امام حسين (علیه السلام) از نگاه آفتاب

فرصت تبليغ در ماه محرم الحرام، يك فرصت‏بسيار بزرگ و استثنايى است و اين كه به بركت‏خون سيد شهيدان سرور آزادگان عالم حضرت اباعبدالله الحسين (علیه السلام) و ياران پاكباخته آن بزرگوار است . اثر آن خون به نا حق ريخته، يك اثر ماندگار در تا يخ است، چون شهيد، كسى كه جان خود را در طبق اخلاص مى‏گذارد و تقديم اهداف عاليه دين ميكند، از صفا و صدق برخوردار است .
دوشنبه، 16 ارديبهشت 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
امام حسين (علیه السلام) از نگاه آفتاب
امام حسين (علیه السلام) از نگاه آفتاب
امام حسين (علیه السلام) از نگاه آفتاب

اثر ماندگار خون به حق ريخته اباعبدالله الحسين (علیه السلام) در تاريخ

فرصت تبليغ در ماه محرم الحرام، يك فرصت‏بسيار بزرگ و استثنايى است و اين كه به بركت‏خون سيد شهيدان سرور آزادگان عالم حضرت اباعبدالله الحسين (علیه السلام) و ياران پاكباخته آن بزرگوار است . اثر آن خون به نا حق ريخته، يك اثر ماندگار در تا يخ است، چون شهيد، كسى كه جان خود را در طبق اخلاص مى‏گذارد و تقديم اهداف عاليه دين ميكند، از صفا و صدق برخوردار است . هيچ انسان مزور و خدعه گرى، هر چه هم كه در زبان و بيان بتواند خود را طرفدار حق نشان دهد وقتى پاى منافع شخصى، به خصوص پاى جان خود و عزيزانش به ميان آمد، پا عقب مى‏كشد و حاضر نيست اينها را فدا كند آن كسى كه قدم در ميدان فداكارى مى‏گذارد و خالصانه و مخلصانه هستى خود را در راه خدا مى‏دهد «حق على الله‏» ، خود خداى متعال بر عهده گرفته است كه اينها را زنده نگه دارد «و لا تقولو لمن يقتل فى سبيل الله اموات‏» ، «و لا تحسبن الذين قتلو فى سبيل الله امواتا» ; اينها زنده مى‏مانند . يك بعد زنده ماندن آن‏هاهمين است كه نشانه آنها، جاى پاى آنها، پرچم آنها، هرگز نمى‏خوابد . ممكن است چند صباحى با زور و عنف و با دخالت قدرت‏هاى زورگو بتوانند كم رنگ كنند . اما خداى متعال طبيعت را اين طور قرار داده است . سنت الهى بر اين ست كه راه پاكان و صالحان و مخلصان بماند . اخلاص چيز عجيبى است . لذاست كه به بركت‏حسين بن على (علیه السلام) و خون‏هاى به ناحق ريخته آن بزرگوار و اصحابش دين در عالم باقى ماند . بعد از آن هم اين رشته ادامه پيدا كرد . . . (1)

هدف قيام امام حسين (علیه السلام) قدرت‏طلبى نبود .

. حضرت فرمود، بنابر آنچه كه از آن بزرگوار نقل كرده‏اند، كه «اللهم انك تعلم ان الذى كان منالم يكن منافسه فى سلطان و لا التماس شى من الحطام‏» . پروردگارا! اين حركتى كه ما كرديم، اين قيامى كه ما كرديم، اين تصميمى كه بر اين اقدام گرفتيم . تو مى‏دانى كه براى قدرت‏طلبى نبود، قدرت طلبى براى يك انسان نمى‏تواند هدف واقع بشود . نخواستيم زمام قدرت را در ست‏بگيريم . براى منال دنيوى هم نبود كه چرب و شيرين زندگى را به كام خودمان برسانيم . شكمى از غذا در بياوريم . مال و ذخيره‏اى درست كنيم و ثروتى به هم بزنيم . براى اينها نبود . . .

ريشه كنى فساد و ايجاد امنيت‏براى مظلومان، هدف قيام حسينى .

