دانستني‌هاي تفلون، ملامين، چيني و قابلمه‌هاي فلزي

«چيني‌هايت را بده بند بزنند، دوباره هم مي‌تواني از آنها استفاده کني»، «قابلمه‌هاي تفلونت خراب شده است، يک مغازه مي‌شناسم که آنها را تعمير مي‌کند» اينها حرف‌هايي است که بسياري از خانم‌هاي خانه‌دار وقتي همديگر را مي‌بينند به هم مي‌زند. در کمدهاي آشپزخانه همه ما ايراني‌ها پر است از بشقاب‌هاي چيني، ليوان‌هاي آرکوپال، قابلمه‌هاي رويي، پيش‌دستي‌هاي ملامين و گاهي نيز ظروف سفالي و چوبي. ولي شما هنوز از ظروفي که بيست سال پيش به عنوان جهيزيه به منزلتان آورده‌ايد، استفاده مي‌کنيد.
دوشنبه، 23 ارديبهشت 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
دانستني‌هاي تفلون، ملامين، چيني و قابلمه‌هاي فلزي
دانستني‌هاي تفلون، ملامين، چيني و قابلمه‌هاي فلزي
دانستني‌هاي تفلون، ملامين، چيني و قابلمه‌هاي فلزي

منبع:http://www.salamatiran.com

حرف‌هاي کارشناسانه درباره ظرف‌هاي آشپزخانه

«چيني‌هايت را بده بند بزنند، دوباره هم مي‌تواني از آنها استفاده کني»، «قابلمه‌هاي تفلونت خراب شده است، يک مغازه مي‌شناسم که آنها را تعمير مي‌کند» اينها حرف‌هايي است که بسياري از خانم‌هاي خانه‌دار وقتي همديگر را مي‌بينند به هم مي‌زند. در کمدهاي آشپزخانه همه ما ايراني‌ها پر است از بشقاب‌هاي چيني، ليوان‌هاي آرکوپال، قابلمه‌هاي رويي، پيش‌دستي‌هاي ملامين و گاهي نيز ظروف سفالي و چوبي. ولي شما هنوز از ظروفي که بيست سال پيش به عنوان جهيزيه به منزلتان آورده‌ايد، استفاده مي‌کنيد. فکر نمي‌کنيد بايد هر سال و يا دست کم چند سالي يک بار يک آزمايش سلامت براي کاسه بشقاب‌هاي آشپزخانه‌تان بگذاريد و آنهايي را که از رده خارج شده‌اند، مرخص کنيد؟

ظروف چيني

چيني‌ها اغلب ظروفي شيک هستند ولي شکستن آنها پايان عمرشان است. بهتر است به فکر بند زدن آنها نباشيد چون همين درزهاي ريز بين قطعات شکسته مي‌توانند ميکروب‌ها را در خود انباشته کنند. پشت سر ظروف چيني از نظر سلامت و بهداشت، اصلا حرف و حديثي شنيده نمي‌شود. ظروف چيني برخلاف ظروف بلوري در اثر تماس با غذاهاي داغ به سرعت داغ نمي‌شوند و همچنين با سرد و گرم شدن نمي‌شکنند. اين ظروف هيچ ماده سمي و مضري را وارد غذايي که در آن مي‌ريزيد، نمي‌کنند. براي اينکه ظروف چيني‌تان خش برندارد و لعاب آن از بين نرود، با سيم ظرف‌شويي و وايتکس به جان آن نيفتيد. بسياري از خانم‌هاي خانه‌دار ظروف چيني را براي مهماني‌هاي تشريفاتي استفاده مي‌کنند. اگر نگران شکستن ظروف چيني‌تان هستيد، بهتر است جنس‌هاي ضخيم‌تر چيني را خريداري کنيد ولي فراموش نکنيد ظروف چيني مرغوب، بسيار نازک و ظريف هستند.

کاسه بشقاب ملامين

کاسه بشقاب ملامين مخصوص خانم‌هاي خانه‌دار است که کودکان کم سن و سال دارند و مي‌توان بدون نگراني از شکستن آنها، به راحتي براي استفاده روزمره از اين ظروف استفاده کرد. خوبي‌شان اين است که سبک و قابل حمل‌اند و مي‌توانيد آنها را با خودتان به مسافرت و پيک‌نيک ببريد. قيمت‌شان هم مناسب است و با بودجه خانواده جور درمي‌آيد. ولي استفاده از آنها آداب خاصي دارد، نبايد چاقو و يا چنگال سبب خش انداختن به لعاب محافظ اين ظروف شود چون ميکروب‌ها به راحتي درون ظرف راه باز مي‌کنند. ملامين‌هاي لب پر و ترک خورده را همين حالا از آشپزخانه‌تان مرخص کنيد چون اين نقص‌ها هم محل مناسبي براي تجمع ميکروب‌هاست. بعضي‌ها مي‌گويند ظروف ملامين رنگي به غذاها مواد رنگي سمي پس مي‌دهند و يا مونومرهاي سمي را وارد غذاها مي‌کنند ولي تحقيقات در اين زمينه همچنان ادامه دارد. براي نگهداري بهتر اين ظروف با سيم ظرف‌شويي آنها را نشوييد چون خش مي‌افتند.

قابلمه‌هاي فلزي

قابلمه‌هاي آشپزخانه از جنس روي و يا مس هستند. گاهي هم قابلمه‌هاي از جنس چيني نشکن در طبقات کمد آشپزخانه پيدا مي‌کنيد. قابلمه‌هاي رويي برخلاف اسم‌شان از آلومينيوم ساخته شده‌اند. شما ممکن است برنج‌تان را نمک بزنيد و يا آب‌ليمو به خورشت داخل اين ظروف اضافه کنيد. در اين صورت اين مواد غذايي ترش و شور موجب آزاد شدن آلومينيوم از ديواره‌هاي ظرف به درون غذا مي‌شود که براي سلامت افرادي که اين غذا را مي‌خورند مضر است. نگاهي به ظروف آشپزخانه‌تان بيندازيد. شيرجوش‌هاي مسي را در آن پيدا خواهيد کرد ولي مس اين ظروف هم هنگام طبخ غذا وارد آن مي‌شود و در مدت زمان طولاني موجب مسموميت مي‌شود. براي اينکه اين ظروف بي‌خطر شوند، بايد در سطح داخلي‌شان يک لايه قلع داده شده باشد.

ظروف تفلون و نچسب

طرفداران ظروف و ماهي‌تابه‌هاي تفلون به دليل اينکه مي‌توان به راحتي در آن ته‌چين پخت و يا ته‌ديگ را درست و يک‌تکه از آنها بيرون آورد، به سراغ‌شان مي‌روند و اگر از فروشگاه‌هاي لوازم خانگي سوال کنيد، سرويس‌هاي تفلون فروش بسيار خوبي در ميان خانواده‌هاي ايراني دارند. براي خريد ظروف تفلون مناسب فقط انواعي را بخريد که در کارخانه‌هاي معتبر ساخته شده‌اند. يک تکه ابر و مايع‌ظرف‌شويي بهترين وسيله براي شستشوي ظروف تفلون پس از استفاده‌اند. خيلي از خانم‌ها براي پاک کردن بقاياي غذا که به ته اين ظروف چسبيده است، با قاشق و سيم ظرف‌شويي به جان لعاب کف اين ظروف مي‌افتند، غافل از اينکه اين کار موجب کنده شده قطعات تفلون از ته ظرف مي‌شود. براي اين‌گونه تميزکاري‌ها از کفگيرهاي چوبي محکم استفاده کنيد.
کارشناسان بهداشت مي‌گويند ظروف تفلون کهنه‌تان را براي تعمير به مغازه‌ها ندهيد چون اين مکان‌ها با تفلون نامناسب و با روش‌هاي نادرست، اقدام به بازسازي اين ظروف مي‌کنند بنابراين ظروف تفلون کهنه که غذا به ته‌شان مي‌چسبد را بايد دور بيندازيد.




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.