روش و آداب ختم سوره واقعه + متن و صوت

یکی دیگر از سوره های بافضیلت قرآن که روایات بسیاری در باب فضیلت و برکات آن آمده است سوره واقعه است.در این مطلب به فضایل و برکات سوره واقعه و همچنین ختوم مجرب این سوره اشاره شده است.
2 ساعت و 27 دقیقه پیش
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: لیلا معصومی
موارد بیشتر برای شما
روش و آداب ختم سوره واقعه + متن و صوت

آشنایی با سوره واقعه

پنجاه و ششمین سوره قرآن سوره واقعه است و از سوره های مکی می باشد که در جزء بیست و هفتم قرآن جای دارد. سوره واقعه نو دو شش آیه، ۳۷۰ کلمه و ۱۷۵۶ حرف دارد. این سوره را به این دلیل واقعه‌ نامیده‌ اند که واژه واقعه که از نام‌‏ های قیامت است، در اولین آیه آن آمده است سوره واقعه درباره روز قیامت و وقایع آن سخن می‌ گوید و مردم را در روز قیامت به سه گروه اصحاب یمین، اصحاب شِمال و سابقون دسته‌ بندی می‌ کند و درباره جایگاه و پاداش یا عذاب هر گروه سخن می‌ گوید.
در متن این سوره به موضوعات مهمی پرداخته شده است که عبارتند از
اثبات حتمی‌ بودن قیامت و متفاوت‌ بودن سرانجام انسان‌ ها
تردیدی در حقانیت قیامت نیست
دلایل برپایی قیامت و کیفر انسانها
سرانجام سه گروه انسان‌ ها در روز قیامت
توانایی خالق انسان‌ ها بر احیای مجدد آنها
تقسیم‌ شدن انسان‌ ها به سه گروه با فرارسیدن قیامت
برپایی قیامت، لازمه ربوبیت خدا در زندگی انسان است
پاداش مقربان درگاه الهی
عدم امکان جلوگیری از مرگ انسان‌ ها
پاداش سعادتمندان؛ اصحاب یمین
کیفر تیره‌ بختان؛ اصحاب شمال
 
روایاتی درباره فضیلت سوره واقعه
1.در کتاب مجمع البیان از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) روایت شده است من قرأ سوره الواقعه کل لیله لم تصبه فاقه ابدا یعنی هر کس سوره واقعه را هر شب بخواند هرگز فقیر نخواهد شد.

2.امام صادق (علیه السلام) فرموده اند اگر می خواهید در نزد خدا و مردم محبوبیت داشته باشید هر شب جمعه سوره واقعه را قرائت کنید که خداوند شما را دوست خواهد داشت و محبوب همه مردم می‌ گردید و هرگز در دنیا ناراحتی و فقر و هیچ آفت دیگری دنیوی به شما نخواهد رسید و از همراهان امام علی (علیه السلام) خواهید بود.

3.در روایت دیگری از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) نقل شده است بشارت باد بر کسی که سوره واقعه را به طور مرتب بخواند چراکه فقر از او دور می‌ شود و در آن سوره افزایش توفیقات و وسعت در مال وجود دارد و همچنین اگر سوره واقعه را بنویسد و در خانه قرار دهد باعث افزایش خیر و برکت در آن خانه می‌ شود.

4.در روایت دیگری از امام صادق (علیه السلام) آمده است خواندن سوره واقعه برای اموات موجب آمرزش آنها نزد پروردگار می‌ شود و اگر برای کسی که در حال مرگ است خوانده شود، خروج روح و مرگ او به خواست خدا آسان می‌ گردد.

5.نوشتن سوره واقعه و به مراه داشتن آن توسط زن باردار باعث آسانی زایمان او می شود.
 

طریقه ختم سوره واقعه

سوره واقعه یکی از پرفضیلت‌ ترین سوره‌ های قرآن است و در کتب و روایات دینی ختوم مجربی از آن به جهت حاجتروایی، ازدواج آسان و افزایش رزق و روزی آمده است که در ادامه به برخی از آنها می پردازیم.
 
