آنفولانزا تا چه مدت زمانی مسری خواهد بود

آنفلوانزا، که همچنین تحت عنوان آنفولانزا شناخته می‌شود، می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. این مقاله اطلاعاتی در خصوص این بیماری مسری فراهم ساخته است.
سه‌شنبه، 22 تير 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
آنفولانزا تا چه مدت زمانی مسری خواهد بود
  آنفولانزا  تا چه مدت زمانی مسری خواهد بود

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

آنفلوانزا، که همچنین تحت عنوان آنفولانزا شناخته می‌شود، می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود. این مقاله اطلاعاتی در خصوص این بیماری مسری فراهم ساخته است.
همه ما تجربه‌ی ابتلاء به سرماخوردگی و آنفولانزا را در مقاطعی از زندگی خود داشته‌ایم. در حالی که سرماخوردگی معمولی، خفیف بوده و به تدریج بدون هیچ درمان خاصی بهبود می‌یابد، علائم آنفولانزای فصلی شدید بوده و گاهی، خطر جانی به همراه دارند. هر دو این بیماری‌ها توسط عفونتهای ویروسی (به استثنای چند مورد) ایجاد شده و از فرد آلوده به فردی دیگر سرایت می‌کند. بنابراین، چنانچه فردی آلوده به ویروس آنفولانزا شود، احتمال انتقال این ویروس به سایر اعضای خانواده بالا می‌باشد.

ویروس چه زمانی پخش و سرایت می‌کند؟

پس از قرار گرفتن در معرض ویروس آنفلوانزا، این پاتوژن (عامل بیماری‌زا) بدون ایجاد هیچگونه علائمی در درون بدن حفظ می‌شود. این فاصله زمانی خاص را دوره کمون یا نهفته‌ی یک بیماری گویند. دوره کمون آنفولانزا ممکن است بسته به سلامت کلی فرد آلوده به این ویروس، بین 1 تا 4 روز به طول انجامد. همچنین، آنفلوآنزا حتی قبل از ظاهر شدن علائم آن، یعنی 1 روز پیش از تظاهر علائم مهم مسری خواهد بود. بنابراین، فرد آلوده می‌تواند ویروس را به دیگر افراد انتقال دهد بدون آنکه بداند خود مبتلا به بیماری شده است. این مهمترین دلیلی است که مهار این بیماری و جلوگیری از انتقال آن به افراد سالم را تا این اندازه دشوار می‌سازد.

این ویروس تا چه مدت می‌تواند پخش شود؟

همانطور که پیش از این ذکر شد، دوره‌ی انتقال ویروس 1 روز قبل از ایجاد علائم اولیه‌ی آنفلوانزا خواهد بود. این دوره برای حدود 5 روز تا یک هفته پس از تشخیص بیماری در فرد ادامه خواهد داشت. به عبارت ساده، انتقال و سرایت آن پیش و پس از بیمار شدن اتفاق می‌افتد. در مورد کودکان مبتلا، آنها قادرند این ویروس را برای مدت طولانی انتقال دهند. به طور دقیق بایستی گفت که دوره انتقال ممکن است حدود 7 تا 14 روز به طول انجامد. به این دلیل که سیستم ایمنی بدن به مدت زمان بیشتری جهت دفع و خارج ساختن کامل این ویروس نیاز دارد.
بروز آنفلوانزا در طول دوره معینی از سال بیشتر است. به عنوان مثال، فصل اوج وقوع آنفولانزا در ماه نوامبر ( حدود ماه آبان) آغاز شده و تا ماه مارس سال بعد (حدود اسفند) در ایالات متحده ادامه می‌یابد. شیوه‌ی سرایت این پاتوژن از طریق قطرات کوچک تنفسی توسط فرد آلوده در طول صحبت کردن، سرفه، و عطسه است. بیمار همچنین می‌تواند این ویروس را به فرد دیگری که حدود 6 فوت (حدود 82ر1 متر) از او دورتر باشد، انتقال دهد. انتقال ویروس از فرد آلوده به فرد سالم در مناطق شلوغ به بیشترین میزان خود می‌رسد.

پس از مصرف داروی تامی‌فلو (Tamiflu) این ویروس تا چه مدت زمانی می‌تواند انتقال یابد؟

از تمام داروهای درمان آنفولانزا، اوسلتامیویر (با نام تجاری تامی‌فلو) به عنوان یک داروی ضد ویروسی قابل اعتماد برای آنفولانزای فصلی و آنفولانزای خوکی تجویز می‌شود. این دارو ممکن است در عرض 1 تا 2 روز پس از تظاهر علائم تجویز شود. همچنین برای افرادی که ممکن است پیش از این به ویروس آلوده شده باشند اما هنوز علائم مشاهده نشده‌اند تجویز شود. این دارو به محض ورود به بدن، مانع از عمل ویروس آنفولانزا (هر دو نوع A و نوع B) شده و به فرونشاندن علائم کمک می‌کند. اطلاعات دقیقی در مورد دوره‌ی انتقال آنفولانزا پس از مصرف این داروی ضد ویروسی در دست نیست. با این حال، گمان می‌رود که این دوره را تقریباً به مدت چند روز کاهش می‌دهد.
خطر ابتلا به ویروس آنفلوانزا در میان کودکان، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بالاتر می‌باشد. بنابراین، ضرورت دارد که به منظور پیشگیری از ابتلا به این عفونت، بهداشت رعایت شود. شستن ساده‌ی دستها با آب و صابون و یا استفاده از ضد عفونی‌کننده‌ی دست به طور مرتب از جمله کارهایی بوده که احتمال ابتلا به عفونت را کاهش می‌دهد. همچنین به منظور جلوگیری از سرایت این عفونت، بایستی اطمینان حاصل شود که افراد آلوده بهداشت تنفسی را رعایت کنند.
سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه‌ی آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه‌های پزشک متخصص در نظر گرفته شود. منبع مقاله :
متن منابع

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.