هشت عادت روزانه که می‌توانند به مغز شما آسیب بزنند

مغز در بدن ما همانند خورشید در منظومه‌ی شمسی است. آن نه تنها فعالیت‌های مهم بدن ما را کنترل و حفظ می‌کند بلکه عملکرد موثر آنها را نیز مطمئن می‌سازد. اما ما با برخی عادات بد، مکانیزم مغز خود را دستکاری...
دوشنبه، 23 شهريور 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
هشت عادت روزانه که می‌توانند به مغز شما آسیب بزنند
هشت عادت روزانه که  می‌توانند به مغز شما آسیب بزنند

 

نویسنده:حمید وثیق زاده انصاری
منبع:راسخون




 

مغز در بدن ما همانند خورشید در منظومه‌ی شمسی است. آن نه تنها فعالیت‌های مهم بدن ما را کنترل و حفظ می‌کند بلکه عملکرد موثر آنها را نیز مطمئن می‌سازد. اما ما با برخی عادات بد، مکانیزم مغز خود را دستکاری می‌کنیم و یک مانع برای مسیر خود می‌سازیم. در این مقاله ما در مورد 8 عادت روزانه که می‌توانند به مغز ما آسیب برسانند بحث کرده‌ایم.

خوابیدن در حالتی که سر خود را پوشانده‌اید نیز می‌تواند به مغز آسیب برساند!

پوشاندن سر خود با روسری یا کلاه زمستانه به هنگام خواب، شما را از مقدار اکسیژن مورد نیاز محروم می‌کند همان طور که سطح دی اکسید کربن نیز افزایش می‌یابد که برای مغز بسیار زیان آور است.
لازم به گفتن نیست که چقدر مغز شما برای شما و بدن‌تان مهم است. آن چیزی است که ما را از حیوانات جدا می‌کند و باعث می‌شود که مافوق همه چیز شویم. ای کاش بدانیم که ما چگونه با فعالیت‌ها و عادت‌های خود آن را تیره کرده‌ایم.
با خلق برخی عادات ناسالم و ناعاقلانه ما کارآیی و قدرت مغز خود را تباه کرده‌ایم که آن نیز در مقابل در تمام فرآیندهای بدن ما انعکاس داشته است. در زیر عادات روزانه‌ای که ما داریم و می‌توانند به مغزمان آسیب برسانند ذکر شده است.
هشت عادت روزانه که  می‌توانند به مغز شما آسیب بزنند

صرف نظر کردن از صبحانه :

خیلی از ماها اهمیت صبحانه را نمی‌دانیم. نه تنها صبحانه یک وعده‌ی غذایی مهم در روز است بلکه تأثیر مهمی روی فعالیت‌هایی دارد که ما در طول روز برعهده می‌گیریم. بعد از چند ساعت خواب، مغز ما واقعاً به مواد غذایی ضروری نیاز دارد تا کار روزانه‌ی خود را شروع کند. اما با حذف صبحانه، ما نه تنها مغز خود را از مقدار ضروری انرژی محروم می‌کنیم بلکه آن را مجبور می‌کنیم که به دنبال غذاهای ناسالم و پر کالری بگردد.

مصرف زیاد شکر :

بدن ما همان طور که یک اردک آب را دوست دارد شکر را دوست دارد. از همان مزه‌ی اول، شکر توسط مغز ما گیر می‌افتد و باعث می‌شود که مغز بخواهد آن را به مقدار زیادی مصرف کند چون که شکر مراکز پاداش آن را فعال می‌کند. به علاوه با ایجاد چرخه‌های اعتیاد اضافی، مصرف بالای شکر مسئول بیماری‌های ادراکی، افسردگی، ضعف حافظه و غیره خواهد بود.
هشت عادت روزانه که  می‌توانند به مغز شما آسیب بزنند

پرخوری :

