استریل کردن با حرارت خشک

استریل کردن با حرارت خشک یکی از قدیمی‌ترین روش‌هایی است که برای بهداشتی و ضد عفونی کردن مواد به کار می‌رود. در اینجا اطلاعاتی را در مورد این فرآیند برای شما فراهم کرده‌ایم.
دوشنبه، 15 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
استریل کردن با حرارت خشک
استریل کردن با حرارت خشک

 

مترجم : بهروزی
منبع: راسخون



 

استریل کردن با حرارت خشک یکی از قدیمی‌ترین روش‌هایی است که برای بهداشتی و ضد عفونی کردن مواد به کار می‌رود. در اینجا اطلاعاتی را در مورد این فرآیند برای شما فراهم کرده‌ایم.
باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و هاگ‌ها، بیماری زاهایی هستند که هر وقت شرایط را مطلوب یافتند رشد می‌کنند. استریل کردن فرآیندی است که در آن هدف، از بین بردن و یا خنثی کردن بیماری زاهای مضر از هر نوع سطح، مواد غذایی، تجهیزات پزشکی و یا هر ماده‌ی دیگر است. عبارت "استریل کردن با حرارت خشک" به فرآیند بهداشتی کردن مواد و یا عاری کردن آنها از این بیماری زاها با استفاده از حرارت، اشاره می‌کند.

استریل کردن با حرارت خشک چیست؟

این روش عموماً در صنایع به کار می‌رود و شامل از بین بردن بیماری زاهای مضر با قرار دادن مواد در معرض بخار هوای گرم شده، با کمی رطوبت و یا عدم رطوبت، به مدت زمانی طولانی است. حرارت توسط ماده‌ جذب می‌شود و ماده از طریق انتقال گرما استریل می‌شود. حرارت ابتدا به لایه‌های سطحی نفوذ می‌کند. بعد از آن به تدریج به لایه‌های عمیق‌تر ماده نفوذ می‌کند. بعد از مدت زمان مشخصی، کل ماده به دمای بالاتری می‌رسد. بیماری زاها در نتیجه‌ی انعقاد پروتئین ناشی از گرما، از بین می‌روند.
این نوع استریل کردن فقط برای موادی به کار می‌رود که می‌توانند دمای بالا را تحمل کنند. گزارشاتی وجود دارند که نشان می‌دهند رومیان از این روش استریل کردن در روندهای پزشکی و جراحی خود استفاده می‌کردند. وقتی تمدن‌ها اهمیت بهداشت و استریل کردن را دریافتند، روش‌های جدیدتری طبق وسایل موجود در آن زمان‌ها کشف شد. ابزار پزشکی مثل سوزن‌های زیر جلدی عموماً به روش حرارت خشک استریل می‌شوند.
معمولاً در فرآیند استریل کردن با حرارت خشک، ماده در معرض هوای گرم شده در دمای 160 درجه سانتی گراد به مدت 2 ساعت و در دمای بالاتر 170 درجه سانتی گراد فقط به مدت 1 ساعت قرار می‌گیرد. مواد یا ابزاری که استریل می‌شوند باید قبل از این که در اجاق استریل کردن قرار گیرند، خشک باشند. یکی از مهم‌ترین جنبه‌های این روش این است که حرارت دهی باید یکنواخت باشد و دمای مداوم باید حفظ شود. هم چنین اجاق خودش باید به طور متناوب تمیز شود. گاهی اوقات، قبل از این که مواد را در اتاق استریل کردن قرار دهند، فویل یا پارچه‌ی چیتی را به دور آنها می‌پیچند.
استریل کردن با حرارت خشک

انواع :

حرارت از طریق هدایت یا انتقال، در داخل اتاق حرکت می‌کند. بنابراین هوای گرم به بالا می‌رود و هوای سردتر به پایین می‌آید و جایگزین آن می‌شود. بر اساس این جنبه، دو روش وجود دارند که به کار گرفته می‌شوند؛ یکی روش استریل کردن بر حسب هدایت کششی یا جاذبه‌ای و دیگری روش استریل کردن بر حسب هدایت مکانیکی.
در هدایت جاذبه‌ای، هدایت یا انتقال هوای گرم، تحت جاذبه رخ می‌دهد چون هوای گرم و سبک‌تر بالا می‌رود و هوای سرد و سنگین‌تر پایین می‌آید. این روند انتقال یا هدایت، کند است؛ زمان بسیار زیادی طول می‌کشد تا دمای یکنواختی به دست آید.
هدایت مکانیکی شامل انتقال اجباری هوای گرم با استفاده از دمنده‌ها است. این روند نسبت به قبلی، کارآمدتر و موثرتر است و به طور گسترده برای استریل کردن ابزار جراحی پزشکی به کار می‌رود چون بهداشت این ابزار باید در سطح بالایی حفظ شود.
برای جمع بندی می‌توان گفت، روش‌های استریل کردن با حرارت خشک نقش بسیار مهمی در صنایع پزشکی و یا دارویی دارند که مزیت و امتیازی در مورد امنیت و خلوص محصولات آنها است. سطح استریلیزاسیون کسب شده، با سطح اطمینان استریل، اندازه گیری می‌شود که یک روش احتمالی برای اندازه گیری استریلیزاسیون در محصولات است. علاوه بر این، روش‌های استریل کردن دیگر شامل قرار دادن مواد در معرض پرتو، فشار بالا، فیلتر و تصفیه و استفاده از مواد شیمیایی هستند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.