تکنیک نگاه با چشم ذهن
نويسنده: جلیل صمد آقایی
از آنجایی که استعدادهای روحی روانی در خلاقیت بسیار موثر است، این تکنیک سعی می کند این گونه استعدادها را به افراد معرفی و آن را تقویت نماید.اولین بار این تکنیک در سال 1979 توسط اینگو سوان و ژانت میشل ابداع گردید.
محور اصلی این تکنیک بیشتر بر دورنمای درونی تاکید می کند تا دورنمای بیرونی و سعی می کند آنرا در جهت خلاقیت بیشتر تحریک کند. برای خلاق شدن لازم است همه تواناییها و پتانسیلهای فکری، ذهنی، احساسی، هیجانی، روحی، معنوی، بصیرتی(شهودی)، منطقی و عقلی بکار گرفته شوند و فقدان یا ضعف هر یک، خلاقیت را محدود می سازد. در حالی که اکثر افراد به دلیل نظامهای آموزشی، محتوای دروس، روش تدریس و شرایط محیطی و فرهنگی و ...از تواناییهای هیجانی، ذهنی، روحی و شهودی بالایی برخوردار نیستند.به همین دلیل گفته میشود اغلب افراد از 10% ظرفیت و تواناییهای مغزشان بیشتر استفاده نمی کنند.
بوسیله این تکنیک و تمرینهای آن قادرخواهد شد از طریق ادراکات فراحسی چیزهایی را ببیند که از نظر زمان و مکان در مقابلش قرار ندارند.این تکنیک از یک طرف کمک می کند تا فرد با تقویت استعدادهای روحی روانی، در موقعیتی فراتر از سطح حواس قرار می گیرد، و از طرف دیگر به او می آموزد برای رسیدن به واقعیتها – بعد از دریافت اطلاعات فرستاده شده از طریق حواس – راه زیادی باید بپیماید. به عبارت دیگر فرد از یک طرف متوجه میشود یکی از موانع مهم برای خلاقیت تعلق و وابستگی به حواس پنجگانه است و از طرف دیگر متوجه می شود که اطلاعات ارسالی از حواس در حد تخمین، راهنمای خوبی برای اوست. در این روش تمرینهای زیادی بوسیله نرم افزارهای کامپیوتری جهت تقویت نگاه با چشم ذهن طراحی گردیده است که علاقه مندان می توانند به سایت: enchantedmind.com/remote/applet/example.htm رجوع نمایند.
یکی از تمرینها بدین ترتیب است که ابتدا در حالی که فرد در حالتی راحت و آسوده قرار دارد، یک صفحه مشکی ساده به او نشان میدهند و از او خواسته می شود برای چند ثانیه، بطور خیره به آن نگاه کند. سپس از او خواسته می شود سعی کند در حالی که چشمانش بسته است اشکال، سمبلها، اعداد یا رنگهایی که در مقابل او به نمایش گذاشته می شود را تشخیص دهد. به مرور زمان و انجام تمرینات مکرر،فرد قادر می شود بعد از چند ثانیه اشکال و تصاویر را با چشم بسته تشخیص دهد و به این ترتیب از مهارت روانی خاصی برای نگاه با چشم ذهن برخوردار می شود.
منبع: تکنیکهای خلاقیت
محور اصلی این تکنیک بیشتر بر دورنمای درونی تاکید می کند تا دورنمای بیرونی و سعی می کند آنرا در جهت خلاقیت بیشتر تحریک کند. برای خلاق شدن لازم است همه تواناییها و پتانسیلهای فکری، ذهنی، احساسی، هیجانی، روحی، معنوی، بصیرتی(شهودی)، منطقی و عقلی بکار گرفته شوند و فقدان یا ضعف هر یک، خلاقیت را محدود می سازد. در حالی که اکثر افراد به دلیل نظامهای آموزشی، محتوای دروس، روش تدریس و شرایط محیطی و فرهنگی و ...از تواناییهای هیجانی، ذهنی، روحی و شهودی بالایی برخوردار نیستند.به همین دلیل گفته میشود اغلب افراد از 10% ظرفیت و تواناییهای مغزشان بیشتر استفاده نمی کنند.
بوسیله این تکنیک و تمرینهای آن قادرخواهد شد از طریق ادراکات فراحسی چیزهایی را ببیند که از نظر زمان و مکان در مقابلش قرار ندارند.این تکنیک از یک طرف کمک می کند تا فرد با تقویت استعدادهای روحی روانی، در موقعیتی فراتر از سطح حواس قرار می گیرد، و از طرف دیگر به او می آموزد برای رسیدن به واقعیتها – بعد از دریافت اطلاعات فرستاده شده از طریق حواس – راه زیادی باید بپیماید. به عبارت دیگر فرد از یک طرف متوجه میشود یکی از موانع مهم برای خلاقیت تعلق و وابستگی به حواس پنجگانه است و از طرف دیگر متوجه می شود که اطلاعات ارسالی از حواس در حد تخمین، راهنمای خوبی برای اوست. در این روش تمرینهای زیادی بوسیله نرم افزارهای کامپیوتری جهت تقویت نگاه با چشم ذهن طراحی گردیده است که علاقه مندان می توانند به سایت: enchantedmind.com/remote/applet/example.htm رجوع نمایند.
یکی از تمرینها بدین ترتیب است که ابتدا در حالی که فرد در حالتی راحت و آسوده قرار دارد، یک صفحه مشکی ساده به او نشان میدهند و از او خواسته می شود برای چند ثانیه، بطور خیره به آن نگاه کند. سپس از او خواسته می شود سعی کند در حالی که چشمانش بسته است اشکال، سمبلها، اعداد یا رنگهایی که در مقابل او به نمایش گذاشته می شود را تشخیص دهد. به مرور زمان و انجام تمرینات مکرر،فرد قادر می شود بعد از چند ثانیه اشکال و تصاویر را با چشم بسته تشخیص دهد و به این ترتیب از مهارت روانی خاصی برای نگاه با چشم ذهن برخوردار می شود.
منبع: تکنیکهای خلاقیت