اهمیّت وحدت كلمه

شما دیدید كه در اثر وحدت كلمه در جامعه ایرانی یك قدرتی كه خودش را ابرقدرت حساب می‌خواست بكند و دنبال او ابرقدرتها بودند، همه ابرقدرتها از او تأیید كردند بلكه مع‌الاسف دوَل اسلامی هم- قاطبتاً تقریباً- با او همراهی كردند،
يکشنبه، 5 مهر 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
اهمیّت وحدت كلمه
اهمیّت وحدت كلمه

 

گردآورنده: موسسه فرهنگی هنری قدر ولایت




 
شما دیدید كه در اثر وحدت كلمه در جامعه ایرانی یك قدرتی كه خودش را ابرقدرت حساب می‌خواست بكند و دنبال او ابرقدرتها بودند، همه ابرقدرتها از او تأیید كردند بلكه مع‌الاسف دوَل اسلامی هم- قاطبتاً تقریباً- با او همراهی كردند، دیدید كه با وحدت كلمه ملّت، تمام كنگره‌های قصرش فرو ریخت یكی بعد از دیگری. (1)
وحدت كلمه، لِلّه بودن، این پیروزی را به شما داده تا حالا. این وحدت كلمه را حفظش كنید. این حزب بازی را كنار بگذارید، این جبهه بازی را كنار بگذارید، این آخوند و دانشگاهی را كنار بگذارید؛ خدا می‌داند ضرر به شما می‌زند، ضربه می‌زند به شماها هركدام. در خارجْ آدم می‌آید می‌بیند كه جبهه‌های مختلف است. آن به آن می‌گوید و به او می گوید، او چه می‌كند او چه می‌كند. كنار بگذارید آقا. اگر چنانچه مسلمانید مسلمانی اقتضای این می‌كند كه كنار بگذارید؛ اگر ملّی هستید ملّی بودن اقتضای این كار را می‌كند؛ اگر عاقلید عقلْ اقتضای این را می‌كند. اینها را دیگران درست كردند به اعتقاد من. دیگران درست كردند كه ما را متفرق از هم بكنند. كنار بگذارید این مسائل را، با هم بشوید: یَد‌الله معَ‌الجماعَة همه با هم بشوید. تا اینجا آوردید تا آخر ببرید. (2)
ما باید از همه طبقات ملّت تشكر كنیم كه این پیروزی تا اینجا به واسطه وحدت كلمه بوده است. وحدت كلمه مسلمین - همه، وحدت كلمه اقلیتهای مذهبی با مسلمین، وحدت دانشگاه و مدرسه علمی، وحدت طبقه روحانی و جناح سیاسی. باید همه این رمز را بفهمیم كه وحدت كلمه رمز پیروزی است؛ و این رمز پیروزی را از دست ندهیم و- خدای نخواسته- شیاطین بین صفوف شما تفرقه نیندازند. من از همه شما تشكر می‌كنم و از خدای تبارك و تعالی سلامت و عزّت همه شما را طالب و از خدای تبارك و تعالی قطع دست اجانب و ایادی بسته به آنها را خواهان هستم. (3)
آقا رمز تقدم شما امروز، رمز پیروزی شما، وحدت كلمه است. اگر وحدت كلمه را از دست شما گرفتند، باز همان اسارت است و باز همان غارتگریها اعاده می‌شود. مثل سابق نیست. سابق عذر داشتید [كه] نمی‌توانم؛ فهمیدید كه می‌توانید. شما نیرو دارید، ملّت با شماست. شما در هر شهر و در هر ده نیرو دارید. هر روزی كه می‌خواهید یك كاری را بكنید، نیروهای شما مردم را راه می‌اندازند. با هم باشید، مجتمع باشید، مهذب باشید، وحدت كلمه‌تان را حفظ كنید. الان درصددند كه شما همه را به جان هم بیندازند و استفاده‌اش را بكنند؛ باید نگذارید. این خدعه را باید نگذارید كه عملی بشود. (4)
رمز موفقیت شما تا این حد كه یك سلطنت دو هزار و پانصد ساله قلدری را شكستید و منهدم كردید، رمز این پیروزی، وحدت كلمه ملّت ایران بود؛ یعنی این وحدت كلمه باعث شد كه نه شاه با تمام قوایی كه داشت، و نه آنهایی كه پشتیبانی از او می‌كردند مثل قدرت امریكا، مثل شوروی، چین، انگلستان- همه اینها پشتیبانی می‌كردند- لكن به واسطه همین قدرت ملّت همه آنها هم پشتیبانی‌شان را از او برداشتند؛ خودش هم فرار كرد. (5)
ما گرفتاریهای زیاد داشتیم، و گرفتاریهای زیاد هم در راه داریم. تاكنون آن قدر كه عمل شده است و پیروزی بحمدالله حاصل شده است، رمز این پیروزی وحدت كلمه است. وحدت كلمه ایرانیها- همه اقشار ایران- موجب شد كه ابرقدرتها را به زانو درآورد؛ آن قدرت شیطانی را رَفْض كرد. قدرتهای بزرگ شیطانی كه پشت سر او بوده‌اند، همه را رَفْض كرد، همه را كنار زد. این رمز وحدت كلمه است. این وحدت كلمه را باید حفظ كنید؛ و با حفظ وحدت كلمه تا آخر ان‌شاءالله خواهید رفت. باید همه اقایان، همه اقشار، همه كسانی كه علاقه‌مند به اسلام هستند، علاقه‌مند به مسلمین هستند، علاقه‌مند به امام زمان- سلام‌الله‌علیه- هستند باید همه در صف واحد به مبارزه ادامه دهند، در صف واحد به نهضت ادامه دهند. این نهضتِ مقدس هست تا آن وقتی كه ما به نهایت برسیم؛ به پیروزی نهایی كه عبارت از رفتن همه قوای شیطانی و جانشین شدن قوای رحمانی در مملكتی كه تعلق به امام دارد، تعلق به امام زمان دارد، تعلق به خدا دارد، تعلق به پیغمبر اسلام دارد. همه با هم، هم كلمه باید بشویم تا این كه رَفض كنیم این قوای شیطانی را؛ این قوای شیطانی كه الآن دیگر در حال تزلزل هستند و حشاشه‌ای بیشتر از آنها باقی نمانده است. (6)
بحمدالله در ایران، در این سنوات اخیر، یك نهضتی، یك نهضت الهی پیدا شد كه من نمی‌توانم اسمی رویش بگذارم الاّ اینكه این نهضتْ الهی بود. نهضتی كه بچه‌های صغیرش با پیرمردهای كبیر باهم بودند؛ نهضتی كه بچّه‌ها پستانك را در دهان می‌گذاشتند، وقتی بیرون می‌آوردند می‌گفتند مرگ بر شاه باز پستانك را به دهان می‌گذاشتند! از بچه‌هایی كه اوّلِ صحبت و حرف زدنشان است تا پیرمردهایی كه آخر عهدشان است به حیات، همه با هم بودند و همه با هم طرد كردند این طاغوت را. رمز پیروزی ایران همین بود؛ اتّكال به خدا، برای خدا و وحدت كلمه، وحدت كلمه و وحدت غرض [و] مقصد. از هركس می‌پرسیدند، مقصد این بود كه حكومتِ اسلام باشد. مقدمه این بود كه حكومتِ طاغوت نباشد؛ مقصد این بود كه استقلال و آزادی در پناه حكومت اسلامی باشد. رمز پیروزی ملّت ما: وحدت كلمه و وحدت غرض و - مهمتر- اتّكال به خدای تبارك و تعالی. شما آقایان در هرجا كه هستید این رمز را فراموش نكنید. (7)
شما دیدید كه با وحدت كلمه و با اتّكال به خدای تبارك و تعالی تا اینجا آمده‌اید و این نهضت را به این مرتبه رساندید؛ و این مرحله را باید به آخر برسانید. ان‌شاءالله خداوند به شماها توفیق بدهد كه وحدت كلمه خودتان را و اتّكال به خدای بزرگ را حفظ كنید. با اتّكال به خدای بزرگ است كه می‌توانیم این راه پرمصیبت را و این راه آشفته را طی كنیم؛ با اتّكال به خداوند عظیم است كه می‌توانیم آشفتگیهای این مملكت را و خرابیهای این مملكت را بازسازی كنیم. (8)
ما از شما آرزوی این داریم كه وحدت كلمه‌تان را حفظ كنید. به همه ایران این مطلب را من اعلام می‌كنم كه موظفند كه حفظ وحدت كلمه بكنند؛ اختلاف بینشان نباشد. در این وقتی كه ما به آستانه آزادی رسیدیم، به آستانه پیروزی رسیدیم، نگذارند كه فتنه‌گرها بین آنها ایجاد اختلاف كنند و باز مسائل سابق عود كند. ما همه موظفیم به اسلام وفادار باشیم، اسلام را ترویج كنیم؛ همه باید سرباز اسلام باشیم. من توحید كلمه شما را از خداوند تعالی خواستارم و سلامت و سعادت همه شما را و همه دوستان ایرانی خود را از خداوند تعالی مسألت می‌كنم. امید است كه همه شما در سعادت و سلامت، هم در دنیا و هم در آخرت، باشید. (9)
كوشش كنید كه وحدت كلمه خودتان را حفظ كنید؛ كوشش كنید كه این امر توحیدی را، این اراده الهی را حفظ كنید با این ایمان است كه شما می‌توانید به مقصد برسید. خداوند همه شما را سعادتمند كند. خداوند دست شیاطین را از مملكت ما قطع كند. (10)
من از همه شما آقایان كه از مناطق دور تشریف آورده‌اید برای تفقد از ما و بستگی با ملّت ایران تشكر می‌كنم. من لازم است كه بعضی تذكرات را عرض كنم. ما تا اینجا كه بحمدالله پیروزمندانه آمدیم باید بفهمیم كه با چه نیرو این پیروزی [به] دست آمد. اگر ندانیم چه نیرویی بود برای آتیه خطرناك است، و اگر بدانیم چه نیرویی بود و اهتمام نكنیم برای حفظ آن برای آتیه كشور ما خطرناك است. نیروی پیروزمندانه، نیروی اسلام بود، نیروی ایمان جوانان ما به اسلام و به خدای تبارك و تعالی بود؛ توجه به مقصد واحد كه آن اسلام و جمهوری اسلام و احكام اسلام [است] بود؛ و فداكاری ملت ما برای اسلام و شهادت را فوز عظیم دانستن، رمز پیروزی بود. ما اگر وحدت كلمه نداشتیم، هریكْ یك مقصدی داشت، هر گروهی به طرفی می‌كشیدند، ممكن نبود بر این قوّه شیطانی و قدرتهای بزرگ كه در دنبال او بود پیروز شویم. (11)
امروز روز هوشیاری است، روز بیداری است. شما با وحدت كلمه بر ابرقدرتها و بر قدرت شیطانی شاه سابق، بر این قدرتها غلبه كردید و پیروز شدید. این وحدت كلمه را حفظ كنید. قدرت خودتان را به واسطه ایمان حفظ كنید. شما برادرهای ما هستید و شما باید ایران را از هر گزندی حفظ كنید؛ و ما باید و ایران باید پشتیبان شما باشند، ملت ایران باید پشتیبان شما باشد. (12)
شما دیدید كه با وحدت كلمه بدون اینكه ساز و برگی داشته باشید بر قدرتهای بزرگ پیروز شدید. چرا پیروز شدید؟ برای اینكه برای خدا بود. این قیامْ، قیام حق بود، قیام حق بر باطل بود، قیام الوهیت بر طاغوت بود، قیام انسانیت بر توحش بود، قیام تمدن بر بربریت بود. [در] این قیام انسانی در عین حال كه ما هیچ نداشتیم و آنها همه چیز، بر آنها غلبه كردیم. این غلبه را خدای تبارك و تعالی نصیب ما كرد. چرا؟ برای اینكه با هم بودیم و خدا با جماعت است: یَدُ‌الله مَعَ الجماعة؛ خداوند با اجتماع است. و شما همه با وحدت كلمه،‌ و آن كلمه، كلمه حقّ نه كلمه باطل، همه با هم حق گفتید، همه با هم حق خواستید، حقّ خودتان را خواستید، آزادی خواستید، استقلال خواستید و اسلام- جمهوری اسلامی- خواستید. بحمدالله آزادی برای شما حاصل است. (13)
ما اگر خدای تبارك و تعالی توفیق بدهد و ملّت ما این رمز را حفظ كند، امیدواریم كه بتوانیم استقرار بدهیم حكومت اسلامی را و احكام اسلام را. لكن احتیاج به وحدت كلمه دارد، كه ملّت ما باید وحدت كلمه داشته باشند. ملّت ما كه در سایر بلاد هستند، باید با ما تشریك مساعی كنند. همه با هم یكصدا و یك ندا به سوی جمهوری اسلامی و احكام مقدس اسلام! و من اخیراً از آقایان تشكر می‌كنم؛ و از آقا بیشتر تشكر. خداوند همه شما را حفظ كند و در پناه و كَنف خود، ما را به وجود شما سرافراز كند. (14)

