درمان بی‌خوابی

درمان‌های زیادی برای بی‌خوابی وجود دارد که پزشگان آن‌ها را تجویز می‌کنند. ولی، گزارشات نشان می‌دهند که داروهای جدید بیشتر از آنکه مشکل را حل کنند باعث آسیب دیدن بدن می‌شوند.
يکشنبه، 10 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
درمان بی‌خوابی
درمان بی‌خوابی

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون




 

درمان‌های زیادی برای بی‌خوابی وجود دارد که پزشگان آن‌ها را تجویز می‌کنند. ولی، گزارشات نشان می‌دهند که داروهای جدید بیشتر از آنکه مشکل را حل کنند باعث آسیب دیدن بدن می‌شوند.
واقعیت‌هایی درباره‌ بی‌خوابی
بی‌خوابی از مشکلات خواب شایع در میان کودکان و بزرگسالان به شمار می‌رود. بی‌خوابی باعث می‌شود زندگی برای شما خسته کننده باشد. افرادی که از بی‌خوابی شدید رنج می‌برند ممکن است در آینده به فشار خون بالا ، بیماری‌های قلبی و دیابت نیز مبتلا شوند. بدیهی است افرادی که از بی‌خوابی رنج می‌برند برای درمان شدن به پزشک مراجعه کنند. ولی، همانطور که می‌دانید برخی اوقات استفاده از داروها باعث بدتر شدن مشکل می‌شوند و بنابراین، برخی افراد ترجیح می‌دهند از روش‌های طبیعی برای درمان بی‌خوابی استفاده کنند.
بی‌خوابی وضعیتی است که باعث می‌شود فرد نتواند خواب آرامی داشته باشد و هنگام بیدار شدن احساس خستگی و ناراحتی می‌کند. افراد مختلف زمان و الگوهای خواب متفاوتی دارند. بی‌خوابی توسط کیفیت خواب شما تعریف می‌شود پس، حتی اگر روزانه 9 ساعت نیز بخوابید ولی، هنگام بیدار شدن احساس خواب آلودگی و خستگی کنید، ممکن است از بی‌خوابی رنج ببرید.
بی‌خوابی شایع‌ترین اختلال خواب است و به خاطر عوامل مختلفی ایجاد می‌شود. افرادی که کافئین زیاد مصرف می‌کنند ممکن است به بی‌خوابی مبتلا شوند. استرس و فشار ذهنی نیز منجر به بروز بی‌خوابی می‌شود. بیشتر مردم نمی‌دانند که با روش های طبیعی نیز می‌توان بی‌خوابی را درمان کرد.
روش‌های خانگی برای درمان بی‌خوابی
اگر چه اکثریت افراد مبتلا به بی‌خوابی ترجیح می‌دهند به پزشک مراجعه کنند ولی، آن‌ها غافل از این موضوع هستند که از روش‌های طبیعی بدون عوارض جانبی نیز می‌توان برای درمان بی‌خوابی استفاده کرد.
قبل از خوابیدن آرام باشید
استرس و فشار زندگی یکی از بزرگترین علل بی‌خوابی است. روز‌های کاری پر مشغله باعث خستگی شماو از بین رفتن آرامش ذهنی می‌شود. پس، قبل از خوابیدن ذهن خود را پاک کنید، آرام باشید و نفس عمیق بکشید. اگر می‌توانید کتاب یا رمان بخوانید. این روش‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای مبارزه با بی‌خوابی هستند.
اتمسفر اتاق خواب
برخی از ما عادت داریم از چراغ خواب استفاده کنیم. سر و صدا ، گرما و نور ممکن است خواب را مختل کنند پس، لازم است که اتاق خواب خود را ساکت ، تاریک و خنک نگه دارید. سعی کنید از چشم‌بند یا گوش‌بند برای کاهش سر و صدا و نور استفاده کنید.
شام سبک
یک روش خواب برای درمان بی‌خوابی زود شام خوردن است. افرادی که از رفلاکس معده یا سوء هاضمه رنج می‌برند باید زود شام بخورند. بهترین روش برای داشتن خوابی راحت و خوب خوردن شام سبک و کم چرب است.
محدود کردن مصرف کافئین و نکوتین
از مصرف نوشیدنی‌های کافئین‌ دار خودداری کنید. از مصرف چای و قهوه هنگام عصر خودداری کنید. از مصرف الکل خودداری کنید زیرا، الکل باعث تغییر الگوی خواب می‌شود. شب سیگار نکشید زیرا، سیگار حاوی نکوتین است که به عنوان یک محرک قوی عمل می‌کند.
آروماتراپی
یکی از پر کاربردترین روش‌های خانگی برای درمان بی‌خوابی استفاده از روغن‌های اساسی است که از گیاهان استخراج می‌شوند. تحقیقات نشان داده‌اند که روغن‌های معطر مانن اسطو خودوس ، لیمو و سنبل الطیب به احساس آرامش کمک می‌کنند و می توانند کیفیت خواب را به گونه‌ای بهتر بهبود ببخشند.



 

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.