قواعد المرام في علم الكلام

ميثم بن علي بن ميثم بحراني (م 699 ق يا 679 ق)[1] زندگينامه و اظهار نظرها: ابن ميثم بحراني به سال 636 ق در بحرين ديده به جهان گشود وي علاوه بر بحرين به بغداد نيز سفر كرد و از عالمان بسياري علم آموخت و مدت مديدي، در عزلت مشغول به فراگيري فروع و اصول بود; به طوري كه گاهي فضلاي حله و عراق او را به اين كار سرزنش مي كردند.
يکشنبه، 20 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
قواعد المرام في علم الكلام
قواعد المرام في علم الكلام
قواعد المرام في علم الكلام

نويسنده: محمد رضا ضميري

مولّف:

ميثم بن علي بن ميثم بحراني (م 699 ق يا 679 ق)[1]

زندگينامه و اظهار نظرها:

ابن ميثم بحراني به سال 636 ق در بحرين ديده به جهان گشود وي علاوه بر بحرين به بغداد نيز سفر كرد و از عالمان بسياري علم آموخت و مدت مديدي، در عزلت مشغول به فراگيري فروع و اصول بود; به طوري كه گاهي فضلاي حله و عراق او را به اين كار سرزنش مي كردند. حر عاملي مي گويد: شيخ كمال الدين از علما و فضلاي محقق و مدفق بود و در علم كلام مهارت زيادي داشت. او در محضر بزرگاني همچون خواجه نصير الدين طوسي تلمّذ كرد و شاگردان ارجمندي همچون علامه حلي، شيخ محمد بن حجم اسدي و عبدالله بن صالح بحراني از محضر او فيض بردند.

تاليفات:

شرح نهج البلاغه، شرح اشارات، شرح حديث منزلت، الوحي و الالهام، آداب البحث، المعراج السماوي.

معرفي اجمالي كتاب:

مؤلف، كتاب را به هشت قاعده تقسيم كرده و در هر قاعده مباحث را تحت عنوان مقدمه و اركان مباحث را بازگو كرده است. قواعد كلي كتاب عبارتند از: قاعده اول در مقدمات، قاعده دوم در احكام كلي معلومات، قاعده سوم در حدوث عالم، قاعده چهارم در اثبات صانع و صفات آن، قاعده پنجم در افعال و اقسام و احكام آنها، قاعده ششم در نبوت، قاعده هفتم در معاد، قاعده هشتم در امامت. او در اين كتاب مكاتب متكلمان و فلاسفه را با يكديگر مقايسه و ديدگاه هر يك را توضيح و نقد كرده است.

وضعيت نشر:

اين كتاب با تحقيق سيد احمد حسيني و سيد محمود مرعشي توسط كتابخانه آية ا... مرعشي نجفي چاپ شده است.

پی نوشت:

[1] . مقدمه کتاب شرح نهج البلاغه ( ابن ميثم) - الذريعه ج 14, ص 149؛ نيز قمال دارد در بين اين سال ها فوت کرده باشد.
منبع:کتابشناسي تفصيلي مذاهب اسلامي





ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.