سيري در وصيت نامه شهدا

نقش ولايت فقيه و روحانيت در جلوگيري از تفرقه

فقط خواهش من اين است که شما ملت شهيدپرور گوش به فرامين رهبر کبير انقلاب بدهيد تا تفرقه از ميان شما رخت بربندد و اتحاد جايگزين آن گردد و اميدوارم که خداي تبارک [ و ] تعالي همه ي ما را هدايت بکند.
يکشنبه، 30 فروردين 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
نقش ولايت فقيه و روحانيت در جلوگيري از تفرقه
 نقش ولايت فقيه و روحانيت در جلوگيري از تفرقه

 

تهيه و تنظيم: زهرا مولايي




 

سيري در وصيت نامه شهدا

شهيد حسن ابوالحسني ( 1361 - 1340 اصفهان )

فقط خواهش من اين است که شما ملت شهيدپرور گوش به فرامين رهبر کبير انقلاب بدهيد تا تفرقه از ميان شما رخت بربندد و اتحاد جايگزين آن گردد و اميدوارم که خداي تبارک [ و ] تعالي همه ي ما را هدايت بکند.

شهيد رجب علي اميري ( 1361 - 1344 شاهرود )

يک وصيت به ملت عزيزم دارم و آن اين است که ملت قهرمان و شهيدپرور ايران، مبادا امام بزرگوار را تنها بگذارند. مبادا از ولايت فقيه دوري کنيد. بايد راه شهيدان عزيزمان را ادامه دهيد و نگذاريد که اين سرسپردگان آمريکا، ميان شما و روحانيون مبارز تفرقه و جدايي بيندازند. شما بايد برادر يکديگر باشيد و از ولايت فقيه حمايت کنيد و دشمنان را سرکوب نماييد.

شهيد رضا انفرادي ( 1366 - 1344 مياندوآب )

و اما شما اي امت مسلمان! امروز تنها و مهم ترين خطري که ما را تهديد مي کند، تفرقه و پراکندگي است. پس (1) راه چاره را از چه منبعي مهم تر و مستندتر از کلام الله خواهيم جست که فرموده « وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِيعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ » (2) اي برادران! بياييد به اين نسخه ي شفابخش عمل نماييم. اول ريسمان خدا را پيدا کنيم که در زمان غيبت، همان ولايت فقيه است. اي عاشقان الله! بياييد چون پروانه دور شمع وجود رهبر کبير انقلاب بگرديم و تنها راه سعادت، راه امام و خط امام است و ديگر همه چيز باطل. از روحانيت حمايت کنيد؛چون روحانيت به مثابه ي بازوي امام است و دشمن که روحانيت را مي کوبد، چون آنان را شناخته است.

شهيد ميرزا رضا بيگلري ( 1362 - 1334 همدان )

ما هنوز امام را خوب نشناخت[ ه ا ]يم و قدر اين امام بزرگوار را نمي دانيم. دشمنان، امام را خوب مي شناسد و مي دانند که امام با تمام مستکبرين و ظالمين، مخالف است. بدين جهت هم اين جنگ را شروع کردند که بلکه تفرقه بين ما و امام بيندازند و با خدا [ ي ] نکرده، خط امام را از بين ببرند؛ الحمدالله که نتوانستند.

شهيد رضا جاويد ( 1362 - 1335 دهلران )

پيام من به شما امت مسلمان و شهيدپرور و غيور ايران اين است که: در همه ي لحظه هاي زندگي خود، قرآن و دستورات اسلامي و زندگاني ائمه ي اطهار (عليهم السّلام) و شهدا را الگو و سرمشق زندگي خود قرار دهيد و يک لحظه امام خميني، رهبر آگاه و بيدار انقلاب اسلامي را تنها نگذاريد. از روحانيت اصيل و مبارز برنگرديد و اين اصل را فراموش نکنيد که آن ها بودند که به ما آگاهي و [ قدرت ] حرکت در همه ي مسائل [ را ] دادند و به همين منظور [ است ] که قدرت ها و ابرقدرت هاي شيطاني توسط عوامل داخلي و خارجي، درصدد توطئه هستند که بر هر طريقي که شده، بين روحانيت و مردم تفرقه و جدايي بيندازند. شما ملت غيور ايران مسئول هستيد که در برابر آنها بايستند.

