برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (ره)

هدف دشمن، ایجاد اختلاف

اتفاق كلمه داشته باشید كه اگر این پایگاه اتفاق كلمه را از شما گرفتند، بدانید كه شكست می‌خورید. اگر این جمعیتهای توی ایران كه همه داد می‌كنند آزادی، همه داد می‌كنند خدا، اگر این تفرقه در آن پیدا شد و یك قشری در آن پیدا شد كه یك
شنبه، 17 مرداد 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هدف دشمن، ایجاد اختلاف
 هدف دشمن، ایجاد اختلاف

 






 

برداشت‌هایی از بیانات امام خمینی (ره)

اتفاق كلمه داشته باشید كه اگر این پایگاه اتفاق كلمه را از شما گرفتند، بدانید كه شكست می‌خورید. اگر این جمعیتهای توی ایران كه همه داد می‌كنند آزادی، همه داد می‌كنند خدا، اگر این تفرقه در آن پیدا شد و یك قشری در آن پیدا شد كه یك شعار دیگری غیرالهی داد و لله نبود، بدانید كه شكست‌شان می‌دهند. آنها درست می‌كنند این مطالب را. الآن وقتی است كه اینها شكست خورده‌اند، دیگر هرچه دستشان می‌رسد درست می‌كنند. یك گروه درست می‌كنند به اسم كذا و یك گروه درست می‌كنند به اسم كذا، برای این كه تعمیه كنند و این ملت روحیه‌اش از دست برود. من عرض می‌كنم كه محكم باشید، روحیه‌تان را نگه دارید. وقتی ابرقدرتها نتوانستند غلط بكنند، این چهار تا بچه نمی‌توانند كاری بكنند. محكم باشید سر جای خودتان. قدرت ملت یك قدرتی است كه هیچ قدرتی با او نمی‌تواند مقابله كند. (1)
خداوند ان‌شاءالله شما كه زحمت كشیدید برای این ملت و تعَب كشیدید- خوب، ... من می‌دانم به شما چه گذشته است، خدا هم می‌داند- شما اجرتان با خداست. خدا می‌داند كه شما چه كشیده‌اید؛ و خداوند جبران خواهد كرد. ان‌شاءالله خداوند به همه شما سلامت بدهد. رفقا همه تشریك مساعی كنید در این امور؛ در این نهضت متحد بشوید. اگر در این نهضت شكست بخورید تا آخر شكست خورده‌اید. همه با هم باشید، همه با هم تشریك مساعی بكنید تا این كه پیروزی برایمان حاصل بشود. (2)
تبلیغات ما باید قویتر بشود از سابق؛ اقشار ما باید فشرده‌تر بشوند از سابق؛ صفهای ما باید فشرده‌تر بشود؛ اختلاف ما باید كمتر بشود. من متأسفم كه در بعضی از بلاد می‌شنوم اختلاف شده است. اختلاف سرِ چه؟ برای چه اختلاف؟ آنهایی كه اختلاف می‌اندازند، اینها معلوم شد از اسلام اصلاً حظی ندارند. این اختلاف معنایش این است: شكست اسلام. اگر ما با هم مختلف بشویم، اسلام شكست می‌خورد. اگر در قشر روحانی خدای نخواسته مردم احساس كنند كه این اختلافات برای دنیاست- برای دین كه اختلافی در كار نیست، همه ما، همه ما یك دین داریم، یك قرآن داریم، اگر اختلافی پیدا بشود اختلاف روی اساس دنیاست، شیطان است كه اختلاف می‌اندازد- اگر سایر مردم توجه كنند كه ملّاها روی هواهای نفسانی با هم مختلف هستند، طلبه‌ها روی هواهای نفسانی با هم مختلف هستند، مردم از شما رو برمی‌گردانند. [اگر] از شما روبرگرداندند، اسباب شكست شماست؛ شكست شما شكست اسلام است. وظیفه شما سنگین است آقا! شما باید با اخلاق خودتان، با اعمال خودتان مردم را دعوت كنید. (3)
الآن ما- همه‌مان- هركس كه ایران را می‌خواهد، هركس كه اسلام را می‌خواهد، هركس كه این ملت را می‌خواهد كه مقتدر بشود، ما- همه‌مان- موظفیم كه با هم باشیم؛ همان طوری كه با هم این سد را شكستیم. اگر یك طایفه می‌گفتند كه ما می‌خواهیم بكنیم، امكان نداشت برایشان؛ وقتی همه با هم شدند، شكستند این سد را.
اگر الآن ما سستی بكنیم و این اجتماع اسلامی و اجتماع ملی را از دست بدهیم- خدای نخواسته- و شكست بخوریم در این نهضت، دیگر این مملكت روی سعادت به خودش نخواهد دید. برای این كه یك همچون نهضتی كه در تاریخ نظیر ندارد، یك همچو نهضتی دیگر نخواهد تحقق پیدا كرد. (4)
آنهایی كه به فرصت طلبی امروز در میدان آمد[ه ا]ند، آنهایی كه با این نهضت موافقت نداشتند، آنهایی كه مسیرشان برخلاف این نهضت بود، برای فرصت طلبی به میدان آمده‌اند. احزابی كه اسمی از آنها نبود، گروه‌هایی كه اسمی از آنها در این نهضت نبود، امروز پیشقدم می‌خواهند بشوند. باید شما خانمها، شما برادران، شما خواهران، بیدار باشید! باید ملت ایران بیدار باشد! نگذارید خون شهدای ما هدر برود. نگذارید خون جوانان ما پایمال شود، پایمال اغراض شخصیه؛ اغراض شخصیه را به دور بریزید. دستهای خیانتكار، گروههای مختلف درست نكند. گروههای مختلف اسباب تفرقه می‌شود؛‌رشد سیاسی نیست. در صدر مشروطیت هم با ایجاد گروه‌های مختلف نگذاشتند كه مشروطه به ثمر خودش برسد. آن را برخلاف مسیر خودش راندند. امروز هم همان شیاطین، همانها كه مخالف با این نهضت بودند، می‌خواهند نگذارند. (5)

راهبردهای تصریحی:

1- دشمن درصدد ایجاد اختلاف و به هم زدن وحدت و اجتماع ملی است.
2- همه باید با هم باشند و از اختلاف جلوگیری كنند.
3- اختلاف سبب شكست اسلام و رخت بربستن سعادت از كشور خواهد شد.

نكته استنباطی:

1- اگرچه از دیدگاه دشمن علتهای گوناگونی در داخل كشور برای دشمنی او وجود دارد ولی هدف نهایی دشمن، دشمنی با اسلام است.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج5، ص 516.
2. صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج6، ص119.
3. صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج6، ص 284.
4. صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج7، صص 213 و 214.
5. صحیفه امام (رحمه الله علیه)، ج7، ص 133.

منبع مقاله :
مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (رحمه الله علیه) (جلد هشتم) اصل شناخت دشمنان و ضرورت مرزبندی شفاف با آنان، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط