19 آبان 1387 / 10 ذیقعده 1429 / 9 نوامبر 2008

1) 19آبان سال 1333هجري شمسي: دكترسيد حسين فاطمي وزيرامورخارجه دولت دكترمصدق پس از محاكمه نظامي فرمايشي به جوخه اعدام سپرده شد. دكترفاطمي بعد از وقوع كودتاي 28مرداد بصورت پنهاني زندگي مي‎كرد اما سرانجام محل اختفاي او فاش شد و مأموران رژيم وي را دستگيرو زنداني كردند. گفتني است كه عده‎اي ازاوباش و سرسپردگان رژيم طاغوت به هنگام انتقال دكترفاطمي ازشهرباني به فرمانداري كل به وي حمله كردند كه به علت جراحات شديد به
شنبه، 18 آبان 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
19 آبان 1387 / 10 ذیقعده 1429 / 9 نوامبر 2008
19 آبان 1387 / 10 ذیقعده 1429 / 9 نوامبر 2008
19 آبان 1387 / 10 ذیقعده 1429 / 9 نوامبر 2008
19 آبان 1387 / 10 ذیقعده 1429 / 9 نوامبر 2008 1) 19آبان سال 1333هجري شمسي: دكترسيد حسين فاطمي وزيرامورخارجه دولت دكترمصدق پس از محاكمه نظامي فرمايشي به جوخه اعدام سپرده شد. دكترفاطمي بعد از وقوع كودتاي 28مرداد بصورت پنهاني زندگي مي‎كرد اما سرانجام محل اختفاي او فاش شد و مأموران رژيم وي را دستگيرو زنداني كردند. گفتني است كه عده‎اي ازاوباش و سرسپردگان رژيم طاغوت به هنگام انتقال دكترفاطمي ازشهرباني به فرمانداري كل به وي حمله كردند كه به علت جراحات شديد به بيمارستان منتقل شد.
2) اعلام فضاي باز سياسي توسط رژيم شاه (1355 ش): پس از پيروزي حزب دموكرات آمريكا به رهبري جيمي كارتر، از آنجا كه او تز حمايت از حقوق بشر را اعلام كرده بود، تصميم گرفت تا اين نمايش تبليغاتي را به صورت عيني در كشورهاي وابسته‏اي مثل ايران به آزمايش بگذارد. به اين ترتيب با اعلام فضاي باز سياسي و حقوق بشر، صحنه سياسي - اجتماعي و اقتصادي ايران، يكباره از سمت شاهنشاهي ناب كه اصالت ملّيت ايراني آن روز را نشان مي‏داد به سوي كارتر گرايي خالص كه نشانگر وابستگي صد در صد بود، چرخش يافت و بار ديگر ايران، قرباني شيوه‏هاي تبليغاتي آمريكا و حل مشكلات داخلي سردمداران اين كشور امپرياليستي گرديد. كارتر نيز همچون كِنِدي رييس جمهور قبلي، به اين نتيجه رسيده بود كه ادامه سياست سلطه جويانه آمريكا در كشورهايي كه زير فشار استبداد داخلي و سلطه اختناق آور آمريكا به نقطه انفجار رسيده است، امكان‏پذير نيست و آمارها نشان مي‏داد كه عصيان اين ملت‏ها چون آتش زير خاكستر، با هر بهانه‏اي مي‏تواند شعله ور گردد. اعلان فضاي باز سياسي در حقيقت پاسخ مثبت محمدرضا پهلوي به كارتر بود كه تحولاتي در وضع زندان‏ها و زندانيان سياسي به وجود آورد. همچنين، تغييراتي ظاهري در اين زمينه‏ها براي نمايش به نمايندگان صليب سرخ جهاني و عفو بين المللي ايجاد گرديد و بخشي از محدوديت‏ها و فشارها عليه پخش اعلاميه‏ها، نوارها و رساله‏هاي عمليه حضرت امام خميني(ره) برداشته شد. سياست فضاي باز سياسي، نه تنها رژيم شاه را به اهداف سياسي خود نائل نكرده وتشنج و خشم ملت را نزدوده بود، بلكه مشكلات جديدي نيز بر انبوه مشكلات حل نشده قبل افزود، تا اين كه زمينه‏اي حياتي براي پيروزي نهضت اسلامي و سقوط رژيم پهلوي، در بهمن 1357 پديد آورد.