راهبردهای تصریحی:

1- وحدت كلمه و وحدت غرض و اتكال به خداوند رمز پیروزی و انقلاب و تداوم آن است.
2- بر همه‌ی مردم حفظ وحدت لازم است.
3- وحدت عامل اصلی در ناكامی تلاشهای دشمنان است.
4- وحدت كلمه موجب نصرت خداوند تبارك و تعالی است.

نكات استنباطی:

1- وحدت كلمه آنقدر اهمیت دارد كه تمامی پیروزیهایی كه ملّت تاكنون به دست آورده است دستاورد این وحدت كلمه در سایه‌ی اسلام و توكّل به خداوند بوده است.
2- «تفرقه بینداز و حكومت كن»، مهمترین شعار و حربه‌ی دشمنان بوده است و امروز نیز همچنان به دنبال ایجاد تفرقه در میان ملّت، تحت بهانه‌ها و عناوین مختلف هستند.

پی‌نوشت‌ها:

1. صحیفه حضرت امام (ره)، ج5، ص 503.
2. صحیفه حضرت امام (ره)، ج5، ص 515.
3. صحیفه حضرت امام (ره)، ج6، ص 9.
4. صحیفه حضرت امام (ره)، ج6، ص48.
5. صحیفه حضرت امام (ره)، ج6، ص 62.
6. صحیفه حضرت امام (ره)، ج6، صص 81 و 82.
7. صحیفه حضرت امام (ره)، ج6، ص337.
8. صحیفه حضرت امام (ره)، ج6، ص 508.
9. صحیفه حضرت امام (ره)، ج7، ص 17.
10. صحیفه حضرت امام (ره)، ج7، ص 61.
11. صحیفه حضرت امام (ره)، ج7، ص 62.
12. صحیفه حضرت امام (ره)، ج6، ص 531.
13. صحیفه حضرت امام (ره)، ج7، ص 6.
14. صحیفه حضرت امام (ره)، ج7، ص 155.

منبع مقاله:
گردآوری و تدوین: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، (1390)، سیره‌ی سیاسی حضرت امام خمینی(قدس‌سره)(10)، تهران: مؤسسه فرهنگی هنری قدر ولایت، چاپ اول.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.