پيشرفت اطلاعات و تکنيک در عصر حکومت امام زمان (ع)

در اين نوشتار درباره ي پيشرفت علمي و صنعتي در دوران حکومت امام زمان (ع) مطالبي را تقديم حضور مي نمايم. امام زمان (ع) حکومتش کل عالم را شامل مي شود ، بنابراين بايستي هم در رساندن خدمات و نيازمندي ها به سراسر عالم داراي قدرت بوده وهم بايد از نظر تحکيم موقعيت حکومت خود ، اشراف کامل و آگاهي لازم به همه عالم داشته باشد . و بر اساس روايات و آيات رسيده ، اين قدرت در اختيار امام
سه‌شنبه، 22 مرداد 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيشرفت اطلاعات و تکنيک در عصر حکومت امام زمان (ع)
پيشرفت اطلاعات و تکنيک در عصر حکومت امام زمان (ع)
پيشرفت اطلاعات و تکنيک در عصر حکومت امام زمان (ع)

در اين نوشتار درباره ي پيشرفت علمي و صنعتي در دوران حکومت امام زمان (ع) مطالبي را تقديم حضور مي نمايم.
امام زمان (ع) حکومتش کل عالم را شامل مي شود ، بنابراين بايستي هم در رساندن خدمات و نيازمندي ها به سراسر عالم داراي قدرت بوده وهم بايد از نظر تحکيم موقعيت حکومت خود ، اشراف کامل و آگاهي لازم به همه عالم داشته باشد . و بر اساس روايات و آيات رسيده ، اين قدرت در اختيار امام زمان (ع) قرار خواهد گرفت . حال تسلط امام زمان (ع) به سراسر عالم و سلطه و آگاهي به همه عالم ، يا با اسباب غيبي است يا با اسباب عادي و طبيعي البته ما بر حسب سابقه اي که از امامت امامان ديگر داريم هيچ کدام از اولياي الهي و امامان هدي - عليهم التحيه و الثناء-با ابزار غير عادي و غير طبيعي بر مردم حکومت نمي کردند .و حکومت آن بزرگواران بر اساس ابزار عادي و طبيعي بود نه بر اساس کمک گرفتن از ابزار غيبي و معنوي . امام زمان (ع) نيز ، بر اين اساس تصور مي شود که بخش اعظم از حکومت و وضعيت او بر اساس ابزار عادي و طبيعي و علمي است ، لکن قدرت علمي بشر در آن عصر، بالا مي رود . از رواياتي که بعدا تقديم حضور شما خواهم کرد به اين نتيجه مي رسيم که امام زمان (ع) بر کل هستي و تمام دنيا و نيز بر آسمان ها و زمين و دريا مسلط است . طبق رواياتي که خواهد آمد اطلاعات امام زمان (ع) بر کل دنيا اشراف دارد . مي دانيم که هر چه زمان پيشرفت مي کند قدرت در اختيار کساني قرار مي گيرد که داراي آگاهي و اطلاعات بيشتري باشند . امروزه يک مسأله ثابت شده است که حرف اول را در دنيا از جهات مختلف ، کشوري مي زند که اطلاعات او از همه بيشتر باشد ، حال اين اطلاعات بستگي به موارد مورد نياز دارد . ممکن است اطلاعات ، علمي باشد يا اطلاعات عمومي که تأمين کننده و آماده کننده ي امنيت جامعه است باشد .
در روايتي از قول ابوبصير است که امام صادق (ع) نقل مي کند : در عصر امام زمان (ع) آگاهي و اطلاعات و علوم پيشرفت بي نظيري دارد .
قبل از اين که روايت را مطرح کنم نکته اي بايد توضيح دهم . منظور من در اين قسمت اين است که در عصر حکومت امام زمان (ع) علم پيشرفت عظيمي مي کند ، صنعت و تکنيک به عالي ترين حد خود مي رسد ، انسان ، مسلح به علم و دانش و تکنيک مي شود ، علومي علاوه بر محدوديتي که در علوم امروز هست .
تفاوت ديگرش اين است که در عصر ما و يا عصر قبل از ظهور آن حضرت ، علم به عنوان يک وسيله مثبت از او استفاده نمي شود ، بيشترين بهره اي که از علم مي برند در جهت خلاف و تخريب است ، مي بينيم که هم به صورت پيشرفت علمي در بعد صنعت به خصوص صنايع نظامي ، هم پيشرفت علمي در زمينه فرهنگي و ابزار فرهنگي ، علم مورد سوء استفاده شديدي قرار مي گيرد . در حقيقت حاصل علم امروز ، بلاي جان بشر شده است ، پيشرفت علمي در بعد صنايع نظامي ، هستي جامعه بشري را تهديد مي کند .
برتراندراسل در کتاب خود « آيا بشر آينده اي دارد ؟» که به فارسي هم ترجمه شده ، ماجرايي را نقل مي کند و يک تکه از نطق جان اف کندي رئيس جمهور اسبق آمريکا که ترور شد را نقل مي کند که در نطق عمومي خود گفته بود آمريکا قدرت اتمي اش به قدري است که مي تواند کره زمين را 5 بار به خاکستر مبدل کند. راسل مي گويد : طبعا همين قدرت را هم شوروي دارد ، او نتيجه مي گيرد با توجه به مبارزات تسليحاتي اتمي که در دنيا وجود دارد امکان اين معني هست که روزي انسان هايي که از عقل و خرد لازم و از اخلاق بشري برخوردار نيستند از اين سلاح هاي مخرب استفاده کنند . کافي است با فشار دادن تکمه هاي سکوهاي پرتاب ، موشک هايي که با کلاهک هاي هسته اي استوار است تمام دنيا را به خاکستر تبديل کند . و او نتيجه مي گيرد که اين بشر به وسيله پيشرفت سلاح هاي نظامي ، موجوديت او در خطر است . امروزه مي بينيم که رئيس جمهور و دست اندرکاران سياست استکباري آمريکا ، عربده ي جنگ طلبي سر مي دهند آن هم به خاطر قدرت تسليحاتي است که در اختيار
(جاافتادگي در متن کتاب )

