درد در عضلات و مفاصل

درد در عضلات و مفاصل مشکل جدی و مهمی به شمار نمی‌آید، به این دلیل که در بیشتر موارد به خودی خود از بین می‌رود. با این حال گاهی اوقات امکان دارد این درد نشانه‌ی برخی عوارض پنهانی بوده که می‌تواند کاملاً جدی باشد؛
يکشنبه، 17 خرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
درد در عضلات و مفاصل
درد در عضلات و مفاصل

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون


 

درد در عضلات و مفاصل مشکل جدی و مهمی به شمار نمی‌آید، به این دلیل که در بیشتر موارد به خودی خود از بین می‌رود. با این حال گاهی اوقات امکان دارد این درد نشانه‌ی برخی عوارض پنهانی بوده که می‌تواند کاملاً جدی باشد؛ و بنابراین به صلاحتان است چنین عارضه‌ای را مورد بررسی کامل قرار دهید.
درد در عضلات و مفاصل مشکلی است که به احتمال زیاد پس از فعالیت بدنی طاقت فرسا با آن روبرو می‌شوید، به خصوص اگر بعد از مدتی طولانی در انجام چنین فعالیتهای بدنی زیاده‌روی نمایید. در نخسین روزهای ورزش بدن‌سازی، درد در تمام عضلاتی که بر روی آنها کار کرده‌اید احساس خواهد شد. که به آن درد عضلانی تأخیری (DOMS) ‌گویند و به علت تجمع اسید لاکتیک در قسمت‌های مختلف بدن ایجاد می‌شود.
چنانچه مدت زمان طولانی از عضلات استفاده نشود، تغییرات بیوشیمیایی خاصی رخ می‌دهد که موجب کوتاه شدن آنها می‌گردد. در چنین وضعیتی، هرگونه فعالیت بدنی ناگهانی، صرف نظر از اینکه دویدن ساده و آهسته باشد و یا بدن‌سازی، به عضلات صدمه زده و یا موجب کشیدگی آنها شده و باعث درد و التهاب در این عضلات می‌گردد.

علل

همانطور که پیشتر اشاره شد، زیاد‌روی در انجام یک فعالیت فیزیکی شدید، پس از یک وقفه‌ی طولانی مدت از علل شایع درد عضلانی و درد مفاصل است. هر چند این مشکل، چیز خاص و مهمی نیست چرا که این درد، معمولاً به تجمع اسید لاکتیک نسبت داده شده و به خودی خود از بین می‌رود. علاوه بر این، ممکن است فرد به دلایل مختلف، از پیری گرفته تا برخی عوارض پزشکی نهفته، درد در عضلات را تجربه کند.
» مطالعات نشان داده است که، کمبود کلسیم و ویتامین D، که وجودشان برای استخوان‌ها ضروری است، یکی از علل عمده درد در نقاط مختلف بدن می‌باشد.
» آسیب‌های مرتبط با ورزش مانند رگ به رگ شدن و کشیدگی، صدمات وارده به رباط، پارگی عضله، دررفتگی مفاصل و از آن جمله، همچنین می‌توانند این وضعیت را به وجود آورند؛ و از این رو لازم است که به گرم کردن پیش از انجام فعالیت و به سرد کردن پس از آن اهمیت کافی داده شود.
» پوشیدن کفشی که تکیه‌گاه مناسبی برای بدن شما نبوده و یا نوع فعالیتی که انجام می‌دهید، نیز می‌توانند سبب بروز درد مفاصل و عضلات در بدنتان گردند.
» غیر از عامل پیری، افرادی که مبتلا به عوارضی مانند استئوآرتریت یا آرتروز استخوان osteoarthritis، آرتروز روماتیسمی rheumatoid arthritis، فیبرومیالژی fibromyalgia، سندرم خستگی مزمن، چاقی و یا آنفولانزا ساده هستند نیز در معرض ابتلا به درد عضلات و مفاصل می‌باشند.

علائم

با این که درد عضلات و مفاصل، عارضه‌ا‌ی است که به خودی خود، به برخی مشکلات نهفته اشاره‌ دارد، اما این درد اغلب همراه با علائم خاصی است. رایج‌ترین این علائم شامل حساسیت به لمس یا تندرنس در ناحیه‌ی آسیب دیده و حملات درد به هنگام تلاش برای حرکت بخش آسیب دیده بدن می‌باشد. در برخی موارد، به این دلیل که مکانیسم دفاعی بدن وارد عمل می‌شود، این عارضه با تب و تورم نیز همراه خواهد بود.
اگر درد در نتیجه‌ی برخی بیماریهای نهفته مانند آرتروز روماتیسمی یا فیبرومیالژیا باشد، با علائمی از بیماری گفته شده همراه خواهد بود. گاهی افراد از درد عضلات و مفاصل بدون هیچ دلیلی شکایت دارند، غافل از این حقیقت که این درد نشانه‌ای از برخی بیماریهای نهفته است که می‌تواند کاملاً شدید و جدی باشد.
درد در عضلات و مفاصل

درمان

اگر چه این عارضه معمولاً جای نگرانی ندارد، گاهی می‌تواند فرد را برای مدت کوتاهی در بستر بی‌حرکت نگاه دارد؛ در نتیجه موجب ناراحتی بسیار زیادی گردد. به منظور جلوگیری از این وضعیت، در اولین فرصت بایستی روند درمانی شروع شود. گزینه‌های درمان از برخی داروهای ساده، مانند استفاده از کمپرس‌های گرم یا سرد، انجام حرکات کششی، داشتن استراحت کافی گرفته تا استفاده از مسکن‌های بدون نسخه و یا شل کننده‌های عضلانی می‌باشد.
» استفاده از کمپرس گرم یا سرد به کاهش التهاب عضلات کمک می‌کند.
» انجام حرکات کششی روش مؤثری در درمان دردهای عضلانی است، به خصوص اگر به دلیل فعالیت سخت بدنی ایجاد شده باشد.
»شما همچنین می‌توانید به ماساژ متوسل شوید زیرا باعث افزایش جریان خون در بدن شده، در نتیجه برای تمام قسمت‌های بدن مواد مغذی ضروری را فراهم می‌سازد.
»در صورت رگ به رگ شدن و کشیدگی عضلات، آسیب به رباط و یا پارگی عضلانی، ساده‌ترین درمان داشتن استراحت فراوان خواهد بود. این صدمات به زمان نیاز دارند تا درمان شوند، استراحت کردن، روند بهبودی را سرعت می‌بخشد.
چنانچه این عارضه به برخی عوارض نهفته نسبت داده شود، فرد مجبور است تحت درمان این بیماری نهفته قرار گیرد تا از درد مزمن رهایی یابد. به طور مشابه، اگر علت آن آرتروز و یا چاقی باشد، انتخاب درمان آرتروز و یا کاهش وزن می‌تواند به از بین بردن درد مفصل مرتبط با این عارضه کمک نماید. اگرچه احتمال آن نسبتاً کم می‌باشد، فرد حتی گاهی ممکن است به عنوان آخرین گزینه مجبور به انجام عمل جراحی شود.
هنگامی که علت ناراحتی عضلات و مفاصل شناسایی شدند، رسیدگی به این عارضه نسبتاً آسان خواهد بود. با این حال، شایان ذکر است که در وهله‌ی نخست امکان جلوگیری از این عارضه وجود دارد. برخی از اقدامات ساده پیشگیرانه، مانند نوشیدن مقدار زیادی آب، انجام حرکات کششی قبل از فعالیتهای فیزیکی شدید و یا تمرینِ داشتن یک زندگی سالم و فعال، می تواند به شما کمک کند با اطمینان این عارضه را از خود دور نگاه دارید.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.