شهيد اسماعيل جمال ( 1366 - 1343 سمنان )

ملت قهرمان و شجاع ايران!... همواره پشتيبان ولايت فقيه باشيد و اطاعت از رهبري را فراموش نکنيد که اطاعت از رهبر، نائب بر [ حق ] امام [ زمان عجل الله تعالي فرجه الشريف ]، اطاعت (3) از رسول خدا و اطاعت از خداوند متعال است که در اين صورت، خداوند شما را ياري خواهد کرد و با هم متحد و متفق باشيد تا دشمنان نتوانند بين شما رسوخ کنند و از اين تفرقه استفاده کرده و خداي نکرده شما را از دين خدا دور کنند و اين تنها به اين است که در خط امام باشيد و بس.

شهيد علي اکبر خالقي ( 1365 - 1347 بافق )

پيام من به ديگر اقشار مردم که در راه اسلام و قرآن نبرد کردند و حماسه ها آفريدند، اين است: من به شما توصيه مي کنم که روزي بيايد که دست شما به ضريح مطهر اباعبدالله الحسين (عليه السلام) برسد و اميدوارم که دست از امام برنداريد که [ در غير اين صورت ] دشمنان و منافقين از خدا بي خبر در بين شما تفرقه مي اندازند و اميدوارم (4) که به نداي امام، لبيک گفته و روانه ي جبهه ها شده و سنگر عزيزاني [ را ] که حماسه آفريدند و شهيد شدند، پر کرده [ و ] راه آنان را ادامه دهيد.

شهيد محمد دوه لي ( 1365 - 1346 تبريز )

امت مبارز! ولايت فقيه براي مردم به منزله ي چراغ راه است که تا زماني که به نورافشاني مي پردازد، گذر از معابر صعب العبور آسان مي شود و از ولي زمان خود که به حق، نائب امام زمان ( عجل الله تعالي فرجه الشريف ) هستند، پيروي کنيد که در غير اين صورت شکست در پيش روي شماست. اتحاد و انسجام خود را در سايه ي رهبري حفظ کنيد که (5) مانند سدي است نفوذناپذير که هيچ يک از سلاح ها قادر به از هم پاشيدن آن نيست. ولي در تفرقه و جدايي، احتمال انجام هر کاري از سوي دشمن بعيد نيست.

شهيد ابراهيم دهقان ( 1362 - 1343 کرج )

اي مردم مسلمان ايران! هميشه به ياد خدا باشيد و در راه تداوم و بقاي انقلاب براي خدا قدم برداريد و قدر امام عزيز را بدانيد که تمام عزتمان و آبرويمان را پيش خدا، مديون اين پيرمرد هستيم و نگذاريد دشمنان اسلام بين روحانيت و شما تفرقه بيندازند که اگر چنين کنند، روز بدبختي و ذلت شما است و در وجود امام بيشتر دقت کنيد و سعي کنيد عظمت او را بيابيد و امام را الگوي تقوا و ايمان و (6) اخلاص خود قرار دهيد.

شهيد علي اصغر ذوالفقاري ( 1363 - 1345 گلپايگان )

از شما ملت مسلمان مي خواهم که پشتيبان روحانيت مبارز باشيد، نه پشتيبان روحاني [ ي ] که در ميان مردم تفرقه مي اندازند و خون شهيدان را پاي مال مي کند. پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به مملکت آسيبي نرسد. (7)

شهيد مهدي ربيع طالخونچه ( 1360 - 1344 اصفهان )

از شما مي خواهم که سخنان امام را مو به مو اجرا کنيد و مواظب باشيد که روحانيت را از شما جدا نکنند. اگر روحانيت را از شما جدا کردند، امام را از شما جدا مي کنند. پس هر چه بيشتر اتحاد خودتان را با روحانيت محکم کنيد و مشت محکمي بر دهان تفرقه اندازان بزنيد.

شهيد رحمان رحماني ( 1362 - 1342 فريدن )

و پيام من بر امت شهيد پرور اين است که دست از ياري اسلام و امام عزيز برنداريد که کوتاهي در اين زمينه، گناهي نابخشودني است... و از همه مهم تر، پشتيبان روحانيت مبارز و اصيل باشيد که اينان ستون هاي اسلام هستند و دشمن از تفرقه ي بين شما و اين قشر انقلابي و اسلامي استفاده مي کند و از اتحاد شما بسيار خشمگين [ مي شود ]؛ زيرا که اينان خار چشم اسلام و کافران و منافقين هستند.