روايت امام صادق (ع)

حال به بخشي از اين روايت اشاره مي کنم و بخش ديگر آن را در جلسات بعدي خدمتتان ذکر خواهم کرد . اما در باب اطلاع و آگاهي امام زمان (ع) به همه عالم ، ابو بصير مي گويد که امام صادق (ع) فرمود :« انه اذ تناهت الأمور الي صاحب هذا الأمر رفع الله - تبارک و تعالي - له کل منخفض من الأرض و خفض له کل مرتفع حتي تکون الدنيا عنده بمنزله راحته فأيکم لو کانت في راحته شعره لم يبصرها ؛ (1) هنگامي که فرمانروايي دنيا به صاحب الامر (ع) برسد خداوند تبارک و تعالي زمين هاي پست و فرو رفته را بالا و همه نقاط مرتفع عالم را پايين آورده و همه ي عالم را مسطح مي کند ، به گونه اي که همه جا به منزله کف دست او مي شود . کدام يک از شما اگر مويي در کف دست او باشد آن را نمي بيند ؟»
معني اين که نقاط مرتفع پايين مي آيد چيست ؟ آيا کوه ها به دره ها مي افتد و پر مي شود و همه عالم مسطح مي شود يا اين که آگاهي و سلطه امام زمان (ع) به حدي است که فرورفتگي هاي زمين را که نقاط پنهاني است ، آن را بر ملا و آشکار مي کند ، درست مانند نقطه بلند که در معرض ديد است و نقطه بلند هم که گاهي به خاطر بلندي از تيررس آگاهي دور است به خاطر پيشرفت اطلاعات ، مانند زمين هاي مسطح مي کند ؟ هر دو معني متصور است ، امروزه شما مي بينيد که اطلاعات ماهواره اي که وجود دارد کل دنيا براي او مسطح است ، اگر در کف دست مويي باشد آن را مي بينيد . دنيا براي امام زمان (ع) مانند کف دست مي شود ، امام زمان (ع) اشراف و آگاهي و اطلاعاتي او به کل عالم است و همه عالم را مي بينيد ، اما چگونه ؟ همان گونه که در مقدمه بحث گفتم حکومت امام زمان (ع) مانند بقيه ائمه (ع) به صورت عادي و طبيعي است ، تنها نبايد از آن برداشت امدادهاي غيبي نمود . پيشرفت علمي در عصر امام زمان(ع) آن را ايجاب مي کند و در زمان ما اين گونه نيست که کشورهاي پيشرفته به وسيله اطلاعات ماهواره اي از همه ي نقاط کور دنيا اطلاع يابند . وقتي امروزه ، بشر پيشرفته و مسلح به تکنيک بتواند چنين اطلاعاتي داشته باشد ، در عصر امام زمان (ع) که اوج آگاهي است ، اطلاعات و کسب اطلاعات عميق تر نخواهد بود ؟ قطعا امام زمان (ع) به همه عالم مانند کف دست اشراف و آگاهي دارد .
در حديث ديگري از امام باقر (ع) نقل شده که وجه تسميه امام زمان (ع) به مهدي اين است : « انما سمي المهدي لأنه يهدي الي أمر خفي انه يبعث الي رجل لا يعلم الناس له ذنبا فيقتله حتي ان أحدهم يتکلم في بيته فيخاف ان يشهد عليه الجدار» ؛ (2)ايشان مهدي ناميده شد. چون او هدايت مي شود به همه امور پنهاني عالم و مأمور مي فرستد براي دستگيري کساني که مردم فکر نمي کنند هيچ گناهي و جرمي داشته باشند ، اما امام زمان (ع) آن ها را دستگير و مجازات مي کند و به قتل مي رساند و طوري مي شود که افرادي که مي خواهند حرف خلاف در خانه خود بزنند مي ترسند که ديوار عليه آن ها شهادت بدهد . پس با اين تعبير ، ايشان همه چيز را مي بيند و همه نقاط و همه اطلاعات و همه امور در نزد امام زمان (ع) است . لذا باعث مي شود مردم متوجه شوند امام زمان (ع) از همه پنهان ها خبر دارد . امروزه مي بينيم بشر با همين علم محدودي که دارد اين وضعيت را پيدا کرده ، امروزه اطلاعات ماهواره اي به قدري قوي شده که مي توان از خانه افراد هم اطلاع يافت و با کار گذاشتن ميکروفون ها و دوربين هاي مخفي که در ديوارها به کار مي رود که شخص هر حرکتي که در خانه خود داشته باشد را مي توانند به هر نقطه اي از عالم مخابره کنند ، با اين که علم امروز محدود است . اما در عصر امام زمان (ع) چگونه خواهد بود . لذا در اين روايت مردم وقتي مي خواهند در خانه خود حرف خلاف بزنند مي ترسند مبادا ديوار به امام زمان (ع) خبر بدهد.

اشراف کامل امام زمان (ع) به امور عالم

اين اشراف کامل امام زمان (ع) به کل عالم است ، حال يا به وسيله ابزار پيشرفته علمي است و يا عنايات خاصه الهي .
اما در باب انرژي ، امام صادق (ع) فرمود : « ان قائمنا اذا قام أشرقت الأرض بنور ربها و استغني العباد من ضوء الشمس و ذهبت الظلمه » ؛ (3) هنگامي که امام زمان (ع) ظهور کند زمين به نور پروردگار نوراني مي شود و مردم از نور خورشيد بي نياز مي شوند و ظلمت از بين مي رود ». مفهوم آن چيست ؟ الان خيلي متوجه نمي شويم .
مگر همين بشر نبود که در بخشي از 24 ساعت که زمين در تاريکي فرو مي رفت ، در آن قسمت از نقطه جغرافيايي که زندگي مي کنيم با وسايل چوبي نور ايجاد مي کرديم.
کم کم مواد ناريه ديگري کشف شد ، به وسيله نفت روشن مي شد . اکنون به وسيله انرژِي آبي به تعبير معروف ، انرژي سفيد از آب ، برق مي گيرند .
راکتورهاي اتمي برق توليد مي کنند ، شب را مانند روز براي ما روشن مي کنند در گذشته که اين طور نبود . عصر امام زمان (ع) شايد بشر به تکنيک و فن آوري دست پيدا کند که شب و روز ، روشن روشن باشد و اگر بخواهد ظلمت از بين مي رود. يک مفهوم آن اين مي تواند باشد که در آن عصر ، بشر به يک فن آوري جديدي دست پيدا مي کند که به انرژي خورشيد هم نياز ندارد ، از يک انرژي پيشرفته تري برخوردار مي شود . همين اکنون هم علما و دانشمندان در اين فکرند که ديگر از نور خورشيد استفاده کنند که طول 24 ساعت محيط زندگي شان روشن باشند . در آن عصر ، شايد به نکته اي دست يابند که حتي به نور خورشيد هم احتياجي نداشته باشد و به وسايل پيشرفته تري متوسل شوند و ظلمت را از بين ببرند . شايد با ابزار پيشرفته از حرارت و گرماي داخل زمين براي کسب انرژِي و استخراج نور استفاده نمايند . الان نمي توانيم ابعاد مختلف آن را کاملا لمس کنيم ، فقط از پيشرفت تکنيک امروزه به عنوان وسيله براي قبول اين احاديث استفاده مي کنيم .

تسلط امام زمان (ع) بر آسمان ها

در باب تسلط امام زمان(ع) بر آسمان ها ، امروزه مي بينيم که حداقل بخشي از آسمان ها زير اتمسفر در اختيار بشر است و به وسيله هواپيماهاي پيشرفته ، در جو حرکت مي کند ، به وسيله فضا پيماها ، از جو هم عبور مي کند به بعضي از کرات دسترسي پيدا کرده ، آپولو را به کره ماه فرستاد.
به اين حديث دقت کنيد . امام باقر (ع) مي فرمايد : « وذخر لصاحبکم الصعب قال : قلت : و ما الصعب قال : ما کان من سحاب فيه رعد و صاعقه أو برق فصاحبکم يرکبه اما انه سيرکب السحاب و يرقي في الأسباب السماوات السبع و الأرضين السبع ؛ (4) سرور ، صاحب و ولي امر شما يعني امام زمان (ع) به صعب دسترسي پيدا مي کند . پرسيدند : منظور از صعب چيست ؟ فرمود : صعب ابري است که در آن رعد و برق و صاعقه شديد است . امام زمان (ع) بر آن تسلط مي يابد و آن را در اختيار مي گيرد و بر آن سوار مي شود و از آسمان و زمين هفتگانه بالا مي رود ».
يعني چه ؟ امروز بشر بر آهن پاره سوار شده بر آسمان مي رود ، امروزه بشر به کمک گازها و مواد سوختني سوار بر فلز مي گردد به آسمان مي رود . آيا امام زمان (ع) برابر سوار مي شود ؟
حال منظور از ابر چيست ؟ ابر به معني گاز يا چيز ديگري است نمي دانيم ولي اين حديث بيانگر قدرت فوق العاده امام زمان (ع) در استفاده از انرژي هاي موجود عالم است .
خداوند در آيه شريفه سوره مبارکه رحمن مي فرمايد : ( يا معشر الجن و الانس ان استطعتم ان تنفذوا من أقطار السماوات و الأرض فانفذوا لا تنفذون الا بسلطان ) (5) « اي جن و انس ! اگر مي توانيد به اقطار آسمان ها نفوذ کرده ، پس به آسمان ها برويد . نمي توانيد به آسمان ها نفوذ کنيد مگر با قدرت ».
شايد بگوييد که اگر ما مفهوم اين آيات را بخواهيم به مفهوم دنيوي تفسير کنيم بعضي از اين تفسيرها به دنيا مي خورد ، بعضي به اخرت و شايد بتوان گفت که در عصر امام زمان (ع) با سلطه علمي که دارند مي تواند به آسمان ها نفوذ کند ، همان طور که در حديث فوق آمده است ؛ بنابراين با قدرت علمي به وسايل حتي مادي و طبيعي با عنايت خاصه الهي ، امام زمان (ع) به آسمان ها دسترسي پيدا مي کند و به لطف الهي به کرات نفوذ مي کند. در بخش بعدي راجع به عمق پيشرفت علمي و اطلاعاتي و ابزار آگاهي که در عصر امام زمان (ع) در اختيار بشر قرار مي گيرد صحبت خواهيم کرد .
خداوند دل هاي ما را به نور حضرت مهدي (ع) نوراني فرمايد ، ان شاءالله .
آمين يا رب العالمين .

پی نوشت:

1. بحارالانوار: 328/52.
2.بحارالانوار: 390/52.
3. بحارالانوار : 337/52.
4. بحارالانوار: 321/52.
5. سوره رحمن ، آيه 33.

منبع:کتاب ذکر نور در حضور مشتاقان ظهور




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.