برداشتهایی از بیانات امام خمینی (ره)

قدردانی از افرادی كه در مقابل دشمن ایستاده‌اند

آنچه كه ما از حال ملت و فریاد ملت می‌توانیم بفهمیم دو - سه مطلب مهم است كه آن مطالب، موجب این انفجار ملت و این تأثرات فوق‌العاده ملت ما شد؛ یكی این روح مقاومت و مخالفت با دستگاه ظلم، از اول جوانی تا وقتی كه به دار بقا به
سه‌شنبه، 17 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قدردانی از افرادی كه در مقابل دشمن ایستاده‌اند
 قدردانی از افرادی كه در مقابل دشمن ایستاده‌اند

 

گردآورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 
 برداشتهایی از بیانات امام خمینی (ره)
آنچه كه ما از حال ملت و فریاد ملت می‌توانیم بفهمیم دو - سه مطلب مهم است كه آن مطالب، موجب این انفجار ملت و این تأثرات فوق‌العاده ملت ما شد؛ یكی این روح مقاومت و مخالفت با دستگاه ظلم، از اول جوانی تا وقتی كه به دار بقا به اجداد طاهرینش ملحق شد، انگیزه او مخالفت با جبّاران و ستمكاران و چپاولگران بود، هیچ وقت از پای ننشست و دنبال همین معنا، حبسهای متعدد؛ هرگاهی از حبس به حبس دیگر منتقل می‌شد. ملتی كه با یك رژیم مخالف است، ملتی كه از دست رژیم طاغوتی رنج كشیده است، ملتی كه همه بدبختیهای خودش را از این رژیم طاغوتی و از اربابهای او می‌داند كه اگر ببیند یك كسی با این رژیم با تمام قوایی كه دارد، چه در حال جوانی و قوّه جوانی و چه در حال پیری و ضعف پیری، مقاومت كرده، مخالفت كرده است، رنج برده است در این مخالفت و مقاومت، حبس رفته است، تبعید رفته است، اهانت شده، شاید شكنجه شده است، یك ملتی كه ببیند یك كسی با دشمن او، با كسی كه تمام حیثیت ملی و دینی او را از بین برده است، اینطور مخالفت می‌كند، این ملت از او قدردانی می‌كند؛ یعنی این قدردانی از خدمتگزار خودش است. (1)
با تشكر فراوان از ملت بسیار عزیز كه در سالهای طولانی قبل از انقلاب و در حال پرهیجان انقلاب و پس از پیروزی تا امروز با همه فداكاریها و جانبازیها و سختیها و فشارها در صحنه حاضر و از اسلام بزرگ و میهن عزیز دفاع نموده و در جبهه‌ها و پشت جبهه‌ها چون سدّی آهنین ایستاده‌اند، تقاضا دارم كه بسیار بیدار و هوشیار و مراقب باشند كه در این صفوف فشرده الهی شیاطین رخنه نكنند و تخم نفاق و اختلاف نیفشانند كه این دست‌پروردگان غرب و شرق و این وارثان رژیم ستمشاهی و این محروم‌شدگان از دسترنج ملت و ذخایر كشور در كمین‌اند و در صدد اختلاف افكنی و با قلم و زبان خود از هیچ افترا و تهمت در راه شكست جمهوری اسلامی و رسیدن به مطامع كثیف خویش فروگذار نمی‌كنند و با شایعه‌افكنیها و دغلبازیها و دروغ‌پردازیها می‌خواهند در وحدت شما كه وحدت الهی است خلل ایجاد كنند و از ساده‌دلی بعضیها استفاده كند. هان! ‌ای ملت عزیز، كه پرچم پرافتخار اسلام را به اهتزاز درآورده و سكوت مظلومان را در مقابل ستمگران و قلدران شكسته و متحول به فریاد و پرخاش كردید و ندای «الله اكبر» اسلام را با امواج فرستندگان غیبی به اقصی بلاد جهان رساندید، بهوش باشید و به عهد خود به پیشگاه مقدس خداوند پابرجا باشید كه شكست اسلام خدای نكرده در ایران دفن معنویّات و احكام مقدّس اسلام است. بهوش باشید كه موریانه‌های موذی، این ایادی استكبار جهانی درصدد رخنه كردن در صفوف شما هستند. دستهای وحدت را به هم دهید و بازو به بازوی هم یكدل و یك جهت این هدیه الهی را، كه پس از قرون متمادی به شما عطا فرموده قدردانی و حفظ كنید و از نقصها و كمبودها كه لازمه هر انقلابی است و در انقلاب شما به بركت اسلامی و مردمی بودن از همه كمتر است، به خود سستی راه ندهید، كه با خواست خداوند منّان با پیروزی شما همه چیز اصلاح می‌شود. (2)
اینك به تمام متصدیان امور و دست‌اندركاران كشور هشدار می‌دهم كه قدر این جوانان حزب‌اللهی را بدانید، و از آنان قدردانی كنید و آنان را تشویق نمایید و در آغوش محبت خود حفظ كنید. اینان بودند كه ایران را نجات دادند؛ و از این پس همینها هستند كه انقلاب را پاسداری می‌كنند، و همینها هستند كه با صرف هزینه‌ای كم در ظرف مدت كوتاهی با روشن‌بینی خاص خویش كارهای تعجب‌آوری نمودند كه گمان نمی‌شد در ایران بتوان انجام داد. این مغزهای متعهد باید تشویق شوند تا شكوفا گردند. مسؤولین صاحبان اصلی انقلاب را با بهانه‌های بی‌اساس پس نزنند تا به جای آنان كسانی را كه وارثان رژیم گذشته و وابستگان فكری آنان هستند جایگزین كنند. البته باید از متخصصان متعهد یا لااقل غیرمعاند استفاده شود، لكن نه به قیمت كنار گذاشتن صاحبان اصلی انقلاب. چشمها و گوشها را باز كنید كه دشمنان حیله‌بازان كار كشته هستند و ممكن است از ساده‌دلی شما استفاده كنند و مراكز حساس را كم‌كم به دست گیرند و انقلاب را به سوی غرب یا شرق بغلتانند. خداوند همه مسلمانان را از شرّ مخالفان اسلام و غارتگران كشورهای اسلامی حفظ بفرماید. (3)
قلم و بیان این جانب عاجز است از قدردانی و شكرگزاری از مجاهدین فداكار اسلام كه با مجاهدت و جانبازی در راه هدف و حفظ آرمانهای اسلامی و پیروزیهای عظیم در تمام جبهه‌ها موجب افتخار و سرافرازی جمهوری اسلامی و اولیای خدا، علیهم الصلوة والسلام، شدند. با چه بیان و قلم از جوانانی كه به عشق خداوند و شوق لقاءالله در سبقت در دفاع از حقّ و اسلام عزیز سر از پای نمی‌شناسند و تنها سرمایه بزرگ خود را كه جان است فدای هدف مقدسی می‌كنند كه انبیا و اولیای بزرگ خدا، همچون سید مظلومان و سرور فداكاران، نمودند و ندای هیهات منّا الذّله آن بزرگمرد تاریخ را با قول و عمل خود در سراسر كشور بلكه جهان سر می‌دهند، می‌توان تجلیل نمود. (4)
تشكر كنم از همه قوای مسلحه‌ای كه در این جنگ بین اسلام و كفر، قیام به وظیفه كردند و خوب هم قیام كردند. شهید دادند و خرابی برای مملكتمان وارد شد. اینها هم شهید دادند و كوشش كردند و مردانه قیام كردند. از آنها هم همه و از همه رده‌های بالایی كه - بالا و پایین ما نداریم ان‌شاءالله - برادرهایی كه در این مسائل وكیل بودند رفتند آنجا، نخست وزیر است - نمی دانم - رئیس جمهور است، امام جمعه است همه اینها كه مشغولند به این خدمت و صادقانه هم مشغولند، از آنها تشكر كنم، و ملت ما باید قدردانی بكنند از آنها. اینها برادرهای شما و ما هستند كه در جبهه‌ها رفتند و شهید می‌دهند و جدّیت می‌كنند، و ان‌شاءالله پیروز می‌شوند. كسانی كه بر ضدّ اسلام هستند، به جای خودشان می‌نشانند. و از مملكت عراق و از ملت عراق تشكر كنم كه در این وقت، آنها هم به آن قدری كه میسورشان هست پشتیبانی می‌كنند از مملكت ایران كه پشتیبانی از اسلام است، از آنها هم تشكر كنم. (5)

راهبردهای تصریحی:

1- ملت ایران همواره قدردان كسی است كه در مقابل دشمن می‌ایستد و از حیثیت ملی و دینی او محافظت می‌كند.
2- می‌بایست از كسانی كه در مقابل دشمن در هر عرصه‌ای ایستاده‌اند، قدردانی گردد.
3- به خاطر كمبودها و نقصها - كه لازمه‌ی هر انقلابی است - نباید به خود سستی راه داد و باید بر عهد خود در پیشگاه خداوند برای حفظ اسلام پایبند بود.
4- نباید به بهانه‌های مختلف از جمله استفاده از متخصصین، صاحبان اصلی انقلاب را كنار زد. اگر چنین شود مراكز حساس به دست وابستگان به مستكبران خواهد افتاد.

نكات استنباطی:

1- خباثت و دنائت دشمنان در طول تاریخ به قدری بوده است كه ملت هیچ گاه خاطره‌ی آزادمردانی را كه قهرمانانه در برابر دشمن ایستاده‌اند، فراموش نمی‌كند.
2- ساده‌دلی و سهل‌اندیشی مسؤولین و مردم، یكی از راههای نفوذ و رخنه در صفوف فشرده ملت و مراكز حساس نظام است. هوشیاری و شناخت دشمنان و روشهای آنان، راه ورود دشمن از این ناحیه را سدّ می‌كند.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه امام(ره)، ج9، ص533.
2. صحیفه امام(ره)، ج19، ص 160.
3. صحیفه امام(ره)، ج19، صص 150 و 151.
4. صحیفه امام(ره)، ج18، ص 332.
5. صحیفه امام(ره)، ج13، ص 299.

منبع مقاله:
مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره سیاسی حضرت امام خمینی (ره) (9)، تهران: قدر ولایت، چاپ اول.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.