عوارض جانبی رتینول

رتینول شکلی از ویتامین A است که به عنوان مکمل تغذیه‌ای و در محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر در مورد عوارض جانبی رتینول نگران هستید خواندن مقاله‌ی زیر مطمئناً مفید خواهد بود.
جمعه، 23 بهمن 1394
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
عوارض جانبی رتینول
عوارض جانبی رتینول

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

رتینول شکلی از ویتامین A است که به عنوان مکمل تغذیه‌ای و در محصولات مراقبت از پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. اگر در مورد عوارض جانبی رتینول نگران هستید خواندن مقاله‌ی زیر مطمئناً مفید خواهد بود.
ریتنول در کنار مکمل‌های تغذیه‌ای به طور گسترده‌ای در محصولات مراقبت از پوست مثل لوسیون‌های صورت و بدن نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. کرم‌های بر پایه‌ی رتینول دارای اثرات ضد پیری بوده و در درمان آکنه مؤثر است. ایده‌ی خوبی است که قبل از استفاده از چنین محصولاتی بر روی پوست از عوارض جانبی آن مطلع شویم.
علاوه بر این، مردم تمایل دارند از کرم‌های پوست بیش از اندازه استفاده کنند و بنابراین، ضروری است که از عوارض جانبی کرم‌های رتینول مطلع شوند. اگر به استفاده از این محصولات ضد پیری و از بین برنده‌ی چین و چروک فکر می‌کنید، مقاله‌ی زیر نحوه‌ی کارکرد آن‌ها و اقداماتی که باید هنگام استفاده انجام دهید را مورد بررسی قرار می‌دهد.
رتینول چیست؟
رتینول شکلی از ویتامین A است، ویتامینی محلول در چربی که برای داشتن چشمانی سالم و رشد استخوان‌ها برای بدن لازم است. از میان بسیاری از اشکال ویتامین A، رتینول بیشترین استفاده را دارد. بدن ویتامین A را از کاروتنوئیدها و رتینوئیدها مشتق می‌کند. رتینوئیدها از منابع حیوانی مانند گوشت ، تخم مرغ و محصولات لنبی مشتق می‌شود. اشکال تجویزی ویتامین A که رتینوئید نامیده می‌شود نسبت به اشکال OTC دارای ترکیب فعال بیشتری است. استفاده‌ی موضعی کرم به کاهش آکنه و همچنین چین و چروک کمک می‌کند. از آن برای درمان بیماری‌های پوستی شدیدتر نیز استفاده می‌شود. کاروتنوئیدهایی مانند بتا کاروتن از سبزیجات دارای برگ سبز در بدن جذب می‌شود. دلایل بسیاری برای استفاده از رتینول در این محصولات ضد پیری پوست وجود دارد.
• رتینول که همان ویتامین A است دارای خاصیت آنتی اکسیدانی می‌باشد.
• رتینول با جذب رطوبت باعث افزایش آب در پوست می‌شود.
• رتینول لایه‌ی بالایی و مرده‌ی پوست را با لایه‌های زیرین و جدید جایگزین می‌کند.
• دلیل اینکه محصولات آرایشی حاوی رتینول دارای اثرات ضد پیری است تنها به این دلیل نیست که رتینول لایه‌ی مرده‌ی پوست را از بین می‌برد. رتینول همچنین تولید کلاژن را افزایش می‌دهد و تقسیم سلولی را ارتقاء می‌بخشد. در لایه‌های زیر پوست دو نوع پروتئین وجود دارد. این دو پروتئین عبارت است از کلاژن و الاستین. الاستین خاصیت ارتجاعی پوست را افزایش می‌دهد و کلاژن حالت سفتی آن را بهبود می‌بخشد. افزایش تولید کلاژن چین و چروک را کاش می‌دهد.
• رتینول همچنین تجمع رنگدانه‌ها در پوست که ناشی از قرارگیری در معرض نور خورشید می‌باشد را کاهش می‌دهد.
• خاصیت ضد پیری که رتینول ارائه‌ می‌دهد نتیجه‌ی مشتق فعال آن است که اسید رتینوئیک یا ترتینوئین می باشد. پیری پوست به خاطر فعالیت رادیکا‌ل‌های آزاد رخ می‌دهد. هنگامی که رتینول جذب می‌شود و به عمق پوست نفوذ می‌کند، خاصیت آنتی اکسیدانی آن تأثیر رادیکال‌های آزاد را کاهش می‌دهد و مانع فرآیند پیری می‌شود.
• رتینول به خاطر جذب عمیق آن می‌تواند حتی عمیق‌ترین چین و چروک‌ها را از بین ببرد.
عوارض جانبی رتینول
علیرغم فواید بسیار کرم‌های حاوی رتینول، عوارض جانبی نیز برای این محصولات گزارش شده است.
• یکی از عوارضی که اغلب رخ می‌دهد قرمز شدن پوست در ناحیه‌ی مورد استفاده است که با احساس سوزش خفیف همراه است. هر چند، این اثر بعد از عادت کردن پوست کاهش می‌یابد. اگر بعد از استفاده‌ی منظم این اثر همچنان باقی ماند باید مصرف را قطع کرده و به پزشک مراجعه کرد.
• عارضه‌ی دیگری که با مصرف رتینول ایجاد می‌شود حساس شدن زیاد پوست به نور خورشید می‌باشد. به افرادی که از کرم‌های حاوی رتینول استفاده می‌کنند توصیه می‌شود بلافاصله بعد از استفاده در معرض نور مستقیم خورشید قرار نگیرند.
• ایجاد سوزش در ناحیه‌ی مورد استفاده یکی از شایع‌ترین عوارض جانبی استفاده از کرم‌های حاوی رتینول است. برخی مصرف کنندگان ممکن است دچار خشکی و خارش نیز بشوند.
• پوسته پوسته شدن جزئی پوست نیز در برخی موارد گزارش شده است. این خارش و پوسته پوسته شدن اغلب در نتیجه‌ی استفاده‌ی بیش از حد ایجاد می‌شود. توصیه می‌شود به مقدار متوسط از این محصولات استفاده کنید.
• توصیه می‌شود که مصرف این ماده به عنوان یک مکمل تغذیه‌ای به خوبی تحت کنترل باشد. غلظت بالای ویتامین A می‌تواند باعث ایجاد مسمومیت خصوصاً در زنان باردار و سالمندان شود.
• همه‌ی محصولات مراقبت از پوست حاوی عناصری است که توسط پوست جذب می‌شود. رتینوئید‌ها از طریق پوست جذب بدن می‌شود. دانشمندان اثرات رتینوئیدها بر روی نوزادان در حال رشد را هنوز مورد بررسی قرار نداده‌اند. پس، زنان باردار و شیرده یا زنانی که می‌خواهند باردار شوند نباید از رتینوئیدها استفاده کنند. حتی رتینولی که به صورت خوراکی مصرف می‌شود می‌تواند باعث ایجاد نقص‌هایی جدی در هنگام تولد شود. پس، از استفاده از آن‌ها در طی دوران بارداری باید اجتناب کرد.
هر گونه دارو یا ماده‌ی آرایشی به هر حال روشی مصنوعی برای تغییر کارکرد درونی بدن است. بسته به پوست فرد اکثر مواقع عوارض جانبی ایجاد می‌شود. از آنجایی که این عوارض ناچیز است می‌توان با خیال راحت از کرم‌های ضد پیری پوست استفاده کرد.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط