پيام مقام معظم رهبري، به دوازدهمين اجلاس سراسري نماز

بسم الله الرحمن الرحيم اين گردهمائي را كه همه ساله با حضور بلند پايگان علمي و سياسي كشور تشكيل مي گردد، بايد يكي از مهم ترين گردهمايي ها شمرد ؛ زيرا موضوع آن نماز است كه برترين فريضه ديني است و مخاطب آنهمه آحاد ملت اند و از اين رو لازم است كه دست اندركاران اجراييذيربط نكاتي را كه در آغاز اين گردهمايي خطاب به آنان تذكر داده مي شود صرفا يك توصيه تشريفاتي نينگارند .
دوشنبه، 7 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيام مقام معظم رهبري، به دوازدهمين اجلاس سراسري نماز
پيام مقام معظم رهبري، به دوازدهمين اجلاس سراسري نماز
پيام مقام معظم رهبري، به دوازدهمين اجلاس سراسري نماز

بسم الله الرحمن الرحيم
اين گردهمائي را كه همه ساله با حضور بلند پايگان علمي و سياسي كشور تشكيل مي گردد، بايد يكي از مهم ترين گردهمايي ها شمرد ؛ زيرا موضوع آن نماز است كه برترين فريضه ديني است و مخاطب آنهمه آحاد ملت اند و از اين رو لازم است كه دست اندركاران اجراييذيربط نكاتي را كه در آغاز اين گردهمايي خطاب به آنان تذكر داده مي شود صرفا يك توصيه تشريفاتي نينگارند . در پيام سال گذشته اينجانب به حاضران اين گردهمايي و ديگران چنين آمده است :(( انسان كه از سويي گاه مظهر برترين و زيباترين حقايق هستي است، از سويي ديگر ، گاه محل بروز زشتي ها و پستي هاي بي همانند نيز مي گردد. اگر در جايي و زماني او را مظهر آگاهي و محبت و فداكاري يا خردمندي و آفرينندگي وپيشرفت در عرصه هاي تعالي ، يا آيت شوق و شور واميد مي بينيم ، درجايي و زماني ديگر او را دچار غفلت و كينه و خودخواهي ، يا جهل و عادت و ركود ،يا سستي و نوميدي و بدبيني مشاهده مي كنيم .اين عنصر با استعداد ، مي تواند برترين موجود گيتي تا پست ترين پديده ي هستي گردد.
او مجهز به همه ابزارها و زمينه هاي تعالي و تكامل معنوي و مادي ،آفريده شده است . سرشت او ، نيك و راه نيكي به روي او باز است . خرد و قدرت بر تصميم گيري وانتخاب ، دو بال تواناي اويند... و رسولان الهي راهنمايان و اميد دهندگان و كمك كنندگان به او . اما او با اين حال مي تواند تسليم ضعف ها و هوسها و خودخواهي ها يا جهل ها و غفلت ها و عادتهاي خود شود و خود را از همه آن بشارت ها و اميدها و معراج ها محروم سازد. اين همان است كه آنرا بايد (( فساد پذيري انسان )) ناميد و همان است كه در عمر دراز بشريت و نيز در عمر هر يك از آحاد بشر، بزرگ ترين مصيبت او و خطرناك ترين تهديد او به شمار رفته است و مي رود. براي پيشـگيري و نيز درمـان اين آفـت بزرگ دين، خدا (( ذكر )) را به انسان آموخته است . ذكر يعني حقيقت را به ياد آوردن، خود را در برابر خدا يافتن ، به او گوش سپردن و به او دل دادن . يعني از دلمشغولي هايي كه آدمي را اسير وسوسه هوس ها مي كند ، يا ميل به برتري جويي و كينه ورزي و آزمندي او را ارضا مي سازد ، خود را رها ساختن ، يعني او را از جهنمي كه براي خود فراهم كرده است، به بهشت صفا و انس و بهجت وامن بردن .و نماز با تركيب هماهنگ دل و زبان و حركت نابترين و كامل ترين نمونه ووسيله ي ذكر است. انسان در زندگي شخصي اش ، گاه بر اثر محنت ها و شدت ها و مصيبت ها ، و درزندگي جمعي اش ، گاه با حوادث تحول آفرين مانند حركت عمومي به سوي جهاد يا انفاق يا كمك به نيازمندان ، به عامل ذكر نزديك مي شود و گاه با سرگرمي هاي هوس آلود و غرق شدن در سر خوشي و اشرافي گري و عيش بارگي ، از آن دور مي افتد. عنصري كه مي تواند در همه اين احوال او را به بهشت (( ذكر)) نزديك يا نزديك تر كند ، نماز است . نماز درحالات آمادگي روحي ، به آدمي عروج و حال و حضور بيشتر مي بخشد و در حالات غفلت و نا آمادگي ، در گوش او زنگ آماده باش مي نوازد واو را به آن وادي نوراني نزديك مي سازد. لذا نماز در هيچ حالي نبايد ترك شود ، در عين شدت و محنت ، در بحبو حه ي ميدان جهاد ، درهنگام فراغ و آسايش ، و حتي درميان محيط لجن آلودي كه انسان با هوس ها و كينه ها و شهوت ها و خودخواهي ها،پيرامون خود پديد آورده است .نماز يك شربت مقوي و شفابخش است ، بايد آن را با دل و جان خود نوشيد و از هر نقطه كه در آن واقع شده ايم ، يك گام يا يك ميدان به بهشت رضوان نزديك شد.
از اين روست كه نه حي علي الجهاد و نه حي علي الصوم و نه حي علي الانفاق ، نگفته اند . ولي در هر روز بارها سروده اند : حي علي الصلاه . در دوران انقلاب و جنگ تحميلي، نمازما را در حركتمان مصمّم ترو نيرومندتر مي كرد،و امروز كه خطر غفلت و عيش بارگي، و آرزوهاي حقير وتنگ نظرانه و عادت ها و روزمرگي ها ما را تهديد مي كند، نماز به ما مصونيت مي بخشد و بن بست هاي پنداري را مي شكند و راه مارا روشن و افق را درخشان مي سازد.اين تنها برگي از كتاب مناقب نماز است ، و همين براي به راه انداختن حركتي جدي تر از گذشته ، مي تواند انگيزه اي ژرف و كار آمد پديد آورد. همه بايد در اين حركت بزرگ كه شايسته است جهاد ناميده شود ، خودرا ملتزم و متعهد بدانند . علماي دين،روشنفكران،هنرمندان،جوانان ،پدران و مادران و همسران،دارندگان منبرها و رسانه ها ، نويسندگان و بيش از همه مسئولان بخش هاي حكومتي مانند:وزارت هاي آموزش و پرورش ، علوم و فن آوري ، ارشاد ،صدا و سيما ،سازمان هاي تبليغاتي ،مراكز توليد سينمايي،پژوهشگاهها ،مديراني كه نيروي انساني كلاني در قبضه ي امر و نهي آنهايند ، مانند:نيروهاي مسلح ، وزارتخانه ها ،كارگاه ها ، دانشگاهها و مدارس ،وسايل حمل و نقل و غيره و غيره ... اينان هر يك به گونه اي مي توانند و مي بايد در اين حركت همگاني سهيم گردند و نقش ويژه خود را بگزارند . اين كار با سهل انگاري و كم همتي به سرانجام خود نمي رسد. از برترين شيوه ها و فني ترين و هنري ترين ابزارها بايد بهره گرفته شود . نمايش نماز جماعت مهجوري ، با جمع معدودي آن هم از فرسودگان بي نشاط ، ترويج نماز جماعت نيست. همچنانكه پخش صداي اذان از رسانه هاي صوت و تصوير ، كافي نيست .
جوان هاي ما هزاران صف جماعت پرشور و حال در سراسر كشور تشكيل مي دهند، مردم زيادي از آنان كه فيلم هاي سينمايي در گزارش واقعيت هاي زندگي آنان ساخته مي شود ،اهل نماز و نياز و تهجّدند، حنجره هاي بسياري از روي ايمان و تعبّد درهنگام اذان ، صدا به اين سرود معنوي بلند مي كنند، گروه هاي انبوهي در هنگام نماز از كار روزانه دست كشيده ، به مسجد رو مي آورند، اين ها مي تواند در ساخت هاي هنري ، چهره ي زيبا و ترغيب كننده ي اين فريضه ي نجات بخش را به همه نشان دهد.در دانشگاه ها و ديگر مراكز انساني انبوه ، مسجد مي تواند جايگاه امن و صفا باشد ، و امام جماعت ، غمگساري و راهنمايي و همدلي را دركنار اقامه ي نماز ، در آن مهبط رحمت و هدايت الهي به نمازگزاران هديه كند. مجامع دانشجويي ودانش آموزي درآن صورت،جذابترين مركز تجمع خود را مسجد دانشگاه و مدرسه خواهند يافت و پايگاه تقوا ، پايگاه فعاليت جوانان خواهد شد . به مديران آموزش و پرورش و علوم ياد آوري مي كنم كه سهم مسجد سازي و مسجد پردازي بايد در اعتبارات فعالييتهاي فوق برنامه ، در رديف اول و بيش از سهم ديگر بخشهاي اين سر فصل باشد. هجرت هفتگي روحانيون مستقر درمراكز نظامي و غيره ، به روستاهاي همسايه ي اين مراكز از توصيه هاي پيشين من است كه بر آن تاكيد مي ورزم . همچنين فراهم ساختن فضاي مادي و معنوي براي اقامه نماز در بوستانها و گردشگاهها و نمايشگاهها و امثال آن . امامان محترم جماعت ، اگر خود بر اثر كهولت و غيره نمي توانند وظيفه ي رابطه و انس و راهنمايي رابراي نماز گزاران ، بويژه جوانان فراهم كنند. در كنار خود فضلاي جوان و پر نشاط را به كار گيرند و آنان را در كار با خود شريك سازند . نمازهاي جمعه بايد پايگاه جذب و نصيحت و تعليم باشد. امامان محترم جمعه با كمك برگزاركنندگان مراسم نماز،همه ي سعي خود را در اين جهت مبذول دارند. خدارا سپاس كه محيط عمومي كشور ، محيط ذكر و نماز و معنويت است، و خدارا سپاس كه خيل عظيمي از مردم ما بويژه جوانان با نماز و نياز ، پيوندي روحي و عاطفي و عقلاني دارند. ليكن اين همه بايد گامهاي نهائي شمرده نشود و بيش از گذشته تلاش عالمانه و مديرانه و نازك انديشانه در اين رويكرد به كار رود.)) اكنون اين سئوال بسيار جّدي و مهم براي اينجانب مطرح است ، كه مسئولان اجرائي مخاطب اين مطالبات با چه حد به وظيفه خود عمل كرده اند. صداو سيما ، آموزش و پرورش ، وزارت علوم و ساير مراكز دانشگاهي ،وزارت ارشاد اسلامي ، سازمان تبليغات اسلامي ، مراكز توليد سينمايي، نيروهاي مسلح ، مديريت حمل و نقل و مديريت هاي شهري و ديگران ، چه اندازه وظيفه اي را كه دراين پيام از آنان ، خواسته شده است به انجام رسانده اند. از رياست محترم جمهوري و ديگر مسئولان عاليرتبه به جّد انتظار مي رود كه دست اندر كاران را با اين سئوال اساسي مواجه سازند و پاسخ فعال آنانرا مطالبه كنند. توفيق همه ي حضرات را از خداوند متعال مسئلت مي‌كنم.
والسلام عليكم و رحمه الله
سيد علي خامنه اي
16/6/1381




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.