چرا شله زرد آب می‌اندازد؟ روش‌هایی برای حل آن

آب انداختن شله زرد یکی از مشکلات رایج در پخت آن است. با این حال بسیاری از کدبانوها نمی‌دانند که چرا شله زرد آب می اندازد. ما در این مقاله به بررسی دقیق آن پرداخته‌ایم.
دوشنبه، 8 خرداد 1402
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: مرتضی شعله کار
موارد بیشتر برای شما
چرا شله زرد آب می‌اندازد؟ روش‌هایی برای حل آن

مقدمه 

شله زرد را می‌توان یکی از بهترین دسرهایی دانست که در بین ایرانیان طرف‌دار زیادی دارد. خواص بی‌نظیر و البته طعم منحصر به فردش باعث شده تا بهترین انتخاب برای نذری در ایام خاص و مراسمات گوناگون باشد.

با این حال شله زرد زمانی دلچسب است که بتوانید آن را به نحو احسن آماده کنید. آب انداختن شله زرد یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که اغلب کدبانوهای ایرانی با آن درگیر هستند. این مشکل می‌تواند ساختاری آبکی به شله زرد داده و در بسیاری از مواقع هم باعث تغییر طعم آن شود.

 با این حال بسیاری از کدبانوهای ایرانی نمی‌دانند که چرا شله زرد آب می‌اندازد. این مشکل همان چیزی است که ما قصد داریم تا در ادامه این مقاله به آن بپردازیم. لذا اگر شما هم به دنبال دلیل آب انداختن شله زرد و راهکارهایی برای رفع آن هستید، توصیه می‌کنم که حتماً ما را تا انتها همراهی فرمایید. 
 

دلایل اصلی آب انداختن شله زرد 

نخستین قدم برای رفع آب انداختن شله زرد، شناخت دلیل آن است. لذا باید قبل از پرداختن به راهکارها باید بدانید که چرا شله زرد آب می‌اندازد. این موضوع می‌تواند دلایل بسیار متنوعی داشته باشد. اما مهم‌ترین و شاخص‌ترین آن، عدم تبخیر کامل آب برنج است. بسیاری از کدبانوها؛ در حالی که هنوز برنج به طور کامل پخته نشده، شکر را به آن اضافه می‌کنند.

آنها بر این باورند که در حین آب شدن شکر، برنج هم به طور کامل پخته می‌شود. این در حالی است که خود شکر و ذوب‌شدن آن می‌تواند باعث افزایش آب برنج و کاهش قوام آن شود. به همین جهت است که شله زرد پخته شده با این روش، حالتی شل و آبکی دارد.

همچنین در برخی از موارد، از شعله یکسان برای پخت تمام بخش‌های برنج استفاده نمی‌شود. همین فاکتور باعث می‌شود تا همچنان بخشی از برنج موجود در داخل دیگ، به طور کامل مغز پخت نشود.

البته این مورد در دیگ‌های بزرگ بیشتر به چشم می‌خورد که می‌توان با یکسان کردن شعله و مخلوط کردن پیوسته، تا حدی آن را رفع کرد. در برخی از موارد هم، افزودن بیش از اندازه شکر یا آب می‌تواند تا حدی باعث این مشکل شود. اما در حالت کلی، مهم‌ترین عامل آب انداختن شله زرد، عدم پخت کامل برنج است.
  
 
چرا شله زرد آب می‌اندازد؟ روش‌هایی برای حل آن
 

نکاتی برای جلوگیری از آبکی شدن شله زرد

شله زرد هم مانند بسیاری از غذاهای ایرانی، تکنیک‌های خاص خود را دارد که رعایت آن‌ها باعث می‌شود تا خروجی آن بسیار خوشمزه‌تر و زیباتر باشد. با این حال بسیاری از افراد شناخت دقیقی از این نکات ندارند. ما در ادامه چند تکنیک را خدمت شما ذکر کرده‌ایم که ضمن بهتر شدن شله زرد، می‌تواند مانع از آب انداختن آن شود. 
 
