چرا سردرد می‌تواند موجب حالت تهوع گردد؟

سردرد میگرنی به عنوان یکی از علل حالت تهوع شناخته شده است. سردرد همراه با حالت تهوع می‌تواند نشانه‌ای از اختلال زمینه‌ای نسبتاً جدی باشد. مقاله‌ی پیش رو اطلاعات مفیدی در این زمینه ارائه می‌دهد.
سه‌شنبه، 30 تير 1394
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حمیده جبل عاملی
موارد بیشتر برای شما
چرا سردرد می‌تواند موجب حالت تهوع گردد؟
چرا سردرد می‌تواند موجب حالت تهوع گردد؟

مترجم: شیما سادات قائم مقامی
منبع:راسخون
سردرد میگرنی به عنوان یکی از علل حالت تهوع شناخته شده است. سردرد همراه با حالت تهوع می‌تواند نشانه‌ای از اختلال زمینه‌ای نسبتاً جدی باشد. مقاله‌ی پیش رو اطلاعات مفیدی در این زمینه ارائه می‌دهد.
سردرد یکی از شایع‌ترین و در عین حال یکی از بدترین حالاتی است که افراد تجربه می‌کنند. سردرد ممکن است خفیف یا شدید باشد، و حقیقتاً می‌تواند در فعالیت‌های روزانه‌ی شما اختلال ایجاد کند. سردرد همچنین یکی از شایع‌ترین علائم بسیاری از انواع مختلف اختلالات سلامتی است. در بسیاری از موارد، سردرد به علت استرس، فشار، سرما خوردگی و سایر موارد ایجاد می‌گردد. با این حال نباید سردردی را که همراه با حالت تهوع است، نادیده گرفت و از آن چشم پوشی کرد.

سردرد و حالت تهوع

هنگامی که فردی از سردرد همراه با حالت تهوع رنج می‌برد، در حقیقت سردرد علت حالت تهوع نیست بلکه هر دوی این علائم به دلیل برخی بیماری‌های زمینه‌ای ایجاد می‌گردند. هنگامی که علت سردرد شما مشخص شود، درمان آن آسان‌تر است. به منظور درمان و پیشگیری از مننژیت، فرد می‌بایستی عوامل محرک را شناسایی نماید و سعی کند تا حد امکان از آن‌ها پرهیز نماید. سرماخوردگی شدید، آنفلونزا یا هر عفونت ویروسی ممکن است سبب سردردی شود که همراه با علائم دیگری نظیر حالت تهوع، بدن درد، احساس سرما و سایر موارد است. در صورت ابتلا به سرماخوردگی یا آنفلونزا، شما سرفه و آبریزش بینی و غیره را نیز تجربه می‌کنید. در کنار عفونت‌های ویروسی، عفونت‌های باکتریایی، قارچی و سایر عفونت‌های انگلی نیز موجب حالت تهوع و سردرد و سایر علائم می‌گردند. نوشیدن بیش از اندازه‌ی الکل نیز یکی از شایع‌ترین حالت‌هایی است که موجب افزایش سردرد همراه با حالت تهوع می‌گردد.

بیشتر بخوانید:حالت تهوع و سردرد مداوم


در ثانی، میگرن عامل رایج دیگری است که موجب این حالت می‌شود. میگرن نوعی سردرد است که معمولاً در یک سمت سر احساس می‌گردد. علت دقیق میگرن شناخته نشده است. با این حال، عوامل محرک مختلفی مانند استرس، دریا زدگی و غیره وجود دارند که می‌توانند سبب این حالت شوند. سردردهای میگرنی اغلب همراه با حالت تهوع می‌باشند. پس به چه دلیل میگرن موجب حالت تهوع می‌گردد؟ اینطور به نظر می‌رسد که واکنش‌های شیمیایی که در مغز رخ می‌دهند و عامل میگرن هستند، می‌توانند موجب حالت تهوع نیز شوند. به جز این موارد، برخی علل بالقوه‌ی عامل سردرد همیشگی و پایدار همراه با حالت تهوع به شرح ذیل است:
چرا سردرد می‌تواند موجب حالت تهوع گردد؟

بیشتر بخوانید:علائم عفونت های ویروسی

 

-ضربه به سر
-آنفلونزای معده یا التهاب معده‌ای روده‌ای
-مننژیت
-سردرد خوشه‌ای
-سندرم منیر
-وزوز گوش
-آنوریسم یا اتساع دیواره‌ی عروق خونی
-سرگیجه
-مصرف بیش از اندازه‌ی کافئین
-عوارض جانبی برخی داروهای تجویزی
-علائم سندرم قطع مواد مخدر

هرچند شما می‌توانید فهرستی از علل متنوعی که موجب سردرد همراه با حالت تهوع می‌گردند تهیه کنید، اما اکثر این علل بسیار نادر می‌باشند. اگر می‌خواهید بدانید حالت تهوع و استفراغ به دنبال سردرد تا چه حد شایع است، توجه کنید که میگرن و عفونت‌ها تنها علل شایعی هستند که موجب این علائم می‌گردند و البته نوشیدن و واکنش‌های سندرم قطع را نیز باید در نظر گرفت. اگرچه این بدان معنا نیست که سردرد را باید نادیده گرفت. اگر سردرد همراه یا به دنبال علامت دیگری است، مطمئناً اختلال سلامتی زمینه‌ای مهمی وجود دارد و بنابراین بهتر است هر چه سریع‌تر با پزشک مشورت کنید. آنوریسم و مننژیت از جمله اختلالات بسیار شدید و جدی می‌باشند که نیاز به مراقبت اورژانسی دارند.

درمان سردرد همراه با حالت تهوع

هنگامی که علت سردرد شما مشخص شود، درمان آن آسان‌تر است. به منظور درمان و پیشگیری از مننژیت، فرد می‌بایستی عوامل محرک را شناسایی نماید و سعی کند تا حد امکان از آن‌ها پرهیز نماید. عفونت‌های ویروسی و غیره با دارو درمان می‌شوند. اگر علائم به دلیل مصرف بیش از اندازه‌ی الکل یا محصولات حاوی کافئین بروز یابند، پس این حالت گذرا و موقتی است و با خودداری از نوشیدن آن‌ها به آسانی قابل پیشگیری است. تقریباً تمام حالت‌های مذکور با کمک دارو، درمان‌های دارویی یا خانگی دیگر به طور مؤثر قابل درمان می‌باشند.
در پایان، توجه کنید که مسکن‌های در دسترس مختلفی در بازار است که بدون نسخه به فروش می‌رسند، و توصیه می‌شود به منظور شناسایی و تشخیص علت زمینه‌ای سردرد همراه با حالت تهوع با پزشک مشورت نمایید. این کار موجب تشخیص سریع و به موقع و در نتیجع درمان به موقع و مناسب هرگونه اختلال جدی می‌گردد. مراقب سلامتی خود باشید.


 



مقالات مرتبط
نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.