خانواده خود را بشناسيم

آيا در خانه ي شما هم قانون وجود دارد ؟ حتما جواب مثبت است و هيچ خانواده اي را نمي توان يافت که در آن قانون نباشد، اما فرق اساسي در نوع قوانين است. در يک خانواده ي بالنده قواعد مناسب، قابل اجرا، منعطف، هدفمند و براي همه ي اعضاء قابل تحمل است، ولي در يک خانواده ي آشفته، گاهي قوانين خشک و غير منطقي است و به همه ي اعضاء تحميل مي شود،
يکشنبه، 5 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
خانواده خود را بشناسيم
 خانواده خود را بشناسيم
خانواده خود را بشناسيم

نويسنده: دکتر بالي

آيا در خانه ي شما هم قانون وجود دارد ؟

حتما جواب مثبت است و هيچ خانواده اي را نمي توان يافت که در آن قانون نباشد، اما فرق اساسي در نوع قوانين است. در يک خانواده ي بالنده قواعد مناسب، قابل اجرا، منعطف، هدفمند و براي همه ي اعضاء قابل تحمل است، ولي در يک خانواده ي آشفته، گاهي قوانين خشک و غير منطقي است و به همه ي اعضاء تحميل مي شود، افراد کورکورانه آن را انجام مي دهند. بدون آنکه بدانند به چه دردي مي خورد..... مثلا در همه جاي دنيا، خانواده ها حق دارند که به ساعت مراجعه ي فرزندانشان به خانه نظارت داشته باشند، حالا در يک خانواده ي بالنده، زمان تعطيل شدن دبيرستان، مدت زمان لازم براي اياب و ذهاب و وسيله ي انتخابي مد نظر گرفته مي شود و با صحبت کردن درباره آن سعي مي کنند ساعتي مناسب و معقول را انتخاب کنند.
همچنين، به فرزند، درباره علت اين قانونگذاري توضيح داده مي شود. در يک خانواده ي آشفته، ممکن است دقيقا همان ساعت را در نظر گرفته شود، اما چون جو خانه منفي است و نظام ديکتاتوري است، آن ساعت را فقط به صورت يک فرمان اعلام مي کنند، ساعت پنج بايد در خانه باشي... همين... و دقيقا تفاوت در نحوه ي اجراي آن دستور است که به ما نشان مي دهد از چه نوع خانواده اي هستم. در خانواده ي بالنده، فرزندان اين فرمان را چون جان عزيز مي دارند، ولي در خانواده ي آشفته فرزندان مدام در پي جستجوي راه فرارند.
يک نکته ي ايجاد فضاي مناسب براي عرضه ي قوانين جديد و مشکل گشا است. زندگي چون رود جاري است، بنابراين هر زمان با يک موضوع جديد برخورد کرديم بايد بتوانيم براي رفع آن تلاش کنيم. قوانين بايد پويا باشد. اگر يک روز همسر شما رفتاري انجام داد که شما آن را تاييد نکرديد، چه مي کنيد ؟... اگر پسر نوجوان شما مدل موهايش را ناگهان به شکلي عجيب و غريب تغيير داد چه بايد کرد...؟
لحظه اي در اين باره فکر کنيد، قواعد جاري در خانه ي شما کدامند؟ آيا در خانه ي شما قانوني وجود دارد که به شما مي گويد حق داريد تا قانوني جديد نيز به قوانين خود اضافه کنيد؟ يکي از خصوصيات خانواده هاي بالنده اين است که براي ابراز احساسات خود نيز قانون دارند.
از وقتي که آدمي چشم به جهان مي گشايد تا لحظه اي که ديده از آن فرد مي بندد، پيوسته رشته وسيعي از احساسات از قبيل ترس، رنج، بيچارگي، خشم، خوشي، حسادت و عشق را متحمل مي شود. نه به دليل آن که اين احساسات به حق هستند، بلکه فقط به اين دليل که " هستند ".
خانواده اي که قاعده هاي آن امکان اظهار عقيده آزاد درباره احساسات و مشکلات به وجود آمده را فراهم کند، بهترين بخت مساعد را براي يک زندگي بالنده خواهد داشت. معتقدم درباره هر چيز که هست مي توان به طريق صحيح و انساني صحبت کرد و آن را درک کرد. اگر قاعده بتواند تغيير کند، در خانواده نيز مي توان تغيير به وجود آيد. به نوع قواعدي که با آنها زندگي مي کنيد، نظري بيفکنيد.
- اين قواعد براي شما چه مي کنند؟
- چه تغيراتي را لازم مي بينيد؟
- کدام يک از قواعدي که در حال حاضر داريد، مناسب است؟
- کدام يک از قواعد بايد از بين برود؟
- چه قواعد جديدي بايد تنظيم کنيد؟
بسيار خوب اگر تصميم به ايجاد قوانين جديد داريد، با هم راه هاي تامين آن را مرور مي کنيم.
1- داشتن هدف؛ مثلا ناگهان به اين فکر مي کنيد که براي آينده ي فرزندان هيچ پولي پس انداز نکرده ايد، هزينه ي ازدواج، تحصيل و... اين فکر مي تواند شما را نگران کند، اما نگران نشويد، يک قانون بگذاريد. بايد پس انداز کنيم، پس هدف ما معلوم شد. تامين کمک هزينه براي فرزندان.
2- راهبردهاي کار را مشخص کنيد. چگونه مي خواهيد پس انداز کنيد ؟... بايد روشها نوع کارها تعيين شود، براي اين هم قانون بگذاريد، مثلا مسافرت ها بايد ارزان تر باشد، در مصرف مواد غذايي و خريد برنامه داشته باشيم.... تا بتوانيم ماهانه مقداري از درآمد را پس انداز کنيم.
3- بايد در مورد راهکارهاي تعيين شده تصورات ذهني داشت، مي توان در ذهن آن رفتار را مجسم کرد، اين کار ايجاد انگيزه نموده و به ما کمک مي کند تا رفتار را در آينده کنترل کنيم، البته در اينجا ما مي توانيم به خوبي دريابيم که آيا آن راهکارها اجرا شدني هست يا خير...؟
4- بايد مديريت زمان داشت. بايد دقيقا براي خودمان تعيين کنيم که اين قانون تا چه زماني بايد تحقق يابد.
5- بعد از ايجاد يک قانون بايد مدام بر اجراي آن نظارت و آن را ارزشيابي کرد. شايد در يک محاسبه اشتباه کرده باشيم، در اين صورت آن قانون نتيجه نمي دهد، مثلا شايد ما براي پس انداز کردن يک رقم بسيار نامناسب را در نظر گرفته ايم که هر چقدر در مخارج صرفه جويي کنيم به آن دست پيدا نمي کنيم، در اينجا بايد يک بار ديگر به راهکارها برگرديم، از ديگران کمک بگيريم و يا به منابع مطالعاتي مراجعه نمائيم، در هر صورت براي داشتن يک خانواده ي بالنده بايد پويا بود، نا اميدي را کنار گذاشته و با اميد و توکل به خداوند براي ايجاد قوانين تلاش نمائيد. قواعد شما راهنماي شما خواهند بود تا خانواده اي بالنده داشته باشيد.
منبع: مجله راه راستان

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.