التنقيح في شرح العروة الوثقي

ايشان در شب نيمه رجب در شهر خوي ديده به جهان گشود. وي بعد از گذراندن مقدمات در سيزده سالگي به نجف اشرف رهسپار شد و دروس سطح را از محضر پدر بزرگوارش آقا سيد علي اکبر خوئي، حاج ميرزا فرج الله تبريزي، سيد علي کازروني و ميرزا محمود شيرازي فرا گرفت. او همچنين از دروس خارج فقه و اصول استاداني چون: شيخ الشريعه اصفهاني، حاج شيخ مهدي مازندراني، ميرزاي نائيني، آقا ضياء عراقي و شيخ محمد حسين اصفهاني بهره مند شد. سيد ابوالقاسم از شيخ
جمعه، 1 آذر 1387
تخمین زمان مطالعه:
موارد بیشتر برای شما
التنقيح في شرح العروة الوثقي
التنقيح في شرح العروة الوثقي
التنقيح في شرح العروة الوثقي

نويسنده:محمدرضا ضميري
مؤلف:
سيد ابوالقاسم خوئي (م 1413 ق).
زندگينامه و اظهار نظرها:
ايشان در شب نيمه رجب در شهر خوي ديده به جهان گشود. وي بعد از گذراندن مقدمات در سيزده سالگي به نجف اشرف رهسپار شد و دروس سطح را از محضر پدر بزرگوارش آقا سيد علي اکبر خوئي، حاج ميرزا فرج الله تبريزي، سيد علي کازروني و ميرزا محمود شيرازي فرا گرفت. او همچنين از دروس خارج فقه و اصول استاداني چون: شيخ الشريعه اصفهاني، حاج شيخ مهدي مازندراني، ميرزاي نائيني، آقا ضياء عراقي و شيخ محمد حسين اصفهاني بهره مند شد. سيد ابوالقاسم از شيخ محمدجواد بلاغي در علم کلام و تفسير، از سيد حسين بادکوبه اي در حکمت و فلسفه، از ميرزا علي آقا قاضي در اخلاق و از سيد ابوالقاسم خوانساري در رياضيات استفاده کرد.
به همت بلند اين مرجع بزرگ شيعه مراکز بزرگ تبليغي در نقاط مختلف جهان مانند نيويورک، لندن، بمبئي، کراچي، مالزي و چند مدرسه علميه در قم، نجف و مشهد تأسيس شده است [1].
شاگردان:
يکي از ويژگيهاي بارز حضرت آيت الله خوئي تربيت شاگردان بود که اينک در سراسر جهان پراکنده اند و به خدمت اشتغال دارند و تعدادي از آنها از مراجع مهم جهان اسلام به شمار مي آيند.
تأليفات مهم:
اجود التقريرات، البيان في تفسير القرآن، معجم رجال الحديث، مباني تکملة المنهاج، التنقيح، مستند عروة الوثقي، مصباح الفقاهة، محاضرات في اصول الفقه، دراسات في الاصول و....
معرفي اجمالي کتاب:
اين کتاب فقه استدلالي است که در واقع شرح کتاب عروة الوثقي سيد کاظم يزدي مي باشد. اين اثر تقرير درس حضرت آيت الله خوئي است که به قلم آقاي حاج ميرزا علي غروي تبريزي، يکي از شاگردان وي، نگاشته شده است. اين کتاب با مبحث طهارت شروع شده و مؤلف به بحث اجتهاد و تقليد نپرداخته است؛ زيرا اين بحث در مباحث اصولي استاد مطرح شده است؛ البته بعدها مبحث اجتهاد و تقليد بدان ضميمه شده و انتشار يافته است. از اين اثر تاکنون هشت جلد چاپ شده است. اين کتاب مرجع مهم براي محققان در حوزه هاي علميه شيعه است.
وضعيت نشر:
اين کتاب در هشت جلد به زبان عربي، به وسيله انتشارات دارالهادي للمطبوعات، در قم چاپ و منتشر شده است.

پی نوشت:

[1]. تاريخ فقه و فقها، ص 288.

منبع:کتابشناسي تفصيلي مذاهب اسلامي

تصاوير زيبا و مرتبط با اين مقاله




ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.