19 آبان 1387 / 10 ذیقعده 1429 / 9 نوامبر 2008 3) به رسميت شناخته شدن ملت فلسطين در سازمان ملل متحد (1354ش): با قطعنامه مهمي كه سازمان ملل متحد تصويب كرد، مردم فلسطين به عنوان يك ملت بايد حقوق، اراضي و اموال خود را به دست آورند و سازمان آزاديبخش فلسطين با حقوق مساوي در هر كنفرانس صلح خاورميانه شركت كند. در اين قطعنامه، صهيونيسم، يك نوع تبعيض نژادي قلمداد شده است. ايران به قطعنامه فلسطين رأي موافق داد و نماينده اسرائيل، قطعنامه سازمان ملل را پاره پاره كرد. نماينده آمريكا اخطار كرد كه كنگره آمريكا از سازمان ملل انتقام خواهد گرفت و مجلس سناي امريكا خواستار تجديد نظر در روابط آمريكا و سازمان ملل شد.
4) انعقاد قرارداد تسليحاتي يك ميليارد دلاري ميان عراق و فرانسه در جريان جنگ (1360 ش): دولت فرانسه از ابتداي شروع جنگ، حمايت وسيع و همه جانبه‏اي از عراق به عمل مي‏آورد و در طول جنگ، اين حمايت ابعاد وسيع‏تري يافت. در اين ميان، فرانسه از اعطاي هر گونه كمك و وام براي خريدهاي تسليحاتي عراق فروگذار نمي‏كرد به طوري كه طي سال‏هاي بعد، دولت فرانسه حدود پنج ميليارد دلار وام ديگر در اختيار بغداد گذاشت و به اين ترتيب به بزرگترين شريك اروپايي عراق تبديل شد. اين اقدامات در حالي بود كه پاريس همواره از پرداخت بدهي يك ميليارد دلاري خود به جمهوري اسلامي ايران طفره مي‏رفت.
5) 10ماه ذيقعده سال826هجري قمري: « سِبط مارديني» منجّم، رياضيدان و دانشمند سوري دردمشق متولد شد. نام او اَبوعَبدالله محمدبن اَحمد بَدرُالدين بود وازشاگردان ابن مَجدي بشمارمي‎رفت. دانشمندان حدود42رساله و كتاب را به نام وي ثبت كرده‎اند كه نسخه‏هاي خبرخي ازآنها موجود است. ازجمله آثاررياضي كه به وي نسبت مي‎دهند« كتابهاي تُحفَةُ الاَصحاب في علم الحِساب، اِرشادُ الطُّلّاب اِلي وَسيلَةالحساب و دَقايِقُ الحَقايِق في مَعرفَةِ حِسابِ الدَّرج» را مي توان نام برد.
6) 10ذيقعده سال 1030 هجري قمري فخرالدين محمّد بن شيخ حسن معروف به شهيد ثاني از محدّثان بزرگ جهان اسلام در قرن يازدهم هجري قمري در مكه وفات كرد : اين وجود روحاني از شاگردان برجسته ميرزا محمد استرآبادي بود شهيد ثاني از علماي علم حديث بود و بربسياري از كتب فقه و اصول شرح مفصلي نگاشت كه مشهورترين آنها شروحي است كه بركتابهاي معتبر شيعه يعني تهذيب و استبصار نوشته است وي در همه زمينه هاي علوم و معارف و فقاهت پيشوا و امام فقها و بزرگان اين علم بود در روايت و تفسير نيز ، صحت گفتار و بزرگاني شأن و مقامش بين عام و خاص امري مسلم و بديهي است همچنين طلاب و فضلا هم اكنون در حوزه هاي علميه از آثار ارزشمند ايشان بهره مي برند شهيد ثاني به بسياري از علما اجازه روايت داده است و اكثر شاگردان وي ازجمله استادان حوزه هاي علميه شدند ، مقبره اين دانشمند بزرگوار شيعه در نزديكي مقبره حضرت خديجه قرار دارد.
19 آبان 1387 / 10 ذیقعده 1429 / 9 نوامبر 2008 7) تخريب و برداشته شدن ديوار برلين بين آلمان شرقي و غربي (1989م): در سه ماهه آخر سال 1989م، اوضاع اروپاي شرقي به كلي دگرگون شد. در حالي كه گورباچف در اول اكتبر اين سال، براي شركت در جشن‏هاي چهلمين سالگرد تأسيس جمهوري دموكراتيك آلمان شرقي به برلين رفته بود، مقدمات بركناري اريك هونْكِر از رهبري آلمان شرقي نيز توسط رهبر شوروي فراهم آمد. سقوط هونكر كه نزديك به هفده سال، رهبر بلامنازع آلمان شرقي بود، موقعيت حزب كمونيست حاكم بر اين كشور را به شدت تضعيف كرد. تحولات گسترده در بلوك شرق، اصلاحات در جوامعِ كمونيستي كه به فروپاشي ساختار سياسي اين كشورها منجر گرديد؛ به ظهور بي‏اعتباري كمونيسم منتهي شد. وقوع اين حوادث در نتيجه به برچيده شدن ديوار برلين در نهم نوامبر 1989م منجر گرديد و مردم آلمان شرقي و غربي براي اولين بار پس از 28 سال توانستند آزادانه به نيمه ديگر كشور سفر كنند. در واقع ديوار برلين كه در 13 اوت 1961م شكل گرفت، نمادي بود از جدايي ظاهري ليبراليسم غربي و كمونيسم شرقي. سرانجام اين امر مقدمات تحولات بعدي را به وجود آورد كه در نهايت به اتحاد دو آلمان در سوم اكتبر سال 1990م انجاميد. (ر.ك: 13 اوت)
8) مرگ "عبدالعزيز بن سعود" اولين پادشاه عربستان سعودي و باني اين كشور (1953م):   عبدالعزيز بن سعود بنيان‏گذار سلطنت خاندان سعودي در كشور عربستان، در 15 مه سال 1880م به دنيا آمد. وي كه از خاندان آل‏سعود و در پي تحكيم موقعيت خود بود، دراين راه تلاش نمود و در سال 1900م بر رياض دست يافت و در سال 1912، قدرت خود را بر نَجْدْ گسترش داد. در جريان جنگ جهاني اول، شريف حسين، حاكم مكه كه خود منصوب سلاطين عثماني بود به تحريك و تشويق انگليسي‏ها عليه عثماني قيام كرد و در پايان جنگ جهاني اول به سلطنت حجاز رسيد. در همين هنگام، خاندان ابن سعود كه در جريان جنگ برضد عثماني‏ها قيام كرده بودند، بر شمال عربستان و مناطق ساحلي آن حكومت مي‏كردند. ابن سعود نيز مانند شريف حسين، وابسته به انگليس بود ولي سوداي حكومت بر سراسر عربستان و به خصوص اماكن مقدسه در منطقه را در سر مي‏پروراند. از اين رو در اولين فرصتي كه به دست آورد، به بهانه اين‏كه شريف حسين خود را خليفه مسلمين خواند، ابتدا مكه و سپس مدينه و جده را تصرف كرد و خود را پادشاه نجد و حجاز عنوان كرد. ابن سعود كه با قبول تعهدات تازه‏اي در برابر انگليسي‏ها دوباره از حمايت آنها برخوردار شده بود، تا سال 1932م، علاوه بر نجد و حجاز، ايالات جنوبي و غربي عربستان را تا كرانه‏هاي درياي سرخ و حدود يمن و عدن و ايالات شمالي و شرقي را تا نواحي سواحل خليج فارس و كويت و عراق به تصرف خود درآورد. عبدالعزيز بن سعود در نهايت، در 23 سپتامبر 1932م ايجاد كشور عربستان سعودي را اعلام كرد و نظام پادشاهي را در آن تأسيس نمود. وي در سال 1933م، امتياز اكتشاف و استخراج نفت را در اين سرزمين به شركت نفتي استاندارد اويل امريكا واگذار نمود و در طي سال‏هاي بعد، نفت امريكا و ديگر كشورها را تامين كرد. ملك عبدالعزيز بن سعود سرانجام پس از نزديك به دو دهه سلطنت در نهم نوامبر 1953م در 73 سالگي درگذشت. از آن پس، فرزندان وي، بر عربستان پادشاهي مي‏كنند.


معرفي سايت مرتبط با اين مقاله


تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.