پيام مقام معظم رهبري، به چهارمين اجلاس سراسري نماز

بسم الله الرحمن الرحيم فرا رسيدن موسم گردهمايي هاي ساليانة نماز ، بار ديگر فضاي فرهنگي كشور با نام و ياد همگاني اين فريضة عظمي ، معطر و منور گرديده است . همان طور كه مژده قيام نماز ، پيامبر عظيم الشأن ( صلي الله عليه و اله ) را - چنانكه در حديث آمده است - به وجد مي آورد ( و به بلال ، مژده رسان هميشگي نماز ، مي فرمايد : « اَرِحْنا يا بِلال! » يعني اي بلال ! دلم را با اذان كه مژده نماز است ، راحت بخش ! )
شنبه، 2 شهريور 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
پيام مقام معظم رهبري، به چهارمين اجلاس سراسري نماز
پيام مقام معظم رهبري، به چهارمين اجلاس سراسري نماز
پيام مقام معظم رهبري، به چهارمين اجلاس سراسري نماز

بسم الله الرحمن الرحيم
فرا رسيدن موسم گردهمايي هاي ساليانة نماز ، بار ديگر فضاي فرهنگي كشور با نام و ياد همگاني اين فريضة عظمي ، معطر و منور گرديده است . همان طور كه مژده قيام نماز ، پيامبر عظيم الشأن ( صلي الله عليه و اله ) را - چنانكه در حديث آمده است - به وجد مي آورد ( و به بلال ، مژده رسان هميشگي نماز ، مي فرمايد : « اَرِحْنا يا بِلال! » يعني اي بلال ! دلم را با اذان كه مژده نماز است ، راحت بخش ! ) همان طور هم بزرگداشت نماز و گستردن و بلند كردن نام آن ، دل بندگان خدا را وجد و نشاط مي بخشد و ابرهاي تيرة ملال واضطراب را از آفاق آن ، پراكنده مي سازد ، و اين برخاسته از ويژگي خود نماز است كه مايه آرامش دلها و بر طرف كنندة نگراني ها ودغدغه هاي روحي در نماز گزار است .باري ، اينكه دو سالي است كه به همت مردان صاحب همتي ، ايران اسلامي به سوي حقگذاري نماز پيش مي رود . اگرچه ايرانيان مؤمن ، هرگز به نماز پشت نكرده و اين نعمت بزرگ خدا را نا سپاسي ننموده اند ، ليكن حق نماز غالباً چنانكه بايد ، گزارده نشده است و اكنون اين اميد كم كم در دل پديد مي آيد كه در آينده اي - به خواست خدا نزديك - نماز به درستي حقگزاري شود .
پديده هاي زيبايي چون : اقامة نماز هاي جماعت در سطح شهرها ، در ميدان ها و بوستان ها و ورزشگاه ها ، ساختن تالارهاي بزرگ و مناسب نماز در برخي و ساختن يا آماده كردن نماز خانه در برخي ديگر از جاها ، گرد آمدن بيش از پيش مردم و به ويژه جوانان در بسياري از مساجد ، بر پا داشتن نماز جماعت در ظهر عاشورا در ميان مراسم عزاداري ، نوشتن كتاب هاي بسيار در باب نماز و جز اينها ، همه و همه بر انگيزاننده هاي آن اميد بزرگ است .نشانه ها و شاخص هايي هست كه هر گاه و هر جا ديده مي شوند ، مي توان گفت :حق نماز ، گزارده شده است.نخست همگاني شدن نماز است . ناسپاسي بزرگي است كه ، كسي در محيط اسلامي به سر برد و نماز را كه برترين وظيفه هر مسلماني است ، به جا نياورد . چنين كسي نزد خدا و نزد بندگان خدا رو سياه و در حق خود مقصر است ، چرا كه خويش را از بركات نماز محروم ساخته و دربارة نماز كوتاهي كرده است . آنگاه كه در جامعة اسلامي همگان ، از پير و جوان و نوجوان ، و در هر موقعيت اجتماعي يا خانوادگي ، و در همه شرايط زماني و مكاني و جوي و در آسايش و در رنج و شادي و غم ، نماز را چون پايه دين و بخشي از زندگي يك مسلمان ، بجاي آوردند و به هيچ بهانه ، عمداً آن را ترك نكردند ، مهمترين نشانة حقگزاري نماز آشكار شده است .نشانة ديگر ، نيكو به جاي آوردن نماز است ، يعني با توجه به معني و مفهوم كلمات نماز و همراه با خشوع وحضور . و اين روح نماز است كه بدون آن ، نماز كالبدي است بي جان ، و اگرچه ساقط گنندة اقل تكليف ، ولي نه برآورندة همه هدف ها و مقاصد تشريع ، اين يك ، البته نيازمند آموزش و نيز تمرين است و اگر به كمك الهي ، تأمين شود ، عمق روحية ديني و بركات فراوان ايمان و عمل را با خود تأمين خواهد كرد . نشانة ديگر ، آبادي مساجد و افزايش نماز هاي جماعت است ، و اين به معناي بروز بركات نماز در سطح همكاري و همدلي اجتماعي است . بي شك اين فريضه نيز با همة اتكالش به عامل دروني يعني توجه و ذكر و حضور ، همچون ديگر واجبات ديني ، ناظر به همه عرصة زندگي انسان است و نه به بخشي از آن ، يعني زندگي فردي و شخصي هر كس و آن جا كه پاي فعاليت و نشاط دسته جمعي افراد جامه به ميان مي آيد ، نماز همچون گرم ترين و پر شورترين عبادت دسته جمعي ، نقش بزرگي را بر عهده مي گيرد .مظهر اين خصوصيت ، همين نماز هاي جماعت پنجگانه و نماز جمعه و نماز هاي عيد است .نشانة ديگر ، مطرح شدن نماز در عرصة مطالعات و تحقيقات علمي است . همان طور كه بحث فقهي دربارة نماز و مقدمات آن ، طولاني ترين مباحث فقهي در حوزه هاي علميه را تشكيل مي دهد ، بحث كلامي و عرفاني و اجتماعي نماز نيز بايد سلسة مهمي از مباحث ديني مطرح در سطح جامعه را پديد آورد .
آگاهان ديني و محققان و نويسندگان در اين باره مقالات و تحقيقات وكتابهايي فراهم كنند و بحث نماز به طور مكرر در همة جايگاهاي تبليغ دين ، با زبان ها و شيوه ها و از زاويه هاي گوناگون مطرح گردد . در كتابهاي درسي دوره هاي مختلف ، به تناسب ، فصل فشرده يا گسترده ولي به هر حال ، عميق و متيني در بارة نماز گنجانيده شود .در صدا وسيما ، نماز همچون موضوعي كه بايد به همه آموخت ، تلقي گردد و در برنا مه جداگانه يا در دل برنامه هاي گوناگون ، از آن سخن رود و اعماق و رازها و درسهاي آن براي همه مردم بيان گردد . در سخنراني هاي ديني در مساجد و غيره ، بارها و بارها معارف نماز نيز همچون مسائل آن بازگو شود . نشانة ديگر آن است كه در همة جاي ها و ساختمان هاي دولتي و عمومي ، نمازخانه اي در خور ديده شود و نماز گزاردن در همه جا براي همه ، كاري در دسترس به شمار آيد . نشانة ديگر آن است كه بزرگان جامعه و كساني كه چشم ها به آن ها دوخته شده و انگشتها آنها را اشاره كرده است،درمراكز همگاني نماز ديده شوند ونمازخانه هاي مراكز عمومي،ويژه آدمهاي بيكاريا فرودست شمرده نشود.... و نشانه هاي ديگري كه با تدبر مي توان بدانها دست يافت ، هرگاه اين نشانه ها ، همه در جامعه اي پديد آيد ، به حق بايد گفت كه حق نماز در آن جامعه ادا شده است و هرچه اين نشانه ها بيشتر باشد گرايش به حقگذاري نماز بيشتر است .اينجانب با دعا براي دست اندركاران اين حركت الهي و به ويژه براي حجت الاسلام آقاي قرائتي كه تلاش عظيمي را وقف اين كار كرده اند ، و تشكر از كساني كه به اين دعوت حق پاسخ مثبت گفته اند و به ويژه از عزاداران عاشوراي حسيني امسال كه در روز عاشورا جلوة باشكوهي از نمازگزاري را نشان دادند ، از خداوند متعال خواهانم كه كشور ما و مردم ما را در اين فريضة بزرگ مانند بسي كارهاي مهم ديگر ، الگو و نمونه برتر سازد و ادعيه زاكيه حضرت بقيه الله الاعظم ( ارواحنا فداه و عجل الله فرجه )را شامل حال ملت وكشور فرمايد .
والسلام عليكم و رحمت الله و بركاته
سيد علي خامنه اي
14/6/1373




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.