فیلم شكنجه با روش شبیه‌سازی غرق در آب

یك روزنامه انگلیسی اعلام كرد، عفو بین‌الملل فیلم مربوط به شكنجه با روش شبیه‌سازی غرق در آب را كه به دست بازجویان آمریكایی در سازمان جاسوسی این كشور (سی.آی.ای) انجام می‌شود، منتشر كرده است. روزنامه "ایندیپندنت" در گزارش امروز خود نوشت با این وجود "مالكوم نانسی" كه كارشناس آمریكایی تكنیك‌های شكنجه است اجازه دولت این كشور مبنی بر استفاده از
چهارشنبه، 8 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
فیلم شكنجه با روش شبیه‌سازی غرق در آب
فیلم شكنجه با روش شبیه‌سازی غرق در آب
فیلم شكنجه با روش شبیه‌سازی غرق در آب

یك روزنامه انگلیسی اعلام كرد، عفو بین‌الملل فیلم مربوط به شكنجه با روش شبیه‌سازی غرق در آب را كه به دست بازجویان آمریكایی در سازمان جاسوسی این كشور (سی.آی.ای) انجام می‌شود، منتشر كرده است.
روزنامه "ایندیپندنت" در گزارش امروز خود نوشت با این وجود "مالكوم نانسی" كه كارشناس آمریكایی تكنیك‌های شكنجه است اجازه دولت این كشور مبنی بر استفاده از روش شبیه‌سازی غرق در آب برای بازجویی از مظنونان را محكوم كرد.
نانسی كه صدها نفر از سربازان مرد و زن آمریكایی را به منظور مقاومت در برابر بازجویی با قرار دادن آنها در شكنجه‌های "غرق در آب" آموزش داده است، خواستار پایان فوری این شكنجه‌ها از سوی تمام پرسنل آمریكایی شد.
وی گفت: «شكنجه با روش شبیه‌سازی غرق در آب، یك شكنجه به تمام معنی است و من عمیقاً از اینكه بوش استفاده از آن را مجاز دانسته و وجهه آمریكا را به لجن كشده است، متأسفم.»
بوش به‌تازگی به دلیل لغو منع قانون شكنجه غرق در آب مورد انتقاد قرار گرفت اما كاخ سفید از "شكنجه" خواندن آن امتناع كرد.
نانسی افزود: «در این روش، شما میز خاصی با بندهای چرمی دارید كه به‌راحتی می‌توانید مظنون را به آن ببندید. سرِ مظنون در این شكنجه به گونه‌ای قرار می‌گیرد كه فرد نمی‌تواند آب را تحمل كند و آب مستقیماً وارد مری شخص می‌شود.»
وی ادامه داد: «آب با دقت زیاد و به‌طور مداوم روی بینی ریخته می‌شود؛ در آب غرق می‌شوید اما قادر نیستید نفس خود را نگه دارید؛ احساس می‌كنید آب داخل دهان می‌شود و سپی متوجه می‌شوید آب كاملاً ریه‌های شما را فراگرفته است.»
سازمان عفو بین‌الملل با اطلاع از این روش شكنجه، خواستار لغو این تكنیك از سوی آمریكا شده است.
این تلاش عفو بین‌الملل با انتشار یك آگهی آزاردهنده در این باره افزایش یافت و این سازمان فیلم مربوط به آن را بر روی یك وبگاه قرار داده است.
این فیلم با تصاویری از یك مایع شفاف و براق شروع شده اما دوربین عقب كشیده می‌شود و تصویری مردی را نشان می‌دهد كه به یك میز بسته شده و آب روی صورت وی ریخته می‌شود.
بر همین اساس "كیت آلن" مدیر انگلیسی سازمان عفو بین‌الملل نیز گفت: «فیلم ما چیزی را نشان می‌دهد كه سی.آی.ای (سازمان جاسوسی آمریكا) نمی‌خواهد شما ببینید یعنی واقعیتی منزجر كننده از غرق‌كردن یك انسان.»
"مایكل هایدن" رئیس سازمان اطلاعات مركزی آمریكا نیز چندی پیش برای نخستین بار اعتراف كرد كه سی.آی.ای از شكنجه شبیه‌سازی غرق شدن در بازجویی از سه زندانی ارشد القاعده استفاده كرد.
همچنین دموكرات‌ها و گروه‌های طرفدار حقوق بشر، بوش را به‌خاطر وتوی لایحه‌ای كه می‌توانست سی.آی.ای را از به‌كارگیری شكنجه‌ها‌ی غیر‌متعارف همچون "غرق در آب" برای بازجویی و اعتراف‌گیری از مظنونان عملیات تروریستی منع كند، به باد انتقاد گرفتند.
این لایحه به سازمان جاسوسی آمریكا اجازه می‌دهد تا از ۱۹ روش اعتراف‌گیری كه از سوی ارتش نیز به كار گرفته می‌شود، استفاده كند.
ارتش آمریكا در سال ۲۰۰۶ میلادی، شكنجه را با استفاده از شیوه‌ غرق در آب منع كرد.
با اینكه سی.آی.ای از استفاده از غرق مصنوعی منع شده بود اما اذعان كرد كه این روش را روی سه مظنون به‌كار برده است.
منبع: خبرگزارى فارس

معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.