لزوم معرفت امام زمان (ع)
درباره ي شخصيت امام زمان (ع) نکاتي را مطرح مي کنيم :
طرفداران مکاتب الهي هر کدام در يک مقطع زماني ، فيض الهي را توسط انبيا و اوليا براي بشر قابل دريافت مي دانستند و پس از آن قائل به اين معني نيستند . از جمله کليميان بعد از وجود مقدس حضرت موسي (ع) ديگر قائل نيستند که انسان زنده اي واسطه فيض باشد و مسيحيان هم بعد از حضرت عيسي مسيح (ع) اين نظر را دارند البته آن ها قائل به کشته شدن حضرت عيسي (ع) هستند ، اما ما بر اساس نص صريح قرآن کريم قائليم که عيسي (ع) زنده است و جزو کساني خواهد بود که به هنگام ظهور امام زمان (ع) حاضر خواهد شد ، اما بر اساس عقيده مسيحيان بعد از کشته شدن حضرت مسيح (ع) کسي واسطه فيض بين خدا و خلق نيست .
اهل سنت هم معتقدند که بعد از رحلت رسول اکرم (ص) بين خدا و خلق واسطه زنده اي وجود ندارد .
در اين ميان ما شيعيان معتقد هستيم که اين واسطه فيض بين خدا و خلق استمرار داشته و آن واسطه ي انساني زنده است که امامت انسان ها از جانب خدا به او واگذار شده است و او منصوب از جانب خداوند براي رهبري و هدايت جامعه است و واسطه فيض ، بين خدا و خلق است و فيض خدا را به جامعه منتقل مي کند . هر عصري بايد داراي امام حي و زنده اي باشد که معصوم نيز بوده و داراي لياقت الهي باشد و از جانب خدا براي واسطه بودن نصب شده باشد . در تفسير آيه شريفه ي : ( يوم ندعوا کل أناس بإمامهم ) (1) ؛ « در روز قيامت هر انساني را با امامش فرا خواهيم خواند » . يعني هر کسي در کنار امامش حضور پيدا خواهد کرد . در دنبال اين آيه شريفه ، مفسرين ما با استفاده از احاديث ائمه معصومين (عليهم الاسلام) اظهار مي فرمايند که منظور اين است که در روز قيامت هر کسي با امامي که در زمان او زنده بوده است حاضر خواهند شد . در ذيل همين آيه در تفسير البيان از قول حضرت امام رضا (ع) آمده است که آن حضرت فرمود :« يدعي کل اناس بإمام زمانهم و کتاب ربهم و سنه نبيهم » . (2)
يعني انسان در روز قيامت با سه چيز در آنجا فرا خوانده مي شود :
اول : امامي که در زمان او زنده بود ، دوم : کتاب خدايي که او تابع آن بود ، سوم سنت پيغمبر اکرم (ص).
شيعيان با اين سه چيز ؛ يعني با امام دوران و زماني که زندگي مي کردند و کتاب خدا ؛ يعني قرآن کريم و سنت پيغمبر اکرم (ص) در روز قيامت حاضر خواهند شد .
مقصود اين است که هر انساني موظف است تابع اين سه منبع باشد : 1- کتاب خدا 2- سنت پيغمبر اکرم (ص) 3- امامت و رهبري هاي امام معصوم .
با توجه به اين حديث نتيجه مي گيريم که بايد در هر عصري امام زنده اي باشد تا واسطه بين خدا و خلق باشد و بعد از رحلت رسول اکرم (ص) بشر به وسيله او فيض خدا را دريافت کند . پس ضرورت دارد که ما امام زنده را که فيض الهي توسط او به ما منتقل مي شود بشناسيم و اين نکته بسيار مهمي است که توجه به آن امر ضروري است ، در آيه ي شريفه ي ديگر قرآن کريم مي فرمايد :( يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله و ابتغوا إليه الوسيله ). (3)
شما براي آن که به سوي خدا سير داشته و معرفت به خدا پيدا کنيد و تابع دستورات خدا باشيد ، بايد با تمسک و توسل به وسيله اي که خدا براي شما معين کرده است اين سير ادامه دهيد . مفسران مي گويند : منظور از وسيله « امام » است ؛ يعني انسان بايد به وسيله امامي که واسطه فيض ميان او و خداست ، خدا را بشناسد و راه خدا را طي کند و در سبيل الله حرکت کند .
