مواد غذایی که موجب می‌شوند احساس سیری به شما دست دهد

مواد غذایی که موجب می‌شوند احساس سیری به شما دست دهد، به روند کاهش وزن و در عین حال حفظ سلامتی کمک می‌کنند. به محض آنکه مسلح به این فهرست غذایی شدید، می‌توانید جهت خرید به خواربار فروشی بروید.
دوشنبه، 25 مرداد 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
مواد غذایی که موجب می‌شوند احساس سیری به شما دست دهد
 مواد غذایی که موجب می‌شوند احساس سیری به شما دست دهد

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

مواد غذایی که موجب می‌شوند احساس سیری به شما دست دهد، به روند کاهش وزن و در عین حال حفظ سلامتی کمک می‌کنند. به محض آنکه مسلح به این فهرست غذایی شدید، می‌توانید جهت خرید به خواربار فروشی بروید.
مواد غذایی که موجب احساس سیری در شما می‌شوند، با میزان کالری کمتری که دارند، یک تدبیر و حیله‌ی رژیمی به نظر می‌رسند، با این حال، بهترین راه برای فرو نشاندن گرسنگی و در عین حال تحت کنترل قرار دادن و حفظ وزن‌تان می‌باشند. البته توجه داشته باشید که چنین مواد غذایی همچنین در حجم خود مقادیر مشخصی کالری دارند. به هنگام انتخاب مواد غذایی، حتماً بایستی از آنهایی که میزان بالایی کالری انرژی را در کمترین حجم تأمین می‌سازند، اجتناب کنید. برای درک بیشتر و بهتر آن، مثالی می‌زنیم. نصف فنجان بادام زمینی شور دارای 438 کالری است از سوی دیگر، نصف فنجان کلم بروکلی خام تنها 15 کالری دارد. با خوردن کلم بروکلی احساس سیری به شما دست می‌دهد، با این حال، ممکن است با خوردن بادام زمینی به میزان حدوداً ده برابر بیشتر از کلم بروکلی همان احساس سیری به شما دست دهد.

مواد غذایی سالمی که موجب احساس سیری در شما می‌شوند

مواد غذایی که موجب بوجود آمدن احساس سیری درشما می‌شوند، آنهایی هستند که سرشار از آب و فیبر خوراکی می‌باشند. این مواد غذایی به طور معمول کالری‌های کمتری دارند. مواد غذایی می‌توانند عمدتاً به دو نوع تقسیم شوند، به عبارتی مواد غذایی که قند خون را ثابت نگه می‌دارند و مانع از میل و هوس به خوردن می‌شوند و مواد غذایی که موجب تحریک متابولیسم (سوخت و ساز) شده به طوری که کالری‌ها سریعتر سوزانده می‌شوند.

سیب

گفته می‌شود که سیب منبعی غنی از پکتین که فیبر محلولی است، می‌باشد. این میوه شکم پر کن بوده و به آرامی هضم می‌شود و به همین دلیل فرد احساس سیری می‌نماید. از اینرو، بایستی آن را بخشی از رژیم غذایی کم کالری خود سازید. این میوه همچنین آب فراوانی داشته، در نتیجه پس از خوردن یک عدد سیب که یک میان وعده‌ی کم کالری است، احساس سیری خواهید کرد.

تخم مرغ

چنانچه قصد کنید از خوردن یک نان شیرینی برای صبحانه صرف نظر نمایید، در عوض می‌توانید مواد غذایی سالمتری مانند تخم مرغ را که سرشار از پروتئین است را بجای آن مصرف کنید. محتوای بالای پروتئینی آن برای مدت طولانی شما را سیر نگاه خواهد داشت. پروتئین همچنین از افزایش شدید قند خون که اغلب مسئول میل شدید به خوردن است، جلوگیری می‌کند.

لوبیا

لوبیا سرشار از کوله سیستوکینین، یعنی هورمون گوارشی و مهار کننده‌ی طبیعی اشتها است. تحقیقات همچنین نشان داده است که لوبیا سطوح قند خون را حفظ کرده و در نتیجه قادر به رفع گرسنگی برای مدت زمانی طولانی خواهد بود. در عین حال، مزیت دیگر خوردن لوبیای با فیبر بالا، پایین آوردن سطوح کلسترول در بدن است.

ماهی

ماهی‌هایی مانند ماهی آزاد، ماهی تن، ماهی خال مخالی، شاه ماهی، و ساردین غنی از اسیدهای چرب امگا 3 بوده که نه تنها سطوح کلسترول در بدن را کاهش می‌دهند، بلکه سوخت و ساز بدن را نیز تسریع می‌سازند. ماهی علاوه بر داشتن اسید، از جمله مواد غذایی با پروتئین بالا و چربی پایین به حساب می‌آید، از اینرو بهترین فوائد آنها در کبابی و یا بخار پز شدن‌شان حاصل می‌شود.

سالاد

سالاد به عنوان مواد غذایی شکم سیر کن کم کالری در نظر گرفته می‌شوند. معروف است که سالاد حجم وعده‌ی غذایی را بیشتر کرده که این امر موجب سیر نگه داشتن شما با کالری‌های بسیار کمتر می‌شود. تحقیقات همچنین به این واقعیت اشاره دارند که افرادی که وعده‌های غذایی خود را با سالاد سبزیجات کم کالری آغاز می‌کنند، در مقایسه با کسانی که از خوردن سالاد صرف نظر می‌کنند، کالری کمتری مصرف می‌نمایند.

غلات کامل یا سبوس‌دار

فهرست مواد غذایی کم کالری، غلات کاملی مانند جوار (jowar) (نام هندی سورگوم یا ذرت خوشه‌ای)، باجرا (bajra)، راگی (ragi)، گندم و غیره را شامل می‌شود که حاوی کربوهیدراتهای پیچیده‌ای بوده که به هنگام شکسته شدن در طول عمل هضم، گلوکز را به آرامی رها می‌سازند. گلوکز به حفظ سطوح قند خون کمک کرده و همچنین به مقابله با هوس خوردن قند کمک می‌نماید. همچنین گفته می‌شود، این غلات منبعی غنی از فیبر و ویتامین B می‌باشند که نقش مهمی در کنترل متابولیک ایفاء می‌کنند.

گلابی
گلابی ماده‌ی غذایی است که موجب کاهش وزن شما می‌شود. گلابی حتی سیب را در این مقوله شکست می‌دهد، به این دلیل که یک گلابی متوسط حاوی حدوداً 6 گرم فیبر است که بر خلاف آن، سیبی با همین اندازه تنها حاوی 3 گرم فیبر می‌باشد. گلابی مانند سیب همچنین حاوی پکتین بوده که موجب پر شدن شکم و انجام شدن آرام عمل هضم می‌شود.

محصولات لبنی کم چرب
مواد غذایی کم چربی که به شما احساس سیری می‌دهند، محصولات لبنی می‌باشند. فهرست مواد غذایی کم چرب شامل ماست کم چرب، پنیر، پنیر لور، شیر بی چربی و غیره است. این محصولات همچنین منبع خوبی از کلسیم می‌باشند که به شکسته شدن سلول‌های چربی کمک کرده و در نهایت منجر به کاهش وزن می‌شوند.

ذرت بو داده

پاپ کورن نه تنها یک ماده‌ی غذایی کم کالری است، بلکه، موجب می‌شود سریعتر احساس سیری نمایید و به دلیل آنکه شکم پر کن می‌باشد، میان وعده‌ی خوبی به حساب می‌آید. پاپ کورن در مقایسه با دیگر اسنکها یا میان وعده‌هایی مانند چیپس سیب زمینی و یا چوب شور، یک ماده‌ی غذایی کم کالری می‌باشد. در نتیجه، هنگامی که میل شدید به خوردن تنقلات با کالری زیاد دارید، می‌توانید بجای آن پاپ کورن را برگزینید.
نوشیدنی‌های کم کالری مانند آب نارگیل، دوغ، سوپ، و غیره، همچنین می‌توانند در این فهرست جای گیرند. با این مواد غذایی شما قادر خواهید بود متابولیسم بدن خود را افزایش دهید و در این فرآیند همچنین مقداری از وزن‌های اضافی خود را کاهش دهید. در عین حال، این مواد غذایی همچنین خواص مخصوص به خود در سلامت را دارا می‌باشند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.