متابولیسم چیست؟

متابولیسم یا سوخت و ساز بدن شما نقش بسیار مهمی را در سوزاندن چربی، بسته به سرعت یا میزان خود ایفاء می‌کند. بالا بردن سوخت و ساز بدن به شما کمک کرده در روز چند کالری اضافی سوزانده، و سریع‌تر از حد معمول به لاغر شدن شما کمک می‌کند.
دوشنبه، 5 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
متابولیسم چیست؟
  متابولیسم چیست؟

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون



 

متابولیسم یا سوخت و ساز بدن شما نقش بسیار مهمی را در سوزاندن چربی، بسته به سرعت یا میزان خود ایفاء می‌کند. بالا بردن سوخت و ساز بدن به شما کمک کرده در روز چند کالری اضافی سوزانده، و سریع‌تر از حد معمول به لاغر شدن شما کمک می‌کند.
همه ما هنگامی که می‌خواهیم لباس خاصی را بپوشیم و متوجه می‌شویم اندازه‌مان نمی‌شود، دچار بحران می‌شویم، ترازوی وزن عددی را نشان می‌دهد که می‌تواند هر کسی را به سکته‌ بیاندازد و یا در بهترین حالت لباس به تن‌مان می‌رود اما مثل سابق اندازه‌مان نیست. مجبوریم جلوی خودمان را گرفته و این سئوال حیاتی را از خود بپرسیم ـ آیا روش زندگی سالمی را در پیش گرفته‌ام؟ به این دلیل که علاقه‌ی وافری به سلامتی دارم و با توجه به آنکه زمانی 40 پوند (141ر18 کیلوگرم) دارای اضافه وزن بودم، خود را می‌بینم که به طور مداوم در مورد کاهش وزن به افراد مختلف مشاوره می‌دهم.
احساس می‌کنید تغییر بزرگی در بدن‌تان در حال وقوع است؛ کسانی که پس از ماه‌ها و یا حتی سالها شما را می‌بینند، بلافاصله متوجه‌ی این تغییر خواهند شد. به همین دلیل است که بسیار ضروری است که پیش از آنکه خیلی دیر شود، حرکت و اقدامی کنید. هرچه سن‌تان بالاتر می‌رود، سوخت و ساز بدنتان کم می‌شود، به این معنی که توانایی شما در کاهش وزن به تدریج با افزایش سن کاهش می‌یابد. ضرب المثل «زمان یا جریان آب هرگز منتظر کسی نمی‌ماند یا خیری کن و ای فلان و غنیمت شمار عمر» در این مورد به درستی به کار می‌رود.
درک متابولیسم
  متابولیسم چیست؟
غذا مهمترین ابزاری است که به شما چه در افزودن و چه کاستن از وزن کمک خواهد کرد، نظر به اینکه سرعت سوخت و ساز به چیزی که می‌خورید، بستگی دارد. واکنش‌های شیمیایی در میان سلول‌های بدن رخ می‌دهند بطوریکه سوخت بدست آمده از غذای مصرف شده را به انرژی تبدیل کرده تا عملکردهای روزانه‌ای مانند تفکر، رشد جسمانی، انجام کارهای خانه و مانند آن انجام شود. بدون متابولیسم سلول‌ها سلامت و با انرژی نخواهند ماند.
آنزیم‌ها، پروتئین‌های موجود در مواد غذایی را در دستگاه گوارش تجزیه می‌کنند. اینها سپس به اسیدهای آمینه، اسیدهای چرب، کربوهیدرات و قند تبدیل می‌شوند. و سپس به درون خون جذب می‌شوند (یعنی اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب)، به گونه‌ای که راه خود را به سلول‌ها پیش می‌گیرند. سپس آنزیم‌های دیگر به طور فعالانه‌ای واکنش‌های شیمیایی که اتفاق می‌افتند را کنترل می‌کنند.
انواع متابولیسم
کاتابولیسم
کاتابولیسم که همچنین تحت عنوان متابولیسم مخرب شناخته شده است، به جهت فعال ساختن سلول‌ها، انرژی تولید می‌کند. کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها جهت تولید انرژی، شکسته می‌شوند. این انرژی سپس آزاد شده تا سوخت یا محرک رخ دادن آنابولیسم (که در ذیل می‌خوانید) را تأمین سازد. این به نوبه‌ی خود دمای بدن را افزایش داده، به ماهیچه‌ها اجازه‌ی انقباض در طول حرکت را می‌دهد. واحدهای شیمیایی پیچیده به مواد ساده‌ای مانند مواد زائد از طریق پوست، ریه‌ها و کلیه‌ها تبدیل می‌شوند.