«امام حسين (علیه السلام) هدف اول خود را اين قرار مى‏دهد: در ميان كشور اسلامى، فساد را ريشه كن كنيم و اصلا به وجود بياوريم . اصلا يعنى چه؟ يعنى نابود كردن فساد . فساد چيست؟ فساد انواع و اقسامى دارد; دزدى فساد است، خيانت فساد است، وابستگى فساد است . زورگويى فساد است . انحراف‏هاى اخلاقى فساد است، انحراف‏هاى مالى فساد است دشمنى‏هاى بين خودى‏ها فساد است، گرايش به دشمنان دين فساد است علاقه نشان دادن به چيزهاى ضد دينى فساد است همه چيز در سايه دين به وجود مى‏آيد در جملات بعدى مى‏فرمايد: و يا من المظلومون من عبادك، بندگان مظلوم تو امنيت پيدا كنند . منظور، مظلومان جامعه است . نه ستمگران ، نه ستم پيشه‏گان، نه مداحان ستم، نه عمله ستم! «مظلومان‏» مردمانى هستند كه دست و پايى ندارند . راه به جايى ندارند . هدف اين است كه مردمان مستضعف جامعه و انسانهاى ضعيف، در هر سطحى و در هر جايى امنيت پيدا كنند . منيت‏حيثيتى، امنيت مالى، امنيت قضايى! همين كه امروز در دنيا نيست . امام حسين (علیه السلام) درست نقطه مقابل آن چيزى را مى‏خواست كه در زمان سلطه طواغيت در آن روز بود . . .» (2)

قيام امام حسين براى عمل كردن به احكام دين

آن بزرگوار در آخر مى‏فرمايد: «و يعمل بفرائضك و احكامك و سننك‏» . هدف امام حسين اينهاست . حالا فلان آقا از گوشه‏اى در مى‏آيد و بدون اندك آشنايى با معارف اسلامى و با كلمات امام حسين (علیه السلام) و حتى با يك لغت عربى، درباره اهداف امام حسين (علیه السلام) قلمفرسايى مى‏كند، كه امام حسين براى فلان هدف قيام كرده است! از كجا مى‏گويى؟ اين كلام امام حسين (علیه السلام) است: «و يعمل بفرائضك و احكامك و سننك .» يعنى امام حسين جان خودش و جان پاكيزه‏ترين انسان‏هاى زمان خودش را فدا مى‏كند، براى اين كه مردم به احكام دين عمل بكنند . چرا؟ چون سعادت، در عمل به احكام دين است . چون عدالت در عمل به احكام دين است . چون آزادى و آزادگى انسان در عمل به احكام دين است . از كجا مى‏خواهند آزادى را پيدا كنند؟ زير چتر احكام دين است كه همه خواسته‏هاى انسان‏ها بر آورده مى‏شود . . .

پيروزى واقعى امام حسين (علیه السلام) و يارانش

. قاعدتا نكته‏اى توجه را جلب مى‏كند، و آن اين است كه شخصيت‏هاى عظيمى كه هر كدام به نحوى امروز سراسر تاريخ بشر را روشن كرده‏اند حسين بن على (علیه السلام) ، امام سجاد (علیه السلام) ، حضرت ابوالفضل (علیه السلام) اينها كسانى هستند كه در دوران خودشان به گمان باطل مادى، به كلى نابود و هضم شدند . حسين بن على (علیه السلام) با همه جوانان و شخصيت‏هاى برجسته خانواده‏اش برادران، فرزندان، نزديكان، جوانان، اصحاب غيور در غربت كامل به شهادت رسيد . در غربت كامل هم دفن شد . نه كسى آنها را تشييع كرد، و نه كسى براى آنها اقامه عزا كرد . كسانى كه به گمان باطل فكر مى‏كردند كه اگر اينها بمانند، ممكن است‏بساط انتقام‏گيرى راه بياندازند . اينها خيال مى‏كردند كه با شهادت حسين بن على (علیه السلام) و همراهانش كار تمام شد . امام سجاد (علیه السلام) سى و چهار سال بعد از آن روز در مدينه، ظاهرا در حال انزوا زندگى كردند، نه لشكرى، نه مجموعه‏اى و نه هياهويى به ظاهر وجود نداشت . ابوالفضل العباس هم يكى از آن شهداى روز عاشوراست . تصور باطل قدرت‏هاى مادى كه با منطق مادى حكومت مى‏كنند معمولا اين است كه اين‏ها تمام شدند و از بين رفتند . ولى مى‏بينند كه واقعيت قضيه اين طور نيست، اينها تمام نشدند . اينها ماندند و روز به روز به عظمت و جلالت و جذابيت و تاثير گذارى اين شخصيت‏ها افزوده شد . دلها را قبضه و تصرف كردند و دايره وجود خودشان را گسترش دادند . امروز صدها ميليون مسلمان اعم از شيعه و غير شيعه به نام اينها تبرك مى‏جويند . از سخن اينها استفاده مى‏كنند . ياد آنها را گرامى مى‏دارند اينها پيروزى در تاريخ است، پيروزى حقيقى و ماندگار . . . (3)

پى‏نوشت:

1 . بیانات مقام معظم رهبری در ديدار با روحانيون و مبلغين در آستانه ماه محرم 23/1/78 .
2 . همان .
3 . بیانات مقام معظم رهبری در ديدار با فرماندهان سپاه 21/8/78 .





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.