گلبول‌های سفید چگونه عوامل بیماری‌زا را شناسایی می‌کنند

گلبول‌های سفید سیستم دفاعی بدن هستند و از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا دفاع می‌کنند. گلبول‌های سفید چگونه عوامل بیماری‌زا وارد شده به بدن را شناسایی می‌کنند؟ در این مقاله به بحث درباره‌ی شناسایی و از بین بردن عوامل
چهارشنبه، 20 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
گلبول‌های سفید چگونه عوامل بیماری‌زا را شناسایی می‌کنند
  گلبول‌های سفید چگونه عوامل بیماری‌زا را شناسایی می‌کنند

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون



 

گلبول‌های سفید سیستم دفاعی بدن هستند و از بدن در برابر عوامل بیماری‌زا دفاع می‌کنند. گلبول‌های سفید چگونه عوامل بیماری‌زا وارد شده به بدن را شناسایی می‌کنند؟ در این مقاله به بحث درباره‌ی شناسایی و از بین بردن عوامل بیماری‌زا توسط گلبول‌های سفید پرداخته شده است.
پوست ، بزاق ، غشای مخاطی ، عرق ، سبوم ، اشک و اسید معده همگی موانعی هستند که از بدن در برابر باکتری‌ها و ارگانیزم‌های مضر دیگر دفاع می‌کنند.
با وارد شدن عامل بیماری‌زا به بدن از طریق زخم ، دهان یا منابع دیگر، گلبول‌های سفید مکانیزم محافظتی را به عهده می‌گیرند. این مکانیزم شامل انواع مختلفی از گلبول‌های سفید است که در خون حضور دارند. گلبول‌های سفید از بدن انسان در برابر عفونت‌های بیگانه محافظت می‌کنند. پروتئین‌های خاصی در بدن وجود دارند که به عنوان گیرنده‌های شناسایی الگو عمل می‌کنند و میکروب‌ها را شناسایی می‌کنند و سیگنال‌هایی برای فعال کردن دستگاه ایمنی بدن ارسال می‌کنند.
دستگاه ایمنی بدن به دو نوع دستگاه ایمنی ذاتی و دستگاه ایمنی اکتسابی تقسیم می‌شود. دستگاه ایمنی به شناسایی عوامل بیگانه و از بین بردن آن‌ها کمک می‌کند.

دستگاه ایمنی ذاتی

دستگاه ایمنی ذاتی در همه‌ی مهره‌داران وجود دارد و مکانیزم دفاعی است که فرد از اجداد خود به ارث می‌برد. این سیستم به روش‌های مختلف به شناسایی عوامل بیماری‌زا کمک می‌کند.
کربوهیدرات‌ها ، پروتئین‌ها یا لیپیدهای موجود در باکتری توسط بدن به عنوان عامل بیگانه شناسایی می‌شوند که باعث ایجاد پاسخ ایمنی می‌شود. واکنش ایجاد شده سریع است که منجر به افزایش جریان گلبول‌های خون در محل عفونت می‌شود.
گلبول‌های خون همچنین فرآیندی را فعال می‌کنند که فاگوسیتوز نامیده می‌شود. فاگوسیت‌ها سلول‌های خاصی هستند که در سطح خود دارای گیرنده‌های خاصی هستند که عوامل بیماری‌زا را شناسایی می‌کنند یا به آن‌ها متصل می‌شوند. آن‌ها میکروب‌ها را می‌بلعند و با استفاده از روش‌های مختلف مانند تولید مواد شیمیایی ، آنزیم یا اسید عوامل بیگانه را از بین می‌برند.
دکتین- 1 گیرنده‌ای در گلبول‌های سفید خون است که سلول‌های قارچی خاصی را شناسایی می‌کند و به دستگاه ایمنی برای مبارزه با عفونت هشدار می‌دهد.
التهاب پاسخ ایمنی است که توسط بدن ایجاد می‌شود. التهاب به عنوان یک مانع عمل می‌کند و از گسترش عفونت جلوگیری می‌کند و همچنین به بهبود زخم‌ها کمک می‌کند

دستگاه ایمنی اکتسابی

دستگاه ایمنی اکتسابی شامل فرآیندها و سلول‌های خاصی است که از رشد عوامل بیماری‌زا جلوگیری و به از بین بردن آن‌ها کمک می‌کنند. این دستگاه ایمنی در طول عمر تکامل می‌یابد و به طور مستقیم به میکروب‌های وارد شده به بدن حمله می‌کند.
لنفوسیت‌ها گلبول‌های سفیدی هستند که در این فرآیند نقش دارند و آنتی‌ژن‌های سلول‌های بیگانه را شناسایی می‌کنند. لنفوسیت‌های B و T دو نوع لنفوسیت هستند که می‌توانند این آنتی‌ژن‌ها را شناسایی کنند و مورد هدف قرار دهند. آنتی‌ژن‌ها مواد سمی یا آنزیم‌هایی هستند که توسط میکروب‌ها تولید می‌شوند.
سلول‌های B آنتی‌ بادی تولید می‌کنند تا با آنتی ژن‌ها مقابله کنند. این آنتی بادی‌ها برای مقابله با آنتی ژن‌هایی که باعث تولید آن‌ها می‌شوند تخصص یافته‌اند. بنابراین، آنتی بادی‌ها به آنتی ژن‌های خاصی متصل می‌شوند و آن‌ها را از بین می‌برند.
سلول‌های T سلول‌هایی هستند که به طور مستقیم در از بین بردن سلول‌های ویروسی ، تومورها یا انگل‌ها نقش دارند. این سلول‌ها همچنین پاسخ‌های ایمنی بدن را هماهنگ و تنظیم می‌کنند.
سلول‌های B و T به عنوان سلول‌های خاطره عمل می‌کنند که در پاسخ به آنتی ژن‌هایی که قبلاً وارد بدن شده‌ بودند فعال می‌شوند. این فعال شدن برای ایجاد پاسخ ایمنی، سریع‌تر و قوی‌تر است. بنابراین، بدن در طول زمان خود را با اینگونه چالش‌ها سازگار می‌کند. این چیزی است که با عنوان تقویت سیستم ایمنی از آن یاد می‌شود.
این‌ها روش‌هایی بودند که گلبول‌های سفید عوامل بیماری‌زا را شناسایی می‌کنند و به از بین بردن آن‌ها کمک می‌کنند. دستگاه ایمنی بدن انسان دستگاه شگفت ‌انگیزی است که به خوبی توسعه یافته است و علیرغم قرارگیری بدن در معرض میلیون‌ها عامل بیماری‌زا از آن محافظت می‌کند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.