شهيد عبدالرحمان رضايي نوپاشاني ( 1361 - 1335 صومعه سرا )

پيامي که با خون خود آن را تضمين مي کنم، البته اگر خدايم قابل داند و سعادت هميشگي را که همان شهادت است نصيبم گرداند، اين است که از برادران و خواهران و پدران و مادران خود بخواهم که همواره وحدت خويش را در مقابل جبهه ي کفر حفظ کرده و آني از توطئه هاي دشمن غفلت ننمايند و هيچ گاه ياري و مساعدت و همچنين دعا براي مصلح دوران و حسين زمان و آن اسوه و تجلي اسلام ( روح خدا ) و نيز دعا در تعجيل فرج امام زمان ( عجل الله تعالي فرجه الشريف ) را از ياد نبرند و به کوري چشم دشمنان اسلام، لحظه اي دست [ از ] حمايت از امام و روحانيت متعهد و مبارز برندارند و [ مواظب ] تفرقه و نفاق [ که ] در [ عدم اعتقاد به ] رهبري امام ( ولايت فقيه ) هويدا است، باشند.

شهيد توفيق رمادي ( 1361 - 1339 تبريز )

و اما شما اي بندگان صالح خدا...! به ياري امام امت، اين « عبدالله » و « ولي الله » و نائب امام زمان ( عجل الله تعالي فرجه الشريف ) بشتابيد که تنهايي اوو جدايي شما از او، تفرقه و تشتت و ذلت و خواري برايتان به دنبال خواهد داشت.

شهيد سيد مهدي زائري اميراني ( 1365 - 1345 اردستان )

اول وصيتم به تمام اقشار ملت اين است که هميشه پاسدار اسلام و خون شهدا باشند... دوم سفارشم اين است که اينک اسلام واقعي در وجود امام تجلي يافته است و بر ماست که پشتيبان و حامي امام باشيم و روحانيت را که پرچمداران اين انقلاب هستند، تنها نگذاريم و خداي ناکرده آن روز نبايد که بين ما و روحانيت تفرقه ايجاد شود که آن روز عزاي ماست و بياييد تا با هم امتي واحده باشيم.

شهيد فرهنگ زردشت ( 1365 - 1346 ني ريز )

برادران! به جان امام دعا کنيد. تا مي توانيد از خدا بخواهيد که امام را براي اسلام تا ظهور حضرت مهدي ( عجل الله تعالي فرجه الشريف ) و در کنار حضرت مهدي ( عجل الله تعالي فرجه الشريف ) محافظت کند. (8) اي عزيزان! نگذاريد که امام تنها بماند. نگذاريد ميان شما و اهل بيت (عليهم السّلام) جدايي بيفتد. از تفرقه بپرهيزيد. از دو دستگي بترسيد و مسئله ي جدايي سپاه [ و ] روحانيت را مطرح نکنيد؛ مسئله ي جدايي تن از بدن را مطرح نکنيد. اگر مردم از روحانيت جدا شوند، مانند اين است که سر از بدن جدا شود. اگر دو دستگي بين شما باشد، نور الهي از شما بريده مي شود.

شهيد پرويز زندي ( 1363 - 1343 بروجرد )

وصيتم به امت شهيدپرور اين است که تقواي خود را بيشتر کنيد و از غيبت و تهمت نسبت به همديگر بپرهيزيد و اين را بدانيد که نقشه ي جديد کفار و منافقين اين است که بين نيروهاي حزب اللهي تفرقه ايجاد کنند و به قول معروف از آب گِل آلوده ماهي بگيرند. شما به سخنان گوهربار ولايت فقيه، يعني امام امت، گوش دهيد و عمل کنيد و وحدت داشته باشيد تا ان شاء الله دشمنان اسلام در اين نقشه ي شوم مثل گذشته شکست بخورند.

شهيد احمد زندي پور ( 1361 - 1340 قزوين )

پدر ومادر عزيزم! من چند کلمه اي وصيت مي نمايم که وظيفه ي هر فرد مسلمان است... در مساجد و نماز جمعه ي دشمن شکن شرکت نماييد. به سخنراني امام که از طريق راديو - تلويزيون پخش مي شود، گوش دهيد و از سخنان گران بهاي او استفاده نماييد و نگذاريد منافقين بين شما، خانواده و امام کبير تفرقه و جدايي بيندازند. (9)

شهيد ابوذر سعادتي فر ( 1361 - 1338 دهدشت )

از روحانيت مبارز مي خواهم که به تمام مردم ثابت کنند که ما نسبت به هم حسن نيت کامل داريم؛ زيرا مردم بدون رهبر مثل گله ي بدون چوپان مي باشند. در اين وضعيت اگر رهبر قاطع نباشد، باعث تفرقه مي شود و ضد انقلاب از اين تفرقه سوءاستفاده کرده و خون اين همه شهيدان را پاي مال مي کند. پس (10) هم مردم و روحانيت و هم ملت ايران و همه، در برابر خون شهيدان مسئول مي باشند که با کمال همت به مردم خدمت کنند، بدون هيچ گونه نظر خاصي.

شهيد سعيد شيعه ( 1362 - 1343 شيراز )

سخن از امام مشکل است و بايد تا مي توانيم از او پيروي کنيم و تمام کارهاي امام را سرمشق قرار دهيم؛ زيرا امام حرفي از خود نمي زند ( تمام از خداست ) و امام را ولي خود قرار دهيد. اگر چنين کرديد و پيروي از او کرديد، بدانيد (11) که وحدت حفظ مي شود، انقلاب به پيش مي رود، اسلام گسترش مي يابد، تفرقه از بين مي رود. خلاصه اگر اطاعت کنيد از امام، اسلام تحقق پيدا مي کند و اگر اطاعت نکنيد، به خدا هم فرداي قيامت در برابر خدا مسئوليد و هم در برابر خون تمامي شهيدان و هم در برابر رنج کشيده هاي براي انقلاب و اسلام.

شهيد سيد حسين فخريان آراني ( 1364 - 1345 آران و بيدگل )

از روحانيون خالصانه مي خواهم که مواظب باشند که اختلافي بين آن ها نباشد؛ چرا که اختلاف بين آن ها موجب تفرقه بين عموم شده و تفرقه بين مردم، باعث از ياد رفتن مسئله ي جهاد از ذهن آن ها [ و ] از ياد رفتن جنگ در راه خدا و در بين مردم موجب وارد آمدن نعوذ بالله ضربه به انقلاب اسلامي و اسلام مي شود.

شهيد علي کريمي درچه ( 1361 - 1332 خميني شهر )

اي امت حزب الله!... مواظب باشيد که مسلمان دروغي نباشيد و اگر واقعاً مسلمانيد و دين داريد، امام را لحظه اي تنها نگذاريد و از او جدا نشويد و به اين نور حق که در زمين تجلي يافته، چنگ زنيد و هميشه او را دعا کنيد و از خدا بخواهيد تا انقلاب حضرت مهدي ( عجل الله تعالي فرجه الشريف ) او را نگه دارد و از روحانيت جدا نشويد و نگذاريد که بين ملت و روحانيت تفرقه بيفتد.

شهيد هادي کزازي ( 1365 - 1343 تويسرکان )

ملت ما اگر مي خواهند هميشه پيروز باشند، بايد مداوم در صحنه باشند و به رهنمودهاي واقع بينانه ي امام خميني و ساير مسئولان مطمئن جامعه ي اسلامي گوش فرا دهند و وحدت کلمه را هيچ وقت فراموش نکنند و امام نيز در اين مورد فرمودند که « اگر تمام مسلمين با هم متحد باشند، قدرتي خواهند بود که هيچ قدرتي قدرت مقابله با آن ها را نخواهد داشت » و قدرت مسلمان فقط در وحدت و يکپارچگي آن ها وجود دارد که مي تواند بر قدرت هاي شيطاني پيروز شود و امام عزيز هم براي اين مسئله ي وحدت و ساير مسائل و مشکلات مسلمان ها قيام کردند تا اين تفرقه اي [ را ] که بين مسلمانان افتاده، برطرف کنند و به خاطر اينکه اين وحدت هر چه بيشتر شود، بايد از رهبري انقلاب پشتيباني بيشتري کرد.

شهيد علي رضا کيشاني فراهاني ( 1361 - 1341 تهران )

هميشه و همه جا و همه وقت به گفته ي امام بزرگوارمان، پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا آسيبي به اين مملکت نرسد که هر چه داريم و بر سر تنها چيزي که دعوا داريم، ولايت فقيه است و اکثر تفرقه ها از قبول کردن اين ولايت فقيه و اسلام فقاهتي است.

شهيد حميدرضا گنج علي ( 1361 - 1345 تفرش )

اولاً از همه ي امت شهيدپرور ايران مي خواهم که در صحنه باشند و نگذارند ضد انقلاب، مغزهاي متفکر ما را نابود کند. دوم اينکه هميشه با اتحاد با روحانيت جنبه ي معنوي انقلاب را نگهداري کنيد و بعد از نمازهايتان دعاي « خدايا! خدايا! تا انقلاب مهدي، خميني را نگه دار ». فراموش نشود. نمازهاي جمعه و دعاي کميل و ندبه را با جمعيت زيادي و با اتحاد برگزار کنيد. مرا در کنار قبر شهيد علي اکبر قاسمي به خاک بسپاريد و براي اينکه ضد انقلاب خوشحال نشود، گريه نکنيد و هرگاه به يادم افتاديد و بر (12) سرقبرم آمديد، به ياد عزيزاني که در جبهه ها گمنام به خاک سپرده شده اند، بيفتيد و فکر کنيد مگر من از آن ها و از قاسم بن الحسن، خونم رنگين تر است؟ و با کساني که مي خواهند بين روحانيت تفرقه بيندازند، شديداً مبارزه کنيد. نماز فراموشتان نشود.

