راهنمای تفصیلی در مورد عملکرد ماژول کنترل بدنه در خودروها

ماژول کنترل بدنه، مرکز تمام سیستم‌های الکترونیکی خودرو است. ما نگاهی به وظایف مختلف ماژول کنترل بدنه خواهیم انداخت.
يکشنبه، 23 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
راهنمای تفصیلی در مورد عملکرد ماژول کنترل بدنه در خودروها
  راهنمای تفصیلی در مورد عملکرد ماژول کنترل بدنه در خودروها

 

مترجم : بهروزی
منبع:راسخون

 

ماژول کنترل بدنه، مرکز تمام سیستم‌های الکترونیکی خودرو است. ما نگاهی به وظایف مختلف ماژول کنترل بدنه خواهیم انداخت.
قدرت کنترل :
همان طور که مغز مرکز عملکرد بدن انسان است، ماژول کنترل بدنه نیز همان اهمیت را در خودرو دارد.
امروزه، خودروهای جدید به ویژگی‌های مختلفی نظیر پنجره‌های خودکار، فرمان خودکار، سیستم بلوتوث داخلی و غیره مجهز شده‌اند. حالا این سیستم‌ها، واحدهای کنترل الکترونیکی خودشان را دارند که نواری بر روی این سیستم‌ها دارند. تمام این واحدهای کنترل، به طور مستقل عمل می‌کنند در نتیجه به سیستمی نیاز هست که سیستم‌های مختلف خودرو را یکی کند و نوعی یکنواختی در عملکرد و هماهنگی آنها معرفی و مطرح کند.
اینجا جایی است که ماژول کنترل بدنه (BCM) وارد صحنه می‌‌شود. یکی از مهم‌ترین وظایف این ماژول برقراری ارتباط و هماهنگی با ماژول‌های دیگر از طریق ماژول گذرگاه وسیله‌ی نقلیه است. آن یک سیستم جاسازی شده است که سیستم‌های الکتریکی مختلف وسیله‌‌ی نقلیه را کنترل می‌کند. این ماژول، رانندگان بار را کنترل می‌کند که در مقابل رله‌ها را فعال می‌سازد. محل ماژول کنترل بدنه، عموماً پشت پنل پدال وسیله‌ی نقلیه و یا زیر داشبورد خودرو است.
شکل عمومی ماژول کنترل بدنه :
بخش کنترل کردن در میکرو کنترلر انجام می‌شود که در ماژول کنترل بدنه حضور دارد. شکل بسته‌ی بالا، تصویر عمومی از آن می‌دهد. وسایل ورودی، داده‌ها را وارد ماژول کنترل می‌کنند. وسایلی که می‌توانند ورودی این ماژول باشند عبارتند از : حسگر‌ها، رآکتورهای متغیر و غیره. اما وسایل خروجی وسایلی هستند که پاسخی برای سیگنال وارده از جانب وسایل ورودی، تولید می‌کنند. این وسایل شامل رله‌ها و مارپیچ‌ها در میان بقیه هستند. از این طریق، کارهای ماژول کنترل بدنه، سیستم‌های مختلف را کنترل می‌کند. منطق چسبی یک مدار سفارشی است که به عنوان فصل مشترکی برای استانداردهای دیگر و هم چنین مدارهای سفارشی عمل می‌کند.
ماژول کنترل بدنه چه کاری انجام می‌دهد؟
ماژول کنترل بدنه یک جز اصلی است و می‌تواند وظایف زیادی انجام دهد. آن داده‌ها را از وسایل ورودی می‌گیرد. وسایل خروجی بر این اساس، به کمک LIN (شبکه‌ی بهم پیوسته‌ی محلی) و یا CAN (شبکه‌ی منطقه‌ای کنترل کننده) کنترل می‌شوند که برای برقراری ارتباط بین ماژول‌های مختلف در وسیله‌ی نقلیه به کار می‌رود. سیستم‌های الکترونیکی زیادی وجود دارند که عملکردهای مختلف و متعدد موجود در خودرو را کنترل می‌کنند و تمام این ماژول‌های الکترونیکی تحت کنترل ماژول کنترل بدنه هستند.
ماژول کنترل بدنه، عملیات سیستم‌های مختلف موجود در خودرو را تنظیم می‌کند. این عملیات می‌توانند به طور همزمان انجام شوند چون این ماژول می‌تواند چند کار را به صورت کارآمد، اداره و کنترل کند. هم چنین آن می‌تواند عملکرد بد سیم کشی و یا اجزا را تشخیص دهد. بسته به نیاز مصرف کننده، تغییرات مختلفی را می‌توان با تغییر روش معماری، در ماژول کنترل بدنه اعمال کرد. ماژول کنترل از طریق میکرو کنترلر می‌تواند از توزیع قدرت در سیستم مراقبت کند و جعبه فیوز را ایمن نگه دارد.
برخی از سیستم‌هایی که تحت کنترل ماژول کنترل بدنه هستند عبارتند از :
• آژیر و اعلام خطر
• مدیریت انرژی
• سیستم ضد سرقت (Immobilizer)
• دستیار راننده
• اجازه‌ی رانندگی / دسترسی
• پنجره‌های خودکار
سیستم‌های تحت کنترل ماژول کنترل بدنه، شامل سیستم‌های راحتی و هم چنین سیستم‌های امنیت هستند. آن باید دارای یک طرحی باشد که بتواند با تغییرات آینده سازگار شود. این را می‌توان از طریق معماری انعطاف پذیر آن به دست آورد. هم چنین آن باید از نظر انرژی مقرون به صرفه باشد و کمترین انرژی را در حالت آماده به کار مصرف کند. کاربران باید نیاز خود به پارامترهای مختلف را به هنگام خرید ماژول کنترل بدنه در نظر بگیرند.
ماژول کنترل بدنه برای مناسبت بهتر با نیازها و تقاضاهای کاربر، سازگار و وفق پذیر است و علاوه بر آن به خاطر کاهش سیم کشی، مقرون به صرفه نیز هست. کاربران باید مراقب نرم افزار و هم چنین سخت افزار ماژول کنترل بدنه باشند. این نباید کار مشکل و سختی باشد چون ماژول‌های کنترل بدنه دارای AUTOSAR (معماری سیستم باز خودرو) هستند. سازگاری نرم افزار با سیستم خودرو به اندازه‌ی سازگاری سخت افزار با آن، مهم است.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.