج)

ملت شهيدپرور و مردم بويراحمد! همانطوري که اماممان فرمود که: « ملت در صحنه هستند و در صحنه بودن خود را نشان داديد »، اين چند کلمه را بپذيريد: ما انقلاب نکرديم براي شکم، منظورم اين است که اگر کمبودي باشد از نظر اقتصادي، تحمل کنيد؛ دولت را تضعيف نکنيد؛ تضعيف دولت، تضعيف امام امت؛ تضعيف امام، تضعيف اسلام است. نگذاريد که دشمنان داخلي و خارجي بين شما نفوذ کنند. روز به روز وحدت خودتان را حفظ کنيد که ما پيروزيم.

شهيد اسماعيل همتي ( 1365 - 1346 بجنورد)

برادران گرامي! چند سخني براي شما بازگو مي کنم: اولاً آن که، امام، اين پير جماران، پرچمدار انقلاب خونين ايران را تنها نگذاريد و مطيع فرامين پيامبرگونه ي او باشيد؛ ثانياً، همانطور که تاکنون جبهه و مسائل مربوط به جبهه و جنگ را در سر لوحه ي امورات زندگي خويش قرار داده ايد، اين اعمال نيک خويش را چه با حضور مستقيم در جبهه هاي حق عليه باطل و چه با کمک هاي نقدي و جنسي خويش به اسلام و مسلمين که فريض هاي مي باشد بر دوش تک تک مسلمين، ادا کنيد و ثالثاً اينکه، با حضور هميشگي خود، سنگرهاي پشت جبهه را خالي نگذاشته و با وحدت خود، مشت محکمي بر دهان ايادي استکبار، اين ياوه سرايان شرق و غرب وارد آوريد.

شهيد حسن يارقلي ( 1364 - 1339 ابهر)

پيام من به برادران حزب الله اين است: اول خودشان را بسازند و عملاً پيرو امام باشند و اميدوارم در پشت جبهه با منکرات و گران فروشان مبارزه کنند و وحدت را حفظ کنند، همه با هم باشند تا دشمن داخلي و خارجي را از بين ببرند.

شهيد يارمحمدي اکبر ( 1365 - 1345 مرودشت)

اي امت قهرمان و شهيدپرور! هشيار باشيد که اگر کمي غفلت کنيد و وحدت شما به هم بخورد، به ضرر اسلام تمام خواهد شد.

پي‌نوشت‌ها:

1- در اصل وصيت: حضرت بقيه الله را
2- در اصل وصيت: مي زند
3- در اصل وصيت: عرض
4- در اصل وصيت: بشتابند
5- در اصل وصيت: و مشت
6- در اصل وصيت: ياوه گويان زدن
7- در اصل وصيت: مي باشيد
8- در اصل وصيت: کنند
9- در اصل وصيت: ايمان
10- در اصل وصيت: ياد
11- در اصل وصيت: بر
12- در اصل وصيت: قومان
13- در اصل وصيت: ناخوانا
14- در اصل وصيت: مشتانم
15- در اصل وصيت: از مادر عزيز
16- در اصل وصيت: ناخوانا
17- سوره آل عمران؛ آيه 103
18- در اصل وصيت: و از
19- در اصل وصيت: که
20- در اصل وصيت: باشيد
21- در اصل وصيت: کنيد
22- در اصل وصيت: کنيد
منبع مقاله: سيف زاده، ايوب؛ (1391)، گزيده موضوعي وصيت نامه شهدا (5) وحدت «دفتر دوم»، تهران: شاهد، چاپ اول.
منبع مقاله :
اميري، صالح؛ (1389)، مجموعه مقالات همايش ملي راهبردهاي تحكيم نهاد خانواده، تهران: مجمع تشخيص مصلحت نظام، مركز تحقيقات استراتژيك، چاپ اول




 

 



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.