عقاید نادرست و حقایقی از کاهش وزن

افرادی که علاقه به کاهش وزن دارند، اغلب از حرفها و اظهارات فریبنده در خصوص کاهش وزن دچار سردرگمی شده و نمی‌دانند چه باید بکنند. این مقاله متداول‌ترین افسانه و عقاید نادرست و غیر علمی در خصوص کاهش وزن را در
چهارشنبه، 28 مهر 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
عقاید نادرست و حقایقی از کاهش وزن
عقاید نادرست و حقایقی از کاهش وزن

 

مترجم: رزیتا ملکی‌زاده
منبع:راسخون




 

افرادی که علاقه به کاهش وزن دارند، اغلب از حرفها و اظهارات فریبنده در خصوص کاهش وزن دچار سردرگمی شده و نمی‌دانند چه باید بکنند. این مقاله متداول‌ترین افسانه و عقاید نادرست و غیر علمی در خصوص کاهش وزن را در هم شکسته و حقایق آن را توضیح خواهد داد.
هنگامی که شخصی تصمیم می‌گیرد از وزن خود بکاهد، شروع به انجام هرگونه فعالیتی به منظور کسب نتایج فوری می‌کند. این عجله برای کاهش وزن، موجب می‌شود که او هر چیز و هر راه‌کاری را امتحان نماید. نظرات و استدلالات زیادی در خصوص از دست دادن وزن وجود دارد، اما چند مورد از آنها حقیقتاً مؤثر واقع می‌شود؟ واضح است که همه‌ی آنها تأثیرگذار نیستند. فردی که از یک توصیه‌ی اشتباه در مورد کاهش وزن پیروی می‌کند، به شدت مستعد کسب نتایج و عواقب زیان‌بار خواهد بود. بنابراین، ضروری است که پیش از پرداختن و افراط در چیزی که نسبت به آن اطمینان ندارید، بدانید که چه کار درست و چه کار غلط می‌باشد.
عقاید نادرست و حقایقی از کاهش وزن
عقاید نادرست و حقایقی از کاهش وزن
عقیده‌ی نادرست: خوردن و در امتداد آن انجام ورزش متداوم (نوعی ثبات در خوردن و ورزش) هرگز موجب اضافه وزن شما نمی‌شود.
واقعیت: سازگاری و ثبات کلید کاهش وزن نمی‌باشد. با بالا رفتن سن فرد، ظرفیت متابولیکی او کاهش می‌یابد. بوجود آمدن تغییراتی در متابولیک یا سوخت و ساز بدن پس از 40 سالگی مشهود بوده و پس از آن ظرفیت متابولیک به تدریج کاهش می‌یابد. بنابراین فرد نیاز داشته ورزش خود را افزایش داده و یا میزان خوردن خود را کاهش دهد تا با این تغییرات ایجاد شده در بدن هماهنگ شود. ورزش متداوم و یکجور احتمالاً در طولانی مدت به کاهش وزن کمکی نخواهد کرد.
عقاید نادرست و حقایقی از کاهش وزن
عقیده‌ی نادرست: بایستی به طور کامل از خوردن فست فود اجتناب شود.
واقعیت: بدیهی است که بایستی از خوردن چیز برگر، سیب زمینی سرخ شده، و غیره خودداری کرد، اما لازم نیست به طور کامل خوردن آنها را متوقف سازید. کاری که لازم است انجام شود این است که در انتخاب غذاهای فست فودی مراقب بوده تا کالری‌های دریافتی در رژیم تحت کنترل درآورده شود.
عقاید نادرست و حقایقی از کاهش وزن
عقیده‌ی نادرست: خوردن اسنک یا میان وعده برای کاهش وزن خوب نیست.
واقعیت: اسنک برای این به عنوان عاملی بد در نظر گرفته می‌شود که غالب اوقات افراد در زمان صرف اسنک بجای مصرف میوه و سبزیجات تازه، تمایل به خوردن نان بستنی، آب نبات و کلوچه دارند. خوردن میان وعده در واقع به شما کمک کرده با جلوگیری از پرخوری در طول وعده‌های غذایی، کمتر بخورید. متخصصین تغذیه همچنین عنوان می‌کنند که خوردن پنج وعده‌ی غذایی کوچک در روز بهتر از دو وعده‌ی غذایی بزرگ و سنگین است. خودداری از خوردن میان وعده می‌تواند به دریافت بیش از حد کالری در طول وعده‌های غذایی اصلی منجر شده و برنامه‌ی کاهش وزن شما را مختل ‌سازد.
عقاید نادرست و حقایقی از کاهش وزن
