چرا فرهنگ مهم است؟

الگوهای رفتاری ما، باورها، اصول و روش زندگیمان از فرهنگ ما نشأت گرفته‌اند. چرا فرهنگ مهم است؟ این مقاله را بخوانید تا پاسخ سؤال را پیدا کنید.
سه‌شنبه، 30 تير 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
چرا فرهنگ مهم است؟
چرا فرهنگ مهم است؟

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

الگوهای رفتاری ما، باورها، اصول و روش زندگیمان از فرهنگ ما نشأت گرفته‌اند. چرا فرهنگ مهم است؟ این مقاله را بخوانید تا پاسخ سؤال را پیدا کنید.
فرهنگ یک رشته‌ی نامرئی است که افراد را بهم وصل می‌کند و به الگوی رفتاری بشر اشاره می‌کند. هنر، ادبیات، زبان و مذهب یک مجموعه بیانگر فرهنگ آن است. ارزشهای فرهنگی و باورهایمان خود را در سبک زندگیمان نشان می‌دهند. ارزشهای اخلاقی ما فرهنگ‌مان را نشان می‌دهند. اهمیت فرهنگ در ارتباط آن با نحوه فکر کردن و زندگی ماست. تفاوتهای فرهنگی باعث تفاوت افرادی می‌شوند که در نقاط مختلف دنیا زندگی می‌کنند.
فرهنگ باعث بهتر شدن رفتار و طرز برخورد ما می‌شود. ارزشهای فرهنگی ما بر نحوه زندگیمان تأثیر می‌گذارند. بر طبق تعریف رفتارگرا از فرهنگ، یک سیستم نهایی کنترل اجتماعی است که مردم بر طبق آن استانداردها و رفتار خود را بررسی می‌کنند. ارزشهای فرهنگیمان برای پی ریزی اصول زندگیمان بکار می‌روند. آنها افکار، رفتار و شخصیت ما را شکل می‌دهند.

فرهنگ بر درک و احساس تأثیر می‌گذارد :

نحوه دریافت و ادراک ما از داوریها و قضاوتهایمان، باورهای قبلی، طرز برخورد، رفتار و احساساتمان تأثیر می‌پذیرند. این عوامل با فرهنگ ما ارتباط دارند. در درک اینکه چه چیزی خوب یا بد است، باورهایمان و طرز فکرمان نقش دارند. در داوری اینکه چه چیزی سخت و چه چیزی آسان است، طرز برخورد و انگیزه‌هایمان نقشی مهم دارند. فرهنگ‌مان، ساختار فکری ما را که بر ادراک‌مان تأثیر می‌گذارند مشخص می‌کنند.
افرادی که به فرهنگی تعلق دارند که فرد گرایی را تشویق می‌کند، تمایل دارند که جنبه های کلی یک مسأله را ببینند اما افرادی که به فرهنگ جمع گرایی اعتقاد دارند حتی جزئیات را نیز در نظر می‌گیرند. فرهنگ آمریکایی که عمدتاً فرد گرایی است به دادن آزادی و حق انتخاب به کودکان از سنین کم تشویق می‌کند در حالی که فرهنگ ژاپنی که بر مبنای جمع گرایی است والدین و بزرگترها را به انتخاب کردن برای کودکان خود تشویق می‌کند. این یک مثال از تفاوت نقش پدر و مادری به دو شیوه مختلف بسته به دو فرهنگ مختلف است. در نتیجه افراد با فرهنگهای شرقی در تلاشهای جمعی و افرادی که فرهنگ آمریکایی دارند در تلاشهای فردی مؤفق‌اند.
فرهنگ ما چارچوب افکار و رفتارمان را مشخص می‌کند. افکاری که توسط فرهنگ‌مان در ذهن ما ریشه کرده بر درک‌مان از افراد و وضعیتها تأثیر می‌گذارند. برای مثال زنانی که در جامعه‌های مرد سالار بزرگ شده‌اند مردان را نسبت به خود برتر می‌دانند و یا زنانی که با فرهنگی بزرگ شده‌اند که به پوشیدن بدن حتی صورت تشویق کرده، پوشیدن دامن یا لباسهای کوتاه را محرک و نادرست می‌دانند.
تحقیقات نشان می‌دهد فرهنگ نقشی اساسی در نحوه پردازش اطلاعات توسط مغز و پاسخ به محرکها دارد. این یکی از دلایلی است که اهمیت فرهنگ را نشان می‌دهد.

