هدست‌های واقعیت مجازی که قیمتی متوسط دارند

هدست‌هایی با قیمت متوسط، یک گام از هدست‌های مقوایی گوگل پیشی می‌گیرند. هدست گوگل شاید بیشتر شبیه یک قاب بامزه برای گوشی‌های هوشمند باشد، اما هدست‌هایی با قیمت متوسط ممکن است دارای سنسورهای ردیابی بیشتر،
چهارشنبه، 24 شهريور 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
هدست‌های واقعیت مجازی که قیمتی متوسط دارند
 هدست‌های واقعیت مجازی که قیمتی متوسط دارند

 

مترجم: پ. م.
منبع:راسخون



 

طراحی

هدست‌هایی با قیمت متوسط، یک گام از هدست‌های مقوایی گوگل پیشی می‌گیرند. هدست گوگل شاید بیشتر شبیه یک قاب بامزه برای گوشی‌های هوشمند باشد، اما هدست‌هایی با قیمت متوسط ممکن است دارای سنسورهای ردیابی بیشتر، گرداننده‌های تنظیم فوکوس (focus wheels)، کنترل‌های پیچیده‌تر داخلی (توکار) و حتی صفحه‌های نمایش مختص خودشان باشند. شناخته‌شده‌ترین و پیچیده‌ترین هدست در محدوده قیمت متوسط، Gear VR ساخت سامسونگ است. Zeiss VR One و هدست فرانسوی Homido هم در همین دسته هستند. LG به تازگی هدست خود را عرضه کرده است و قرار است گوگل هم در ماه‌های آینده محصول جدید خود را ارایه کند.
محصولاتی که در این محدوده قرار دارند، برخلاف محصولات ارزان‌قیمت و گران‌قیمت بازار، از نظر کیفیت و مشخصات تفاوت‌هایی اساسی با یکدیگر دارند. در حال حاضر Gear VR در بازار پیشتاز است؛ در حالی که LG 360 VR طراحی مناسبی ندارد و دچار مشکل لگ (تاخیر) است. Zeiss VR One و Homido هم بیشتر به کاردبوردهای گوگل شباهت دارند.

قیمت

اگر به دنبال یک هدست قوی به همراه یک بند اتصال به سر هستید، باید چیزی بین 75 تا125 دلار هزینه کنید. اگر قصد خرید Gear VR را دارید، پولی که پرداخت می‌کنید برای مطلوب بودن نرم افزار، بهبود سیستم کنترل نسبت به هدست‌های مقوایی گوگل و توجه به جزییات و اپ استور اختصاصی است. اما چنین قیمت‌هایی برای هدست‌هایی مثل VR One و Homidoقابل هضم نیست، این هدست‌ها تنها کمی با هدست‌های مقوایی گوگل متفاوتند؛ Zeiss، لنزهای باکیفیت‌تر و Homido گرداننده‌های تنظیم فوکوس بهتری دارد، ولی هر دو، تجربه‌ای منفعل و غیرتعاملی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. هنوز قیمت هدست LG 360 VR مشخص نشده است و محصول گوگل هم هنوز ناشناخته است.
البته ممکن است بتوانید هدست Gear VR را به رایگان دریافت کنید، سامسونگ وعده داده است به کسانی که پرچمدار جدیدش Galaxy S7 را از پیش سفارش دهند، یک هدست واقعیت مجازی ساخت خود را هدیه می‌دهد.

هزینه‌های پنهان

اگر تصمیم به تعویض گوشی هوشمند قدیمی خود گرفته‌اید، بد نیست به VR هم فکر ‌کنید. هدست‌هایGear VR و LG 360 VR تنها با جدیدترین گوشی‌های پرچم‌دار سامسونگ و ال‌جی کار می‌کنند. ممکن است هدست جدید گوگل هم نیاز به گوشی‌های خاصی داشته باشد، مثلا فقط با گوشی‌های سری نکسوس کار کنند. گرچه هدست‌های با قیمت متوسط به طور عمومی با آیفون سازگار هستند، اما هیچ گزینه تخصصی‌ای برای این گوشی‌ها وجود ندارد، مشخص نیست که آیا اپل در نظر دارد کاری برای این قضیه انجام دهد یا خیر.

