اختراعات دوره‌ی رنسانس

دوره‌ی رنسانس در اروپا (1300 تا 1600 بعد از میلاد) به خاطر اختراعات و پیشرفت‌های سریع و چشمگیر خود که در زمینه‌هایی مثل علم، هنر و فلسفه رخ داد، مشهور است. معتقدند که شهر فلورانس در ایتالیا مرکز این زلزله بود.
سه‌شنبه، 11 خرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
اختراعات دوره‌ی رنسانس
  اختراعات دوره‌ی رنسانس

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون




 

دوره‌ی رنسانس در اروپا (1300 تا 1600 بعد از میلاد) به خاطر اختراعات و پیشرفت‌های سریع و چشمگیر خود که در زمینه‌هایی مثل علم، هنر و فلسفه رخ داد، مشهور است. معتقدند که شهر فلورانس در ایتالیا مرکز این زلزله بود. دوره‌ی رنسانس یک مرحله‌ی مهم از نظر تغییرات اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و علمی و آغاز انقلابی بود که اقتصاد اروپا و قدرت نظامی آن را تقویت کرد.
دوره‌ی رنسانس تأثیر مثبت و غیر مستقیمی روی فرهنگ و زندگی اجتماعی اروپا داشت. تأثیرات فرهنگی - اجتماعی نیز منجر به تغییراتی در زمینه‌ی علم شدند. رنسانس مرحله‌ی گذری از قرون وسطی به قرون مدرن در اروپا بود. ثابت شده است که اختراعات این دوره، بلوک‌های سازنده‌ی پیشرفت علمی بوده‌اند.

اختراعات و تکنولوژی دوره‌ی رنسانس :

زیر دریایی :

  اختراعات دوره‌ی رنسانس
نخستین طراحی زیر دریایی توسط لئوناردو داوینچی صورت گرفت. اما کورنلیوس وان دربل اولین کسی بود که زیر دریایی را به طور موفقیت آمیز در سال 1624 توسعه داد. آن زیر دریایی در رودخانه‌ی تامس تست شد و در حدود 3 ساعت زیر آب باقی ماند. دیوید بوشنل از آمریکا، اولین زیر دریایی را به نام "لاک پشت" برای کاربرد نظامی در سال 1776 ساخت. ساخته‌ی جان هولند و سیمون را در دهه‌ی 1890 می‌توان زیر دریایی حقیقی نامید.

ساعت مکانیکی :

  اختراعات دوره‌ی رنسانس
ساعت‌های مکانیکی که به کمک مکانیزم آستانه و فولیوت کار می‌کردند در قرن چهاردهم به بازار آمدند. اولین طراحی ساعت مکانیکی ترکیبی از طبل حاوی جیوه بود؛ طبل به وسیله‌ی وزنه‌های رانده می‌شد. محاسبه‌ی ساعات روز در چرخه‌ی 24 ساعتی، بعد از اختراع ساعت مکانیکی ممکن شد. در سال 1656، ساعت پاندولی توسط کریستین هایگنز ساخته شد. او ساعت را ارتقا داد تا خطا را از یک دقیقه در روز به 10 ثانیه در روز کاهش دهد.
در سال 1721، جورج گراهام خطا را تا 1 ثانیه در روز کاهش داد و بعداً در سال 1889، سیگموند ریفلر خطا را تا یک صدم ثانیه در روز کاهش داد. در دهه‌ی 1930، کریستال‌های کوارتز که خاصیت پیزو الکتریکی را از خود نشان دادند برای ساختن ساعت‌های کوارتزی مورد استفاده قرار گرفتند.