طریقه ختم سوره واقعه برای حاجت روایی
اگر حاجتی در دل دارید و درصدد برآورده شدن آن هستید باید به مدت چهل شب هر شب یک مرتبه سوره‌ های واقعه، مزمل، لیل و انشراح با توجه قلبی قرائت شود و پس از تلاوت این سوره‌ ها دعای زیر خوانده شود
یا رازق السائلین، یا راحم المساکین، یا ولی المؤمنین، یا غیاث المستغیثین، یا ارحم الراحمین، صل علی محمد و آل محمد واکفنی حلالک عن حرامک و بطاعتک عن معصیتک و بفضلک عمّن سواک، یا اله العالمین و صلی الله محمد و آله اجمعین
ای روزی دهنده درخواست کنندگان، ای بخشنده مستمندان، اى ولى مؤمنان، اى فریاردس فریادخواهان، اى مهربانترین مهربانان، بر محمد و آل محمد درود فرست و مرا از حرامات حفظ کن و در اطاعت شما به جای نافرمانی شما و با تشکر از شما از جانب کسانی که در کنار شما هستند ای خدای جهانیان و درود خدا بر محمد و آل او باد
 
طریقه ختم سوره واقعه برای افزایش رزق و روزی
در کتب دینی برای افزایش رزق و روزی ختم سوره واقعه روایت شده است بدین صورت که باید آن را از شنبه شب شروع کرده و در هر شب سه مرتبه سوره واقعه را تلاوت کنید و تنها در شب جمعه هشت مرتبه آن را بخوانید و این عمل را در پنج هفته ادامه دهید. لازم است پیش از تلاوت سوره واقعه این دعا خوانده شود
اَللَّهُمَّ ارْزُقنا رِزْقاً واسعا حَلاَلاً طَیِّباً مِنْ غَیْرِ کَدٍّو اِسْتَجِب ْ دَعْوَتَنَا مِنْ غَیْرِ رَدٍّ وَ أعُوذُبِکَ یا اللهُ مِنَ الْفَضِیحَتِین الفَقر وَالدِّینِ وَاِدْفَعْ عَنِّی هَذَیْنِ بِحَقِّ الامَامِیْن الحسن وِالحُسَین علیهما السلام بِرَحْمَتـِکَ یاارحم الراحمین  وَ صَلَّی اللهُ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاَهِریِنَ.
خدایا روزی فراوان و حلال و نیکو و بدون سختی به ما عطا کن دعای ما را بدون رد کردن پاسخ بده و خدایا از دو رسوایی فقر و قرض به تو پناه می برم و این دو را از من به حق امام حسن و حسین علیهم السلام حفظ کن به رحمت تو ای مهربانترین مهربانان و درود خدا بر محمد و آل پاکش باد.

روس دیگری که برای ختم سوره واقعه جهت افزایش رزق و روزی در کتب دینی آمده است بدین صورت است که تلاوت سوره واقعه را از شب جمعه شروع کرده و در هر شب پنج مرتبه آن را بخوانید تا به جمعه بعدی برسید. شب آخر شش مرتبه سوره واقعه را بخوانید تا در مجموع چهل و یک مرتبه خوانده شده باشد و پس از هر بار تلاوت سوره واقعه این دعا را نیز بخوانید
بِسمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ یا رازِقَ الْمُقِلّینَ یا راحِمَ الْمَساکینَ وَ یا ذَاالْقُوَّۀِ الْمَتینِ یا غِیاثَ‌ الْمُستَغیثینَ وَ یا خَیرَ النّاصِرینَ إِیَّاکَ نَعْبُدُ وَ إِیَّاکَ نَستَعِینُ اَللّهُمّ اِنْ کانَ رِزْقی فِی السَّماءِ فَاَنْزِلْهُ وَ ِانْ کانَ فِی الاَرضِ فَاَخْرِجْهُ وَ اِنْ کانَ بَعیداً فَقَرِّبْهُ وَ اِنْ کانَ قَریباً فَیَسِّرْهُ وَ ِانْ کانَ یَسیراً فَکَثِّرْهُ وَ اِنْ کانَ حَراماً فَحَلِّلهُ وَ اِنْ کانَ حَلالاً فَبارِکْ لَنا فِیهِ بِرَحْمَتِکَ یا اَرْحَمَ الرّاحِمِینَ
به نام خداوند بخشنده مهربان ای روزی دهنده مستضعفان، ای مهربان نیازمندان، ای نیرومند و استوار اى فریاردس فریادخواهان و ای بهترین یاوران تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می جوییم خدایا اگر روزی من در آسمان است نازل کن و اگر در زمین است آن را بیرون بیاور و اگر دور است نزدیکش کن و اگر نزدیک است آسانش کن و اگر آسان است زیادش کن و اگر حرام است حلالش کن و اگر حلال است به ما برکت ده به رحمتت ای مهربان ترین مهربانان.
 
طریقه ختم سوره واقعه برای تسهیل در ازدواج
از ختوم مجربی که برای تسهیل در امر ازدواج جوانان به آن اشاره شده است ختم سوره واقعه است بدین صورت که قرائت سوره واقعه را از روز اول ماه قمری که روز دوشنبه است شروع کرده و تا روز چهاردهم ادامه داد به صورتیکه در طی این مدت هر روز قرائت یک واقعه به آن اضافه شود، یعنی در روز آخر چهارده مرتبه این سوره قرائت شود.
مرحوم علامه مجلسی رحمه الله از امام سجاد (علیه السلام) روایت کرده است که بهتر است روزهای پنجشنبه این چهارده روز پس از قرائت سوره واقعه دعای زیر خوانده شود
یا واجِدُ یا ماجِدُ یا جوادُ یا حلیمُ و یا حَنّانُ یا مَنّانُ یا کریمُ اسئلُک تُحفَهً مِن تُحفاتِکَ تَلُمَّ بِها شَعَثی و تُقضی بِها دَینی و تُصلِحُ بِها شَأنی برحمتِک یا سیِدیاللهم اِن کان رِزقی فِی السَّماءِ فَاَنزِلهُ و اِن کان فِی الارضِ فاَخرِجهُ و اِن کان بَعیداً فَقَرِّبهُ و اِن کانَ قَریبا فَیَسِّرهُ و اِن کان قَلیلاً فَکثِرهُ و اِن کان کَثیراً فَبارِک لی فیهُ فاَرسِلهُ عَلی اَیدی خِیارِ خَلقِک وَ لا تَحوَجنَ اِلی شُرِارِ خَلقِکَ و اِن لَم تَکُن فَکَونِهِ بکَینُونِیَّتِکَ و وحدانِیّتِکَ اللهم اِنقَلب اِلی حَیثُ اکُونُ و لا تنقُلُنی اِلیه حَیثُ یَکُونُ اِنَّک علی کلِّ شَی ءٍ قدیرٍ یا رَحیمُ یا غِنِیٌ و صل علی محمدٍ اَتمِم عَلَینا نِعمَتِکَ و هنِئنا کَرامتِکَ وَ اَلْبِسْنا عافِیَتَکَ یا ارحَمَ الراحمینَ.
 