عقیده‌ی نادرست: بایستی از مصرف کربوهیدرات‌ها اجتناب کرد.
واقعیت: مصرف مواد غذایی حاوی کربوهیدرات را نبایستی به طور کامل ترک کرد. کربوهیدراتهای فرآوری شده معمولاً دارای محتوای بالایی آرد سفید و شکر بوده که بایستی از مصرف آنها خودداری کرد. با این حال دیگر مواد غذایی مانند نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، حبوبات و غیره را می‌توان به رژیم غذایی خود وارد نمایید.
عقاید نادرست و حقایقی از کاهش وزن
عقیده‌ی نادرست: نخوردن و جا انداختن یک وعده غذایی به شما در کاهش وزن کمک می‌کند.
واقعیت: بدن روزانه نیاز به مواد مغذی خاصی جهت به انجام رساندن مناسب وظائف خود دارد. صرف نظر کردن از وعده‌های غذایی موجب ایجاد کمبود در بدن شده بطوریکه بجای کمک به کاهش وزن، تأثیری منفی بر بدن برجای خواهد گذاشت. علاوه بر آن، این امر موجب می‌شود بیشتر خورده و در نهایت کالری‌های زیادی را در بدن جمع کرده بطوریکه به هیچ وجه مفید نمی‌باشد.
عقاید نادرست و حقایقی از کاهش وزن
عقیده‌ی نادرست: در صورتی که پس از ساعت 8 شب چیزی بخورید، بر وزنتان افزوده می‌شود.
واقعیت: زمان خوردن موجب افزایش وزن نمی‌شود. چیزی که تأثیر دارد، مقدار کالری‌هایی که در طول روز دریافت کرده و میزان ورزشی که برای سوزاندن آن کالری‌‌ها انجام داده‌اید، است.
عقاید نادرست و حقایقی از کاهش وزن
عقیده‌ی نادرست: برخی مواد غذایی به کاهش وزن کمک می‌کنند.
واقعیت: این اغلب به اشتباه تصور می‌شود که مواد غذایی مانند کرفس و گریپ فروت به کاهش وزن کمک می‌کنند. این درست است که بعضی مواد غذایی میزان سوخت و ساز بدن را افزایش می‌دهند، اما به طور کامل مسئول کاهش وزن نیستند.
عقاید نادرست و حقایقی از کاهش وزن
عقیده‌ی نادرست: اگر قصد کاهش وزن را دارید، بایستی از خوردن آجیل خودداری کنید.
واقعیت: درست است که انواع آجیل دارای محتوای کالری بالای هستند، اما میزان چربی اشباع شده‌ی آنها پایین می‌باشد. از آنجا که آجیل‌ها‌ حاوی میزان بالایی فیبر و پروتئین می‌باشند، در صورتی که در مقادیر کم در رژیم غذایی گنجانده شوند در واقع می‌توانند مفید باشند.
عقاید نادرست و حقایقی از کاهش وزن
عقیده‌ی نادرست: مصرف گوشت قرمز کاهش وزن را دشوار می‌سازد.
واقعیت: قرمز گوشت حاوی مقداری کلسترول و چربی است، اما حاوی مواد مغذی ضروری مانند آهن، روی و پروتئین نیز می‌باشد. مقدار کمی از گوشت قرمز را می‌توان در رژیم غذایی خود قرار داده تا این نیازهای بدن تأمین شوند.
عقاید نادرست و حقایقی از کاهش وزن
عقیده‌ی نادرست: رژیم گیاه‌خواری به کاهش وزن کمک می‌کند.
واقعیت: اغلب دیده می‌شود افرادی که از یک رژیم گیاه‌خواری پیروی می‌کنند در مقایسه با افراد غیر گیاه‌خوار وزن کمتری دارند. با این حال، این امر کاهش وزن را تضمین نمی‌سازد. چنانچه انتخاب فرد شامل مواد غذایی با محتوای بالای چربی و کالری باشد، پیروی از یک رژیم غذایی گیاه‌خواری کمکی به او نخواهد کرد.
بسیاری از مردم تمایل دارند که در برنامه‌های کاهش وزنی که ادعا می‌کنند به کاهش وزن در زمان بسیار کوتاه کمک می‌کنند، ثبت نام نمایند. فردی که به چنین برنامه‌هایی علاقه پیدا کرده است بایستی ابتدا در خصوص باورهای غیر علمی چنین برنامه‌هایی اطلاعاتی را یاد گرفته تا بتواند تصمیم درستی بگیرد. امیدواریم که این مقاله چشم شما را به روی واقعیت باز کرده و به شما در تمایز میان واقعیت و افسانه‌های کاهش وزن کمک کرده باشد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.