شهيد غلام رضا مانوري مسکر ( 1361 - 1345 دزفول )

برادران عزيز و مهربانم!... از شما خواهش دارم راه مرا ادامه دهيد. هيچ وقت نگذاريد که اين منافقين بين شما و اماممان تفرقه ايجاد کنند. تا آنجايي که جان در بدن (13) داريد، از اسلام و اين رهبر عزيز امت ما دفاع کنيد.

شهيد خانلر مکي پور ( 1365 - 1342 ايذه )

برادران و خواهران! من قصد مزاحمت نداشتم و تنها چند جمله اي به عنوان يادآوري ذکر مي کنم. اگر شما فرض کنيد مي خواهيد از يک راهي عبور کنيد و آشنايي از آن راه نداريد، معمولاً براي اينکه بتوانيد از آن به آساني عبور کنيد، راهنمايي براي خود انتخاب مي کنيد و دستورهاي او را اطاعت خواهيد کرد تا به مقصد برسيد. حضرت امام خميني، رهبر کبير انقلاب ما، راهنما و رهبر ماست و بر همه ي ما مسلمانان واجب است که از راهنمايي هاي (14) او نهايت استفاده را ببريم و به دستورات او عمل کنيم تا به سرمنزل اصلي که همان قرب الله است، برسيم و عمل به دستورات امام، حفظ و پايداري اسلام و دوري از آن ها، نابودي اسلام و نفاق و تفرقه را به وجود مي آورد.

شهيد احمد نيکوکلام يعقوبي ( 1365 - 1345 تهران )

اي امت شهيد پرور، اي ملتي که کفر جهاني را به زانو درآورده ايد! همچنان به خدا اتکال کنيد و شما را قسم مي دهم به تمامي مقدسات که از روح خدا خميني، آن وجود الهي و آن پير عاشق خدا و مرد ميدان علم و پيشتاز مکتب اسلام در عصر حاضر دست نکشيد که اگر خداي ناکرده دست برداريد، تفرقه و نفرين خدايي دامنگير شما خواهد شد.

شهيد رسول هلالي ( 1360 - 1336 اصفهان )

اي دانشجويان عزيز! شما بايد ارتباط دائمي دانشگاه و حوزه را حفظ کنيد و اين را بدانيد هر کس که بخواهد صدايي در جهت تفرقه بين اين دو قشر عظيم جامعه برآورد، آن صدا نغمه ي استعمار شرق و غرب است. اين ادعا نيست؛ بلکه حقيقت است و تاريخ انقلاب اسلامي ايران شاهد آن است.

شهيد محمدرضا همتي ( 1364 - 1340 فريدن )

و اي برادران و اي دوستان! مواظب باشيد فتنه ها زياد است. هر آن ممکن است که چشم و گوش ما بسته شود و ما را از هدف عالي [ که ] پشتيباني از ولايت فقيه مي باشد، دور نمايند. آن فتنه ها مي خواهند راه ائمه و راه حق را از ما بگيرند و ما را به برادرکُشي و تفرقه بيندازند (15) و راه نجات از فتنه ها، توسل پيدا کردن به ائمه و عمل (16) به گفته هاي شيرين و پندآموز قرآن شريف و پشتيباني خالص و وفادار بودن به ولايت امام زمان ( عجل الله تعالي فرجه الشريف ) [ است ] که نائب برحقش، امام عزيز [ مي باشد ].

پي‌نوشت‌ها:

1. در اصل وصيت: پس بياييد.
2. سوره آل عمران؛ آيه 103.
3. در اصل وصيت: و اطاعت.
4. در اصل وصيت: اميدوارند.
5. در اصل وصيت: و.
6. در اصل وصيت: ايمان را.
7. در اصل وصيت: اشاره به سخن امام خميني (رحمه الله).
8. در اصل وصيت: کنيد.
9. در اصل وصيت: بيندازد.
10. در اصل وصيت: و پس.
11. در اصل وصيت: و بدانيد.
12. در اصل وصيت: با.
13. در اصل وصيت: توان.
14. در اصل وصيت: راهنماها.
15. در اصل وصيت: بيندازد.
16. در اصل وصيت: عملکرد.

منبع مقاله :
مولايي، زهرا؛ (1391)، گزيده ي موضوعي وصيت نامه شهدا (11)، تهران، نشر شاهد، چاپ اول



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.