واقعیات جالب باور نکردنی در مورد ستاره‌ی دریایی

اعماق اقیانوس، جایگاه بسیاری از موجودات دریایی شگفت انگیز است. برخی واقعیات جالب در مورد ستاره‌ی دریایی که یکی از آن موجودات است، نه تنها شما را شگفت زده می‌کند بلکه هم چنین برخی اطلاعات خوب را نیز به شما می‌دهد.
سه‌شنبه، 11 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
واقعیات جالب باور نکردنی در مورد ستاره‌ی دریایی
واقعیات جالب باور نکردنی در مورد ستاره‌ی دریایی

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون



 

اعماق اقیانوس، جایگاه بسیاری از موجودات دریایی شگفت انگیز است. برخی واقعیات جالب در مورد ستاره‌ی دریایی که یکی از آن موجودات است، نه تنها شما را شگفت زده می‌کند بلکه هم چنین برخی اطلاعات خوب را نیز به شما می‌دهد.
ستاره دریایی! این حیوان دریایی همیشه به خاطر تقارن محوری خود با پنج بازو یا بیشتر، علاقه‌ی آنی جلب می‌کند. ستاره دریایی یا ستاره ماهی، نام خود را از بدن ستاره‌ای شکلش گرفته است. این موضوع ممکن است باعث شگفتی بسیاری از افراد شود که ستاره ماهی واقعاً یک ماهی نیست. در واقع آن یک خار پوست متعلق به طبقه‌ی آستروئیدا است. در حدود 2000 گونه از این حیوان دریایی در هر اقیانوسی در دنیا یافت می‌شوند؛ بیشتر اینها ساکن اقیانوس هند و آرام هستند. هم چنین ستاره دریایی در آبهای کم عمق یافت می‌شود اما هرگز در بدنه‌های آب تازه، یافت نمی‌شود. در طبیعت طول عمر آنها حداکثر 35 سال است. بیایید نگاهی به برخی واقعیات جالب در مورد ستاره دریایی شگفت انگیز بیندازیم.
آیا می‌دانستید؟
ستاره‌های دریایی به خاطر این که همانند توتیای دریایی با پنج نقطه متقارن هستند، نژاد خار پوستان نیز نامیده می‌شوند.
اگر با ستاره دریایی برخورد کرده باشید و آن را برگردانده باشید، صدها برآمدگی را در زیر آن خواهید دید. اینها به پاهای لوله‌ای مشهور هستند که دو وظیفه‌ی اصلی انجام می‌دهند : یکی برای توانایی حرکت در آب است و دیگری برای باز کردن صدف و یا حلزون دو کپه‌ای.
یک واقعیت جالب در مورد ستاره دریایی این است که دو شکم دارد. شکم قلبی می‌تواند به ستاره دریایی کمک کند که غذا را از بیرون به درون بدن خود فرو ببرد. وقتی شکم قلبی به بدن برمی‌گردد، غذای درون آن به شکم باب المعده منتقل می‌شود.
آیا تا به حال تلاش کرده‌اید که محل دهان ستاره دریایی را مشخص کنید؟ آن در سطح شکمی زیر سطح بالایی، واقع شده است.
ستاره دریایی با پنج بازو، رایج‌ترین ستاره دریایی دیده شده است. اما گونه‌هایی وجود دارند که 10، 20 و یا حتی 40 بازو دارند!
ستاره دریایی یک نقطه‌ی چشمی در انتهای هر بازوی خود دارد؛ با این که جزئیات بیشتری را نمی‌تواند ببیند اما نقطه‌ی چشمی، ستاره دریایی را قادر می‌سازد تا حرکت را ببیند و بین نور و تاریکی تمایز قائل شود.
بیشتر ستاره‌های دریایی بسته به گونه‌های خود، سطح میخ مانند و چرمی دارند. ستاره دریایی با تاج خاردار به خاطر تیغ‌های خاردار خود مشهور است که در تمام بدنش وجود دارند. این پوشش سخت بر روی قسمت بالایی بدن، به عنوانی حفاظی در برابر شکارچیان عمل می‌کند چون از صفحات کربنات کلسیمی با تیغ‌های ریز تشکیل یافته است.
این حیوانات دریایی علاوه بر این که هیچ مغزی ندارند، یک قطره خون هم در بدن خود ندارند. در عوض آنها سیستم مجرایی آب دارند و آب دریا از طریق صفحه‌ی آبکش به درون بدن آنها پمپ می‌شود. مقعد این بی‌مهره در بالای بدنش واقع شده است.
به طور شگفت انگیز، وقتی ستاره دریایی بازوی خود را از دست می‌دهد قادر است که در طول یک سال، همان را دوباره تولید کند! این شدیداً مفید است به خصوص وقتی که ستاره دریایی از جانب شکارچیان احساس خطر می‌کند چون می‌تواند بازوی خود را از دست بدهد و فرار کند. گاهی اوقات یک ستاره دریایی کاملاً جدید می‌تواند از یک بازو رشد کند. این پدیده کمی زمان می‌برد و وقتی رخ می‌دهد که بیشتر اندام‌های حیاتی در بازوها ذخیره شده باشند.
این حیوانات دریایی روش منحصر به فرد تغذیه از طعمه‌ی خود را دارند. ستاره دریایی برای این که بتواند طعمه‌ای را که بزرگ‌تر از دهانش است بخورد، بازوهای خود را به طور محکم به دور صدف و یا پوسته می‌اندازد و آن را می‌پوشاند و سپس آن را تکان می‌دهد تا باز شود. سپس شکم را به درون پوسته هل می‌دهد و طعمه را می‌خورد و نهایتاً شکم را از طریق دهان به درون برمی‌گرداند.
یک واقعیت جالب دیگر در مورد ستاره دریایی این است که می‌تواند به طور جنسی و غیر جنسی تکثیر شود. در فصل جفت گیری، تخم‌ها و اسپرم‌ها توسط نرها و ماده‌ها به بیرون فرستاده می‌شوند.
ستاره دریایی ماده، قابل به تولید حدوداً یک میلیون تخم در یک بار است.
این واقعیات در مورد ستاره دریایی تقریباً یک داستان در مورد نوع زندگی که زیر دریا وجود دارد به ما می‌گوید. پیچیده اما زیبا است و زندگی زیر دریا یک دنیای کاملاً جدید در آستین خود برای ما دارد.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.