در حديث شريفي از اميرالمؤمنين (ع) نقل است که رسول خدا (ص) به او فرموده است « يا علي لو لا نحن لما خلق الله آدم و حواء و لا الجنه و لا النار و لا السماء و لا الأرض ؛ (5) اي علي ! اگر ما اهل بيت نبوديم خداوند آدم و حوا و بهشت و جهنم و آسمان و زمين را نمي آفريد ».
خداوند اين ها را به طفيل وجود پيغمبر و آلش (ع) آفريده است . مفهوم حديث شريف کساء را هم اگر مراجعه بفرماييد تصريح به همين معنا دارد که در اين حديث شريف اصل خلقت عالم را به خاطر پيغمبر اکرم (ص) و اهل بيت او مي داند . دوام و استمرار وجود اين عالم هم به وجود پيغمبر اکرم و آل او (ص) بستگي دارد . يعني بايد در اين عالم خلقت ، کسي از خاندان پيغمبر (ص) به عنوان حجت خداوند در زمين باشد تا آسمان و زمين برقرار باشد . و در آن حديث شريف است : « لو خلت الارض ساعه واحده من حجه لله لساخت باهلها ؛ (6) اگر زمين ساعتي از حجت خدا خالي باشد زمين اهلش را فرو مي برد ».
به برکت وجود امام زمان (ع) است که همه ي هستي روزي مي برند و به برکت وجود امام زمان (ع) است که آسمان و زمين در مدار خودشان به طور منظم در گردشند و نظم هستي برقرار است .
پس در حقيقت تعبيري که در روايات مي شود ، امام را به عنوان قطب عالم امکان تلقي مي کنند . يعني همان طوري که در بدن انسان ، قلب سکان دار اصلي حيات بشر است و اگر قلب وضعش مختل شود، انسان حياتش در مخاطره ي جدي قرار مي گيرد ؛ در اين عالم هستي هم امام زمان (ع) قلب عالم است . (7) پس ما بايد نسبت به چنين شخصيتي که همه ي وجود و هستي ما و عالمي که در آن زندگي مي کنيم به وجود او بستگي دارد ، معرفت و شناخت درستي داشته باشيم .
واسطه ي فيض
طرفداران مکاتب الهي هر کدام در يک مقطع زماني ، فيض الهي را توسط انبيا و اوليا براي بشر قابل دريافت مي دانستند و پس از آن قائل به اين معني نيستند . از جمله کليميان بعد از وجود مقدس حضرت موسي (ع) ديگر قائل نيستند که انسان زنده اي واسطه فيض باشد و مسيحيان هم بعد از حضرت عيسي مسيح (ع) اين نظر را دارند البته آن ها قائل به کشته شدن حضرت عيسي (ع) هستند ، اما ما بر اساس نص صريح قرآن کريم قائليم که عيسي (ع) زنده است و جزو کساني خواهد بود که به هنگام ظهور امام زمان (ع) حاضر خواهد شد ، اما بر اساس عقيده مسيحيان بعد از کشته شدن حضرت مسيح (ع) کسي واسطه فيض بين خدا و خلق نيست .
اهل سنت هم معتقدند که بعد از رحلت رسول اکرم (ص) بين خدا و خلق واسطه زنده اي وجود ندارد .
در اين ميان ما شيعيان معتقد هستيم که اين واسطه فيض بين خدا و خلق استمرار داشته و آن واسطه ي انساني زنده است که امامت انسان ها از جانب خدا به او واگذار شده است و او منصوب از جانب خداوند براي رهبري و هدايت جامعه است و واسطه فيض ، بين خدا و خلق است و فيض خدا را به جامعه منتقل مي کند . هر عصري بايد داراي امام حي و زنده اي باشد که معصوم نيز بوده و داراي لياقت الهي باشد و از جانب خدا براي واسطه بودن نصب شده باشد . در تفسير آيه شريفه ي : ( يوم ندعوا کل أناس بإمامهم ) (1) ؛ « در روز قيامت هر انساني را با امامش فرا خواهيم خواند » . يعني هر کسي در کنار امامش حضور پيدا خواهد کرد . در دنبال اين آيه شريفه ، مفسرين ما با استفاده از احاديث ائمه معصومين (عليهم الاسلام) اظهار مي فرمايند که منظور اين است که در روز قيامت هر کسي با امامي که در زمان او زنده بوده است حاضر خواهند شد . در ذيل همين آيه در تفسير البيان از قول حضرت امام رضا (ع) آمده است که آن حضرت فرمود :« يدعي کل اناس بإمام زمانهم و کتاب ربهم و سنه نبيهم » . (2)
يعني انسان در روز قيامت با سه چيز در آنجا فرا خوانده مي شود :
اول : امامي که در زمان او زنده بود ، دوم : کتاب خدايي که او تابع آن بود ، سوم سنت پيغمبر اکرم (ص).
شيعيان با اين سه چيز ؛ يعني با امام دوران و زماني که زندگي مي کردند و کتاب خدا ؛ يعني قرآن کريم و سنت پيغمبر اکرم (ص) در روز قيامت حاضر خواهند شد .
مقصود اين است که هر انساني موظف است تابع اين سه منبع باشد : 1- کتاب خدا 2- سنت پيغمبر اکرم (ص) 3- امامت و رهبري هاي امام معصوم .
با توجه به اين حديث نتيجه مي گيريم که بايد در هر عصري امام زنده اي باشد تا واسطه بين خدا و خلق باشد و بعد از رحلت رسول اکرم (ص) بشر به وسيله او فيض خدا را دريافت کند . پس ضرورت دارد که ما امام زنده را که فيض الهي توسط او به ما منتقل مي شود بشناسيم و اين نکته بسيار مهمي است که توجه به آن امر ضروري است ، در آيه ي شريفه ي ديگر قرآن کريم مي فرمايد :( يا أيها الذين آمنوا اتقوا الله و ابتغوا إليه الوسيله ). (3)
شما براي آن که به سوي خدا سير داشته و معرفت به خدا پيدا کنيد و تابع دستورات خدا باشيد ، بايد با تمسک و توسل به وسيله اي که خدا براي شما معين کرده است اين سير ادامه دهيد . مفسران مي گويند : منظور از وسيله « امام » است ؛ يعني انسان بايد به وسيله امامي که واسطه فيض ميان او و خداست ، خدا را بشناسد و راه خدا را طي کند و در سبيل الله حرکت کند .
شناخت جايگاه امام
در حديث شريفي از اميرالمؤمنين (ع) نقل است که رسول خدا (ص) به او فرموده است « يا علي لو لا نحن لما خلق الله آدم و حواء و لا الجنه و لا النار و لا السماء و لا الأرض ؛ (5) اي علي ! اگر ما اهل بيت نبوديم خداوند آدم و حوا و بهشت و جهنم و آسمان و زمين را نمي آفريد ».
خداوند اين ها را به طفيل وجود پيغمبر و آلش (ع) آفريده است . مفهوم حديث شريف کساء را هم اگر مراجعه بفرماييد تصريح به همين معنا دارد که در اين حديث شريف اصل خلقت عالم را به خاطر پيغمبر اکرم (ص) و اهل بيت او مي داند . دوام و استمرار وجود اين عالم هم به وجود پيغمبر اکرم و آل او (ص) بستگي دارد . يعني بايد در اين عالم خلقت ، کسي از خاندان پيغمبر (ص) به عنوان حجت خداوند در زمين باشد تا آسمان و زمين برقرار باشد . و در آن حديث شريف است : « لو خلت الارض ساعه واحده من حجه لله لساخت باهلها ؛ (6) اگر زمين ساعتي از حجت خدا خالي باشد زمين اهلش را فرو مي برد ».
به برکت وجود امام زمان (ع) است که همه ي هستي روزي مي برند و به برکت وجود امام زمان (ع) است که آسمان و زمين در مدار خودشان به طور منظم در گردشند و نظم هستي برقرار است .
پس در حقيقت تعبيري که در روايات مي شود ، امام را به عنوان قطب عالم امکان تلقي مي کنند . يعني همان طوري که در بدن انسان ، قلب سکان دار اصلي حيات بشر است و اگر قلب وضعش مختل شود، انسان حياتش در مخاطره ي جدي قرار مي گيرد ؛ در اين عالم هستي هم امام زمان (ع) قلب عالم است . (7) پس ما بايد نسبت به چنين شخصيتي که همه ي وجود و هستي ما و عالمي که در آن زندگي مي کنيم به وجود او بستگي دارد ، معرفت و شناخت درستي داشته باشيم .
پی نوشت:
1. سوره اسراء ، آيه 71.
2. مجمع البيان .
3. سوره مائده ، آيه 35.
4. بحارالانوار : 405/16.
5. سيماي آفتاب به نقل از کلمات مکنونه ، فيض کاشاني ، ص 127.
6. غيبت نعماني ، 141.
7. در خطبه شقشقيه ، علي (ع) جايگاه خود را در ميان مؤمنين به جايگاه قطب سنگ آسياب تشبيه کردند .