ماشین چاپ :

  اختراعات دوره‌ی رنسانس
ماشین چاپ توسط یوهان گوتنبرگ از آلمان در سال 1440 اختراع شد. او شروع به کار روی این ماشین در سال 1436 کرد. قبل از این، تکنولوژی قطعه چوب برای چاپ به کار می‌رفت. اختراع ماشین چاپ، کمک بزرگی به قابلیت دسترسی توده‌های مردم به ادبیات بومی خودشان بود. قالب‌ها و آلیاژهای فلزی در اولین ماشین چاپ ساخته شده توسط گوتنبرگ، مورد استفاده قرار گرفتند. تکنیکی که توسط گوتنبرگ برای چاپ به کار رفت به عنوان چاپ حروف چاپی نیز مشهور بود.
او از حروف قابل حرکت دادن برای چاپ استفاده کرد. در این تکنیک، به سطوح برجسته زمینه برای چاپ، جوهر زده شد. جوهر برای خلق آثار حروف روی کاغذ مورد استفاده قرار گرفت. تکنیک چاپی که توسط گوتنبرگ توسعه داده شد به مدت زیادی از اواسط قرن پانزدهم تا نیمه‌ی دوم قرن بیستم و تا گسترش چاپ افست مورد استفاده قرار گرفت.

عینک :

  اختراعات دوره‌ی رنسانس
هیچ گزارش شفافی در مورد این که چه کسی عینک را اختراع کرده است وجود ندارد. سالوینو آرماتو دجلی آرماتی از ایتالیا با ساختن عینک‌های قابل گذاشتن بر روی چشم در سال 1284 مشهور شد. تا قرن پانزدهم عینک‌هایی برای شرایطی مثل نزدیک بینی، دور بینی و پیر چشمی ساخته نشده بودند. در قرن سیزدهم، راجر باکون یک تئوری علمی در مورد این که چگونه از عینک‌های تزیینی استفاده بکنیم مطرح کرد. اما هیچ سند و یا گزارشی در مورد نقش او در اختراع عینک وجود ندارد.

توپ خانه و باروت :

  اختراعات دوره‌ی رنسانس
اختراع باروت در چین، منجر به اختراعات مختلف زیادی همچون اسلحه، پرتاب کننده‌های موشکی، خمپاره و غیره شد. استفاده از توپ خانه با نیروی مکانیکی، توسط رومیان در سال 399 قبل از میلاد ابداع شد. باروت به طور تصادفی در حدود سال 850 بعد از میلاد در چین، ابداع شد. برای افزایش دقت پرتابه‌ها، یک مهندس به نام ویلیام کانگریو از لوله‌های پرتاب استفاده کرد. خمپاره انداز در قرن هفدهم اختراع شد. این ماشین توپ خانه، برای ضربه زدن به هدف‌هایی که در زوایای شیب دار قرار گرفته بودند مورد استفاده قرار گرفت.

کبریت :

  اختراعات دوره‌ی رنسانس
رابرت بویلی، فیزیکدانی از ایرلند در سال 1680 کبریت را اختراع کرد. موادی مثل فسفر و گوگرد وقتی به هم مالیده می‌شوند آتش تولید می‌کنند. این ایده توسط رابرت بویلی در فرآیند اختراع کبریت، اجرایی و عملی شد. اما کبریت‌هایی که توسط او ساخته شدند قابل استفاده نبودند. به خاطر ماهیت احتراق پذیر کبریت‌ها، آن کبریت‌هایی که در آن روزها تولید شدند غیر ایمن به نظر می‌رسیدند. اولین کبریت‌های اصطکاکی توسط جان واکر در سال 1827 اختراع شدند.

قطب نما ملوان :

  اختراعات دوره‌ی رنسانس
قطب نما اولین بار توسط دریا نورد چینی ژنگ هی مورد استفاده قرار گرفت. او هفت سفر دریایی را در سال‌های بین 1405 تا 1433 بعد از میلاد تجربه کرد. سال دقیق اختراع قطب نما مشخص نیست. اما گفته می‌شود در دوران سلسله‌ی کین بین سال‌های 221 تا 206 قبل از میلاد اختراع شده است. آهن ربا ماده‌ای بود که برای ساختن قطب نما به کار رفت. این ماده‌ی معدنی آهن به شکل مغناطیس طبیعی در دسترس و موجود بود. این آهنرباها به سمت شمال - جنوب قرار می‌گرفتند در نتیجه مردم از آنها به عنوان قطب نما استفاده می‌کردند.
ابتدا، آهن رباها به شکل قاشق ساخته می‌شدند. تیغه‌های مغناطیسی در قرن هیجدهم جایگزین آنها شدند که بعد از آن، به عنوان ابزار تعیین جهت در کشتی‌ها به کار رفتند. سرانجام اروپایی‌ها نیز قطب نما را شناختند. قطب نمای ملوان در سفرهای دریایی انجام شده توسط اروپایی‌ها، نقش حیاتی داشت. آنها قادر به کشف مسیرهای جدید برای تجارت و در نهایت قاره‌های جدید شدند.

میکروسکوپ ترکیبی :

  اختراعات دوره‌ی رنسانس
اولین لنزها نام خود را از عدسی‌ها گرفتند. این به این خاطر بود که لنزها، شکل دانه‌های عدسی را داشتند. هانس جانسن و هانس لیپرشی با اختراع اولین میکروسکوپ ترکیبی در سال 1590 مشهور شدند. ایده‌ی قرار دادن یک عدسی پشت عدسی‌های دیگر که قدرت بزرگ نمایی‌های آنها را افزایش می‌داد به عنوان اساس پیشرفت و توسعه میکروسکوپ ترکیبی، عمل کرد. اولین مدل‌های این میکروسکوپ، بزرگ نمایی‌های 20 تا 30 برابری از اشیا را ارائه دادند.

کاغذ دیواری :

این یکی از اختراعات مهم دوره‌ی رنسانس بود. اولین کارخانه‌ی کاغذ در سال 1496 در انگلستان تأسیس شد. با در دسترس قرار گرفتن کاغذ، بسیاری از طراحی‌ها و نقش‌های مختلف کاغذ دیواری، گسترش یافتند. استنسیل، طراحی نقاشی دستی و چاپ‌ با قطعه چوب در خلق کاغذ دیواری به کار رفتند.

سیفون :

اولین سیفون در سال 1596 توسط جان هرینگتون ساخته شد. دویست سال بعد از آن بود که سیفون توسط الکساندر کامینگز دوباره اختراع شد.

طراحی‌های لئوناردو داوینچی :

  اختراعات دوره‌ی رنسانس
برخی از ترسیم‌ها و طراحی‌های ایجاد شده توسط لئوناردو داوینچی، به ماشین‌های واقعی و عملی تبدیل نشدند. این طراحی‌ها در دوره‌ی رنسانس ایجاد شدند و کاملاً پیچیده و با جزئیات بودند. هواپیمای بال زن طرحی بود که اساس طراحی هلیکوپترهای امروزی بر پایه‌ی آن استوار شده است.
  اختراعات دوره‌ی رنسانس
برخی از مهم‌ترین طراحی‌های ایجاد شده توسط لئوناردو داوینچی در زیر لیست شده‌اند :
• پارک توپ خانه
• دستگاه کششی برای فنر بشکه
• دستگاه اشتعال اتوماتیک برای سلاح گرم
• چتر نجات
• ماشین پرنده (1488 بعد از میلاد)
• خودروی زره پوش
• ماشین آلات برای دیوار طوفان
• کمان پولادی غول پیکر
• مسلسل هشت خمر
• طراحی قایق
وقوع رنسانس (به معنای تولد دوباره) زندگی دوباره و جدیدی را به اروپا آورد – که تا آن موقع در اعصار تاریک زندگی می‌کردند. پیشرفت‌های علمی نقش بزرگی را در ایجاد این تغییرات داشتند. در نتیجه اختراعات رنسانس، از اهمیت خیلی زیادی برخوردار هستند. هم چنین این دوره نوعی احترام به دانش را به تدریج به فرهنگ اروپایی القا کرد. این آغاز عصر جدیدی بود که دانش و موفقیت و کامیابی را به این قاره آورد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.