مواد معدنی موجود در بدن

به منظور انجام عملکرد مناسب، رشد و توسعه بدن، وجود مقدار مناسب از ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار ضروری است. تعادل مواد معدنی نقش مهمی را ایفاء می‌کند، به این دلیل که عدم وجود آن می‌تواند به عوارض مختلف پزشکی
پنجشنبه، 9 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مواد معدنی موجود در بدن

مواد معدنی موجود در بدن
 

 

منبع:راسخون




 

به منظور انجام عملکرد مناسب، رشد و توسعه بدن، وجود مقدار مناسب از ویتامین‌ها و مواد معدنی بسیار ضروری است. تعادل مواد معدنی نقش مهمی را ایفاء می‌کند، به این دلیل که عدم وجود آن می‌تواند به عوارض مختلف پزشکی منجر شود، در حالی که مقدار بیش از حد آنها به اثبات رسیده‌ است که می‌تواند زیان‌بخش و مضر باشد.
مواد معدنی به عملکرد و رشد طبیعی بدن انسان کمک می‌کنند. از آنجا که این مواد معدنی نمی‌توانند توسط بدن تولید شوند، لازم است منبع تازه‌ای از آنها به صورت روزانه مصرف شود. حدود 4٪ از جرم بدن شامل مواد معدنی است، که می‌توانند به عنوان مواد معدنی ماکرو (macro) و تِرِیس یا کم نیاز (trace) بسته به مقدار مورد نیاز بدن طبقه‌بندی می‌شوند.
مواد معدنی ماکرو و یا اصلی آندسته مواد معدنی هستند که مقادیر زیادی از آنها در بدن (بیش از 100 میلی گرم در روز) مورد نیاز می‌باشند. کلسیم، فسفر، منیزیم، سدیم، پتاسیم، و غیره، مواد معدنی ماکرو را تشکیل می‌دهند. مواد معدنی تریس یا کم نیاز از سوی دیگر، در مقادیر کمتر از 100 میلی گرم در هر روز مورد نیاز است. مواد معدنی مانند آهن، ید، روی، فلوراید، سلنیوم، مس، کروم، منگنز، و غیره، در این دسته قرار دارند.

فوائد مواد معدنی

اجازه دهید نگاهی به نقش برخی از مواد معدنی در عملکردهای روز به روز بدن بیاندازیم.
کلسیم: بیش از 1000 میلی گرم مصرف کلسیم به صورت روزانه مورد نیاز است، به این دلیل که این ماده‌ی معدنی جهت تقویت استخوان‌ها و دندان مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین جهت عملکردهای عضله و عصب مورد نیاز است. کمبود کلسیم می‌تواند به تضعیف استخوان‌ها بیانجامد، که به نوبه خود منجر به بیماری دردناکی به نام پوکی استخوان می‌شود. در این عارضه استخوان‌ها شکننده شده و به راحتی در هم می‌شکنند. از دست دادن دندان، گرفتگی عضلانی، و غیره، نیز در صورت کمبود این ماده دیده می‌شود. کلسیم می‌تواند در مقادیر زیاد از محصولات لبنی مانند شیر، ماست، پنیر و سبزیجات برگ سبز تیره به دست آید.
فسفر: فسفر همراه با کلسیم نقش مهمی در ایجاد ساختار استخوان و دندان ایفاء می‌کند. سلول‌های زنده از فسفات جهت انتقال انرژی سلولی از طریق آدنوزین تری فسفات (ATP) و کمک در بسیاری از فرآیندهای جسمانی استفاده می‌کنند. این ماده معدنی در مواد غذایی غنی از پروتئین مانند گوشت و محصولات لبنی در دسترس می‌باشد.
منیزیم: این ماده معدنی در حبوبات، سبزیجات سبز، غلات کامل و آجیل موجود است. وجود آن جهت متابولیسم کلسیم و ویتامین C ضروری است، و همچنین نقش مهمی در تنظیم فعالیت عصبی عضلانی قلب ایفاء می‌کند.
سدیم: سدیم یک ماده معدنی بوده که در نمک طعام، غذاهای فرآوری شده، غذاهای دریایی، شیر و محصولات لبنی وجود داشته و مسئول تنظیم حجم مایعات بدن و غلظت اسید و باز می‌باشد. افراد با کمبود این ماده معدنی روبرو نمی‌شوند، به جای آن مقدار بیش از حد آن همیشه مشکل ساز بوده است.
پتاسیم: وجود این ماده معدنی موجود در موز، آووکادو، کرفس، شلغم، و میوه‌های مختلف و سبزیجات، جهت حفظ مایعات و تعادل الکترولیتی در سلولهای بدن ضروری است. همچنین به انقباض عضلانی و ارسال پالس‌های عصبی کمک می‌کند.
کلر: کلر که جزء اصلی و ضروری آنزیمهای گوارشی است، یک ماده معدنی بوده که نقش مهمی در حفظ اسید و باز بدن و تعادل مایعات ایفاء می‌کند. این ماده از کلرید سدیم یا نمک طعام مصرف شده به دست می‌آید. و همچنین در گوجه فرنگی، کرفس، زیتون، جلبک دریایی، و غیره یافت می‌شود.
گوگرد: منابع خوب گوگرد تخم مرغ، گوشت بدون چربی گاو، صدف، ماهی، محصولات لبنی، پیاز، جوانه گندم، سیر، کلم، و غیره می‌باشند. این ماده‌ی معدنی جهت ساخت اسیدهای آمینه مورد نیاز است. پروتئین‌ها، آنزیم‌ها و پلی پپتیدهایی که حاوی اسیدهای آمینه می‌باشند حاوی گوگرد بوده، در نتیجه، گوگرد بخش اصلی و مهم تمام سلولهای زنده را تشکیل می‌دهد. معمولا مواردی از کمبود گوگرد را نخواهیم داشت، به این دلیل که به طور معمول در مواد غذایی که مصرف می‌کنیم وجود دارد.
آهن: سلول‌های قرمز خون حاوی هموگلوبین می‌باشند، که توسط پروتئین و آهن تشکیل می‌شود. این هموگلوبین مسئول انتقال اکسیژن از ریه‌ها به سایر نقاط بدن است. بدون آهن، هموگلوبین تشکیل نخواهد شد و سیستم انتقال اکسیژن به مخاطره خواهد افتاد.
روی: روی یک ماده‌ی معدنی است که در جگر، تخم مرغ، غذاهای دریایی و گوشت وجود دارد و نقش مهمی در رشد و بلوغ جنسی، بهبود زخم، حس چشایی، و غیره ایفاء می‌کند. این ماده‌ی معدنی همچنین دیده شده است که پاسخ سیستم ایمنی بدن را افزایش داده و همچنین به بدن در مبارزه با عفونت کمک می‌کند.
این مواد معدنی لازم است که به موقع در اختیار بدن قرار داده شوند. مواد معدنی اضافی توسط کلیه‌ها از طریق ادرار دفع می‌شوند. تعادل در مواد معدنی کلیدی و مهم می‌باشد! کمبود آنها موجب آسیب به بدن شده و مازاد و بیش از حد بودنشان نیز به اثبات رسیده است که مضر می‌باشد. بنابراین اجازه ندهید این تعادل از میان برود!
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های متخصص در نظر گرفته شود.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.