سحرخیز نیستید؟ ژن های شما مقصرند

این حقیقت زندگی است: بعضی ها احساس می کنند اول صبح بهترین موقع بیدار شدن است و زود هم به رختخواب می روند، درحالیکه بعضی ها نیز ترجیح می دهند تا آخر شب بیدار بمانند و روز بعد تا آخرین لحظه در رختخواب بمانند.
پنجشنبه، 9 ارديبهشت 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
سحرخیز نیستید؟ ژن های شما مقصرند

سحرخیز نیستید؟ ژن های شما مقصرند
 

 

مترجم: ا. م.
منبع:راسخون




 

این حقیقت زندگی است: بعضی ها احساس می کنند اول صبح بهترین موقع بیدار شدن است و زود هم به رختخواب می روند، درحالیکه بعضی ها نیز ترجیح می دهند تا آخر شب بیدار بمانند و روز بعد تا آخرین لحظه در رختخواب بمانند. طبق پژوهشی که در مجله ارتباطات طبیعی منتشر شد، ترجیح شما برای سحرخیزی یا تا دیروقت بیدار ماندن به ژن های شما مربوط است.
من و 23 نفر دیگر در پژوهشی شرکت کردیم، پژوهش یک شرکت ژنومیک شخصی که به خاطر کیت های خانگی خود مشهور است که از DNA برای نشان دادن اصل و نسب یا شرایط پزشکی ارثی فرد استفاده می کند (و قبلا با سازمان غذا و دارو در بازاریابی خود درگیر شده بود)
با استفاده از اطلاعات ژنتیکی گسترده من و آن 23 نفر، محققان DNA بیش از 89 هزار نفر را تجزیه و تحلیل کردند. شرکت کنندگان در این تحقیق نیز به دو نظرسنجی آنلاین پاسخ دادند تا مشخص شود که سحرخیز هستند یا شب بیدار. براساس شرح حال شرکت کنندگان و اختلافات ژنتیکی آنها، محققان نتیجه گیری هایی درباره کسانی که می توان گفت افراد سحرخیزی هستند ارائه دادند. در اینجا تعدادی از یافته های جالب آورده شده است:

سحرخیزها شامل:

- زنان- 48 درصد زنان شرکت کننده در این تحقیق سحرخیز بودند، در مقابل 40 درصد مردان
- مسن ترها- تنها 24 درصد افراد زیر 30 سال صبح ها را ترجیح می دادند، در مقابل 63 درصد افراد بالای 60 سال
- کسانی که خواب خوبی دارند، از بی خوابی رنج نمی برند
- آنهایی که خوب استراحت می کنند با کمتر از هشت ساعت خواب هرشب
- افراد بدون اضافه وزن یا کمبود وزن- افرادی با نمایه توده بدنی زیاد بیشتر شب بیدار هستند ولی این ارتباط وقتی که داده ها تنظیم شد حفظ نشد (احتمالا به این خاطر وجود دارد که افراد مسن تر دارای نمایه توده بدنی بیشتری هستند)
بیشتر تحقیقات درباره ریتم شبانه روزی (چرخه روزانه بدن) برای مدل های حیوانی انجام شده است، بنابرین این نتیجه گیری ها کاربردی تر هستند زیرا برگرفته از انسان ها می باشند، تعداد زیادی از افراد، که باعث می شود این روابط معتبرتر باشند.
به هرحال، دلایلی برای شک و تردید هم وجود دارد. این تحقیق به مردم اروپایی تبار محدود شده، که بدان معنی است که این نتیجه گیری را نمی توان به هر گروه دیگری تعمیم داد. خودگزارش ها غیر قابل اطمینان هستند بنابرین اینکه به آنها مانند انجیل اعتقاد داشته باشیم ریسک است، به خصوص اگر فقط بر اساس دو نظرسنجی آنلاین باشد. و هرچند که یافته ها جالب هستند، مکانیسمی یا دلیلی درباره علت وجود این رابطه را نشان نمی دهند.
همچنان محققان چندین محل مختلف را در ژنوم مشخص نمودند که می تواند برای تحقیقات آینده درباره اختلافات بیولوژیکی بین سحرخیزان و شب بیداران مفید باشد. حداقل برای اینکه کسانی که دیروقت می خوابند عذر جدیدی برای اینکه زود بیدار نمی شوند می آورند: نمی توانم کاریش بکنم، ژن من اینگونه است.



 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما