الحدائق الناضره في احكام العترة الطاهرة

علامه محدث و اخباري، محقق كبير فقيه عالي مقام مشهور به صاحب حدائق در قريه اي بنام دراز» از توابع بحرين در سال 1107 ه‍.ق چشم به جهان گشود و تحت تربيت پدري صالح، كريم و صاحب نام در تجارت، رشد كرده و به مقام علمي والائي دست يافت. شيخ از بحرين به شيراز سفر كرده و در اواخر عمر در شهر مقدس كربلا اقامت کرد و وظائف شرعيه و زعامت ديني مردم كربلا و اطراف را عهده دار شد. از جمله فعاليت هاي شيخ در اين دوره پاسخ به سوالاتي بود كه از شهرهاي
جمعه، 1 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
الحدائق الناضره في احكام العترة الطاهرة
الحدائق الناضره في احكام العترة الطاهرة
الحدائق الناضره في احكام العترة الطاهرة

نويسنده: محمدرضا ضميري
مؤلّف:
شيخ يوسف بحراني درازي (م 1186 ه.ق)
زندگي نامه و اظهار نظرها:
علامه محدث و اخباري، محقق كبير فقيه عالي مقام مشهور به صاحب حدائق در قريه اي بنام دراز» از توابع بحرين در سال 1107 ه‍.ق چشم به جهان گشود و تحت تربيت پدري صالح، كريم و صاحب نام در تجارت، رشد كرده و به مقام علمي والائي دست يافت. شيخ از بحرين به شيراز سفر كرده و در اواخر عمر در شهر مقدس كربلا اقامت کرد و وظائف شرعيه و زعامت ديني مردم كربلا و اطراف را عهده دار شد. از جمله فعاليت هاي شيخ در اين دوره پاسخ به سوالاتي بود كه از شهرهاي اطراف به دست شيخ مي رسيد و شيخ به زيبايي جواب مي دادند. اين سؤالات به نام همان شهرها به چاپ رسيده است. بين شيخ و مرحوم وحيد بهبهاني مناظرات علمي عميقي دائر شده بود كه سيد حسن صدر در كتاب «بغية الوعاة» به پاره اي از آنها اشاره كرده است. اين مناظرات نشان از جايگاه علمي و معنوي شيخ دارد.
استادان:
شيخ احمد بلادي بحريني، شيخ محمود ماحوزي، شيخ عبدالله بلادي بحراني، سيد عبدالله علوي بحراني، محمد رفيع بن فرج.
شاگردان:
ابو علي حائري، ميرزا ابو القاسم قمي، سيد احمد طالقاني، سيد عبد الباقي خاتون آبادي، شيخ حسن سبزواري، سيد شمس الدين مرعشي حسيني، سيد مهدي بحر العلوم، سيد ميرزا مهدي شهرستاني... .
تأليفات:
چهل حديث در مناقب حضرت علي ـ عليه السّلام ـ ، اعلام القاصدين الي مناهج اصول الدين، جليس الحاضر أنيس المسافر، تدارك المدارك، حدائق الناضره في احكام العتره الطاهره، سلاسل الحديد في الاتقييد ابن ابي الحديد، الشهاب الثاقب في بيان معني الناصب، الصوارم القاصمه، ... .
معرفي اجمالي كتاب:
كتاب حدائق الناضره مجموعه اي فقهي در فرائض و سنن بوده و شامل اكثر فروعات فقهي مي باشد. اين كتاب در بين فقهاء از جايگاه ويژه اي برخوردار است. و هيچ فقيهي از اين كتاب بي نياز نمي باشد. مؤلّف استدلال هاي خود را با تحقيقي لطيف و با تمسك به قرآن و احاديث اهل بيت بيان فرموده و در ذيل هر مسئله و حكمي همه احاديث وارده از ائمه ـ عليهم السّلام ـ و آيات مربوطه را آورده اند و در پايان فتوا و نظر خود را با استدلال عميق و لطيف بيان مي فرمايند. حدائق الناضره در باب بندي و ترتيب و استدلال از جمله كتابهاي مهم به شمار مي آيد. فقهاي متأخرين در مهارت شيخ در فقه به خصوص در حدائق الناضره در شگفتي مانده و مطالعه اين كتاب را هميشه به شاگردان خود سفارش مي كنند. در اين كتاب كه شامل همه ابواب فقه مي باشد همه نصوص متعلق به هر مسئله و همه اقوال فقهاي قبل از مؤلف كتاب آورده شده است.
شروح و تعليقات:
حواشي زياد و مختلفي بر اين كتاب نوشته شده است كه از جمله آنها حاشيه خود مؤلف و حاشيه سيد علي طباطبائي شاگرد مؤلّف مي باشد. تتمه حدائق الناضره هم در دو جلد به نام تتمة الحدائق الناضره بوسيله شيخ حسن آل عصفور به نگارش در آمده است.
وضعيت نشر:
اين كتاب در 25 جلد به زبان عربي از طرف انتشارات جامعه مدرسين حوزه علميه قم در سال 1363 ه‍.ش به چاپ رسيده است.[1]

پى نوشت ها:

[1] . مقدمه و متن كتاب حدائق الناضره في احكام العتره الطاهره.

منبع: مرکز مطالعات و پژوهش هاي فرهنگي حوزه علميه

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.