7 آبان 1387 / 28 شوال 1429 / 28 اکتبر 2008

1) 7آبان ماه سال1358هجري شمسي: درپي ورود شاه مخلوع ايران به آمريكا و حمايت دولت اين كشور ازاو، مردم مسلمان و مبارز كشورمان تظاهرات گسترده‎اي عليه وي برپا كردند. آنان دراين راهپيمايي باشكوه خواستار استرداد شاه مخلوع شدند. همچنين حضرت امام خميني (ره) ضمن ايراد سخنراني فرمودند: «تمام گرفتاريهاي ما و مسلمين ازآمريكاست بشكند قلمهايي كه براي اينها كار مي‎كنند و بريده شود زبانهايي كه به نفع اينها صحبت مي‏كند.»
چهارشنبه، 1 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
7 آبان 1387 / 28 شوال 1429 / 28 اکتبر 2008
7 آبان 1387  / 28 شوال 1429 / 28 اکتبر 2008
7 آبان 1387 / 28 شوال 1429 / 28 اکتبر 2008
7 آبان 1387 / 28 شوال 1429 / 28 اکتبر 2008 1) 7آبان ماه سال1358هجري شمسي: درپي ورود شاه مخلوع ايران به آمريكا و حمايت دولت اين كشور ازاو، مردم مسلمان و مبارز كشورمان تظاهرات گسترده‎اي عليه وي برپا كردند. آنان دراين راهپيمايي باشكوه خواستار استرداد شاه مخلوع شدند. همچنين حضرت امام خميني (ره) ضمن ايراد سخنراني فرمودند: «تمام گرفتاريهاي ما و مسلمين ازآمريكاست بشكند قلمهايي كه براي اينها كار مي‎كنند و بريده شود زبانهايي كه به نفع اينها صحبت مي‏كند.»
7 آبان 1387 / 28 شوال 1429 / 28 اکتبر 2008 2) 7آبان ماه سال 1359هجري شمسي: حسينعلي راشد مفسّر قرآن و عالم به علوم اسلامي بدرود حيات گفت. استاد راشد علاوه بر احاطه برتاريخ، ادبيات و مسائل اجتماعي درفقه و فلسفه، متبحّر بود و مدّتهاي مديد در دانشكده الهيات و معارف اسلامي آن زمان تدريس مي‏كرد. ايشان براي اصلاح جامعه تربيت فردي را مقدم برهمه چيز مي‏دانست و معتقد بود تا يك يك افراد جامعه تربيت نشوند، و روح ذايل اخلاقي پاك نشود جامعه اصلاح نخواهد شد. آثار بجاي مانده از استاد راشد دو فيلسوف شرق و غرب؛ اسلام قرآن؛ و فضيلتهاي فراموش شده مي‏باشند.
7 آبان 1387 / 28 شوال 1429 / 28 اکتبر 2008 3) 7آبان ماه سال1372هجري شمسي: دكترمحمد كاظم خواجويان استاد برجسته تاريخ و محقق گرانقدر ايراني درگذشت. دكترخواجويان علاوه بر تلاش بي دريغ براي نشر تفكراسلامي دردانشگاه با محافل اسلامي ارتباط برقرار مي كرد. وي از نمونه ها و مصاديق بارز مردان الهي بودكه درسايه تلاش صادقانه دردانشگاه فردوسي مشهد و هيئت امناي دانشگاههاي شمال شرقي به عنوان صاحبنظري متعهد نام خود را جاودانه ساختند.
7 آبان 1387 / 28 شوال 1429 / 28 اکتبر 2008 4) آغاز هفته كتاب و كتاب خواني (از 7 تا 13 آبان): كتاب از ديرباز حافظ و احيا كننده تفكر و انديشه‏هاي والا و منبع عظيمي بوده است كه طالبان علم و انديشه و حقيقت را سيراب كرده است. ارزيابي شرايط و امكانات موجود فرهنگي، مبين اين است كه امروز نيز كتاب به عنوان يك وسيله مطمئن و كارآمد در بسترسازي موجود فرهنگ مي‏تواند مورد استفاده قرار گيرد. شك نيست كه ترويج فرهنگ كتاب و كتابخواني در جامعه، اولاً به توجه بيشتر مسؤولان فرهنگي و آموزشي كشور نياز دارد و ثانياً محتاج تلاشي همه جانبه، فراگير و ملي است. از اين رو، به همت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و همكاري نهادهاي فرهنگي و در اجراي فرامين مقام معظم رهبري در مورد توسعه نمايشگاه‏هاي كتاب در سطح كشور و تشويق مردم به كتاب خواني، نخستين هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران در روزهاي چهارم تا دهم دي ماه سال 1372 با پيام رهبر فرزانه انقلاب اسلامي برگزار شد. برگزاري اين هفته، همه ساله بر اساس آيين نامه‏اي است كه به تصويب شوراي فرهنگ عمومي رسيده و از هفتم تا سيزدهم آبان، به عنوان هفته كتاب نام‏گذاري شده است. دبير ستاد هفته كتاب، معاون فرهنگي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي مي‏باشد. سازمان‏ها و وزارتخانه‏هايي كه در هفته كتاب و كتاب خواني عضو و نقش فعالي دارند عبارتند از: صدا و سيما، وزارت آموزش و پرورش، وزارت علوم، تحقيقات و فناوري، كانون پرورش فكري كودكان ونوجوانان، سازمان تبليغات اسلامي و ديگر سازمان‏هاي فرهنگي كشور. تقويت بنيه فرهنگي كشور، تشويق و ترغيب مردم به كتاب و كتابخواني، تقويت روحيه نشاط در ميان پديدآورندگان آثار مكتوب، كمك به حل مشكلات توليد و توزيع كتاب و تجهيز و گسترش كتاب خانه‏هاي عمومي و كانون‏هاي فرهنگي مساجد، از جمله اهداف برگزاري هفته كتاب مي‏باشند.
7 آبان 1387 / 28 شوال 1429 / 28 اکتبر 2008 5) ترور نافرجام آيت‏اللَّه "سيدحسن مدرس" به امر "رضا خان" (1305 ش): پس از آنكه رضاخان پهلوي به قدرت دست يافت، درصدد برآمد تا از آيت‏اللَّه سيدحسن مدرس انتقام بگيرد و او را از سر راه خويش بردارد. به همين منظور ده نفر از مأموران شهرباني را مأمور ترور وي نمود. در هفتم آبان ماه 1305 شمسي هنگامي كه آيت‏اللَّه مدرس از كوچه‏اي در تهران عبور مي‏كرد از اطراف، مورد سوء قصد و شليك گلوله‏ها قرار گرفت. وليكن بدون اينكه به خود تزلزلي راه دهد با چابكي از مهلكه نجات يافت و تنها از ناحيه كتف و ساعد زخمي گشت و به بيمارستان منتقل گرديد. ايشان از بيمارستان پيام فرستاد: به رضاخان بگوييد كه به كوري چشم بدخواهان، من هنوز زنده‏ام. با اين حال، رضاخان وجود او را تحمل نكرد و پس از چندي ايشان را به خواف در استان خراسان تبعيد كرد و پس از سالياني تبعيد، به شهادت رساند.
7 آبان 1387 / 28 شوال 1429 / 28 اکتبر 2008 6) تولد "سنايي غزنوي" عارف و شاعر بزرگ ايراني(473 ق): ابوالمجد مجدود بن آدم سنايى غزنوي، شاعر بلند مرتبه‏ي ايراني و عارفِ مشهور و از استادان مسلم شعرفارسي است كه در غزنين به دنيا آمد. وي در آغاز جواني، شاعردربار و مداح سلطان مسعود و بهرام شاه غزنوي بود. ولي بعد از سفر به خراسان و اقامت چندساله در آن ديار و ديدار با مشايخ تصوف، تغييرات شگرفي در او به وجود آمد و كارش به زهد و انزوا و تامل در حقايق عرفاني كشيد. بروز شخصيت اصلي سنايى از اين اوان صورت گرفت و در اين دوره به سرودن قصايد معروف خود در زهد و وعظ و عرفان و ايجاد منظومه‏هاي حديقَةُ الحَقيقه و طريقُ التَّحقيق و سيرُالعِباد و... توفيق يافت و نخستين بار، قصائد و منظومه‏هاي خاصي را به بحث در مسايل عرفاني اختصاص داد. تاثير اشعار سنايى در تغيير سبك شعر فارسي و ايجاد تنوع و تجدد در آن غير قابل انكار است. آثار او پُر است از معارف و حقايق عرفاني و انديشه‏هاي ديني، زهد، وعظ و تمثيلات تعليمي كه با بياني شيوا و استوار ادا شده است. وي (به احتمال زياد) در سال 545 قمري در غزنين وفات يافت و در همان شهر به خاك سپرده شد.