  • مورد اول عدم استفاده از نشاسته برای کاهش آب شله زرد است. در واقع بسیاری از کدبانوها سعی می‌کنند به‌جای استفاده از آرد برنج یا ترکیبات دیگر، نشاسته را به شله زرد اضافه کرده و بدین ترتیب آب آن را کاهش دهند. متأسفانه این ماده می‌تواند باعث تغییر طعم و ساختار شله زرد شده که نتیجه کار را خراب کند. لذا برای رفع آب انداختن شله زرد، از آن استفاده نکنید. 
  • افزایش غلظت برنج یکی دیگر از تکنیک‌های مخفی است که بیشتر کدبانوها از آن اطلاع ندارند. در واقع برنج شله زرد شما باید کمی غلیظ‌تر از حالت نرمال باشد. بدین ترتیب باید برای مدت بیشتر روی آتش بماند. افزودن شکر به آن باعث می‌شود تا این غلظت اندکی کاهش پیدا کند. لذا حتماً قبل از افزودن شکر، اجازه دهید تا غلظت برنج اندکی بیشتر از مقدار دلخواهتان باشد. 
  • استفاده دیرتر از شکر، تکنیک دیگری است که می‌تواند نتیجه را بسیار ایده‌آل سازد. در واقع شما باید صبر کنید تا آب برنج به طور کامل کشیده شده و سپس شکر را به آن اضافه کنید. متأسفانه بسیاری از خانم‌ها، بعد از جوش آمدن آب برنج، شکر را به آن اضافه می‌کنند. آن‌ها تصور می‌کنند که شکر هم می‌تواند همسو با برنج پخته شده و آب آن گرفته شود. این درحالیست که این کار موجب کاهش قوام برنج شده و مانع از پخت مغز آن می‌شود. 
  • اضافه‌کردن یک‌جای آب برنج تکنیک دیگری است که می‌تواند مانع از آب انداختن شله زرد شود. بدین منظور بهتر است تمام آب مورد نیاز جهت پخت برنج را همان ابتدا اضافه کنید. در واقع اگر آب را به‌صورت مرحله‌ای و در حین پخت اضافه کنید، عملاً روند پخت دچار مشکل شده و شله زرد شما شل می‌شود. 

چرا شله زرد آب می‌اندازد؟ روش‌هایی برای حل آن
 

روش‌های رفع آب انداختن شله زرد

حال که فهمیدید چرا شله زرداب می‌اندازد، بهتر است به فکر راهکارهایی جهت رفع آن باشید. در واقع دلیل به وجود آمدن این مشکل هر چیزی که باشد، باز هم می‌توان راهکارهایی برای حل آن پیدا کرد.

ما در ادامه چند مورد از بهترین روش‌های رفع این مشکل را خدمت شما عزیزان بیان کردیم. در نظر داشته باشید که این روش‌ها می‌تواند برای زمان پخت یا بعد از آب انداختن باشد. لذا شما برای هر دو مرحله، راهکار لازم را در اختیار خواهید داشت. 
 

پخت کامل برنج 

اولین راهکار برای جلوگیری از آب انداختن شله زرد، پخت کامل برنج است. بدین جهت اجازه دهید تا ابتدا برنج شما به حالتی غلیظ رسیده و سپس شکر را به آن اضافه کنید. خود شکر می‌تواند حالتی آبکی را به این ترکیب بدهد. لذا عدم پخت کامل برنج، می‌تواند قوام نهایی آن را از بین ببرد. پس نخستین راهکار، پخت کامل برنج تا رسیدن به حالت قوام و خشکی است. 
 

پخت یکسان 

برای اینکه شله زردتان به شیوه کامل آب بیندازد، باید سعی کنید تا تمام برنج به طور یک‌دست و کامل پخته شود. بدین منظور هم بایستی حتماً شعله تمام بخش‌های برنج را در برگرفته و تمام آن مغز پخت شود. در این حالت توصیه می‌کنیم تا از یک شعله پخش کن در زیر قابلمه استفاده کنید.

البته چنانچه شله زرد خود را در دیگ‌های بزرگ می‌پزید، توصیه می‌کنیم تا حتماً برنج را به‌خوبی مخلوط کرده و هر سه الی 5 دقیقه یک بار، آن را هم بزنید. این کار باعث می‌شود تا تمام برنج‌ها در معرض شعله قرار گرفته و آب آن‌ها تبخیر شود. 
 
چرا شله زرد آب می‌اندازد؟ روش‌هایی برای حل آن
 

استفاده از فر

اگر شله زرد را در مقدار اندکی آماده می‌کنید، می‌توانید آن را داخل فر بگذارید. دمای یکسان فر باعث می‌شود تا آب برنج به‌خوبی کشیده شود. البته برای این کار باید حتماً برنج را درون ظرف پیرکس کشیده و سپس آن را در داخل فر بگذارید. این کار باعث می‌شود تا قوام و غلظت برنج به بهترین حالت خود برسد.
 

استفاده از پوره برنج 

سه روشی که خدمت شما ذکر کردیم، باعث می‌شود تا از آب انداختن شله زرد جلوگیری شود. اما چنانچه بعد از پخت هم شاهد این مشکل بودید، می‌توانید با استفاده از چند راهکار، آن را برطرف کنید. نخستین مورد به‌کارگیری پوره برنج است. در این روش باید ابتدا مقداری برنج را جدا کرده و به‌صورت مجزا بپزید. بهتر است این برنج نیم دانه و اندکی ریز باشد.