فرهنگ بر رفتار تأثیر می‌گذارد :

فرهنگ بر ادراک تأثیر می‌گذارد و ادراک رفتار را کنترل می‌کند. بنابراین فرهنگی که ما به آن تعلق داریم به طور مستقیم بر رفتارمان تأثیر دارد. علاوه بر آن محیط اطرافمان که تأثیرات فرهنگی بر ما دارد رفتار ما را شکل می‌دهد. در جامعه‌ای که مردان از گریه کردن منع شده‌اند این کار را، عجیب می‌دانند. اگر ارزشهای فرهنگی یک جامعه به مردان آموزش ندهد که به زنان احترام بگذارند، این در رفتار آنان منعکس می‌شود. آداب معاشرت و رفتار بخشی از فرهنگ‌مان هستند. آنچه که فرهنگ به ما آموزش می‌دهد بر تعاملات اجتماعی ما تأثیر می‌گذارد. بعضی افراد با فرهنگهایی وجود دارند که با افراد غریبه و تازه وارد به راحتی ارتباط برقرار می‌کنند در حالی که افراد با فرهنگهای محافظه کارانه با افراد غریبه خیلی راحت نیستند. تفاوتهای فکری که در فرهنگ آنها وجود دارد در رفتارهای اجتماعی‌شان قابل مشاهده است.
فرهنگ ما، استانداردها و حریم شخصی ما را مشخص می‌کند. این تعریف که توسط "ادوارد تی" ارائه شده، به عنوان تئوریها و مشاهدات مشترک بشر برای استفاده از حریم به عنوان بسط ویژه فرهنگ بیان شده است. حریم و فاصله‌ای که ما در ارتباطاتمان نگه می‌داریم به طور عمده از فرهنگ‌مان تأثیر می‌پذیرد. استانداردهای فرهنگی ما بر ژستها، زبان بدن و میزان برخوردهای فیزیکی در روابطمان تأثیر می‌گذارند.
اعتقادات و اخلاق که بخشی از فرهنگ هستند بر رفتار ما تأثیر می‌گذارند. اخلاق بر احساساتمان مثل شرم و غرور و اعتقادات بر درک اینکه چه چیزی درست و چه چیزی نادرست است تأثیر می‌گذارد، در نتیجه به طور کلی بر رفتارمان تأثیر دارند. آیا دوباره می‌پرسید چرا فرهنگ مهم است؟ ببینید که چگونه شخصیت ما را شکل می‌دهد.

فرهنگ شخصیت را شکل می‌دهد :

فرهنگ یک گروه استانداردهای رفتاری را برای گروه تعیین می‌کند. برای پذیرفته شدن در یک گروه، ما تمایل داریم از آنچه گروه برایمان تصمیم گرفته پیروی کنیم. با تأثیر از استانداردها و قوانین فرهنگ‌مان سعی می‌کنیم که بر طبق آنها رفتار کنیم. فرهنگ‌مان انتظارات مردم را از ما مشخص می‌کند. با تلاش برای برآورده کردن این انتظارات ما رفتار و شخصیت متناسب با فرهنگ‌مان را شکل می‌دهیم. مذهب، سنت، عرف و رسوم ما که بخشی از فرهنگ‌مان هستند در شکل گیری شخصیت ما نقشی اساسی دارند. نحوه ادراک ما از یک وضعیت و پاسخ به آن، به آنچه که ما از محیط آموخته‌ایم و با آن بزرگ شده‌ایم بسیار وابسته است. این عوامل به ارزشهای فرهنگی ما مربوطند. اگرچه طبیعت و تحصیلات ما در شخصیت ما نقش دارند، اما فرهنگی که به آن تعلق داریم نقشی اساسی و عمده دارد. افرادی که در یک فرهنگ مشابه به دنیا آمده‌اند و بزرگ شده‌اند اغلب ویژگیهای شخصیتی مشخصی را از خود نشان می‌دهند.
فرهنگ ما ارزشها و اعتقادات ما را شکل می‌دهد که بر شخصیت ما تأثیر گذار است. در فرهنگی که کودکان از سنین پایین مستقل بار می‌آیند (مثل آمریکایی) فردگرا می‌شوند. در فرهنگی که پسران و دختران با هم مساوی رفتار نمی‌شوند، کودکان پرخاشگر و مهاجم می‌شوند و به جنس مخالف به چشم دشمن نگاه می‌کنند یا کسانی که به عنوان پایین رتبه رفتار می‌شوند به صورت مطیع و سلطه پذیر بزرگ می‌شوند. افرادی که فرهنگ کلی نگری دارند (فرهنگ شرقی) توانایی زیادی برای درک دیدگاههای دیگران دارند اما افرادی که با فرهنگ فردگرایی (فرهنگ غربی) بزرگ می‌شوند توانایی کمتری برای درک دیدگاه و نظر دیگری دارند.
چرا فرهنگ مهم است؟
علاوه بر این هنر، فولکولور، سنن و رسوم و زبان در کنار دیگر اجزای فرهنگی که در معرض آن هستیم، شخصیت ما را مشخص می‌کند. ما باورها و شناختمان از دنیا را، از مردم اطرافمان کسب می‌کنیم. گروه اجتماعی که در آن زندگی می‌کنیم بر انتخابهایمان تأثیر می‌گذارد. بنابراین محیط فرهنگی‌ای که ما را احاطه کرده شخصیت ما را شکل می‌دهد.