7) 28 شوال سال652هجري قمري: « شمس الدين عبدالحميد خسروشاهي» ازحكيمان مشهورايراني درشهردمشق بدرود حيات گفت. وي درحكمت، طب و علوم شرعي ازاستادان زمان خود بود و همواره به مطالعه شخصي و آموزش طالبان علم اشتغال داشت. خسروشاهي درسال580هجري قمري درتبريزبدنياآمد و پس از تحصيل مقدمات ادب، حكمت و كلام نزد امام فخررازي به مُهِتشان رفت. اين حكيم بزرگوارمدتهادردمشق زندگي كرد و ازدانش علماي اين شهربهره برد. ازآثارشمس الدين خسروشاهي مختصرمنطق شفاي ابوعلي سينا را مي‎توان نام برد.
8) رحلت حكيم و فيلسوف شهير آيت‏اللَّه "سيدحسين بادكوبه‏اي لاهيجي" (1358 ق):  آيت‏اللَّه سيد حسين بادكوبه‏اي لاهيجي، فرزند سيد رضا در سال 1293 ق در يكي از روستاهاي توابع بادكوبه در آذربايجان به دنيا آمد. مقدمات علوم اسلامي را از محضر پدرش كه از علماي عالي مقام عراق بود اخذ كرد و پس از فوت او به تهران آمد و در مدرسه‏ي صدر ساكن شد. او در تهران به مدت هفت سال از محضر عالمان نامداري همچون سيدابوالحسن جلوه و ميرزا هاشم اشكوَري، بهره برد و در فلسفه و رياضيات به استادي رسيد. آيت اللَّه بادكوبه‏اي سپس راهي نجف اشرف گرديد و در حلقه‏ي درس اصولِ آخوند خراساني و فقهِ شيخ محمد حسن مامقاني حاضر شد. از آن پس به تدريس فقه و اصول و فلسفه پرداخت ولي تدريس فلسفه‏ي او شهرت بيشتري يافت. در نجف، كمتر كسي در علوم عقلي همطراز او بود به طوري كه اين عالم بزرگوار به همراه آيت‏اللَّه غروي اصفهاني را برجسته‏ترين استاد و صاحب مكتب علوم عقلي در نجف به شمار آورده‏اند كه در علوم نقلي نيز داراي مقام شامخي بوده‏اند. علامه سيدمحمد حسين طباطبايى و سيدجلال الدين آشتياني از شاگردان معروف اين فيلسوف شهير مي‏باشند. حاشيه بر اسفار، حاشيه بر كتاب الشَّواريق و حاشيه بر كتابِ طهارتِ شيخِ انصاري از جمله آثار آيت اللَّه بادكوبه‏اي به شمار مي‏روند. سرانجام اين حكيم الهي و فيلسوف زاهد در 65 سالگي در نجف اشرف به لقاءاللَّه پيوست و در جوار مرقد منور امام علي(علیه السلام) به خاك سپرده شد.
7 آبان 1387 / 28 شوال 1429 / 28 اکتبر 2008 9) 28اكتبرسال 1940ميلادي: حمله نيروهاي دولت فاشيست ايتاليا به كشور يونان آغاز گشت. اين حمله درآستانه جنگ جهاني دوم در اروپا صورت گرفت. دراين هنگام كه دولت ايتاليا به طور رسمي با نازي‏ها پيمان اتحاد منعقد كرده بود. موسوليني رهبر حزب فاشيست اين كشور دستور حمله قواي200000 نفري ايتاليا را به يونان صادر كرد. ولي با مقاومت مردم يونان مواجه گشت و شكست خورد. قواي ايتاليا بعد از اين شكست به آلباني عقب نشيني كرد.
7 آبان 1387 / 28 شوال 1429 / 28 اکتبر 2008 10) 28اكتبرسال 1944ميلادي: بلغارستان يكي از ممالك متحد آلمان درجنگ جهاني دوم شرايط تسليم بدون قيد و شرط روسيه را پذيرفت و به اين ترتيب يكي از ممالك متحد و تحت سلطه آلمان از صحنه عمليات جنگ خارج شد. قراردادي كه در اين روز بين نماينده دولت بلغارستان و نماينده دولت روسيه به امضاء رسيد، معين كرد كه بلغارستان تا پايان جنگ در اختيار روس‏ها باقي بماند. قابل توجه است كه اين قرارداد در شهر مسكو منعقد گرديد.
11) 28اكتبرسال1997ميلادي: پاركرهارت ازطراحان اصلي سياست خارجي امريكا درخاورميانه ازدنيا رفت. هارت بعد از اتمام تحصيل درمقام كارشناسي مطالعات و تاريخ خاورميانه دروزارت امورخارجه امريكا به كارمشغول شد. هارت برزبانهاي عربي و تركي تسلط كامل داشت و سالها سفرامريكا دركشورهاي خاورميانه بود. پاركرهارت مدتهاي طولاني هم معاون وزير امورخارجه امريكا بود و سپس مديريت انستيتو سرويسهاي خارجي امريكا را به عهده داشت. پاركرهارت طرح قرارگرفتن امريكا را بجاي انگليس درخاورميانه تهيه كرد. ازنظرهارت خاورميانه منطقه كليدي براي امريكاست و امريكا به علت موقعيت چغرافيايي خاورميانه و نيز وجود نفت دراين منطقه ممكن نيست ازآن چشم بپوشد و بازهم ابرقدرت بماند.
7 آبان 1387 / 28 شوال 1429 / 28 اکتبر 2008 12) روز ملي و استقلال "چك" (1918م) : كشور چك با 78/866 كيلومتر مربع مساحت و بيش از 10 ميليون نفر جمعيت در مركز اروپا قرار گرفته است. پايتخت چك پراگ نام دارد و برنو، پلزن و اوستراوا از شهرهاي مهم آن هستند. بيش از 80% مردم اين كشور مليت چك داشته و از نژاد سفيد اروپايى هستند. اكثريت مردم چك پيرو آيين مسيحيت و عمدتاً كاتوليك هستند. زبان رسمي مردمْ چكي ولي زبان‏هاي لهستاني، آلماني و اسلواكيايى نيز عموميت دارد. چك از جمله كشورهايى است كه با رشد منفي جمعيت روبه‏رو است و در سال‏هاي آينده جمعيت آن رو به كاهش مي‏رود. بر همين اساس پيش‏بيني مي‏شود جمعيت چك در سال 2025م در حدود 9/5 ميليون نفر خواهد بود. واحد پول چك كرون است. كه با الحاق اين كشور به اتحاديه اروپا در 30 آوريل 2004، يورو به عنوان واحد پول اروپايى جاي‏گزين آن مي‏شود. اين كشور در سال 1918 از امپراتوري اتريش - مجارستان استقلال يافت و با پيدايش اصلاحات در بلوك شرق، حكومت كمونيستي در چكسلواكي نيز از كار كناره گرفت و نظام سياسي اين كشور به جمهوري فدرال چك و اسلواك تغيير نام داد. در ژوئيه 1992 از سوي مجلسِ ملي اسلواك، حق حاكميت ملي اعلام شد و از اول ژانويه 1993م با تشكيل دو كشور اسلواك و چك نام كشور چكسلواكي از فهرست كشورهاي جهان حذف شد نظام سياسي حاكم بر اين كشور جمهوري چند حزبي با دو مجلس قانون‏گزاري مي‏باشد.


نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.