در نظر داشته باشید که این برنج باید به طور کامل پخته شده و آب آن کشیده شده باشد. پس از این کار بایستی آن را درون مخلوط کن ریخته و به طور کامل ریز کنید. در این حالت یک پوره به دست می‌آید که باید آن را درون شله زردتان بریزید. در نظر داشته باشید که بعد از اضافه‌کردن به شله زرد هم باید اجازه دهید تا مخلوط نهایی، مقدار دیگری هم جوشانده شود تا به قوام برسد. 
 

سرد شدن شله زرد 

گاهی اوقات شله زرد آماده شده، حالتی شل و آبکی دارد. البته این مقدار به حدی نیست که بتواند طعم آن را تغییر دهد. با این حال ساختار شکل آن می‌تواند شکل دلخواه را از بین ببرد. در این حالت توصیه می‌شود که ابتدا شله زرد را درون یخچال یا فریزر قرار داده و اجازه دهید تا اندکی سرد شود. با این کار نرمی بیش از اندازه ترکیبات گرفته شده و شله زردتان اندکی قوام پیدا می‌کند. 

 
چرا شله زرد آب می‌اندازد؟ روش‌هایی برای حل آن

استفاده از آرد برنج 

یکی دیگر از روش‌هایی که برای رفع آبکی بودن شله زرد استفاده می‌شود، به‌کارگیری آرد برنج است. این ماده هم مانند پوره برنج عمل می‌کند. با این تفاوت که آماده‌سازی آن بسیار ساده‌تر است. در این روش کافی است تا مقداری از آب برنج را با آب سرد ترکیب کنید.

سپس مخلوط به دست آمده را به شله زرد بیفزایید و به‌خوبی هم بزنید. بعد از مخلوط کامل، ترکیب نهایی را بر روی شعله قرار داده و دوباره بجوشانید. این کار باعث می‌شود تا مایع به دست آمده درون شله زرد، جذب آرد برنج شده و آب اضافی هم از طریق تبخیر کشیده شود. به همین جهت شلی آن به‌خوبی برطرف می‌شود. 
 

استفاده از پودر ژلاتین

پودر ژلاتین را می‌توان یکی دیگر از ترکیباتی دانست که می‌تواند به شیوه مؤثر مانع از شل شدن شله زرد شود. برای استفاده از آن باید ابتدا یک چهارم پیمانه آب سرد را با یک قاشق سوپ خوری پودر ژلاتین ترکیب کنید.

پس از این کار، آن را بر روی حرارتی آرام قرار دهید تا پودر ژلاتین حل شود. ماده به دست آمده را با شله زرد ترکیب کرده و به‌خوبی هم بزنید. سپس آن را بر روی شعله قرار دهید تا کمی بجوشد و آب آن گرفته شود.

پس از این کار شله زرد شما حالتی سفت به خود می‌گیرد. البته بهترین راهکار این است که ابتدا ظرف‌های خود را چرب کرده و شله زرد را درون آن بریزید. سپس آن را درون یخچال قرار دهید تا کاملاً سرد شود. این کار باعث می‌شود تا شله زرد شما تا حدودی مشابه ژله شود.

لذا اگر ظرف را خارج کرده و آن را برگردانید، می‌بیند که شله زرد بیرون آمده و قالبی مشابه ظرف به خود گرفته است. این راهکار نه تنها سفتی بهتری به آن می‌دهد؛ بلکه باعث می‌شود تا طعم و مزه‌ای متفاوت بگیرد. لذا حتماً آن را امتحان کنید. 
 
 
چرا شله زرد آب می‌اندازد؟ روش‌هایی برای حل آن
 

سخن پایانی

آب انداختن شله زرد یکی از رایج‌ترین مشکلاتی است که اغلب خانم‌های خانه دار با آن مواجه هستند. با این حال بخش قابل توجهی از افراد شناخت دقیقی از ریشه این مشکل ندارند. آنها نمی‌دانند که چرا شله زرد آب می‌اندازد. به همین جهت در مواجهه با آن دچار سردرگمی می‌شوند.

ما در این مقاله سعی کردیم تا ریشه این مشکل را بیان کرده و بهترین روش‌ها برای رفع آن را خدمت شما ذکر کنیم. با این حال اگر هنوز سؤال یا ابهامی در این زمینه دارید، می‌توانید از طریق بخش نظرات با ما مطرح فرمایید. چنانچه شما هم راهکار دیگری برای رفع آب انداختن شله زرد سراغ دارید، حتماً از طریق بخش نظرات با ما به اشتراک بگذارید.


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.