طریقه ختم سوره واقعه برای خانه دار شدن
در روایات دینی آمده است اگر می خواهید خانه دار شوید ختم سوره واقعه را به این ترتیب انجام دهید که از شب جمعه شروع کنید و تا یک هفته ادامه دهید. به این ترتیب که هر شب پنج مرتبه سوره واقعه را قرائت کنید و در شب آخر که جمعه می‌ باشد باید شش مرتبه این سوره را بخوانید تا در مجموع چهل و یک مرتبه قرائت شده باشد. در پایان نیز دعای زیر را بخوانید تا رزق و توانگری به خواست خدا افزایش یابد
بسم الله الرحمن الرحیم یا رازق المقلین یا راحم المساکین و یا ذالقوه المتین یا غیاث المستغیثین و یا خیر الناصرین ایاک نعبد و ایاک نستعین اللهم ان کان رزقى فى السماء فانزله و ان کان فى الارض فاخرجه و ان کان بعیدا فقربه و ان کان قریبا فیسره و ان کان یسیرا فکثره و ان کان حراما فحلله و ان کان حلالا فبارک لنا فیه برحمتک یا ارحم الراحمین وَ صَلَّی اللهُ عَلیَ مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطَّاَهِریِنَ.
به نام خداوند بخشنده مهربان ای روزی دهنده مستضعفان، ای مهربان نیازمندان، ای نیرومند و استوار اى فریاردس فریادخواهان و ای بهترین یاوران تنها تو را می پرستیم و تنها از تو یاری می جوییم خدایا اگر روزی من در آسمان است نازل کن و اگر در زمین است آن را بیرون بیاور و اگر دور است نزدیکش کن و اگر نزدیک است آسانش کن و اگر آسان است زیادش کن و اگر حرام است حلالش کن و اگر حلال است به ما برکت ده به رحمتت ای مهربان ترین مهربانان.
 

