پس از زمین لرزه نپال، رادار زندگی را از طریق ضربان قلب نجات داد

به گفته ناسا، پس از زمین لرزه‌ی نپال، امواج رادار به تجسس و تیم‌های نجات با تشخیص ضربان قلب بازماندگان به دام افتاده بر اثر فرو ریختن ساختمان کمک کرد.
سه‌شنبه، 13 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پس از زمین لرزه نپال، رادار زندگی را از طریق ضربان قلب نجات داد
پس از زمین لرزه نپال، رادار زندگی را از طریق ضربان قلب نجات داد

 

مترجم: حمید وثیق زاده انصاری
منبع: راسخون



 

به گفته ناسا، پس از زمین لرزه‌ی نپال، امواج رادار به تجسس و تیم‌های نجات با تشخیص ضربان قلب بازماندگان به دام افتاده بر اثر فرو ریختن ساختمان کمک کرد.
بیانیه ناسا اعلام کرد: 4 مرد در زیر بیش از 10 فوت (3 متر) آجر؛گل و دیگر آشغال ها و خاکروبه‌هایی که پس از خرابی ساختمان برجای میمانند در شهر چاتارا در منطقه سیندیوپلچک پیدا شدند.
به گفته صلیب سرخ،در زمین لرزه 25 آوریل نپال بیش از 90 درصد خانه ها در چاتارا و بیمارستان این شهر تخریب شدند.
امداد گران از دستگاهی به اندازه یک چمدان جهت تشخیص تنفس و ضربان قلب انسان با سیگنال های رادار مایکروویو استفاده کردند. نمونه اول این دستگاه، ردیاب نامیده شد (یافتن افراد برای حوادث و واکنش اضطراری) که اولین بار در عواقب زمین لرزه هائیتی در سال 2010 آزمایش شد.
با استفاده از ردیاب، این تیم دو ضربان قلب را که هریک در زیر دو ساختمان فرو ریخته متفاوت بودند را شناسایی کرد و کارگران امداد و نجات مجاز به پیدا کردن و نجات مرد شدند.
محققان با نیروی محرکه جت آزمایشگاهی (JPL) در پاسادنا،کالیفرنیا، برای کمک به تیم های جست و جو و نجات پیدا کردن سرعتی مردم دفن شده در زیر آوار، رد یاب را ساختند. این ابزار از توان پایین رادار میکروویو برای جنبش و تحرک حسی ، مانند تنفس و ضربان قلب ، از طریق بتون و آوار است. مهندسان نیروی محرکه جت آزمایشگاهی باید این تکنولوژی را برای تشخیص تفاوت بین انسان و حیوانات دیگر را تنظیم نمایند.
دیوید میلر، رئیس فناوری شناس ناسا، در بیانیه ای گفت:رد یاب نمونه ای است از اینکه چگونه تکنولوژی طراحی شده برای اکتشافات فضایی تاثیرات عمیقی در زندگی بر روی زمین دارد.
محققان نیروی محرکه جت آزمایشگاهی با اسنفاده از داده های پردازش مهارت ساخت نرم افزاری را دارند که می تواند سیگنال ضعیف تپش قلب را جداسازی کند. قفسه سینه یک مرد حدود 0.4 اینچ (1 سانتیمتر) از تنفس و 0.04 اینچ (1 میلیمتر) از ضربان قلب حرکت می‌کند - تحرک و جنبش های کوچک مانند تشخیص تغییرات بسیار کوچک در یک سفینه فضایی است.
در این قسمت چگونگی کارکرد دستگاه را به شما توضیح خواهیم داد. یک اپراتور ابزار را در مقابل آوار ساختمان کار می گذارد و آن را به یک لپ تاپ سخت و زمخت قلاب می کند. آن برای اسکن منطقه با ماکرو ویو حدود 30 ثانیه زمان می برد. ناسا اعلام کرد: رد یاب یک سیگنال با توان کم ارسال میکند که برابر با حدود یک هزارم موج خروجی میکروویو تلفن همراه است. هر جنبش و حرکت در سیگنال بازتاب ایجاد می‌کند. انسان ها توسط ضربان قلب منحصر به فرد و سیگنال‌های تنفسی خود شناسایی می شوند.هرچه بیشتر طول می کشد تا سیگنال ها برگردند اما هرچقدر که می گذرد دور تر از بدن می شود.
ناسا در روز پنج شنبه (7 مه) اعلام کرد که مجوز ردیاب در یک شرکت تولید فناوری خصوصی R4 در ادجوود،مریلند ثبت شده است. ناسا اعلام کرد:آن در شرکت R4 به ثبت رسیده بود. رئیس جمهور دیوید لوئیس در 29 آوریل به نپال سفر کرده و به امداد گران به همراه دو دستگاه اولیه مساعدت و همدستی کرده‌ است.
تجسس تکنولوژی ماکروویو پیرامون چند بوده است، اما به تازگی تنها به عنوان موجودی کوچک، در دستگاه های قابل حمل است. این رادار ماکروویو خودمانی غذا های منجمد برای شام را در تعداد زیادی از امواج مختلف حذف می کند. برخی از طول موج ها می توانند توسط بتون دیده شوند، در حالی که دیگران برای گرم کردن غذا آب و هوا را پیش بینی و یا بر تغییرات سطح دریا نظارت می کنند.
مردم نپال همچنین برای بازماندگان شکار می‌نند و با استفاده از دستگاه های استماع به تجسس سگ می پردازند. جیمز لوکس، مدیر پروژه نیروی محرکه جت آزمایشگاهی رد یاب گفت: "ردیاب ابزاری است که مکمل روش های دیگر جست و جوی مورد استفاده توسط اولین نیرو های کمکی است". "خیلی رضایت بخش است این که گوشه‌ای از تکنولوژی ما در زمینه نیروی محرکه جا آزمایشگاهی به نجات جان مردم کمک می کند."



 

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما