رژیم غذایی برای کاهش تری گلیسرید

مانند کلسترول، افزایش سطح تری گلیسرید نیز می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی شود. برای کاهش سطح تری گلیسرید باید از رژیم غذایی کم چربی و کم کربوهیدرات استفاده کنید. افزایش سطح تری گلیسرید خطر ابتلا به
يکشنبه، 23 آبان 1395
تخمین زمان مطالعه:
پدیدآورنده: علی اکبر مظاهری
موارد بیشتر برای شما
رژیم غذایی برای کاهش تری گلیسرید
 رژیم غذایی برای کاهش تری گلیسرید

 

مترجم: امین حسین پور
منبع:راسخون

 

مانند کلسترول، افزایش سطح تری گلیسرید نیز می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های قلبی شود. برای کاهش سطح تری گلیسرید باید از رژیم غذایی کم چربی و کم کربوهیدرات استفاده کنید. افزایش سطح تری گلیسرید خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و بیماری‌های پانکراس را افزایش می‌دهد. حفظ رژیم غذایی سالم و ورزش منظم برای حفظ سطح تری گلیسرید و کلسترول در بدن بسیار مهم است. متخصصان می‌گویند که استفاده از رژیم غذایی دارای کربوهیدرات خصوصاً قند بالا می‌تواند منجر به افزایش سطح تری گلیسرید بدن شود. این بدان خاطر است که کالری‌های اضافی موجود در بدن به چربی خصوصاً تری گلیسرید تبدیل می‌شوند.
تری گلیسرید چیست؟
تری گلیسرید‌ها شکلی از چربی هستند که هم در منابع گیاهی و هم در منابع حیوانی یافت می‌شوند. تری گلیسرید‌ها در جریان خون وجود دارند و بدن از آن‌ها برای تولید انرژی استفاده می‌کند. مواد غذایی که مصرف می‌کنیم حاوی کالری هستند که بعد از مصرف به انرژی تبدیل می‌شوند. کالری‌هایی که بدن فوراً استفاده نمی‌کند به تری گلیسرید تبدیل می‌شوند. آن‌ها در سلول‌های چربی ذخیره می‌شوند و توسط هورمون‌های خاصی در بین وعده‌های غذایی آزاد می‌شوند. تری گلیسرید‌ها برای بدن برای انجام واکنش‌های مختلف بسیار مهم هستند. ولی، افزایش سطح تری گلیسرید منجر به سخت شدن دیواره رگ‌های خونی می‌شود. این خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی مانند حمله قلبی، سکته و غیره را افزایش می‌دهد.
تأثیر رژیم غذایی روی تری گلیسریدها
اگر بیش از نیاز بدن چربی مصرف کنید، سطح تری گلیسرید بدن افزایش پیدا می‌کند. اگرچه چربی‌ها برای انجام فعالیت‌های مختلف در بدن لازم هستند ولی، مصرف زیاد چربی خصوصاً چربی‌های اشباع و ترانس منجر به افزایش سطح تری گلیسرید می‌شود. می‌توان نتیجه گرفت که استفاده از رژیم غذایی کم چربی می‌تواند سطح تری گلیسرید را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش دهد. ولی، چربی‌ها تنها علت افزایش سطح تری گلیسرید نیستند. مصرف زیاد قند و کربوهیدرات‌ها نیز منجر به افزایش سطح تری گلیسرید می‌شود. از اینرو، اگر چربی، قند و کربوهیدرات زیادی مصرف کنید، در معرض خطر بیشتری برای افزایش سطح تری گلیسرید قرار دارید.
اصلاحات تغذیه‌ای
در اینجا برخی اصلاحات ارائه شده‌اند که می‌توانید برای کاهش سطح تری گلیسرید در رژیم غذایی خود اعمال کنید:
گوشت: هنگامی که می‌خواهید گوشت مصرف کنید، ماهی بهترین گزینه است. گزینه بعدی می‌تواند گوشت‌هایی مانند گوشت مرغ، بوقلمون، گوشت گوساله و قست بدون چربی گوشت گاو باشد. ولی، از مصرف بیش از یک بار گوشت در هفته خودداری کنید.
سبزیجات: مقدار سبزیجاتی که می‌توانید مصرف کنید محدود نیست. مصرف روزانه سبزیجاتی مانند اسفناج، کاهو، پیاز، گوجه فرنگی، گل کلم، بروکلی و بروکسل توصیه می‌شود. درحالیکه از مصرف سبزیجات دارای قند بالا مانند ذرت، هویج، سیب زمینی و چغندر باید خودداری کنید. به علاوه، توصیه می‌شود سبزیجات را بخارپز کنید.
میوه‌ها: مطمئن باشید که روزانه سه وعده میوه در رژیم غذایی خود قرار می‌دهید. این کار به کاهش قابل توجه سطح تری گلیسرید کمک خواهد کرد. روزانه حداقل از یک نوع از مرکبات استفاده کنید. از مصرف کمپوت‌های میوه دارای شیرین کننده مصنوعی یا شربت مصنوعی خودداری کنید.
غلات: از غلات کامل مانند پاستای گندم کامل یا برنج قهوه‌ای در رژیم غذایی خود استفاده کنید. مصرف کربوهیدرات‌هایی مانند نان سفید را محدود کنید.
چربی‌ها: شما به چربی‌ها نیز به اندازه مواد مغذی دیگر نیاز دارید. اسید‌های چرب امگا 3 را تبدیل به قسمتی از رژیم غذایی روزانه خود کنید چون، اسید‌های چرب امگا 3 کمک زیادی به کنترل سطح تری گلیسرید در بدن می‌کنند. از موادغذایی حاوی اسید‌های چرب امگا 3 بالا می‌توان به دانه کتان، بادام، گردو و ماهی اشاره کرد. روغن جگر ماهی کاد نیز منبع خوب دیگری از امگا 3 است.
روغن‌ها: روغن نقش مهمی در افزایش سطح تری گلیسرید بدن دارد. ولی، روغن‌های گیاهی مانند روغن آفتابگردان، روغن زیتون، روغن دانه سویا، و روغن ذرت را می‌توان بدون نگرانی استفاده کرد چون، حاوی چربی‌های غیر اشباع و ایمن برای مصرف هستند.
نوشیدنی‌ها: از نوشیدنی‌هایی استفاده کنید که قند پایینی دارند. مطمئن باشید از شیر کم چرب استفاده می‌کنید. از افزودن خامه به قهوه خودداری کنید و سعی کنید به جای آن از چای گیاهی استفاده کنید. ولی، در پایان روز بهترین نوشیدنی که می‌توانید استفاده کنید آب است که نه تنها باعث افزایش سطح تری گلیسرید نمی‌شود بلکه همچنین فواید دیگری نیز برای بدن دارد.
نکته آخر اینکه علاوه بر رژیم غذایی، ورزش کردن نیز تأثیر بسزایی در سطح تری گلیسرید بدن دارد. اگر می‌خواهید سطح تری گلیسرید خود را کاهش دهید سیگار کشیدن را ترک کنید. استفاده از رژیم غذایی سالم به همراه ورزش منظم را ادامه دهید تا بتوانید سطح تری گلیسرید خود را کنترل کنید.

 



ارسال نظر
با تشکر، نظر شما پس از بررسی و تایید در سایت قرار خواهد گرفت.
متاسفانه در برقراری ارتباط خطایی رخ داده. لطفاً دوباره تلاش کنید.