آشنایی با اکو سیستم اقیانوس (2)

منطقه‌ی مغاکی : این منطقه از منطقه‌ی ژرفی در عمق حدوداً 4000 متر (13123 فوت) تا عمق حدوداً 6000 متری (19685 فوتی) گسترده شده است. نور خورشید به این منطقه نفوذ نمی‌کند. به خاطر هوای سرد و کمبود مواد غذایی عده‌ی
چهارشنبه، 10 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: حجت اله مومنی
موارد بیشتر برای شما
آشنایی با اکو سیستم اقیانوس (2)
  آشنایی با اکو سیستم اقیانوس - 2
 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون

 
منطقه‌ی مغاکی : این منطقه از منطقه‌ی ژرفی در عمق حدوداً 4000 متر (13123 فوت) تا عمق حدوداً 6000 متری (19685 فوتی) گسترده شده است. نور خورشید به این منطقه نفوذ نمی‌کند. به خاطر هوای سرد و کمبود مواد غذایی عده‌ی خیلی کمی از گونه‌ها در این منطقه وجود دارند.
گونه‌های گیاهی حمایت شده : به خاطر فقدان نور، هیچ گیاهی در این منطقه وجود ندارد.
گونه‌های حیوانی حمایت شده : قلابچه ماهی اعماق دریا، ماهی مرکب غول پیکر و بلعنده سیاه. بیشتر این گونه‌ها آواره‌های قابل گسترش، دهان بزرگ، دندان‌های تیز و شکم بسیطی دارند. بسیاری از آنها چشم ندارند.

منطقه‌ی هادال پلاژیک :

این منطقه از منطقه‌ی مغاکی در عمق حدوداً 6000 متری (19685 فوتی) تا بستر اقیانوس گسترده شده است. نور خورشید به این منطقه نفوذ نمی‌کند. سطح مواد غذایی این منطقه خیلی پایین است و علاوه بر آن دما نیز پایین است. به خاطر چنین شرایط زندگی غیر متجانس، گونه‌های خیلی معدودی در این منطقه زنده می‌مانند.
گونه‌های گیاهی حمایت شده : به خاطر فقدان نور، هیچ گیاهی در این منطقه وجود ندارد.
گونه‌های حیوانی حمایت شده : خیار دریایی، کرم لوله‌ای، افعی ماهی، چتر دریایی، ماهی دم موش، ماهی لیپارد و ده پا. بیشتر موجودات در این منطقه چشمان خیلی بزرگی دارند و فاقد رنگ پوست هستند.

محیط دریا بن :

منطقه‌ی دریا بن برای اقیانوس شامل کف اقیانوس، لایه شامل رسوبات و زیر لایه‌های آن است. حیواناتی که در این منطقه زندگی می‌کنند منسوب به دریا بن هستند. طبقه بندی منطقه‌ی دریا بن بسته به عمق به صورت زیر است :

منطقه‌ی کرانه‌ای :

این بخشی از اقیانوس است که نزیک کف است. هم چنین به آن منطقه‌ی جزر و مدی گفته می‌شود. جزر و مدی به معنای منطقه‌ای است که در آن خشکی و دریا همگرا می‌شوند. به خاطر تناسب آن با آب، این منطقه می‌تواند انواع مختلفی از لند فرم‌ها را داشته باشد. به خاطر حضور آب، اکسیژن، نور خورشید، مواد مغذی و رطوبت، انواع مختلفی از گونه‌ها در این منطقه زندگی می‌کنند.
گونه‌های گیاهی حمایت شده : جلبک دریایی، جلبک سبز.
گونه‌های حیوانی حمایت شده : میگو، صدف دو کفه‌ای، ستاره دریایی، صدف، خرچنگ نعل اسبی، کرم‌ها، نرم تنان، خار پوستان، ستاره شکننده، شقایق نعمان، بلنی سیاه رو، حلزون، خارپشت دریایی، صدف خوراکی، زوپلانکتون، دو کفه‌ای‌ها، گل تلفونی.

منطقه‌ی زیر کرانه‌ای :

