آیا مصرف پروتئین وی بدون تمرین باعث افزایش وزن می شود؟

پروتئین یکی از موارد مهم و ضروری در رژیم غذایی است مصرف آن را به میزان مناسب در برنامه غذایی خود داشته باشید،اگر پروتئین وی با تمرین روزانه و منظم همراه باشد می تواند در کالری سوزی مؤثر باشد
چهارشنبه، 27 بهمن 1400
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
آیا مصرف پروتئین وی بدون تمرین باعث افزایش وزن می شود؟
این احتمال وجود دارد که اگر به طور منظم تمرین نکنید مصرف پروتئین وی باعث افزایش وزن شود. این مقاله به بحث درباره ی این موضوع می پردازد که پروتئین وی هنگامی که برنامه ی روزانه فاقد فعالیت فیزیکی است چگونه می تواند باعث افزایش وزن شود.
 

پروتئین وی و افزایش وزن

اگرچه پروتئین وی می تواند به ساختن عضله کمک کند ولی این اثر هنگامی آشکار می شود که فرد به طور منظم تمرین کند. برای کسانی که به دنبال ساخت عضله نیستند و زمانی را برای تمرین در باشگاه صرف نمی کنند، پروتئین وی تأثیری ندارد. پروتئین وی تولید شده برای ورزشکاران و بدنسازان معمولاً بعد از تمرین مصرف می شود.

هر گونه برنامه ی تمرینی باعث وارد شدن صدمات کوچک به عضلات به شکل ریز پارگی می شود. به منظور سرعت بخشیدن به فرآیند ریکاوری عضلات آسیب دیده، نوشیدن یک لیوان پروتئین وی توصیه می شود.

هنگامی که هیچ گونه تمرینی انجام نمی دهید، میزان نیاز به پروتئین کمتر از افرادی است که زندگی فعالی دارند. یک رژیم غذایی معمولی نیازهای افرادی را که درگیر فعالیت فیزیکی نیستند تأمین می کند. پس استفاده از مکمل های پروتئین وی به معنای افزودن پروتئین اضافی به رژیم غذایی است.

بدون تمرین کردن این پروتئین اضافی توسط عضلات مصرف نمی شود و به صورت چربی ذخیره می شود. با گذشت زمان ماهیچه ای به وجود نمی آید و تنها انباشت چربی صورت می گیرد که ممکن است باعث افزایش وزن شود.
 

رابطه پروتئین و افزایش وزن ، آیا مصرف پروتئین می‌تواند وزن را افزایش دهد ؟

مکمل های غذایی عالی از کالری نیستند ، یکی از سوالاتی که مردم دارند این است که رابطه پروتئین با افزایش وزن چیست ؟

آیا مصرف یک مکمل پروتئینی باعث افزایش وزن میشود ؟

مطالعه ای که در دانشگاه پوردو انجام شد به بررسی آن پرداخت ، در این مقاله محققان بیش از ۲۰۰۰ ماده مغذی مربوط به استفاده از مکمل های پروتئین در بزرگسالان سالم را مورد مطالعه و تحلیل قرار دادند.

 خبر خوب این است که مکمل های پروتئین به افزایش توده بدون چربی بدن کمک می کنند ، به همین دلیل است که مردم از آن استفاده می‌کنند اما با توجه به تجزیه و تحلیل ها اینکه آیا آنها منجر به افزایش وزن می‌شوند بستگی به زمانی دارد که شما آنها را مصرف می کنید .

آنها دریافت کردند استفاده از مکملهای غذایی بین وعده های غذایی همراه با افزایش وزن بدن بوده است در مقابل مصرف یک مکمل مشابه با وعده های غذایی ، منجر به افزایش وزن نبوده است !

چرا چنین چیزی ممکن است ؟ جواب این است ، به نظر می رسد که افرادی که مکمل پروتئینی بین وعده های غذایی استفاده می کنند همیشه با خوردن وعده های غذایی کمتر کالری بیشتری را جبران نمی‌کنند 

بنابراین کالری اضافی منجر به مازاد کالری در یک روز می شود ،این مطالعه نشان می دهد زمانی که شما یک مکمل پروتئینی مصرف می‌کنید معقول است که برای کاهش وزن آنها را همراه با غذا مصرف کنید ،اگر با وعده های غذایی آن را مصرف کنید باید برای جبران کالری اضافی غذای کمتری مصرف کنید
 

نتیجه رابطه پروتئین و افزایش وزن

1. میزان مصرف کم پروتئین می تواند موجب از دست دادن حجم عضله شود و ممکن است بافت چربی  در بدن شما افزایش یابد.

2. پروتئین یکی از موارد مهم و ضروری در رژیم غذایی است مصرف آن را به میزان مناسب در برنامه غذایی خود داشته باشید.

3. مصرف بیش از حد پروتئین کمکی به افزایش بیش از حد حجم و وزن نمی کند ، از طرفی می تواند سبب بروز عوارض برای بدن باشد ،پس از مصرف افراطی آن پرهیز کنید توجه داشته باشید که مقادیر اضافه پروتئین نیز به فرم چربی ذخیره خواهد شد.

4. درصورت داشتن فعالیت ورزشی و مصرف به اندازه لازم پروتئین منجر به افزایش وزن می‌شود اما وزنی که ناشی از افزایش عضله است
 

پروتئین وی- کالری زیاد

این مسئله را نمی توان نادیده گرفت که پروتئین وی دارای مقدار کالری زیادی است. برای مثال یک اسکوپ پودر پروتئین وی دارای 100 کالری است. بدون انجام فعالیت ورزشی به صورت منظم بیشتر این کالری به طور مستقیم به چربی تبدیل می شود.

با عدم وجود فعالیت فیزیکی کالری ها به سختی می سوزد و تبدیل به چربی می شود که در نهایت مقدار این چربی افزایش می یابد و ممکن است باعث افزایش وزن و چاقی شود.

آنچه که در بالا بدان اشاره شد ممکن است با آنچه که شنیده اید مغایرت داشته باشد که مصرف پروتئین وی به کاهش وزن کمک می کند. بله همینگونه است. پروتئین وی به چربی سوزی کمک می کند ولی اگر با تمرین منظم همراه باشد. اگر مصرف پروتئین وی با تمرین منظم همراه باشد باعث افزایش توده ی عضلانی و متابولیسم بدن می شود.

با افزایش توده ی عضلانی، بدن کالری بیشتری می سوزاند. اگر پروتئین وی با تمرین روزانه و منظم همراه باشد می تواند در کالری سوزی مؤثر باشد.

نکته ای که باید به آن اشاره کرد این است که افزایش وزن با مصرف پروتئین وی توسط مطالعات علمی انجام شده تأیید نشده است. ولی از آنجایی که پروتئین وی کالری بالایی دارد مصرف آن به همراه رژیم غذایی معمولی و عدم تمرین منظم و مناسب مطمئناً می تواند خطر افزایش وزن را افزایش دهد.

در کل اگر می خواهید پروتئین وی مصرف کنید، مطمئن شوید که برنامه ی تمرینی مناسبی دارید تا بتوانید از مزایایی عضله سازی آن بهره مند شوید. تمرین نکردن و مصرف پروتئین وی با کالری بالا مطمئناً خطر افزایش وزن را به دنبال خواهد داشت.

به خاطر داشته باشید که پروتئین وی در ایجاد توده ی عضلانی معجزه نمی کند; آن در صورتی مؤثر خواهد بود که با رژیم غذایی و تمرین مناسب همراه باشد.


 

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.