آنابولیسم
آنابولیسم که همچنین با نام متابولیسم سازنده شناخته می‌شود، نیاز ذخیره سازی و ساخت را برآورده می‌سازد. سلول‌های جدید شکل گرفته و انرژی به منظور استفاده‌ی آن در بعد، ذخیره می‌شود. این سپس به مولکول‌های بزرگ پروتئین، کربوهیدارت و چربی تبدیل می‌شود.
  متابولیسم چیست؟
دلایل بسیاری مانند ژنتیک، پرکاری تیروئید، و دیابت نوع 1 یا 2 وجود دارند که مانع از توانایی فرد در از دست دادن وزن می‌شوند. از این نکته استفاده کرده و سابقه‌ی خانوادگی خود را مورد بررسی قرار دهید که آیا مشکلاتی در شما وجود دارد که مانع از عملکردهای بدن‌تان می‌شوند، یا خیر. اگر نمی‌دانید که چرا با وجود انجام چندین برنامه‌ی رژیمی و ورزشی به نتیجه‌ی دلخواه نمی‌رسید، با یک پزشک در این خصوص مشورت نمایید.
چگونه متابولیسم بدن خود را افزایش دهید
به عنوان یک کودک، ممکن است همه روزه با مجبور ساختن شما به نوشیدن آب زیاد به ستوه آمده باشید. متخصصین تغذیه عنوان می‌کنند که نوشیدن تقریباً 6 تا 8 لیوان آب در روز می‌تواند نه تنها سلامتی شما را بهبود بخشد، بلکه از مشکلات پوستی و ناراحتی‌ها مراقبت کرده، متابولیسم را افزایش داده، اجابت مزاج را تنظیم ساخته و بدن را از سموم پاک سازد. اجازه دهید نگاهی به چگونگی حفظ کار متابولیسم از طلوع آفتاب تا غروب خورشید بیاندازیم.
• میوه و سبزیجات مصرف کنید (به دلیل محتوای فیبر بالای آنها)
• مسافت‌های طولانی را برای حداقل یک ساعت در روز پیاده راه روید. (به طور متناوب پیاده‌روی سریع و دویدن با تمام سرعت را پس از هر یک دقیقه انجام دهید)
• تا آنجا که می‌توانید در روز چای سبز مصرف کنید (چای سبز به عنوان یک نوشیدنی سم زدای عالی، عمل می‌کند)
• مصرف پروتئین خود را با وارد نمودن ماهی، گوشت بدون چربی (مرغ)، غلات صبحانه‌ی (خانگی)، عدس، و غذاهای غنی از امگا در رژیم غذایی خود، افزایش دهید.
• هرچند وقت یکبار فلفل تند را در یک وعده غذایی خود وارد نمایید.
• قهوه‌ی معمولی را با قهوه‌ی سیاه جایگزین کنید (از مصرف خامه، قند و یا شیر خودداری کنید)
• به طور مداوم هر چند ساعت یکبار خوراکی سالمی مانند (بادام، بادام زمینی، آجیل کاج، و یا تخمه‌ی آفتابگردان) مصرف کنید.
• استفاده از پله بجای آسانسور را عادت خود سازید.
• از مصرف نشاسته ناسالم و کربوهیدرات‌های قندی مانند نان سفید، شیرین کننده‌های مصنوعی، آب نبات، نوشابه‌های گازدار، مواد غذایی سرخ شده، ماکارونی به طور مرتب، و تنقلات بسته بندی شده خودداری کنید.
• یک صبحانه و ناهار خوب خورده و شام سبکی صرف کنید (مطمئن شوید که آن را دو ساعت قبل از خواب صرف کرده تا از نفخ جلوگیری شود)
• مهمتر از همه به خود گرسنگی ندهید.
حتماً این مراحل و اقدامات را دنبال کرده تا سلامتی خود را حفظ نمایید. اگر نتیجه و تأثیر این کارها بسیار ناچیز هستند، خم به ابرو نیاورید، به خاطر داشته باشید که چیزهای خوب برای افرادی پیش می‌آید که مسئولیت پذیر باشند. همچنین از کشیدن سیگار، مصرف الکل و پرخوری خودداری نمایید، اینها از آندسته کارهایی هستند که متابولیسم شما را منحرف می‌سازند.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.