این منطقه‌ای از اقیانوس، زیر منطقه‌ی کرانه‌ای است. فشار مداوم، دما و مقدار منصفانه‌ی نور خورشید، این منطقه را برای اکثریت گونه‌های اقیانوسی بسیار مطلوب ساخته است. این منطقه می‌تواند به منطقه‌ی زیر جزر و مدی نیز منسوب باشد.
گونه‌های گیاهی حمایت شده : گونه‌ی ماکروسیست، هادسون، جلبک قرمز، جلبک صخره‌ای، گونه‌ی نروسیست.
گونه‌های حیوانی حمایت شده : خار پشت، قلم دریایی، ماهی کلپ، صدف، اسفنج، خرچنگ، گل تلفونی، چیتون، ماهی صخره‌ای، ماهی ستاره، دلار شن و ماسه، صدف خوراکی، شقایق نعمان.
نریتیک (وابسته به منطقه یا کمربند ساحلی) : این منطقه همانند منطقه‌ی زیر کرانه‌ای است. آن منطقه‌ای است که شامل آب‌های کم عمق است. این منطقه مقدار خیلی خوبی از نور خورشید را دریافت می‌کند و غنی از مواد مغذی است به همین دلیل فرآیند فوتو سنتز به راحتی انجام می‌شود.
مناطق زیرین منطقه‌ی دریا بن به ترتیب مناطق ژرفی، مغاکی و هادال هستند. آنها همانند مناطق ژرف پلاژیک، مغاک پلاژیک و هادال پلاژیک هستند که در بالا توضیح داده شد. گونه‌های حیوانی که در این منطقه زندگی می‌کنند می‌توانند در مقابل فشار عظیم آب مقاومت کنند. با وجود دید کم، گونه‌های این منطقه توانایی این را نیز دارند تا خود را استتار کنند و از شکارچیان در امان بمانند.

واقعیاتی در مورد اکو سیستم اقیانوسی :

• اکو سیستم اقیانوسی، منطقه‌ی پلاژیک نیز نامیده می‌شود.
• اقیانوس‌ها بیش از 70 درصد سطح زمین را پوشش داده‌اند.
• زندگی گیاهی و حیوانی برای زنده ماندن وابسته به یکدیگر هستند. این یعنی این که چگونه تعادل اکولوژیکی در این اکو سیستم حاصل می‌شود.
• آن بزرگ‌ترین اکو سیستم اجتماعی روی کره‌ی زمین است.
• پلانکتون‌ها گیاهان ریز جاندار در اقیانوس هستند که همراه با جریان اقیانوس در حرکت دائمی و مداوم هستند.
• در حدود 90 درصد از اقیانوس متعلق به منطقه‌ی تاریک است که به منطقه‌ی افوتیک نیز مشهور است. هیچ نور خورشیدی به این منطقه نفوذ نمی‌کند.
• حیوانات کوچک‌تر، از موجودات ریز جاندار نظیر پلانکتون‌ها تغذیه می‌کنند و در عوض توسط حیوانات نسبتاً بزرگ‌تر خورده می‌شوند. یک مثال در این مورد، کریل پلانکتونی است که پلانکتون‌های دیگر را می‌خورد و توسط گونه‌های بزرگ‌تر خورده می‌شود.
• کشش جاذبه‌ی ماه و خورشید بر آب اقیانوس تأثیر می‌گذارند. این موجب می‌شود که اقیانوس جزر و مد داشته باشد چون کره‌ی زمین حرکت ثابتی دارد.
• مسیرهای اقیانوسی به طور گسترده توسط شرکت‌ها، به عنوان مسیرهای حمل و نقل برای انتقال محصولات‌شان مورد استفاده قرار می‌گیرند.
• در حدود 97 درصد از کل آب کره‌ی زمین در اقیانوس‌ها جای گرفته است.
• نمک دار بودن (سهم نمک در آب) در اکو سیستم‌های دریایی مختلف فرق می‌کند.
• برخی از بزرگ‌ترین وال‌های دنیا از گونه‌های ویژه‌ای در منطقه‌ی ژرف پلاژیک تغذیه می‌کنند.

تقسیمات اقیانوسی مهم :

اقیانوس کره‌ی زمین به دو تقسیمات اقیانوسی مهم تقسیم می‌شود. آنها به ترتیب نزولی اندازه‌ی خود در زیر آورده شده‌اند :
• اقیانوس آرام : آن شامل اقیانوس‌های آرام شمالی و جنوبی است که توسط خط استوا تقسیم شده‌اند.
• اقیانوس اطلس : آن شامل اقیانوس‌های اطلس شمالی و جنوبی است که توسط خط استوا تقسیم شده‌اند.
• اقیانوس هند : این اقیانوس توسط قاره‌ی آسیا از شمال، قاره‌ی آفریقا از جنوب، استرالیا از شرق و قطب جنوب از جنوب، احاطه شده است.
• قطب جنوب : آن شامل اقیانوس‌هایی در حدود مدار 60 درجه و در اطراف قطب جنوب است.
• شمالی : آن چهارمین اقیانوس بزرگ است و فقط شامل دریای بالای قطب شمال است.
اگر چه اقیانوس‌ها چنین سطح بزرگی از کره‌ی زمین را پوشش داده‌اند اما ما در مورد اکو سیستم‌های اقیانوسی خیلی کم می‌دانیم. زیبایی و غنای آن بی‌همتا است. اما به طور شگفت انگیز، آن بخشی از طبیعت ما است که هنوز کشف نشده باقی مانده است.



مقالات مرتبط
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.