تأثیرات دیگر فرهنگ :

اعتقادات مشخص درباره‌ی سلامتی و مراقبتهای پزشکی بخشی از همه‌ی فرهنگها هستند. بر اساس این اعتقادات مردم ممکن است با درمانگران راحت باشند یا نباشند. افراد، با فرهنگهایی که اعتقاد دارند بیماری و ناراحتی‌های جسمی و روانی یک پدیده علمی هستند، به راحتی در مورد علائم بحث می‌کنند و درمان درست را دریافت می‌کنند. اما افراد، با فرهنگی که معتقدند بیماری یک بلای آسمانی و مصیبت و امتحان الهی است، ممکن است درمانهای پزشکی را به آسانی قبول نکنند. پذیرش اجتماعی بیماریهای روانی و اختلالات شخصیتی نیز از فرهنگ تأثیر می‌پذیرد. تفاوتهای فرهنگی بر نحوه برخورد ما با بیماری و مراقبتهای پزشکی تأثیر می‌گذارد. بعضی افراد از گروههای اجتماعی مشخص ترجیح می‌دهند که یک رابطه رسمی با کادر درمانی و پزشکان داشته باشند اما عده‌ای دیگر یک رابطه دوستانه را ترجیح می‌دهند در نتیجه یک رابطه بهتر ایجاد می‌کنند. بخاطر باورهای متفاوت در مورد بیماری و درمان، رفتارهای پزشکی در فرهنگهای مختلف متفاوت است. در تشخیص نیازهای درمانی یک بیمار، پزشکان باید باورهای فرهنگی او را نیز بشناسند. هم چنین ذهنیتهای فرهنگی یک بیمار بر عواملی چون نوع حمایت خانوادگی که دریافت می‌کند، تصمیمهایی که در مورد سلامتی‌اش می‌گیرد و روشی که با بیماریش کنار می‌آید، تأثیر می‌گذارند. اینها همه نشان می‌دهد که چگونه فرهنگ بر مراقبت از سلامتی تأثیرگذار است.
چگونه فرهنگ بر تجارت تأثیر می‌گذارد؟ در طول ارتباطات تجاری با افراد با فرهنگهای مختلف، باورها و رفتارها و برخورد آنها باید در نظر گرفته شود. اختلافات زبانی باید رفع شود. تفاوتهای فرهنگی بر موفقیت یا عدم موفقیت مذاکرات تجاری تأثیر گذار است. به تفاوتهایی چون حساسیت به زمان، روش ارتباطی، تصمیم گیری، ریسک پذیری، ملاحظه طرفهای درگیر باید توجه شود. در هدایت یک تجارت به عنوان هدف گروهی مشخص، شرکتها باید ارزشهای فرهنگی گروه متقابل را مطالعه و بررسی کنند. اولویتها و سلیقه‌هایشان از فرهنگشان تأثیر می‌پذیرد. استراتژیهای تبلیغاتی که برای یک شنونده‌ آمریکایی بکار می‌رود برای آسیایی مؤثر نیست. بنابراین در تجارتها باید تفاوتهای فرهنگی از طراحی محصول تا فروش در نظر گرفته شود.

شناخت تفاوتهای فرهنگی :

نه تنها در سلامتی و تجارت بلکه در تمام جنبه‌های زندگی شناخت تفاوتهای فرهنگی مهم است. به علت مهاجرت مردم از کشورهای مختلف آنچه که ما امروزه داریم یک جامعه چند فرهنگی است. مردمی که در اطراف ما وجود دارند، با آنها روابط اجتماعی داریم و یا با آنها کار می‌کنیم از قسمتهای مختلف دنیا آمده‌اند و فرهنگهای مختلفی دارند. نحوه فکر کردن و زندگی، باورها و ارزشهای آنها متفاوت از مال ماست. شناخت فرهنگ خودمان و دیگران در پذیرش این تفاوتها به ما کمک می‌کند. مطالعه فرهنگها دیدگاهمان را در مورد تفاوتهای فرهنگی وسیعتر می‌کند. ما یاد می‌گیریم که به فرهنگهای دیگر احترام بگذاریم و به آنها بی‌حرمتی نکنیم.
فرهنگ‌مان به ما هویت می‌بخشد و کمک می‌کند تا شخصیت خود را بسازیم. ارزشهای فرهنگی که در جامعه ما و گروههای اجتماعی وجود دارد به ما حس تعلق به جامعه را می‌دهد. فرهنگمان ما را به هم متصل می‌کند و به ما حس امنیت می‌دهد. زبانی که صحبت می‌کنیم، هنر، ادبیات، میراثی که به آنها می‌بالیم، غذاهایمان، جشنها، رسوم و سنتهای ما فرهنگ‌مان را شکل می‌دهند. آنها بخشی از زندگی روزانه ما شده‌اند و از بسیاری راهها بر ما تأثیر می‌گذارند. تأکید بر اهمیت فرهنگ کافی نیست چون فرهنگ چیزی است که در درون ما و اطراف ما وجود دارد و بخش جدایی ناپذیر وجود ماست. فرهنگ روش برخورد با دیگران و خودمان را مشخص می‌کند.



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما