انواع دلمه ها

ابتدا لپه را که از شب قبل خیس کرده ایم، می پزیم، به طوری که بعد از پختن، آب آن کاملاً کشیده شود. برنج را نیز پخته، با لپه مخلوط می کنیم.
شنبه، 18 بهمن 1399
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
انواع دلمه ها

دلمه ی فلفل و بادمجان و گوجه فرنگی برای 6-7 نفر

مواد لازم:
بادمجان دلمه ای ..................... 4 عدد
فلفل دلمه ای ..................... 4 عدد
گوجه فرنگی درشت ..................... 6 عدد
لپه ...................... 200 گرم
برنج ...................... 250 گرم
سبزی دلمه ( تره، جعفری، گشنیز، شوید، نعناع، ترخون، مرزه و پیازچه ی پاک شده ) ..................... مجموعاً نیم کیلوگرم
پیاز متوسط ..................... 2 عدد
سیر ...................... 4 حبه
روغن زیتون یا روغن مایع .................... 6 قاشق غذاخوری
آبِ لیموترش تازه ..................... نصف استکان
دراچین، زردچوبه، نمک و فلفل ..................... به مقدار لازم
زیره ی سیاه، زعفران و هِل سبز..................... از هر کدام نصف قاشق چای خوری


 

طرز تهیه:
ابتدا لپه را که از شب قبل خیس کرده ایم، می پزیم، به طوری که بعد از پختن، آب آن کاملاً کشیده شود. برنج را نیز پخته، با لپه مخلوط می کنیم. یک عدد پیاز را در ظرفی مناسب خلال کرده، به همراه سبزی دلمه ی خُرد شده، مخلوط لپه و برنج، 3 قاشق غذاخوری روغن، آبِ لیموترش تازه، نمک، فلفل و سایر ادویه جات مخلوط می کنیم و خوب ورز می دهیم تا چسبندگی خاصی پیدا کند.

حال سُس دلمه را به این ترتیب تهیه می کنیم: 2 عدد گوجه فرنگی را به همراه سیر و 1 لیوان آب در مخلوط کن کرده، در یک ظرف مناسب ریخته، به همراه یک عدد پیاز ریزِ خُرد شده، نمک، فلفل، 3 قاشق غذاخوری روغن و مقداری از همان ادویه جات مصرف شده در دلمه را می گذاریم بپزد و جا بیفتد. 5 قاشق غذاخوری از این سُس را به مایه ی دلمه افزوده، بقیه ی آن را کنار می گذاریم. اکنون داخل فلفل ها و بادمجان ها و گوجه فرنگی ها را خالی کرده، از مواد دلمه پر می کنیم. دلمه ها را در ظرفی مناسب چیده، از سُسی که قبلاً کنار گذاشته بودیم، روی آن ها ریخته، با حرارت ملایم می پزیم. هنگام مصرف غذا نیز می توان به آن آبِ لیموترش تازه اضافه کرد.

انواع دلمه ها
 

دلمه ی کلم برگ برای 5-6 نفر

مواد لازم:
مواد لازم برای تهیه ی « دلمه ی کلم برگ » دقیقاً مثل دلمه ی بادمجان و فلفل و گوجه فرنگی است؛ با این تفاوت که یک عدد کلم برگ بزرگ مصرف می شود.

طرز تهیه:
در یک ظرف، مقداری آب را جوش آورده، کلم را برگ برگ می کنیم، به طوری که خُرد نشود، بعد آن را در آب جوش می اندازیم تا یکی دو جوش بخورد، به طوری که برگ های کلم کاملاً نرم شود. بهتر است در آب جوشیده، یک قاشق غذاخوری سرکه ی سیب بریزیم تا کلم ها بعد از پختن لطیف شوند و حالت شکنندگی نداشته باشند. پس از آن، برگ کلم ها را آب کش کرده، صبر می کنیم تا خنک شوند. مایه ی دلمه را به روش قبل آماده کرده، مقداری از آن را درون برگ کلم گذاشته، خوب می پیچیم و درون یک ظرف مناسب روی هم می چینیم و از سُس آماده شده، روی دلمه ریخته، روی اجاق می گذاریم.
 

توجه:

برای این که دلمه ها ته نگیرند، چند برگ کلم را ته ظرف قرار داده، دلمه ها را روی آن ها می چینیم.
 

دلمه ی برگ مو برای 5-6 نفر

مواد لازم:
مواد لازم برای تهیه ی « دلمه ی برگ مو » نیز مانند سایر دلمه هاست؛ با این تفاوت که به جای بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل و کلم فقط از برگ مو به مقدار 500 گرم استفاده می شود.
 
طرز تهیه:
برگ های مو را مثل برگ کلم در آب جوشی که در آن، یک قاشق غذاخوری سرکه ی سیب اضافه کرده ایم، می گذاریم تا نرم و انعطاف پذیر شوند. بعد آن ها را در صافی ریخته، صبر می کنیم تا خنک شود. مواد این دلمه هم مثل بقیه ی دلمه ها آماده می شود. اکنون مقداری از مواد را برداشته، روی برگ مو می ریزیم و خوب آن را می پیچیم و در یک ظرف مناسب می چینیم. بهتر است قبل از این کار، چند برگ مو را در ته ظرف بچینیم تا دلمه ها ته نگیرند. در انتها، مقداری سُس روی دلمه ها ریخته، می گذاریم تا با حرارت مناسب به آرامی بپزد و آماده شود.

نویسنده: جمشید خدادادی

منبع مقاله:
خدادادی، جمشید؛ (1391)، خلاصه ی ارمغان تندرستی، تهران: سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران: مؤسسه نشر شهر، چاپ سوم.


مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.