صوت سوره واقعه با صدای استاد پرهیزگار


سوره واقعه با ترجمه

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِیمِ
به نام خدای بخشاینده مهربان
1) إِذَا وَقَعَتِ الْوَاقِعَةُ
چون قیامت واقع شود،
2)لَیْسَ لِوَقْعَتِهَا کَاذِبَةٌ
که در واقع، شدنش هیچ دروغ نیست ،
3)خَافِضَةٌ رَّافِعَةٌ
گروهی را خوار کننده است و گروهی را برافرازنده
4)إِذَا رُجَّتِ الْأَرْضُ رَجًّا
آنگاه که زمین به سختی بلرزد،
5)وَبُسَّتِ الْجِبَالُ بَسًّا
و کوهها به تمامی متلاشی شوند،
6) فَکَانَتْ هَبَاء مُّنبَثًّا
و چون غباری پراکنده گردند،
7) وَکُنتُمْ أَزْوَاجًا ثَلَاثَةً
شما سه گروه باشید:
8)فَأَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَیْمَنَةِ
یکی اهل سعادت، اهل سعادت چه حال دارند؟
9) وَأَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ مَا أَصْحَابُ الْمَشْأَمَةِ
دیگر، اهل شقاوت اهل شقاوت چه حال دارند؟
10) وَالسَّابِقُونَ السَّابِقُونَ
سه دیگر، آنها که سبقت جسته بودند و اینک پیش افتاده اند
11) أُوْلَئِکَ الْمُقَرَّبُونَ
اینان مقربانند،
12) فِی جَنَّاتِ النَّعِیمِ
در بهشتهای پر نعمت
13) ثُلَّةٌ مِّنَ الْأَوَّلِینَ
گروهی از پیشینیان ،
14) وَقَلِیلٌ مِّنَ الْآخِرِینَ
و اندکی از آنها که از پی آمده اند،
15) عَلَی سُرُرٍ مَّوْضُونَةٍ
بر تختهایی مرصع ،
16) مُتَّکِئِینَ عَلَیْهَا مُتَقَابِلِینَ
رو به روی هم بر آنها تکیه زده اند
17) یَطُوفُ عَلَیْهِمْ وِلْدَانٌ مُّخَلَّدُونَ
پسرانی همواره جوان گردشان می چرخند،
18) بِأَکْوَابٍ وَأَبَارِیقَ وَکَأْسٍ مِّن مَّعِینٍ
با قدحها و ابریقها و، جامهایی از شرابی که در جویها جاری است
19) لَا یُصَدَّعُونَ عَنْهَا وَلَا یُنزِفُونَ
از نوشیدنش نه سر درد گیرند و نه بیهوش شوند
20) وَفَاکِهَةٍ مِّمَّا یَتَخَیَّرُونَ
و میوه هایی که خود بر می گزینند
21) وَلَحْمِ طَیْرٍ مِّمَّا یَشْتَهُونَ
و گوشت پرنده هر چه بخواهند
22) وَحُورٌ عِینٌ
و حوران درشت چشم ،
23) کَأَمْثَالِ اللُّؤْلُؤِ الْمَکْنُونِ
همانند مرواریدهایی در صدف
24) جَزَاء بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ
همه به پاداش کارهایی که می کرده اند
25) لَا یَسْمَعُونَ فِیهَا لَغْوًا وَلَا تَأْثِیمًا
در آنجا نه سخن لغو شنوند و نه گناه آلود
26) إِلَّا قِیلًا سَلَامًا سَلَامًا
جز یک سخن :سلام ، سلام
27) وَأَصْحَابُ الْیَمِینِ مَا أَصْحَابُ الْیَمِینِ
اما اصحاب سعادت ، اصحاب سعادت چه حال دارند ?
28) فِی سِدْرٍ مَّخْضُودٍ
در زیر درخت سدر بی، خار،
29) وَطَلْحٍ مَّنضُودٍ
و درخت موزی که میوه اش بر یکدیگر چیده شده ،
30) وَظِلٍّ مَّمْدُودٍ
و سایه ای دایم ،
31) وَمَاء مَّسْکُوبٍ
و آبی همواره جاری ،
32) وَفَاکِهَةٍ کَثِیرَةٍ
و میوه ای بسیار،
33) لَّا مَقْطُوعَةٍ وَلَا مَمْنُوعَةٍ
که نه منقطع می گردد و نه کس را از آن بازدارند
34) وَفُرُشٍ مَّرْفُوعَةٍ
و زنانی ارجمند
35) إِنَّا أَنشَأْنَاهُنَّ إِنشَاء
آن زنان را ما بیافریدیم ، آفریدنی
36) فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْکَارًا
و دوشیزگان ساختیم
37) عُرُبًا أَتْرَابًا
معشوق همسران خویشند،
38) لِّأَصْحَابِ الْیَمِینِ
برای اصحاب سعادت
39)ثُلَّةٌ مِّنَ الْأَوَّلِینَ
گروهی از پیشینیان ،
40)وَثُلَّةٌ مِّنَ الْآخِرِینَ
و گروهی که از پی آمده اند
41) وَأَصْحَابُ الشِّمَالِ مَا أَصْحَابُ الشِّمَالِ
اما اصحاب شقاوت ، اصحاب شقاوت چه حال دارند ؟
42)فِی سَمُومٍ وَحَمِیمٍ
در باد سموم و آب، جوشانند
43) وَظِلٍّ مِّن یَحْمُومٍ
در سایه ای از دود سیاه ،
44) لَّا بَارِدٍ وَلَا کَرِیمٍ
نه سرد و نه خوش
45) إِنَّهُمْ کَانُوا قَبْلَ ذَلِکَ مُتْرَفِینَ
اینان پیش از این در ناز و نعمت بودند
46)وَکَانُوا یُصِرُّونَ عَلَی الْحِنثِ الْعَظِیمِ
و بر گناهان بزرگ اصرار می ورزیدند
47) وَکَانُوا یَقُولُونَ أَئِذَا مِتْنَا وَکُنَّا تُرَابًا وَعِظَامًا أَئِنَّا لَمَبْعُوثُونَ
و می گفتند:آیا زمانی که ما مردیم و خاک و استخوان شدیم باز هم ما رازنده می کنند،
48) أَوَ آبَاؤُنَا الْأَوَّلُونَ
یا نیاکان ما را ؟
49) قُلْ إِنَّ الْأَوَّلِینَ وَالْآخِرِینَ
بگو:همه را، آنان که از پیش بوده اند و آنها که از پی شان آمده بودند،
50) لَمَجْمُوعُونَ إِلَی مِیقَاتِ یَوْمٍ مَّعْلُومٍ
همه در وعده گاه آن روز معین خواهند بود
51) ثُمَّ إِنَّکُمْ أَیُّهَا الضَّالُّونَ الْمُکَذِّبُونَ
آنگاه شما ای گمراهان تکذیب کننده ،
52) لَآکِلُونَ مِن شَجَرٍ مِّن زَقُّومٍ
از درختان زقوم خواهید خورد،
53)فَمَالِؤُونَ مِنْهَا الْبُطُونَ
و شکمهای خود را پر خواهید کرد
54) فَشَارِبُونَ عَلَیْهِ مِنَ الْحَمِیمِ
و بر سر آن آب جوشان خواهید نوشید
55) فَشَارِبُونَ شُرْبَ الْهِیمِ
چنان می نوشید که شتر تشنه آب می نوشد
56) هَذَا نُزُلُهُمْ یَوْمَ الدِّینِ
این است غذایشان در روز جزا
57) نَحْنُ خَلَقْنَاکُمْ فَلَوْلَا تُصَدِّقُونَ
ما شما را آفریده ایم ، پس چرا تصدیق نمی کنید ؟
58) أَفَرَأَیْتُم مَّا تُمْنُونَ
آیا آن منی را که بیرون می ریزید دیده اید ؟
59) أَأَنتمْ تَخْلُقُونَهُ أَمْ نَحْنُ الْخَالِقُونَ
آیا شما او را می آفرینید یا ما آفریننده ایم ؟
60) نَحْنُ قَدَّرْنَا بَیْنَکُمُ الْمَوْتَ وَمَا نَحْنُ بِمَسْبُوقِینَ
ما مرگ را بر شما مقدر ساختیم و ناتوان از آن نیستیم که
61) عَلَی أَن نُّبَدِّلَ أَمْثَالَکُمْ وَنُنشِئَکُمْ فِی مَا لَا تَعْلَمُونَ
به جای شما قومی همانند شما بیاوریم و شما را به صورتی که از آن بی، خبرید از نو بیافرینیم
62) وَلَقَدْ عَلِمْتُمُ النَّشْأَةَ الْأُولَی فَلَوْلَا تَذکَّرُونَ
شما از آفرینش نخست آگاهید، چرا به یادش نیاورید ؟
63) أَفَرَأَیْتُم مَّا تَحْرُثُونَ
آیا چیزی را که می کارید دیده اید ؟
64) أَأَنتُمْ تَزْرَعُونَهُ أَمْ نَحْنُ الزَّارِعُونَ
آیا شما می رویانیدش یا ما رویاننده ایم؟
65) لَوْ نَشَاء لَجَعَلْنَاهُ حُطَامًا فَظَلَلْتُمْ تَفَکَّهُونَ
اگر می خواستیم خاشاکش می ساختیم تا در شگفت بمانید
66) إِنَّا لَمُغْرَمُونَ
گویند:ما ثروت بر باد دادگانیم ،
67) بَلْ نَحْنُ مَحْرُومُونَ
