ناخن‌جويدن در كودكان

ناخن‌جويدن يكي از اختلالات عادتي است كه بيش‌تر در كودكان و گاهي نيز در بزرگ‌سالان بروز مي‌كند. اين عمل مانند انگشت‌مكيدن يا بعضي از ديگر اختلالات عادتي به طور ناخودآگاه و غيرارادي انجام مي‌شود.ناخن‌جويدن معمولاً از سنين 4 تا 5 سالگي شروع و در سنين 8 تا 12 سالگي بيش‌تر مشاهده مي‌شود. ناخن‌جويدن چه عوارضي را در بدن ايجاد مي‌كند؟
سه‌شنبه، 7 اسفند 1386
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
ناخن‌جويدن در كودكان
ناخن‌جويدن در كودكان
ناخن‌جويدن در كودكان
منبع:اينترنت
ناخن‌جويدن يكي از اختلالات عادتي است كه بيش‌تر در كودكان و گاهي نيز در بزرگ‌سالان بروز مي‌كند. اين عمل مانند انگشت‌مكيدن يا بعضي از ديگر اختلالات عادتي به طور ناخودآگاه و غيرارادي انجام مي‌شود.ناخن‌جويدن معمولاً از سنين 4 تا 5 سالگي شروع و در سنين 8 تا 12 سالگي بيش‌تر مشاهده مي‌شود.
ناخن‌جويدن چه عوارضي را در بدن ايجاد مي‌كند؟
ناخن‌ها علاوه بر زيبايي انگشتان به منزله يك وسيله مكانيكي نيز اعمال زيادي را در بدن انجام مي‌دهند.مهم‌ترين وظيفه ناخن‌ها پوشاندن بافت نرم انگشتان است كه گرفتن اشياي ريز و كاركردن با آن‌ها را براي ما ممكن مي‌كند. بزاق دهان اثر مخربي بر ناخن و بافت‌هاي اطراف آن دارد و رطوبت ناشي از آن مكان مناسبي را براي رشد باكتري ها و قارچ ها فراهم مي‌كند.به علاوه هنگام جويدن ناخن، تعداد زيادي ميكروب كه معمولا در زير ناخن ها جمع مي‌شوند، بلعيده مي‌شوند و اين امر ممكن است باعث دل درد و ابتلا به آلودگي‌هاي انگلي شود.
چرا كودكان ناخن هاي خود را مي‌جوند؟
  • روان‌شناسان مهم‌ترين عامل ناخن‌جويدن را اضطراب و فشارهاي روحي مي‌دانند، كه مي‌توان از آن به عنوان "عصبانيت بيش از حد" نام برد. ديده‌شده‌است افرادي كه ناخن خود را مي جوند از افراد عادي مشوش‌ترند.
  • عامل ديگر دلواپسي و تضادهاي فكري در كودكان است كه مخصوصاً در موقعيت‌هاي حساس ترس آور، بلاتكليفي و حالت‌هاي هيجاني ديگر بوجود مي‌آيد مانند مشاهده درگيري و نزاع والدين و يا هنگام امتحانات مدرسه يا جواب دادن به درس و يا تماشاي فيلم ترسناك .
  • هيجان بيش از حد نيز مي‌تواند به عنوان عاملي باشد كه ناخن‌جويدن را در كودكان تشديد كند.
  • و بالاخره تقليد از ديگران كه به صورت عادت در آمده باشد مانند كودكاني كه يك يا هر دو والد آن‌ها عادت به جويدن ناخن دارند.
    براي كمك به ترك ناخن‌جويدن در كودكان والدين چه كارهايي را بايد انجام دهند؟
  • هرگز از او نخواهيد كه يكباره اين عادت خود را ترك كند.
  • براي ترك اين عادت در فرزند خود صبر و حوصله به خرج دهيد. ترك اين عادت ممكن است زمان زيادي را بطلبد.
  • بر اضطراب و وسواس خود غلبه كنيد وجود اضطراب باعث خواهد شد نتوانيد به طور منطقي به كودك خود كمك كنيد
  • به كودك خود اعتماد به نفس بدهيد، او را با خوشرويي از عملش آگاه كنيد و آمادگي شروع به ترك اين عادت را آگاهانه در او بوجود آوريد.
  • بايد بدانيد كه اقدام شديد و مستقيم بي‌فايده است. سعي كنيد ريشه اضطراب و تشويش را در كودك شناخته و از بين ببريد. در اعمال كودك خود بيش‌تر دقت كنيد و ببينيد كدام عامل باعث مي‌شود كه او بلافاصله انگشت خود را به طرف دهان ببرد. براي مثال وقتي كه كودك خسته است؟ وقتي كه بيش از حد به او فشار مي‌آوريد يا بيش از حد توانش از او انتظار داريد؟ويا هنگام جر و بحث والدين؟...
  • هر موفقيت هر چند اندك را در ترك ناخن‌جويدن كودك مورد تشويق قرار دهيد، حتي در حد گفتن جمله اي خوشايند
    براي ترك ناخن‌جويدن در كودكان والدين چه كارهايي را نبايد انجام دهند؟
    1- براي ترك اين عادت در كودك از دادن وعده‌هاي بزرگ كه قادر به انجام آن نيستيد خودداري كنيد.( كودكتان را گول نزنيد.)
    2- گفتن جملاتي مثل " اگر يك بار ديگه اين كاررا بكني دوستت ندارم" نه تنها كارساز نيست. بلكه باعث افزايش اضطراب و تشويش كودك نيز مي گردد.
    3- ماليدن مواد تلخ به انگشتان يا پاشيدن فلفل به آن‌ها ممكن است به طور موقتي جلوي اين رفتار را بگيرد، ولي به علت از بين نرفتن ريشه رواني اين عمل، كودك در فاصله اندكي دوباره به جويدن ناخن روي مي آورد.
    4- در كودك به خاطر جويدن ناخن ها ايجاد ترس نكنيد زيرا اين عمل در كودك اضطراب و احساس گناه بوجود مي‌آورد و باعث تشديد جويدن ناخن مي‌شود.
    طور كلي سرزنش، تحقير، تهديد و تنبيه كودك هيچ اثر درماني نخواهد داشت، بلكه اين عادت را تشديد كرده، باعث اختلالات ديگري نيز مي‌شود.




  • ارسال نظر
    با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
    متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.