جنگ سيبرنتيك
نويسنده:
منبع:
منبع:
تأثيرات اينترنت
اينترنت، محصول علمى و فنى بشر است و مانند هر ابزار ديگرى، مىتواند كاربردهاى مثبت يا منفى داشته باشد. آن چه مهم است، بالا بردن كاركرد مثبت، در ابعاد مختلف و جلوگيرى كامل يا كاستن از آثار منفى اين رسانه مهم جهانى است. به يقين ما براى دستيابى به توسعهاى سريع و همه جانبه و ايجاد تمدنّ اسلامى و عقب نماندن از قافله علم و تمدنّ بشرى، نيازمند استفاده از تكنولوژى و فنآورىهاى پيشرفته هستيم. يكى از مهمترين اين فنآورىها، شبكه جهانى اينترنت است كه در همه زمينههاى علمى، تحقيقى، هنرى، سياسى، تاريخى و مذهبى، مىتوان از آن بهره برد. با اين حال، مراكزى كه اكنون از طريق اينترنت، اطلاعات غيرعلمى و غيرانسانى را در جهت يكسانسازى فرهنگى جهان و مسلّط نمودن فرهنگ منحط غربى و محو ساير فرهنگها و براى تحقق دهكده جهانى به رهبرى آمريكا ارائه مىكنند، صدها برابر مراكزى است كه اطلاعات مفيد و علمى و فنى ارائه مىكنند!
جنگ سيبرنتيك
اگر بخواهيم به صورت شفاف درباره جايگاه اينترنت و عملكرد آن در پروژه جهانىسازى آمريكا و تأمين منافع آن، صحبت كنيم، بايد بگوييم كه استراژى جديد آمريكا در تعقيب اهداف جهانى خود، به «جنگ سيبرنتيك» مشهور است. اين جنگ، در سال 1993م. توسط «توماس آركوئيلا»، بر اساس مدل جامعهشناسى «تالكوت پارسونز»، طراحى گرديد. در حوزه سيبرنتيك، هر سيستم، از دو بخش زير تشكيل شده است:
1. بخش توليد اطلاعات.
2. بخش توليد انرژى.
در اين سيستم، بخش توليدكننده اطلاعات و فكر، بر بخش توليدكننده انرژى، كنترل و نظارت دارد. طراح اين استراتژى مىگويد: «بايد از 196 كشور جهان، آمريكا بشود مغز و 195 كشور ديگر، توليدكنندگان انرژى باشند؛ يعنى 195 كشور، بايد فكر و تدبيرشان را از آمريكا بگيرند. سيستم مذكور، داراى دو بخش نرمافزارى و سختافزارى است. نرمافزارهاى اين سيستم، عبارت است از: سازمان تجارت جهانى )wto(، كنوانسيون رفع تبعيض عليه حقوق زنان و ... و در حوزه سختافزارى، يك نمونه كوچك از ميان ابزارهاى بسيار متعدد، شبكه جهانى اينترنت است كه مغز آن در آمريكاست و به راحتى بر تمامى جريانهاى اطلاعات جهانى - كه حجم وسيعى از آنها توسط اينترنت انجام مىشود - نظارت داشته، آنها را كنترل مىكند.1
بهره بردارى صحيح از اينترنت
راهكارهاى بهرهبرى صحيح از اينترنت، در جهت گسترش فرهنگ اسلامى، عبارتند از:
1. تهاجم تبليغى را بايد با شيوههاى نوين تبليغى پاسخ داد؛ يعنى با استفاده از اينترنت، مجموعه آثار فرهنگى اسلامى را به اين شبكه جهانى منتقل كرد و راه آشنايى ملتهاى ديگر را با فرهنگ اسلامى فراهم ساخت.
2. در كشورهاى اسلامى، با استفاده از شيوه نامهنگارى الكترونيكى با صاحبنظران، جوانان و كسانى كه آمادگى دريافت پيامهاى اسلامى را دارند، مكاتبه شود و سؤالات و نيازهاى آنان پاسخ داده شود.
3. دولت اسلامى بايد شبكهاى واحد و مادر از مجموعه شبكههاى داخلى ايجاد كند و سپس ساختار خاصى را براى ارتباط با شبكه جهانى مشخص نمايد. كشورهايى مانند فرانسه نيز ساختار خاصى را براى اتصال به اينترنت ايجاد كردهاند.
4. بايد راهى براى گزينش اطلاعات جهانى پيدا كرد تا از ورود اطلاعات آلوده از طريق شبكه جهانى، جلوگيرى شود. صاحب نظران معتقدند كه از نظر تئورى و عملى، امكان آن هست كه با كنترل همه جانبه ارتباطات شبكه، جلوى تماس با مراكز غيراخلاقى گرفته شود.2
آن چه گفته شد، به طور كلان و در سطح برنامههاى ملى - مذهبى قابل طرح و پىگيرى است؛ اما آن چه به طور فردى و در هر شرايطى قابل توجه است و نشانه استقلال شخصيت آدمى و گوهر اختيار اوست، صفحه ذهن و دل هوشمند و فعالىاست كه توانمندى دوسويه دارد؛ هم مىتواند آن چه را گرفته ساخته، پرداخته كند و انواع مونتاژها و صحنهآفرينىها را داشته باشد و هم مىتواند صحنههاى گذشته را محو سازد و صحنههاى جديدى را جايگزين كند.
جهت محو صحنهها، گامهاى عملى زير را بايد يكى پس از ديگرى برداشت:
1. قطع ارتباط.
يكى از ويژگىهاى انسان، انس و ديگرى نسيان است. انسان از يك سو با همنشينان مأنوس مىشود و از سوى ديگر، جدا شدگان را كمكم فراموش مىكند. از اين رو، قطع ارتباط با ناهنجارها و ناهنجارىها، چه به صورت نيروى انسانى و چه به صورت نرمافزارى، كمك شايانى در محو صحنهها مىكند.
2. ايجاد تنفر
با بررسى آسيبهاى روحى و روانى و حتى جسمى اين گونه تصورات، به طور علمى و واقعى از اين تصورات متنفر شويد. تنفر درونى، موجب محو آثار سوء درونى مىشود.
3. از برنامههاى جايگزين سالم استفاده كنيد .
در پايان گفتنى است كه در دوره جوانى و نوجوانى، براى بسيارى عادت به برخى كارها پيدا مىشود؛ زيرا وابستگى آنها به خانواده كم شده و دلبستگى آنها به زندگى جديد هنوز پيدا نشده است؛ اما در صورتى كه دلبستگى به پيوند زندگى جديد پيدا شود و يا حداقل اشتغال روزانه پر حجم شود، اين گونه افكار رخت بر مىبندد. از اين رو، جاى نگرانى شديد نيست؛ بلكه به شدت اميدوار باشيد كه دوران تلاطمها و موجهاى درياى زندگى، آرام آرام فروكش خواهد كرد و به زودى، به ساحل آرامش خواهيد رسيد.
اينترنت، محصول علمى و فنى بشر است و مانند هر ابزار ديگرى، مىتواند كاربردهاى مثبت يا منفى داشته باشد. آن چه مهم است، بالا بردن كاركرد مثبت، در ابعاد مختلف و جلوگيرى كامل يا كاستن از آثار منفى اين رسانه مهم جهانى است. به يقين ما براى دستيابى به توسعهاى سريع و همه جانبه و ايجاد تمدنّ اسلامى و عقب نماندن از قافله علم و تمدنّ بشرى، نيازمند استفاده از تكنولوژى و فنآورىهاى پيشرفته هستيم. يكى از مهمترين اين فنآورىها، شبكه جهانى اينترنت است كه در همه زمينههاى علمى، تحقيقى، هنرى، سياسى، تاريخى و مذهبى، مىتوان از آن بهره برد. با اين حال، مراكزى كه اكنون از طريق اينترنت، اطلاعات غيرعلمى و غيرانسانى را در جهت يكسانسازى فرهنگى جهان و مسلّط نمودن فرهنگ منحط غربى و محو ساير فرهنگها و براى تحقق دهكده جهانى به رهبرى آمريكا ارائه مىكنند، صدها برابر مراكزى است كه اطلاعات مفيد و علمى و فنى ارائه مىكنند!
جنگ سيبرنتيك
اگر بخواهيم به صورت شفاف درباره جايگاه اينترنت و عملكرد آن در پروژه جهانىسازى آمريكا و تأمين منافع آن، صحبت كنيم، بايد بگوييم كه استراژى جديد آمريكا در تعقيب اهداف جهانى خود، به «جنگ سيبرنتيك» مشهور است. اين جنگ، در سال 1993م. توسط «توماس آركوئيلا»، بر اساس مدل جامعهشناسى «تالكوت پارسونز»، طراحى گرديد. در حوزه سيبرنتيك، هر سيستم، از دو بخش زير تشكيل شده است:
1. بخش توليد اطلاعات.
2. بخش توليد انرژى.
در اين سيستم، بخش توليدكننده اطلاعات و فكر، بر بخش توليدكننده انرژى، كنترل و نظارت دارد. طراح اين استراتژى مىگويد: «بايد از 196 كشور جهان، آمريكا بشود مغز و 195 كشور ديگر، توليدكنندگان انرژى باشند؛ يعنى 195 كشور، بايد فكر و تدبيرشان را از آمريكا بگيرند. سيستم مذكور، داراى دو بخش نرمافزارى و سختافزارى است. نرمافزارهاى اين سيستم، عبارت است از: سازمان تجارت جهانى )wto(، كنوانسيون رفع تبعيض عليه حقوق زنان و ... و در حوزه سختافزارى، يك نمونه كوچك از ميان ابزارهاى بسيار متعدد، شبكه جهانى اينترنت است كه مغز آن در آمريكاست و به راحتى بر تمامى جريانهاى اطلاعات جهانى - كه حجم وسيعى از آنها توسط اينترنت انجام مىشود - نظارت داشته، آنها را كنترل مىكند.1
بهره بردارى صحيح از اينترنت
راهكارهاى بهرهبرى صحيح از اينترنت، در جهت گسترش فرهنگ اسلامى، عبارتند از:
1. تهاجم تبليغى را بايد با شيوههاى نوين تبليغى پاسخ داد؛ يعنى با استفاده از اينترنت، مجموعه آثار فرهنگى اسلامى را به اين شبكه جهانى منتقل كرد و راه آشنايى ملتهاى ديگر را با فرهنگ اسلامى فراهم ساخت.
2. در كشورهاى اسلامى، با استفاده از شيوه نامهنگارى الكترونيكى با صاحبنظران، جوانان و كسانى كه آمادگى دريافت پيامهاى اسلامى را دارند، مكاتبه شود و سؤالات و نيازهاى آنان پاسخ داده شود.
3. دولت اسلامى بايد شبكهاى واحد و مادر از مجموعه شبكههاى داخلى ايجاد كند و سپس ساختار خاصى را براى ارتباط با شبكه جهانى مشخص نمايد. كشورهايى مانند فرانسه نيز ساختار خاصى را براى اتصال به اينترنت ايجاد كردهاند.
4. بايد راهى براى گزينش اطلاعات جهانى پيدا كرد تا از ورود اطلاعات آلوده از طريق شبكه جهانى، جلوگيرى شود. صاحب نظران معتقدند كه از نظر تئورى و عملى، امكان آن هست كه با كنترل همه جانبه ارتباطات شبكه، جلوى تماس با مراكز غيراخلاقى گرفته شود.2
آن چه گفته شد، به طور كلان و در سطح برنامههاى ملى - مذهبى قابل طرح و پىگيرى است؛ اما آن چه به طور فردى و در هر شرايطى قابل توجه است و نشانه استقلال شخصيت آدمى و گوهر اختيار اوست، صفحه ذهن و دل هوشمند و فعالىاست كه توانمندى دوسويه دارد؛ هم مىتواند آن چه را گرفته ساخته، پرداخته كند و انواع مونتاژها و صحنهآفرينىها را داشته باشد و هم مىتواند صحنههاى گذشته را محو سازد و صحنههاى جديدى را جايگزين كند.
جهت محو صحنهها، گامهاى عملى زير را بايد يكى پس از ديگرى برداشت:
1. قطع ارتباط.
يكى از ويژگىهاى انسان، انس و ديگرى نسيان است. انسان از يك سو با همنشينان مأنوس مىشود و از سوى ديگر، جدا شدگان را كمكم فراموش مىكند. از اين رو، قطع ارتباط با ناهنجارها و ناهنجارىها، چه به صورت نيروى انسانى و چه به صورت نرمافزارى، كمك شايانى در محو صحنهها مىكند.
2. ايجاد تنفر
با بررسى آسيبهاى روحى و روانى و حتى جسمى اين گونه تصورات، به طور علمى و واقعى از اين تصورات متنفر شويد. تنفر درونى، موجب محو آثار سوء درونى مىشود.
3. از برنامههاى جايگزين سالم استفاده كنيد .
در پايان گفتنى است كه در دوره جوانى و نوجوانى، براى بسيارى عادت به برخى كارها پيدا مىشود؛ زيرا وابستگى آنها به خانواده كم شده و دلبستگى آنها به زندگى جديد هنوز پيدا نشده است؛ اما در صورتى كه دلبستگى به پيوند زندگى جديد پيدا شود و يا حداقل اشتغال روزانه پر حجم شود، اين گونه افكار رخت بر مىبندد. از اين رو، جاى نگرانى شديد نيست؛ بلكه به شدت اميدوار باشيد كه دوران تلاطمها و موجهاى درياى زندگى، آرام آرام فروكش خواهد كرد و به زودى، به ساحل آرامش خواهيد رسيد.
پىنوشت:
1. ر.ك: حسن عباسى، جنگ جهانى چهارم، انتشارات پارسايان، قم: 1382.
2. ر.ك: حميد فغور مغربى، مجله نگاه حوزه، شماره 59-62؛ ص 148.