کسانی که در مصرف غذاهای ناسالم زیاده روی می‌کنند خود را در معرض خطر بیماری‌های قلبی، چاقی، عملکرد نادرست متابولیسم، نوسانات خلقی، دیابت و خیلی مشکلات شدید دیگر قرار می‌دهند. پرخوری نیز همانند مصرف بالای شکر تأثیر مشابهی روی مغز دارد. آن دوپامین آزاد می‌کند؛ دوپامین هورمون احساس خوب است که سطح بالایی به مغز می‌دهد. پرخوری جایگزین‌های بیوشیمیایی مغز را تغییر می‌دهد همان طور که چرخه‌های نیازی ایجاد می‌کند که ویرانی مغز و در نتیجه بدن ما را بروز می‌دهند.
هشت عادت روزانه که  می‌توانند به مغز شما آسیب بزنند

سیگار کشیدن :

تأثیرات زیان آور سیگار کشیدن نه تنها خود را بر روی ریه‌ها و قلب ما بلکه روی مغز ما نیز نشان می‌دهند. نیکوتین علاوه بر این که موجب آزاد شدن دوپامین می‌شود هم چنین باعث می‌شود که غشای مغز نازک‌تر شود. نازک شدن غشاء مغز با نقص حافظه، اضطراب، افسردگی و هم چنین افزایش خطر آلزایمر و شیزوفرنی همراه است.
هشت عادت روزانه که  می‌توانند به مغز شما آسیب بزنند

کار کردن با وجود این که حال خوبی ندارید :

بیشتر ما این واقعیت را نمی‌دانیم که وقتی کار می‌کنیم با وجود این که حال خوبی نداریم، مغز عاجز خود را به زحمت می‌اندازیم. حتی در طول بیماری، مغز ما واقعاً کار می‌کند تا باکتری‌ها را از بدن ما بیرون براند و سیستم ایمنی بدن ما را منظم کند. بنابراین با گذاشتن بار بر دوش او با کار زیاد، شما نه تنها به کارآیی آن آسیب می‌رسانید بلکه تمرکز او را از احیای سلامتی خود تغییر می‌دهید و می‌گیرید.
هشت عادت روزانه که  می‌توانند به مغز شما آسیب بزنند

محروم کردن خود از خواب :

خواب برای عملکرد مغز ما ضروری و مهم است. در طول چرخه‌های عمیق خواب‌مان است که مغز ما فرآیندهایی را شروع می‌کند که به بدن ما کمک می‌کند سموم را پاک کرده و بیرون بریزد. محرومیت از خواب هم چنین در ترمیم سلولها اختلال ایجاد می‌کند همان طور که سلولهای مغز را نیز می‌کُشد که می‌تواند باعث نقص‌های ادراکی شدید همانند عصب تباهی در کسانی شود که از این اختلالات رنج می‌برند.
هشت عادت روزانه که  می‌توانند به مغز شما آسیب بزنند

عدم شرکت در فعالیت‌های محرک مغز :

مغز ما نیاز دارد که در فعالیت‌های تحریک کننده مثل فکر کردن، نوشتن و صحبت کردن شرکت کند چون آن چیزی است که برای آن ساخته شده است! کسانی از ما، که به حد کافی به مغز خود آموزش نمی‌دهند ممکن است مغزشان آب برود و کوچکتر شود و این چیزی است که یقیناً شما نمی‌خواهید برایتان اتفاق بیفتد.
هشت عادت روزانه که  می‌توانند به مغز شما آسیب بزنند

آلودگی هوا :

هوایی که ما تنفس می‌کنیم یک ترکیب سمی از گازها است و مقدار کمی اکسیژن در آن وجود دارد. اکسیژن همانند یک دارویی زندگی بخش برای مغز ما است بنابراین وقتی ما هوای فاسد و آلوده را به داخل می‌کشیم نه تنها آن، مقدار اکسیژن ضروری را به ما نمی‌رساند بلکه به مغز ما صدمه نیز می‌زند.
هشت عادت روزانه که  می‌توانند به مغز شما آسیب بزنند



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط