نویسنده: روبم سسار فرنندیس
برگرداننده: حسن چاوشیان
ویراستار: محمد منصور هاشمی
برگرداننده: حسن چاوشیان
ویراستار: محمد منصور هاشمی
Messianism
نجات دهندهای در راه است که نظم فعلی را دگرگون خواهد ساخت و حکمفرمایی رحمت و صلح جهانی را به جای آن خواهد نشاند. این ایده «منجی» برای دسته فرهنگهای برخاسته از تاریخ منطقهی مدیترانه بسیار حیاتی است. منجی باوری از بین النهرین سرچشمه گرفت، ولی در بستر یهودیت، مسیحیت و اسلام به صورتهای متفاوتی درآمد و در عصر مدرن نیز معناهای تازهای کسب کرده است.کتابهای انبیای عهد عتیق حاوی ویژگیهای اساسی انتظار ظهور منجی است: محوریت خود این پیشگویی؛ نگرشی معطوف به عمل به جای نگرش نظر ورزانه؛ تحمل ناپذیر پنداشتن شرایط فعلی («اسارت» یا «تبعید»)؛ دیدگاه خطی به تاریخ که به موجب آن رنجبران و ستمدیدگان هر دورهای هماهنگی را در گذشته و نجات و رستگاری را در آینده میجویند؛ ماهیت مشهود و جمعی دگرگونی موعود؛ گستراندن آن به حد و مرزهای جهانی که شامل حال همهی مردم اعم از دوست و دشمن و همهی طبیعت اعم از اهلی و وحشی و زمینی و آسمانی میشود؛ خویشاوندی میان منجی باوری و ادبیات آخرالزمانی متأخرتر که گذار پرعذاب از این جهان به آن جهان را به صورت نمادین بیان میکند؛ رستگاری و نجات به مثابه فتح و ظفر خارقالعادهای که از هر جهت ورای تواناییهای بشری است؛ ماهیت شخصی معنای غایی واقعیت که بین حکومت آسمان و بیقراری بشر جای میگیرد؛ شخصی شدن کلمه و عمل رستگاری و نجات که با آمدن «مسیح» واقعیت مییابد.
در سنت یهودی آمدن «او» را در پایان تاریخ میدانند، وقتی که همهی ملل به خدای بنیاسرائیل ایمان آورند. مسیحیان معتقدند که مسیح پیش از این به میان ما آمده است و هنوز هم به واسطهی آیینهای ربانی و موهبتهای الهی در میان ما سکونت دارد. بنابراین بشر در درون به دو دستهی ایمان و جهل، یا انکار و حضور او تقسیم میشود، و او اکنون در دورهی انتقال از ظهور اول به ظهور دوم خود زندگی میکند، ظهوری که به همهی تفرقهها پایان خواهد داد.
در اسلام نیز بر عنصر پیشگویی این سنت تأکید میشود و در آن سابقه یهودی و مسیحی را بخشی از وحی میدانند که با ظهور محمد (صلی الله علیه وآله وسلم) به نقطهی نهایی خود میرسد. داوری جهانی در پایان تاریخ، دوباره مورد تأکید قرار میگیرد و در مبارزههای فعلی (جهاد یا جنگ مقدس) بین مؤمنان و کسانی که تسلیم یگانه خدای راستین نمیشوند، جلوهگر میشود. عنصر منجی باوری که در فرهنگ اسلامی عمومیت دارد، در مذهب شیعه رشد و گسترش خاصی یافته است.
عقل گرایی مدرن هر امر متعالیای را به چالش کشید. از این رو نمادهای دینی به زبان درون ماندگار و علی الادعا مفهومی تفسیر شد. ولی انتظار منجی از یاد نرفت بلکه دوباره از نو تفسیر و در ایدئولوژیهای مختص به مدرنیته ادغام شد و افق تاریخی «ملل»، «نژادها» و «طبقههای اجتماعی» را ترسیم کرد.
گسترش فرهنگ مدرن در سراسر پهنهی گیتی، این افق را جهانی کرده است، افقی که به سنتهای محلی متنوعی تجزیه میشد. مسافران، مبلغان دینی، بازرگانان و انسان شناسان متوجه «جنبشهای منجی باور» در میان سایر ملتها و اقوام شدند، مثل «آیین کارگو» در ملانزیا یا «سرزمین خالی از شر» گورانیها در امریکای لاتین. مفهوم منجی باوری چنان گسترشی یافته که عقایدی با ابعاد فراتاریخی و فرافرهنگی را نیز دربرمیگیرد. با این حال، این کاربرد تعمیمیافتهی اصطلاح منجیباوری در زمینههایی استدلالی شکل گرفته که مسافران حامل آن هستند، مسافرانی با کوله باری از خاطرهها و آرزوها و انتظارات غربی.
منجی باوری، با همهی بنیادی بودنش، هرگز کاملاً بر فرهنگی که بخشی از آن است غلبه نکرده است. قانون و سنت از یک طرف و تخیل و جادو از طرف دیگر همیشه نقطهی مقابل بنیادینی برای منجیباوری و منجیطلبی فراهم ساخته است. روحانیان، قانونگذاران، بازرگانان و فیلسوفان به طور سنتی به پیشگویی بدگمان بودهاند. حتی امروز هم اکثر دانشمندان علوم اجتماعی، منجی باوری را با تعصب و سوگیری جدلی بررسی میکنند و نتایج مصیبتباری را خاطرنشان میکنند که ممکن است از وعدههای افراطی رستگاری فوری نشئت بگیرد. این انتقاد به اندازهی خود منجی باوری قدمت دارد.
منبع مقاله :
آوتوِیت، ویلیام، باتامور، تام؛ (1392)، فرهنگ علوم اجتماعی قرن بیستم، ترجمهی حسن چاوشیان، تهران: نشر نی، چاپ اول