نکات مراقبت و نگهداری از باتری لیتیوم –یون

درست مثل اسید سرب، باتری‌های لیتیوم –یون نیز برای افزایش طول عمر نیاز به مراقبت دارند. در اینجا برخی از نکات مفید نگهداری از این باتری‌ها وجود دارد تا بیشترین استفاده را از باتری را بکنید.
چهارشنبه، 10 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
نکات مراقبت و نگهداری از باتری لیتیوم –یون
  نکات مراقبت و نگهداری از باتری لیتیوم –یون

 

مترجم: سعید علیزاده
منبع:راسخون



 

درست مثل اسید سرب، باتری‌های لیتیوم –یون نیز برای افزایش طول عمر نیاز به مراقبت دارند. در اینجا برخی از نکات مفید نگهداری از این باتری‌ها وجود دارد تا بیشترین استفاده را از باتری را بکنید.

چرا لیتیوم در ساخت باتری‌ها بسیار محبوب است؟

واقعیت این است که لیتیوم یکی از سبک‌ترین فلزات با غلظت انرژی و داشتن پتانسیل الکتروشیمیایی بالا، باعث می‌شود که برای ساخت باتری ایده‌آل باشد. یک باتری لیتیوم –یون یا Li-ion یکی از باتری‌های قابل شارژ بسیار محبوبی است که امروزه در بسیاری از گجت‌ها و ابزارها استفاده می‌شود. این باتری دارای مزایای بسیاری نسبت به باتری‌های نیکل –کادمیم سنتی و نیکل –متال هایبرید است. یک باتری لیتیوم –یونی از اثر حافظه رنج نمی‌برد، خالی شدن خود به خود آن کم است و چگالی انرژی بالاتر است. همچنین وزن آن کم است و در بسیاری از اشکال و اندازه‌ها موجود است. نوع جدیدتر از فن‌آوری باتری لیتیوم –پلیمر (Li-Po) این روزها در حال افزایش است، اما در ابزارهای سطح بالا استفاده می‌شود. احتمالش بسیار زیاد است که گوشی شما نیز با یک باتری لیتیوم –یونی کار می‌کند. برای به دست آوردن حداکثر پشتیبانی باتری و دراز شدن عمر آن، شما باید به خوبی از باتری لیتیوم –یون خود مراقبت کنید.

نکات مراقبت و نگه‌داری از باتری لیتیوم -یونی

در دماهای بالا و پایین شارژ نکنید.

باتری‌های لیتیوم –یون یک محدوده دمایی گسترده‌ای برای تخلیه (معمولا بین -20 تا 60 درجه سلسیوس) دارند، اما محدوده مجاز برای شارژ آن‌ها در محدوده دمایی محدودی (بین 0 تا 45 درجه سلسیوس) قرار دارد. برای بهترین عملکرد، توصیه می‌شود که شما در محدوده دمایی 10 تا 30 درجه سلسیوس باتری خود را شارژ نمایید. مقاومت داخلی باتری ممکن است در دمای 0 تا 5 درجه سلسیوس به دلیل دفعات شارژ زیاد افزایش یابد، اما هیچ تاثیری روی عملکرد باتری ندارد. با این حال، شارژ در دمای بالای 45 درجه سلسیوس تاثیری منفی بر عملکرد باتری خواهد داشت.

باتری را سریع‌تر از محدوده مشخص شده شارژ نکنید.

بسیاری از باتری‌های لیتیوم –یون استفاده شده در گوشی‌های هوشمند مدرن قابلیت شارژ سریع را دارا هستند. این مساله اغلب توسط تولیدکنندگان در هنگام طراحی شارژر گوشی مورد توجه قرار می‌گیرد. هنگام خرید شارژر تولفن همراه از یک فروشنده ثالث، مطمئن شوید که آن با دستورالعمل‌های کارخانه سازنده گوشی و رتبه‌بندی قدرت مطابقت دارد. عدم پایبندی به این دستورالعمل ممکن است باعث طولانی شدن زمان شارژ شود. در موارد شدیدتر، عملکرد باتری نیز ممکن است تحت تاثیر قرار گیرد.

فقط از شارژر اصلی یا مارک‌دار استفاده کنید.

شارژرهایی با کیفیت پایین که شما از خیابان می‌خرید فاقد وظیفه محافظتی داخلی مانند محافظت در برابر شارژ بیش از حد هستند. این ممکن است سبب آسیب رساندن به باتری و همچنین منجر به پشتیبانی ضعیف باتری شود. اگر نمی‌توانید که شارژر اصلی تهیه نمایید، در این صورت باید یک شارژر مارک‌دار با کیفیت بالا خرید کنید. صرفه‌جویی چند تومانی در حین خرید شارژر ممکن است در دراز مدت پر هزینه واقع شود.

باتری تحت فشار نباشد

باتری‌های لیتیوم –یون، به‌ویژه آنهایی که در لپ تاپ‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند، تخلیه سطحی را ترجیح می‌دهند. تا زمانی که لپ تاپ خودش کاملا خاموش نشده است از در آوردن باتری خودداری کنید. اگر شما هر روز باتری لپ تاپ یا گوشی خود را خارج می‌کنید، در این صورت شما شاهد کاهش اندکی در پشتیبانی باتری خواهید بود. همچنین خودداری از استفاده از باتری در دماهای بالا، ممکن است عملکرد آن‌را کاهش دهد. تولیدکنندگان عمر باتری را با تعداد چرخه‌های شارژی که می‌تواند بدون از دست دادن بیش از حد ظرفیت شارژ در خود حفظ کند اندازه می‌گیرند. آن‌ها یک چرخه شارژ را به عنوان مجموع جزئی یا تخلیه کامل 100% باتری می‌نامند. بنابراین اگر شما شارژ باتری را تا 50درصد پایین بیاورید و سپس آن‌را به‌طور کامل شارژ کنید، همان چرخه را تکرار کنید، در این صورت فرض بر این است که یک چرخه کامل شارژ انجام گرفته است.

باتری تازه را چندبار کاملا شارژ و خالی کنید.

این بر خلاف نکات ذکر شده در بالا است، اما یک باتری لیتیوم –یون بعد از 3 تا 5 بار شارژ کامل و خالی شدن به ظرفیت کامل خود می‌رسد. نیازی نیست که بعدا به باتری فشار آوریم. با این حال، شما باید در طول 2 تا 3 ماه یکبار باتری را کاملا خالی کنید تا آن‌را کالیبره نگه دارید.

هرگز باتری خود را متصل به پریز برق AC در همه زمان نگه ندارید.

شما هرگز نباید باتری را 100% شارژ کرده و آن‌را همچنان متصل به برق نگه دارید. اگر این کار رو هر روز انجام دهید، در این صورت باتری قابلیت نگه‌داری شارژ را از دست خواهد داد. شما این را در یک دوره از زمان خواهید دید، اما بعد از آن دیر خواهد شد. شما نمی‌توانید عملکرد باتری لیتیوم –یون به تحلیل رفته را به حالت اول برگردانید.

باتری را در شارژ 40% و در دمای اتاق نگه دارید. (بسیار مهم)

اگر بیرون می‌روید و گجت خود را همراه باتری لیتیوم –یون در خانه ترک می‌کنید، در این صورت باتری را باید در مکانی خنک نگه دارید. برخی ممکن است توصیه کنند که آن‌را خنگ نگه دارید، اما بهترین کار این است که این توصیه را نادیده بگیرید. تعدادی از تولیدکنندگان توصیه‌هایی بر خلاف خنک نگه داشتن می‌کنند. باتری‌ها در طول زمان شارژ خود را از دست می‌دهند. بنابراین، اگر شما باتری را با مقدار شارژ خیلی کم رها کنید در این صورت بعد از تمام شدن کل شارژ به خواب فرو خواهد رفت و با شارژر عادی مجددا شارژ نخواهد شد تا زمانی که آن‌را به یک مرکز حرفه‌ای خدمات باتری ببرید.

برخورد با بدترین سناریو

اگر یک باتری لیتیوم –یون بیش از حد گرم شود به احتمال زیاد از کار افتاده و به صورت خود به خود آتش خواهد گرفت. بلافاصله، آن‌را به دور از مواد اشتعال‌زا مانند سیلندر گاز، بنزین، باروت و ... منتقل کنید. آن‌را بر روی یک سطح غیرقابل احتراق انتقال دهید و اجازه دهید بسوزد. ممکن است بخواهید به کمک آب، آتش را خاموش کنید اما نمی‌توانید باتری و دستگاه را نجات دهید. ایمنی خودتان در درجه اول قرار دارد.
باتری‌ها از لحظه‌ای که از کارخانه خارج می‌شوند به صورت بسیار آرام شروع به از دست دادن قابلیت نگه‌داری شارژ می‌کنند. بنابراین انتظار نداشته باشید که به مدت یک دهه عمر کنند. اگر خوش شانس باشید و از باتری خود مراقبت به عمل آورید، ممکن است به مدت 5 سال عمر کند نه بیشتر از آن. همچنین، گاهی اوقات، دنبال کردن این دستورالعمل‌ها به‌خصوص خودداری از خالی کردن کامل باتری ممکن نیست، تعداد موارد کمی خالی کردن کامل شارژ آسیب جدی وارد نخواهد کرد. اما بالاخره، باتری‌ها برای استفاده‌های قابل حمل ساخته شده‌اند. حتی اگر شما از آن‌ها استفاده نکنید در نهایت از بین خواهند رفت.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
موارد بیشتر برای شما