ما بی نصیب ماندگانیم
68) أَفَرَأَیْتُمُ الْمَاء الَّذِی تَشْرَبُونَ
آیا آبی را که می نوشید دیده اید ؟
69) أَأَنتُمْ أَنزَلْتُمُوهُ مِنَ الْمُزْنِ أَمْ نَحْنُ الْمُنزِلُونَ
آیا شما آن را از ابر فرو می فرستید یا ما فرو فرستنده ایم ؟
70) لَوْ نَشَاء جَعَلْنَاهُ أُجَاجًا فَلَوْلَا تَشْکُرُونَ
اگر، می خواستیم آن را تلخ می گردانیدیم پس چرا سپاس نمی گویید ؟
71) أَفَرَأَیْتُمُ النَّارَ الَّتِی تُورُونَ
آیا آن آتشی را که می افروزید دیده اید؟
72) أَأَنتُمْ أَنشَأْتُمْ شَجَرَتَهَا أَمْ نَحْنُ الْمُنشِؤُونَ
آیا درختش را شما آفریده اید یا ما آفریننده ایم؟
73) نَحْنُ جَعَلْنَاهَا تَذْکِرَةً وَمَتَاعًا لِّلْمُقْوِینَ
ما آن را هشداری و برای مسافران رهنورد، متاعی ساختیم
74) فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّکَ الْعَظِیمِ
به نام پروردگار بزرگ خود تسبیح گوی
75) فَلَا أُقْسِمُ بِمَوَاقِعِ النُّجُومِ
پس سوگند به غروبگاه ستارگان
76) وَإِنَّهُ لَقَسَمٌ لَّوْ تَعْلَمُونَ عَظِیمٌ
و این سوگندی است اگر بدانید بزرگ
77) إِنَّهُ لَقُرْآنٌ کَرِیمٌ
هر آینه ، این قرآنی است گرامی قدر،
78) فِی کِتَابٍ مَّکْنُونٍ
در کتابی مکنون
79 )لَّا یَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ
که جز، پاکان دست بر آن نزنند
80) تَنزِیلٌ مِّن رَّبِّ الْعَالَمِینَ
نازل شده از جانب پروردگار جهانیان است
81) أَفَبِهَذَا الْحَدِیثِ أَنتُم مُّدْهِنُونَ
آیا این سخن را دروغ می انگارید ؟
82) وَتَجْعَلُونَ رِزْقَکُمْ أَنَّکُمْ تُکَذِّبُونَ
و نصیب خود را در دروغ انگاشتن آن قرار می دهید ؟
83) فَلَوْلَا إِذَا بَلَغَتِ الْحُلْقُومَ
پس چرا آنگاه که جان به گلوگاه رسد،
84) وَأَنتُمْ حِینَئِذٍ تَنظُرُونَ
و شما در این هنگام می نگرید، تکذیب نمی کنید ؟
85) وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنکُمْ وَلَکِن لَّا تُبْصِرُونَ
ما از شما به او نزدیک تریم ولی شما نمی بینید
86) فَلَولَا إِن کُنتُمْ غَیْرَ مَدِینِینَ
اگر قیامت را باور ندارید،
87) تَرْجِعُونَهَا إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ
اگر راست می گویید، بازش گردانید
88) فَأَمَّا إِن کَانَ مِنَ الْمُقَرَّبِینَ
 اما اگر از مقربان باشد،
89) فَرَوْحٌ وَرَیْحَانٌ وَجَنَّةُ نَعِیمٍ
برای اوست آسایش و روزی و بهشت پر نعمت
90) وَأَمَّا إِن کَانَ مِنَ أَصْحَابِ الْیَمِینِ
و اما اگر از اصحاب سعادت باشد:
91) فَسَلَامٌ لَّکَ مِنْ أَصْحَابِ الْیَمِینِ
پس تو را از اصحاب سعادت سلام است
92) وَأَمَّا إِن کَانَ مِنَ الْمُکَذِّبِینَ الضَّالِّینَ
و اما اگر از تکذیب کنندگان گمراه باشد،
93) فَنُزُلٌ مِّنْ حَمِیمٍ
به آب جوشان مهمانش کنند،
94) وَتَصْلِیَةُ جَحِیمٍ
و به دوزخش در آورند
95) إِنَّ هَذَا لَهُوَ حَقُّ الْیَقِینِ
این سخن سخنی راست و یقین است
96) فَسَبِّحْ بِاسْمِ رَبِّکَ الْعَظِیمِ
پس به نام پروردگار بزرگت تسبیح گوی

منبع: سایت راسخون


ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.