فضای لازم

هدست‌هایی که قیمت متوسط دارند، در جایگاه عجیبی قرار دارند، آن‌ها بسیاری از خصوصیات هدست‌های ارزان‌قیمت و گران‌قیمت را در خود دارند: قابل حمل هستند، اما نسبت به هدست‌های مقوایی گوگل راحت‌تر بوده و کاربر را در دنیای مجازی غرق می‌کنند. از آن‌جا که هدست‌های Gear VR تصاویر سریع‌تری را نمایش می‌دهند و اجازه تعامل بیشتری به کاربر می‌دهند، ممکن است باعث ایجاد سرگیجه و حالت تهوع (بیماری حرکت) شوند. ردیاب موقعیت (Positional tracking) که به جای بررسی مسیر چرخش سر کاربر، متوجه حرکت فضایی سر می‌شود، می‌تواند این مشکل را به مراتب کاهش دهد، اما در حال حاضر سیستم‌های VR برای این کار به دوربین ردیابی خارجی احتیاج دارند؛ به همین دلیل این مشخصه تنها در هدست‌های tethered (هدست‌هایی که با سیم به کامپیوتر یا دستگاه‌های دیگر متصل می‌شوند) وجود دارد.
در آینده، هدست‌های گوشی، می‌توانند از دوربین داخلی گوشی برای نقشه‌برداری فضا (که به نام ردیابی به روش دوربین متحرک یا inside out شناخته می‌شود) استفاده کنند، اما هنوز هیچ محصول موجود در بازار چنین امکانی را ارایه نمی‌دهد.

کنترلر‌ها

هدست‌هایی با قیمت متوسط، کنترلر‌های زیادی دارند. بعضی از هدست‌ها مثل Homido و Zeiss VR One نسبت به هدست‌های مقوایی گوگل یک گام به عقب رفتند، آن‌ها اصلا دکمه‌ای ندارند. هدست واقعیت مجازی ال‌جی، برای راه‌اندازی تنها از دو دکمه ساده استفاده می‌کند. Gear VR تا به حال پیچیده‌ترین سیستم را داشته است. ترکپدی همانند لپ‌تاپ، در قسمت کناری هدست وجود دارد. این هدست بی‌نقص نیست، اما گزینه‌های ورودی‌ مختلفی را در اختیار می‌گذارد، گزینه‌هایی مثل سوایپ کردن، ضربه زدن یا فشار دادن دکمه «بازگشت». شما می‌توانید یک گیم‌پد بلوتوثی را با بیشتر گوشی‌ها جفت‌سازی کنید و از آن به عنوان سیستم کنترل استفاده کنید، اما این کار شما را مجبور می‌کند تجهیزات بیشتری را با خود حمل کنید.

دسترسی

Gear VR در همه جا به فروش می‌رسد و پیدا کردن آن آسان است. هدست‌های عمومی همچون Zeiss VR One نیز در بازار موجودند، اما انتظار برای محصولات جدید همچنان ادامه دارد. LG هنوز تاریخی را برای عرضه هدست خود اعلام نکرده است و محصولات دیگر تولیدکنندگان (همچون گوگل) نیز در حد شایعه باقی مانده‌اند.
از میان گزینه‌هایی که در حال حاضر موجودند، Gear VR تنها گزینه‌ایست که کاتالوگ رسمی خود را دارد. این هدست چند صد بازی و برنامه و تعدادی دموی آزمایشی دارد که بیشتر آن‌ها از کنترل‌های نسبتا پیچیده آن سود می‌برند. گرچه برنامه‌هایی مانند Jaunt یا VRSE بین هدست‌های مقوایی گوگل و Gear VR مشترک هستند، برنامه Milk VR سامسونگ، گزینه‌های ویدیویی بیشتری را فراهم می‌کند، از جمله می‌توان به سریال کوتاه معمایی «رفته» (Gone) اشاره کرد. بازی‌های Gear VR در حال پیشرفت هستند، با این حال اوکیولس و سامسونگ تمام همت خود را برای بهبود بازی‌ها به کار گرفته‌اند. قیمت‌های 5 تا 10 دلاری برای این بازی‌ها اصلا بد نیست؛ چرا که آن‌ها می‌توانند بهترین تجربه واقعیت مجازی را برای شما به ارمغان بیاورند.

 



نظرات کاربران
ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.