تجارت نوین

مجموعه‌ای از روش‌ها و اقدامات در سیاست اقتصادی که بین سال‌های 1933 و 1940 در ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری فرانکلین روزولت در پیش گرفته شد و هدف از آن‌ها خلاصی از رکود بزرگ و اصلاح نارسایی‌هایی بود که
چهارشنبه، 16 دی 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
تجارت نوین
 تجارت نوین

 

نویسنده: هربرت استاین
برگرداننده: حسن چاوشیان
ویراستار: محمد منصور هاشمی
مترجم: حسن چاوشیان

 

New Deal
مجموعه‌ای از روش‌ها و اقدامات در سیاست اقتصادی که بین سال‌های 1933 و 1940 در ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری فرانکلین روزولت در پیش گرفته شد و هدف از آن‌ها خلاصی از رکود بزرگ و اصلاح نارسایی‌هایی بود که تصور می‌رفت در نظام اقتصادی با رکود بزرگ برملا شده است. هیچ نظریه‌ی واحدی راهنمای این اقدامات نبود. هر چیزی آزمایش می‌شد. بسیاری از این روش‌ها و اقدامات کنار گذاشته شد، چون شرایط کاربست آن‌ها گذشته بود یا چون موفقیتی به همراه نداشت یا این‌که به موانع قانونی برخورده بود. از میان تغییرات پایدارتر در سیاست‌های اقتصادی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
1. آزاد کردن سیاست‌های پولی از قید معیار پشتوانه‌ی طلا و پذیرش مسئولیت بیش‌تر برای سیاست‌های پولی در تثبیت اقتصاد.
2. اتکای فزاینده به سیاست بودجه‌ای حکومت برای دستیابی و حفظ اشتغال بالا. این سیاست ابتدا به صورت افزایش مشاغل دولتی و سایر برنامه‌های اشتغال‌زایی صورت گرفت و بعدها براساس نظریه‌ی اقتصاد کینزی صورت عقلانی پیدا کرد.
3. آغاز دولت رفاهِ فدرال در امریکا. عناصر اصلی این دولت رفاه به قرار زیر بود:
(الف) نظام تأمین اجتماعی که به کارگران مزایای بازنشستگی را عرضه می‌کرد؛
(ب) نظام بیمه‌ی بیکاری؛
(پ) ارائه‌ی کمک‌های مالی به خانواده‌های فقیر صاحب فرزند.
4. مداخله‌ی حکومت برای کنترل قیمت‌ها و تولیدات کشاورزی.
5. کمک‌های حکومت به سازماندهی اتحادیه‌های کارگری.
6. کنترل‌های جدید یا گسترش‌یافته‌ی حکومتی بر قیمت‌ها، واردات یا سایر جنبه‌های صنایع حمل و نقل، انرژی، ارتباطات و بخش مالی.
7. حرکت به سمت سیاست لیبرال‌تر در زمینه‌ی تجارت بین‌المللی.
اِعمال سیاست‌های پولی و بودجه‌ای به احیا و بهبود اقتصاد امریکا کمک کرد، هر چند که سیاست‌های بودجه‌ای معمولاً ضعیف و بی‌ثبات بود. بعضی از این اقدامات نیز احتمالاً تأثیر معکوس داشت و بهبود اقتصادی را به تأخیر انداخت، چون موجب بالا رفتن قیمت‌ها و افزایش عدم قطعیت در دنیای تجارت شد. هنگامی که جنگ جهانی دوم به یکی از عوامل مهم اثرگذار در اقتصاد تبدیل شد هنوز بهبود اقتصادی کامل حاصل نشده و سطح بیکاری همچنان بالا بود.
همه‌ی سیاست‌های موسوم به تجارت نوین در آن زمان به شدت محل مناقشه و مجادله بود، به خصوص بر این مبنا که این سیاست‌ها مداخله‌های ناشایست در آزادی اقتصادی به شمار می‌آمد. از طرف دیگر، بعضی هم گله داشتند که تجارت نوین در حال بناساختن نظامی از بیخ و بن معیوب، و نیازمند تجدید ساختار رادیکال‌تری است. ولی این سیاست‌ها محبوبیت مردمی فوق‌العاده‌ای داشت که در موفقیت‌های انتخاباتی روزولت منعکس می‌شد.
پنجاه سال بعد از آن تاریخ، سیاست‌های اقتصادی امریکا از همه‌ی جهات بسیار فراتر از تجارت نوین رفته است - نظارت و کنترل بیش‌تر، پرداخت‌های جبرانی بیش‌تری برای تأمین اجتماعی، بیمه‌ی بیکاری، مراقبت‌های بهداشتی و رفاهی و سیاست‌های پولی و بودجه‌ای فعال‌تر. حتی کسانی که بیش‌ترین دغدغه و نگرانی را در زمینه‌ی قدرت فزاینده‌ی حکومت در اقتصاد بازگشت به تجارت نوین را بازگشتی به حکومت کوچک و محدود می‌دانند. از چشم‌انداز دهه‌ی 1990، گله و شکایت از تجارت نوین، اگر گله‌ای وجود داشته باشد، درباره‌ی اقداماتی نیست که در دهه‌ی 1930 انجام گرفت بلکه درباره‌ی راهی است که حکومت فدرال از آن پس در پیش گرفت.
منبع مقاله :
آوتوِیت، ویلیام. باتامور، تام؛ (1392)، فرهنگ علوم‌اجتماعی قرن بیستم، ترجمه‌ی حسن چاوشیان، تهران: نشر نی، چاپ اول



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.