انرژی پتانسیل شیمیایی: تعریف و مثال‏ها

به عبارت ساده، انرژی پتانسیل شیمیایی، انرژی ذخیره شده در اتم‏ها و پیوندهای شیمیایی بین آن‏ها می‏باشد. در این‏جا با کمک مثال‏ها، مفهوم بهتری از این نوع انرژی را ارائه می‏دهیم.
سه‌شنبه، 16 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
انرژی پتانسیل شیمیایی: تعریف و مثال‏ها
انرژی پتانسیل شیمیایی: تعریف و مثال‏ها

 

مترجم: سهیلا حاجی‏زاده
منبع: راسخون



 

به عبارت ساده، انرژی پتانسیل شیمیایی، انرژی ذخیره شده در اتم‏ها و پیوندهای شیمیایی بین آن‏ها می‏باشد. در این‏جا با کمک مثال‏ها، مفهوم بهتری از این نوع انرژی را ارائه می‏دهیم.
سوخت‏هایی مانند زغال سنگ هیدروکربن‏هایی هستند که (شامل تنها کربن و هیدروژن) در هوا سوخته و به ترکیبات ساده‏تری تجزیه می‏شوند. بنابراین، انرژی پتانسیل شیمیایی موجود، همراه با انرژی نوری، حرارت را آزاد می‏کند که به طور همزمان تولید می‏گردد. این امر دلیل آن چیزی است که باعث می‏شود درخشش آتش همراه با سوختن آن می‏باشد.
انرژی پتانسیل می‏تواند به عنوان انرژی که یک جسم درون خودش ذخیره می‏کند، تعریف گردد. هنگام بلند کردن یک جسم از محل آن، انرژی ذخیره شده وجود دارد. این انرژی به منظور انجام کار به صورت انرژی پتانسیل آزاد می‏گردد. چندین شکل از انرژی پتانسیل مانند پتانسیل گرانشی، الاستیک، هسته‏ای و شیمیایی وجود دارد. انرژی شیمیایی اشاره به انرژی دارد که مسئول نگه داشتن اتم‏ها همراه با هم در مولکول‏ها می‏باشد. با توجه به این، پیوندهای شیمیایی به عنوان مکان‏های ذخیره‏سازی برای انرژی پتانسیل در نظر گرفته می‏شوند.

انرژی پتانسیل شیمیایی چیست؟

انرژی پتانسیل انرژی است که در پیوندهای اتم‏ها و مولکول‏های یک ماده ذخیره می‏گردند. این انرژی ذخیره شده هنگامی که ماده تحت یک واکنش شیمیایی قرار می‏گیرد و پیوندها شکسته می‏شود، آزاد می‏گردد. مشاهده شده که انرژی پتانسیل شیمیایی موجود در بسیاری از ترکیبات طبیعی و ساخته‏ی دست بشر وجود دارد.
اتم‏هایی که به شدت با هم پیوند خورده‏اند (پیوندهای یونی یا کوالانسی) دارای انرژی پتانسیل شیمیایی پایینی در مقایسه با آن دسته از اتم‏هایی که دارای پیوندهای ضعیف‏تر هستند، می‏باشند. به همین دلیل، برای شکستن پیوندهای قوی‏تر، میزان بیشتری از انرژی خارجی مورد نیاز می‏باشد. در حالی که در مورد پیوندهای ضعیف‏تر (مانند پیوند وان در وال) انرژی کمتری برای شکستن مورد نیاز می‏باشد.
علاوه بر این، یک انتشار انرژی برای تشکیل این پیوندها بین اتم‏ها وجود دارد. در این‏جا، حفاظت از انرژی وجود دارد (به عنوان مثال انرژی نه ایجاد می‏شود و نه از بین می‏رود). همانطور که مقدار زیادی از انرژی برای شکستن پیوندهای قوی وجود دارد، انرژی زیادی برای تشکیل آن‏ها آزاد می‏گردد. به طور مشابه، هنگامی که پیوندهای ضعیف تشکیل می‏گردد، انرژی کمی آزاد می‏گردد.

مثال‏ها

در واکنش شیمیایی انجام گرفته در مورد سوخت خودرو، انرژی پتانسیل شیمیایی به انرژی پتانسیل مورد استفاده به منظور روشن کردن موتور تبدیل می‏گردد.
سوخت‏های فسیلی مانند زغال سنگ، هنگامی که می‏سوزند، انرژی آزاد می‏کنند. در این‏جا، انرژی پتانسیل شیمیایی عمدتا به صورت گرما آزاد می‏گردد.
مواد غذایی که مصرف می‏کنیم، انرژی پتانسیل شیمیایی ذخیره دارند که توسط هضم غذا آزاد شده و به عنوان سوخت بدن انشان مورد استفاده قرار می‏گیرد.
قبل از پرتاب کردن، آتش بازان دارای انرژی پتانسیل شیمیایی می باشند، که به شکل نور و حرارت می‏باشد. باتری هایی که شارژ می‏شوند، نیز دارای انرژی پتانسیل شیمیایی می‏باشد.

عواملی که انرژی پتانسیل شیمیایی را تحت تاثیر قرار می‏دهد.

جرم یک جسم تعیین می‏کند که چه مقدار انرژی تبدیل می‏گردد. این یک تخمین خوب از پتانسیل شیمیایی می‏باشد.
دما تعیین‏کننده‏ی تغییر در انرژی شیمیایی جسم می‏باشد، به عنوان مثال در دماهای بالاتر، پیوندهای بیشتری تمایل به شکستن دارند و ماده تحت واکنش شیمیایی قرار می‏گیرد.
پتانسیل شیمیایی به ماهیت مواد شیمیایی و حرارت دارد. این واکنش‏ها می‏توانند گرماگیر (گرمای بیشتری به منظور شکستن پیوندها جذب می‏گردد) یا گرماده (گرمای بیشتری آزاد می‏گردد) باشد.
همچنین وابسته به قدرت پیوندهای ذکر شده در بالا دارد. این است که، پیوندهای قوی‏تر دارای انرژی پتانسیل شیمیایی پایین‏تری می‏باشند. در مورد پیوندهای ضعیف‏تر، انرژی پتانسیل شیمیایی بالاست. به همین دلیل این است که چرا هنگامی که پیوندهای قوی‏تر تشکیل می‏گردند، انرژی به شکل گرما و نور آزاد می‏گردد.
بنابراین، شما باید متوجه باشید که انرژی پتانسیل شیمیایی اشاره به انرژی ذخیره شده در ماده با توجه به پیوندهای شیمیایی موجود در آن دارد.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.
مقالات مرتبط